Ansvarsfullt innebär i detta fall att cyklister, som inkluderas i allemansrätten, visar hänsyn till både stigar och andra som också inkluderas av allemansrätten. Att strunta i allemansrätten är inte ansvarsfullt.
Är allemansrätten definierad som en samling rättigheter, eller frånvaron av förbud? Jag tror att det är frånvaron av förbud som i huvudsak definierar allemansrätten, men jag kan ha fundamentalt fel här och det är för mig den springande punkten i min syn på NVVs roll gällande allemansrätten. Är det NVVs roll att avgöra huruvida elcyklar ingår i allemansrätten eller ej? Är det då att strunta i allemansrätten att cykla eMTB på stig? Om inte så kan eMTB framföras ansvarsfullt, även med din definition av ansvarsfullt.
NVV är inte pr-byrå åt staten. De är Naturvårdsverket. De har jurister och de har kommit fram till att elcyklister inte omfattas av allemansrätten. De har troligtvis gjort en grundligare analys än att snabbgoogla lite.
Vem gör vad inom arbetet med allemansrätten? Jag har inte antytt att NVV på något sätt enbart är en PR-byrå, däremot är det en av deras uppgifter att informera om allemansrätten. Och när det gäller deras juridiska kompetens överstiger den vida min egen och de kommer säkert kunna råda länsstyrelser och riksdag och alla andra eventuella beslutande organ på ett bra sätt (det står de beslutande fritt att ta in även andra expertutlåtanden, t ex hur stort är det faktiska slitaget, hur stor är påverkan på renskötseln).
Så länge förväntad ordning upprätthålls behövs inte nya lagar. Om allemansrätten inte respekteras och tillräckligt många blir förbannade så kommer det bli en skärpning. Det behöver inte betyda att politikerna vill ha det som det är nu, men det är mycket jobb för en skitsak som inte skulle vara ett problem om alla kunde följa de fria regler som finns.
Uppfylls inte förväntad ordning nu då? Om det är en skitsak så behöver de inte röra lagstiftningen. Vad är en "fri regel"?
Politiker kämpar inte för små detaljer när det finns större saker att lägga tid och energi på. Samma sak med polisen. Det betyder inte att små stölder är okej, bara för att de prioriterar annat. Visst borde vi människor kunna stå för rätt och fel utan att behöva hänvisa till juridiska prejudikat? Eller kunna efterleva lagar och regler utan att poliser står och ser på?
Visst borde folk kunna stå för vad som är rätt och fel utan prejudikat, om vi är överens vad som är rätt och fel.
Dåså.
Det beror på underlaget. Hör djur till naturen? Hör motorer till naturen?
Slitageskillnaden mellan eMTB och MTB skulle jag gissa beror också på underlaget (vore det inte trevligt om vi kunde slå fast hur stor skillnaden är)? Djur bör finnas i naturen, men gäller det automatiskt ridhästar (ja jag tycker det finns en plats för dem i naturen)? Ja, jag tycker att det kan finnas plats för elcyklar (både stadscyklar och eMTBs), segways, elsparkcyklar i naturen givet att slitaget (i vid bemärkelse inklusive men inte begränsat till ljudförorening, markförändring, "viltbortskrämmning"...) är acceptabelt. Hur bestämmer man om det är acceptabelt eller ej, enklast är väl att se om slitaget är större än från t ex vandring, MTB-cykling och ridning och väga det mot någon slags allmännytta (fler som utnyttjar naturen som rekreation vilket kan leda till t ex bättre hälsa, bättre mental hälsa...).
Jag har skrivit det många gånger tidigare: jag tycker det är en enkel och logisk gränsdragning att inte omfatta motorer inom allemansrätten. Det är svart och vitt. Att ha en annan gränsdragning (vid effekt, effektkurva och nån sorts formel för antal utövare och underlagets tålighet) är mycket svårare, för att inte säga omöjligt. Ska polisen ha en rullande landsväg (och it-avdelning) för att kolla att elcykeln inte är trimmad (med hårdvara eller mjukvara) och därmed kunna avgöra om ett brott begåtts?
Din åsikt är klar, men vi har lyckats hantera mopeder med motsvarande problematik så helt omöjligt är det inte.
Är politiker intresserade av att i riksdagen läsa denna tråd, andra utredningar och reda ut vad som ska gälla? Fick inget riktigt svar, bara en motfråga.
Varför kan inte svampplockare ta en motorlös cykel till svampskogen? Är det farfar Allan-argumentet?
De härinne som förespråkar elcyklar inom allemansrätten verkar inte vara bärplockare eller farfar Allan-typer. De gillar den extra effekten. Analys?
Du ber mig spekulera kring politikers inre drivkrafter? Nej, varje politiker har säkert sina hjärtefrågor och enbart någon enstaka misstänker jag brinner för eMTB frågan, men om det här är en sak som behöver redas ut så får de göra det (eller låta bli men att låta saker bero är att ge ett tyst godkännande till status quo). Ja, det är farfar Allan-argumentet (om det innebar att vissa äldre får större tillgång till att röra sig i naturen). Nu finns det åtminstone en farfar Allan-typ, det är därför jag vill ha elmotorer i naturen primärt, men jag vill inte förbjuda något så länge det lämnar ett acceptabelt fotspår. De flesta här är kanske intresserade av cyklar i stor grad både som rekreationsinstrument och som transportmedel? Hade du ställt frågan i ett annat forum, så hade fördelningen av elcyklist-typer kanske sett annorlunda ut? Hur många cyklar med elstadscykel utanför det allmänna vägnätet jämfört med eMTB? Jag vet inte men det finns en hel massa mil med enskild väg.