Kortare slag men större hjul, effekter.

D i U

Aktiv medlem
Har funderingar på att sälja min nuvarande kolfiber 27,5” hoj med 160mm fram och 150mm bak, 65 grader gaffelvinkel och 43cm reach mot en ny mullet med 140/140 i slag och 64 grader gaffelvinkel med 46 i reach och 1cm kortare styrstam samt aluram.
Med lite olika material,hjulstorlekar fram och slaglängder samt vinklar, kommer effekterna bli mer negativa än positiva sett till påfrestningar på kroppen för en gubbe 40+ med lite inopererade titanskenor på nyckelben?
Min åkstil är huvudsak utför på stök och väldigt lite klättring.

Cyklarna i fråga är att gå från en bronson -20 till en status 140.

Utifrån mina erfarenheter av olika cyklar som liknar båda dina exempel (bl a Bronson 2019) så kommer du nog kunna cykla mer avslappat med den lite längre reachen och en hel del mindre stök kommer bli lite mindre påtagligt, typ mindre rötter mm. Men 20 mm mindre slaglängd tror jag också du kommer märka av genom att du blir tröttare om du kör långa åk eller många dagar i rad.

Jag har precis gjort det motsatta och gått upp i slaglängd lite men ner i hjulstorlek.. Men det jag sökte var mer lekfullhet.

Ja precis en flackare vinkel å längre reach med större framhjul borde ta en del av stötarna. Minns när jag bytte från kolstyre till alu, märkte ingen skillnad alls då jag mest kör kortare stigar hemma i Göteborg samt ca 10 bikepark dagar om året bla Åre som funkar fint. Status 160/160 känns lite för mycket så den e inget alternativ.

Jag tror att större hjul vid små och mellanstora ger mindre vibrationer och där gör mer slag inte så mycket. Vid storstök är mer slag klart bättre.

Status är en fin cykel, men är riktigt tung. 64 grad gaffelvinkel är var utför, men kanske lite för flak annanstans. Status är inte roligt uppför och kankse också inte på platten. Riktigt bra i park dock.

Jag tror att större hjul vid små och mellanstora ger mindre vibrationer och där gör mer slag inte så mycket. Vid storstök är mer slag klart bättre.

Status är en fin cykel, men är riktigt tung. 64 grad gaffelvinkel är var utför, men kanske lite för flak annanstans. Status är inte roligt uppför och kankse också inte på platten. Riktigt bra i park dock.
Hörde nåt om 15,8 kg på en S3 utan pedaler, min nuvarande ligger på runt 14,4 med pedaler. Jag har märkt att jag nästan alltid går uppför med cykeln och börjat avveckla strava allt mer så de blir mest skojcykling för hela slanten vilken status nog är bäst till.

Med tanke på geometrin å de större hjulet borde inte marginalerna minska så mycket trots 2cm mindre slag när de kommer till drop och sånt?

För många variabler ändras samtidigt i detta exempel, befarar jag. Räkna själv: hjulstorlek, dämpningsslaglängd, rammaterial, flera ramgeometriparametrar, totalvikt, och inte sist ålder på dämpningskomponenter.

Det lär bli omöjligt att förutsäga hur du skulle uppskatta effekter på cykelbytet utan att prova dem cyklarna och jämföra dem i verkligheten.

Med tanke på geometrin å de större hjulet borde inte marginalerna minska så mycket trots 2cm mindre slag när de kommer till drop och sånt?

Det blir lite mindre mjukt. Men drop överlever man också på HT. Här sonen (med det är klart skillnad mellan kroppen av en tioåringen och en lite äldre som hålls ihop med skruvar):

2023-10-15-13-57-44-752.jpg

För många variabler ändras samtidigt i detta exempel, befarar jag. Räkna själv: hjulstorlek, dämpningsslaglängd, rammaterial, flera ramgeometriparametrar, totalvikt, och inte sist ålder på dämpningskomponenter.

Det lär bli omöjligt att förutsäga hur du skulle uppskatta effekter på cykelbytet utan att prova dem cyklarna och jämföra dem i verkligheten.

Rammaterial för ingen direkt skillnad vid körupplevelse av en MTB, förutom genom vikten. Håller med att många andra parametrar ändras, men det finns ingen genvägar här.

Ja de har du helt rätt i, testa kan jag ju såklart göra men tyvärr inte ut i skogen före köp. Bortsett från rammaterial och man istället fokuserar på slaglängd och hjulstorlek så är frågan hur mycket ett 29” hjul kompenserar 2cm slaglängd mot ett 27,5” hjul?

Ja de har du helt rätt i, testa kan jag ju såklart göra men tyvärr inte ut i skogen före köp. Bortsett från rammaterial och man istället fokuserar på slaglängd och hjulstorlek så är frågan hur mycket ett 29” hjul kompenserar 2cm slaglängd mot ett 27,5” hjul?
Tror det är omöjligt att säga att 29" hjul "kompenserar" Xcm fjädringsväg. 29" kommer rulla lite bättre över småstök men påverkan på gaffelns slagläng är nog extremt marginell till ingenting.

Om du vill köra mest stök nerför så skulle jag inte ta bort för mycket slaglängd, det är ju det som räddar en om man hamnar lite snett tex efter ett dropp. 29" ska ju rulla lättare över rötter etc men jag måste säga att jag inte märker någon större skillnad där mellan min 27.5" DH-hoj och min 29" trail-cykel. Visst är DH-hojen extrem i sin fjädring som kanske kompenserar men jag upplever inte att hjulen "fastnar" på rötter och stenar som många andra säger, men det är ju utför. Tror 29" gör större skillnad på platten när man ska trampa själv. Tror däckets egenskaper med stomme och gummiblandning samt däcktryck gör mer än däckstorleken för hur följsamt det upplevs (givetvis kommer ett 29"x3" vara mer dämpat än 26"x2.3" men ni förstår nog vad jag menar).

Går ju en hel del förra generationens Trek Slash på rea. Om man inte vill vara fullt så extrem så finns ju både Orbea Occam LT och Canyon Spectral till bra pris.

Om du vill köra mest stök nerför så skulle jag inte ta bort för mycket slaglängd, det är ju det som räddar en om man hamnar lite snett tex efter ett dropp. 29" ska ju rulla lättare över rötter etc men jag måste säga att jag inte märker någon större skillnad där mellan min 27.5" DH-hoj och min 29" trail-cykel. Visst är DH-hojen extrem i sin fjädring som kanske kompenserar men jag upplever inte att hjulen "fastnar" på rötter och stenar som många andra säger, men det är ju utför. Tror 29" gör större skillnad på platten när man ska trampa själv. Tror däckets egenskaper med stomme och gummiblandning samt däcktryck gör mer än däckstorleken för hur följsamt det upplevs (givetvis kommer ett 29"x3" vara mer dämpat än 26"x2.3" men ni förstår nog vad jag menar).

Sen är det skillnad mellan park och park. Jag körde i La Thuile med bara naturstigar med många stenar och extremt mycket rötter. Där är 29" en större fördel. Tyckte att det var bra att vi hittade en Status mullet till sonen som då var 143 cm. I Åre däremot överlevde vi utan problem på HT, de flesta stigarna var mycket slättare. Skulle säga att 27,5" är ingen stor nackdel där.

På stenig plattstig hjälper större hjul klart mycket.

Senast ändrad:
På tal om Åre och stökiga stigar, som exempel gillar jag Nelson och tjärnis även om jag inte är speciellt supersnabb, tänker att 140 i slag kanske räcker där för någon som inte satsar på KOM eller så också och kanske inte iallafall är avgörande med 1 resp 2cm mer i slag även om 170 nog hade underlättat.

På tal om Åre och stökiga stigar, som exempel gillar jag Nelson och tjärnis även om jag inte är speciellt supersnabb, tänker att 140 i slag kanske räcker där för någon som inte satsar på KOM eller så också och kanske inte iallafall är avgörande med 1 resp 2cm mer i slag även om 170 nog hade underlättat.

Vi körde ingen svarta stigar i Åre, men skulle tänka att det är precis den typ av körning där mer slag inte skadar. Nu är jag inte expertern på den typen av cykling, men jag skulle bara kompromissa på slag om jag också körde mycket plattstig.

Ville precis fråga dig varför du valde 27,5".

Var tänkte du att köra denna cykel?
Överallt där jag kört den förra cykeln. Dvs i princip överallt. Göteborg, Åre, Alperna osv.
Ville ha något lekfullt men ändå kapabelt, hade väl inte exakt bestämt mig men så dök den här upp på rea och jag ser inte hjulstorleken som en enskild parameter som är viktigare än allt annat så då fick det bli såhär. Första intrycket här hemma är att det kommer att bli väldigt bra.

Har en DH i 27,5” också och där kan man ju konstatera att det är väldigt mycket mer än hjulstorlek som spelar in..

min teori var att geometrin kanske hjälper till lite men kanske som sagt inte gör så stor skillnad ändå.

Överallt där jag kört den förra cykeln. Dvs i princip överallt. Göteborg, Åre, Alperna osv.
Ville ha något lekfullt men ändå kapabelt, hade väl inte exakt bestämt mig men så dök den här upp på rea och jag ser inte hjulstorleken som en enskild parameter som är viktigare än allt annat så då fick det bli såhär. Första intrycket här hemma är att det kommer att bli väldigt bra.

Har en DH i 27,5” också och där kan man ju konstatera att det är väldigt mycket mer än slaglängd som spelar in..

Bara som de där med lufttryck, ibland när man tycker att hela cykeln känns stel brukar några psi göra stor skillnad, större skillnad än att skruva på gaffel å dämpare kan jag uppleva.

min teori var att geometrin kanske hjälper till lite men kanske som sagt inte gör så stor skillnad ändå.

Geometri kör en riktigt stor skillnad. Längre reach och flackare gaffelvinkel ger mer stabilitet utför, men för cykeln mindre lekfull. Det är personligt vad man föredrar.

Det funkar finfint men du får jobba lite mer ffa i Tjärnis. Det kommer nog inte vara natt och dag skillnad jämfört med din Bronson.

Beror ju på vad du har för gafflar mm på de två cyklarna också. Kvaliteten på dämpningen kanske blir lite viktigare med kortare slag men i båda fallen gör det ju stor skillnad.

Har en DH i 27,5” också och där kan man ju konstatera att det är väldigt mycket mer än hjulstorlek som spelar in..

Jag funderar redan på nästa steg till sonen (själva föredrar jag 29"). Sonen har nu fina 27,5" hjul och en fin 27,5" gaffel, så enklast skulle vara att köpa en ny 27,5" ram, troligtvis FS isf HT. Jag vet inte vad han skulle föredrar. Han tycker om lek med cykeln men också tekniska klättringen. Han klättrar dock redan bättre än mig, så 27,5" är väl ingen problem.

Kör ju lyrik ultimate nu och på status sitter en fox 36 rythm så på pappret betydligt billigare grejer men hört att rythm går fint men med mindre justering, något jag aldrig brukar pilla med så mycket ändå.

Geometri kör en riktigt stor skillnad. Längre reach och flackare gaffelvinkel ger mer stabilitet utför, men för cykeln mindre lekfull. Det är personligt vad man föredrar.
Känns lite som status är en blandning av stabil rakt utför och samtidigt villig att svänga och hoppa med med en superkort bakände med mindre hjul.

Jag funderar redan på nästa steg till sonen (själva föredrar jag 29"). Sonen har nu fina 27,5" hjul och en fin 27,5" gaffel, så enklast skulle vara att köpa en ny 27,5" ram, troligtvis FS isf HT. Jag vet inte vad han skulle föredrar. Han tycker om lek med cykeln men också tekniska klättringen. Han klättrar dock redan bättre än mig, så 27,5" är väl ingen problem.
Låter som att en kompetent begagnad 27,5”-ram vore ett logiskt nästa steg. Gillar han att leka är det väl bra att inte skala upp storlek på sakerna för fort. Tekniska klättringar är knappast nåt problem heller, det hänger mer på teknik ihop med cykelns karaktär.

Känns lite som status är en blandning av stabil rakt utför och samtidigt villig att svänga och hoppa med med en superkort bakände med mindre hjul.

Ja, sonen har riktigt rolig på den i La Thuile, tror dock att det var 160 mm versionen. I La Thuile är det tajta hårnålskurvor hela tiden, korta bakänden var riktigt bra där. Jag körde en stor Commencal Meta och hade problem i några kurvor, men tror att det har mer med min egen kapaciteter att göra.

Låter som att en kompetent begagnad 27,5”-ram vore ett logiskt nästa steg. Gillar han att leka är det väl bra att inte skala upp storlek på sakerna för fort. Tekniska klättringar är knappast nåt problem heller, det hänger mer på teknik ihop med cykelns karaktär.

Det kommer att tar lite tid, om jag kan hålla bort fingret från köp-knappen. Han är nu 145 cm och kör en HT med 425 mm reach (vid sag). Men han är nu 10 år barn kommer att växa snabbt i detta ålder. Vi får ser.

Jag tycker att en Status inte är än dålig val, men då en 160 isf en 140.
tycker färgerna på 160 modellerna är snyggare men på dom är de ännu flackare styrvinkel och ännu mer vikt så blir nog lite overkill trots de bara skiljer 1cm mer i slag bak än på min bronson. Optimalt vore om man hade en större plånbok skulle man valt 160´n som bushoj och typ en tallboy eller spectral 125 som vanlig stighoj.

tycker färgerna på 160 modellerna är snyggare men på dom är de ännu flackare styrvinkel och ännu mer vikt så blir nog lite overkill trots de bara skiljer 1cm mer i slag bak än på min bronson. Optimalt vore om man hade en större plånbok skulle man valt 160´n som bushoj och typ en tallboy eller spectral 125 som vanlig stighoj.

Komponenterna är identiska mellan 140 och 160, om jag inte har missat något. Så vikten är samma. Gaffelrörsvinkeln skiljer sig 0,5 grad.

Komponenterna är identiska mellan 140 och 160, om jag inte har missat något. Så vikten är samma. Gaffelrörsvinkeln skiljer sig 0,5 grad.
Ja dom är identiska men enligt tester så är den tyngre ?. Oavsett även om de inte e så avgörande på en sån cykel så är det inte svårt att banta ner den med andra komponenter med tiden, nx e ju inte direkt de lättaste grejerna. Får nog ta mig till en butik å kika noggrannare.

Tillbaka
Topp