Bikester omstartar?

Bikester omstartar?
Probikeshop handlade jag en del från för länge sedan. Då var de engelska, är jag 99% säker på. De hade team-kläder för något engelskt lag på halvhög nivå, sponsrade engelska triatleter osv. Så antingen har de sålts till kontinenten (i samband med Brexit?) eller så är det en ny sida med samma namn? Sidospår.

En annan trevlig fransk sida är dulight.com, rätt mycket lättviktsgodis.
Det är två olika bolag/butiker (med samma namn-ish…) som du tänker på.

Bikester omstartar?
Oh, gillade playground när det begav sig! Låg på en tvärgata till Drottninggatan sen? Har inte fattat att det blev addnature...
Playground var inte Addnature. Playground blev uppköpta av Friluftsland.dk och de har i sin tur blivit uppköpta av Fenix outdoor.
Addnature huserade i källare på Birgerjarlagatan (och senare en källare på söder) och startades runt år 2000 av entusiaster. Och blev senare uppköpta av ”bikester” (runt 2013)

Bikester omstartar?
Samtliga dessa verkar ingå i Signa sport:
Addnature
Bikester
Brügelmann
CAMPZ
Fixie Inc.
fahrrad.de
Ortler
Probikeshop
Red Cycling Products
Serious Cycles
Vermont Bikes
Votec

och kanske dessa också
Chain Reaction Cycles
Wiggle

Bikester omstartar?
Samtliga dessa verkar ingå i Signa sport:
Addnature
Bikester
Brügelmann
CAMPZ
Fixie Inc.
fahrrad.de
Ortler
Probikeshop
Red Cycling Products
Serious Cycles
Vermont Bikes
Votec

och kanske dessa också
Chain Reaction Cycles
Wiggle

Det finns Signa och Internetstores Gmbh. Jag tror att alla du listar förutom de sista två är med i Internetstores Gmbh, som har ansökt om insolvens. Signa har 80 internetbutiker, så många fler.

Bikester omstartar?
fast det står i länken.

Addnature
Bikester
Brügelmann
CAMPZ
Fixie Inc.
fahrrad.de
Ortler
Probikeshop
Red Cycling Products
Serious Cycles
Vermont Bikes
Votec

In an update to the news we reported on last week retailers Chain Reaction Cycles and Wiggle have allegedly paused invoice payments and cancelled new stock orders according to a report from Cycling Weekly.

Bikester omstartar?
Mm, man undrar vad det blir av det och om en ny lösning får in vitus och np i EU på ett bättre sätt. Möjligt jag ser det genom fanboy-glasögon men blev väldigt förvånad att man inte löste det bättre.

Bikester själv hade några poänger i sortimentet och leverans men man fick ju kolla vad man skulle ha på bike24 och r2 först. Maskinöversatt skit.

Bikester omstartar?
Gissar att ev icke-leveranser som är betalade via Klarna kan återbetalas?
En betalad faktura är krånglig, räkna inte med att du kan få återbetalning vid icke-leverans. En olevererad produkt med obetald faktura, då är det bara att bestrida fakturan och inte betala pga utebliven leverans.

Är det betalat via Klarnas portal via bankkort, Trustly, Swish eller Klarnas egna bankkoppling så är man som kund bara en av alla andra borgenär i högen, oftast sista person. TLDR shit out of luck.

Kör man kreditkort via Klarnas portal så är man rätt safe iom annan lag för kreditkort.

Bikester omstartar?
En betalad faktura är krånglig, räkna inte med att du kan få återbetalning vid icke-leverans. En olevererad produkt med obetald faktura, då är det bara att bestrida fakturan och inte betala pga utebliven leverans.

Är det betalat via Klarnas portal via bankkort, Trustly, Swish eller Klarnas egna bankkoppling så är man som kund bara en av alla andra borgenär i högen, oftast sista person. TLDR shit out of luck.

Kör man kreditkort via Klarnas portal så är man rätt safe iom annan lag för kreditkort.
Jag vill minnas att jag fick pengarna tillbaka fr Klarna när Cykelkraft konkade. Jag gick på dem innan jag kontaktade min kreditkortsutgivare. Hävdade ”jag har inte fått mina varor, och kommer inte få det heller då de gått i konkurs”. De behövde nån slags bekräftelse att det var konkurs, men sedan kom pengarna tillbaka.
Men när jag nu läser om Klarnas köparskydd så nämns inte konkurs, och en massa text om att ”Klarna bedömer och avgör”, så helt safe kanske det inte är. Så som du säger, bäst är att alltid betala med kreditkort, då är man alltid skyddad av konsumentkreditlagen.

Bikester omstartar?
Det är väl bara om man väljer att krångla med faktura. Men man kan ju direktbetala, betala med kort, ApplePay, och Gud vet allt vid Klarna checkout.

Trodde ingen gjorde så, då är jag inte riktigt med på vad Klarna tillför. Faktura är inte direkt något krångel, några klick i appen när grejerna ligger på köksbordet. Returer dras av innan man betalar så man slipper vänta på pengar mm.

Bikester omstartar?
Jag vill minnas att jag fick pengarna tillbaka fr Klarna när Cykelkraft konkade. Jag gick på dem innan jag kontaktade min kreditkortsutgivare. Hävdade ”jag har inte fått mina varor, och kommer inte få det heller då de gått i konkurs”. De behövde nån slags bekräftelse att det var konkurs, men sedan kom pengarna tillbaka.
Men när jag nu läser om Klarnas köparskydd så nämns inte konkurs, och en massa text om att ”Klarna bedömer och avgör”, så helt safe kanske det inte är. Så som du säger, bäst är att alltid betala med kreditkort, då är man alltid skyddad av konsumentkreditlagen.
Det är väl bara om man väljer att krångla med faktura. Men man kan ju direktbetala, betala med kort, ApplePay, och Gud vet allt vid Klarna checkout.
Finns massor av sätt att betala. Men ja, endast kreditkort eller en obetalad faktura innan produkterna är egentligen tryggt vid konkurs.

Absolut sämst skydd har man vid direktdebitering med bankkoppling, t ex autogiromedgivande till Qliro/Klarna, Trustly, direkt banköverföring (vem gör sånt?!) och Swish. Dessa klassas nämligen inte som betalkort och har sämre skydd än vanligt betalkort har. Har man betalat med betalkort så finns det ett visst skydd, inte minst via Visa/Mastercard.

Jag hade inte hoppats på att få någon goodwill från Klarna i dagens läge där de blöder pengar i en oerhörd takt! ?

Bikester omstartar?
Trodde ingen gjorde så, då är jag inte riktigt med på vad Klarna tillför. Faktura är inte direkt något krångel, några klick i appen när grejerna ligger på köksbordet. Returer dras av innan man betalar så man slipper vänta på pengar mm.

Det är väl inte en fråga om vad Klara tillför. Hos de flesta Svenska nätbutiker kan man bara betala genom Klarna. Jag undviker faktura för krångel och extrakostnader när man glömmer att betala fakturan. Jag vill betala när jag köper. Jag väljer kort hos butiker med Klarna, men antar att Klarna även då får alla min uppgifter och bygger statistik kring mig.

Bikester omstartar?
Exakt. Hela fördelen med Klarna är att inte riska sina pengar innan prylarna är hemma eller returnerade. Efter att bråkat med Cykelkraft i 6 månader för att få pengar tillbaka på en retur kör jag alltid Klarna. En bra rutin är att när paketet väl är öppnat och jag bestämt mig att inte returnera så schemalägger man betalningen i Klarna-appen.

Bikester omstartar?
Jag gillar att klara av allt direkt. Sitta och hålla reda på fakturor är ju bara drygt, oavsett om det är några knapptryck så är det ett extra moment.
Skulle gärna slippa Klarna, Svea, och allt vad de heter. Men ofta går det ju inte, eftersom de levererar hela betallösningen till sajten.

Edit: Berk hade redan svarat i princip samma sak.

Bikester omstartar?
Exakt. Hela fördelen med Klarna är att inte riska sina pengar innan prylarna är hemma eller returnerade. Efter att bråkat med Cykelkraft i 6 månader för att få pengar tillbaka på en retur kör jag alltid Klarna. En bra rutin är att när paketet väl är öppnat och jag bestämt mig att inte returnera så schemalägger man betalningen i Klarna-appen.
Som redan sagts, betala med kreditkort så har du bättre (lagstadgat) skydd än med Klarna.

Bikester omstartar?
Jag gillar att klara av allt direkt. Sitta och hålla reda på fakturor är ju bara drygt, oavsett om det är några knapptryck så är det ett extra moment.
Skulle gärna slippa Klarna, Svea, och allt vad de heter. Men ofta går det ju inte, eftersom de levererar hela betallösningen till sajten.

Edit: Berk hade redan svarat i princip samma sak.

Fast det tutar till i appen, man behöver inte ha koll på något.
Det tutar först till i Postnord-appen och när man sen hämtat betalar man.
Man behöver inte skriva ut fakturan och gå till posten och betala den. Men vill man det så kan man säkert göra det på samma ställe som man hämtar paketet på.

Det är väl inte en fråga om vad Klara tillför. Hos de flesta Svenska nätbutiker kan man bara betala genom Klarna. Jag undviker faktura för krångel och extrakostnader när man glömmer att betala fakturan. Jag vill betala när jag köper. Jag väljer kort hos butiker med Klarna, men antar att Klarna även då får alla min uppgifter och bygger statistik kring mig.

Jag ser det som att jag köper först när jag hämtat varan, inte när den fortfarande är hos grossisten.
Men man får gilla olika.

Bikester omstartar?
Fast det tutar till i appen, man behöver inte ha koll på något.
Det tutar först till i Postnord-appen och när man sen hämtat betalar man.
Man behöver inte skriva ut fakturan och gå till posten och betala den. Men vill man det så kan man säkert göra det på samma ställe som man hämtar paketet på.

Jag ser det som att jag köper först när jag hämtat varan, inte när den fortfarande är hos grossisten.
Men man får gilla olika.

Ja, jag förstår, men det funkar inte för mig. Men framförallt vill jag har så liten som möjligt att göra med Klarna.

Bikester omstartar?
Jag tror att vi kommer se stora förändringar i hur detaljvaror distribueras till kunder.
Jag gör likadant, grejer först och pengar sen. Enda anledningen till att jag ibland köper från svenska sajter istället för tyskland är just fakturabetalningen som aldrig är aktuellt nere på kontinenten. Jag undrar om inte det är en svensk (eller nordisk?) tradition.

Bikester omstartar?
Jag tror att vi kommer se stora förändringar i hur detaljvaror distribueras till kunder.

Jag gör likadant, grejer först och pengar sen. Enda anledningen till att jag ibland köper från svenska sajter istället för tyskland är just fakturabetalningen som aldrig är aktuellt nere på kontinenten. Jag undrar om inte det är en svensk (eller nordisk?) tradition.
Det är det. I många länder, även inom EU, får man inte ens kredit i b2b-sammanhang förens man har byggt upp en gedigen köphistorik. Förskottsbetalning gäller.

Bikester omstartar?
Jahopp, beställning lagd 18e, i fredags så påstår bikster att den är skickad, i måndags så drog klarna pengar men fortfarande så står den som ej mottagen hos postnord, står den på deras lastbrygga?

Bikester omstartar?
Fick precis detta svar ang en vara jag tyvärr redan skickat tillbaka. Ser mörkt ut för min återbetalning..

Hej ,

Tack för ditt mejl.

Vi har mottagit din förfrågan, och den har kommit till rätt plats. Vi ber om ursäkt för att vi inte kunnat svara eller hjälpa dig än då vi för närvarande arbetar på att inleda en insolvensprocess.CR940-SV

Vi ber också om ursäkt för eventuella besvär det kan innebära för dig, men du kan vara säker på att vi aktivt arbetar med en lösning på din förfrågan.
Tills dessa processer är påbörjade får vi vänligen be om ditt tålamod. Vi återkommer till dig så snart som möjligt.

Med vänliga hälsningar,

Bikester omstartar?
Fick precis detta svar ang en vara jag tyvärr redan skickat tillbaka. Ser mörkt ut för min återbetalning..

Hej ,

Tack för ditt mejl.

Vi har mottagit din förfrågan, och den har kommit till rätt plats. Vi ber om ursäkt för att vi inte kunnat svara eller hjälpa dig än då vi för närvarande arbetar på att inleda en insolvensprocess.CR940-SV

Vi ber också om ursäkt för eventuella besvär det kan innebära för dig, men du kan vara säker på att vi aktivt arbetar med en lösning på din förfrågan.
Tills dessa processer är påbörjade får vi vänligen be om ditt tålamod. Vi återkommer till dig så snart som möjligt.

Med vänliga hälsningar,
Ja, det ser tyvärr mörkt ut då vi konsumenter hamnar längst ned på kedjan…

Jag sitter i samma båt…

Bikester omstartar?
Men ingen info på hemsidan om att man tar en ökad risk om man handlar nu?
Är det "normalt"?

Screenshot_20231024-110341.png

Bikester omstartar?
Jag köpte en cykel av Bikester i somras och upptäckte en smärre defekt vid leverans. Efter 13 vändor och otaliga mejl så kom vi överens om att returnerna cykeln. Jag är i efterhand oerhört nöjd med att jag köpte via faktura från Klarna. Jag låg inte ute med pengar under de 43(!) dagarna detta tog.

Bikester omstartar?
Men ingen info på hemsidan om att man tar en ökad risk om man handlar nu?
Är det "normalt"?

Visa bilaga 661893

Det vill väl inte avskräcka kunderna. Ingen returer skulle dock vara tillräckligt avskräckande för mig, om jag inte redan visste om insolvensproblemet.

Skulle dock tänka att det är olagligt att inte acceptera returer.

Och hos AddNature hittar jag ingen varningssignal alls.

Bikester omstartar?
Om varan är betald men returnerad, borde du inte ha rätt att få tillbaka varan då vid en konkurs? Det är väl lite knöligt rent logistiskt, men ändå?
Oklart, men krävs nog tydliga kvitton och bevis m.m. för att ha en chans. Normalt anses varan tillhöra den som har den i sin besittning. Det är därför man bör ta hem varor direkt man betalt dem från en butik, och även vara väldigt noga att få inlämningskvitto när man lämnar nåt på verkstad. Sånt som är inlämnat på verkstad vet jag brukar gå att få ut (med inlämningskvitto), mer oklart med varor man betalt men inte hämtat ut.

Tillbaka
Topp