Skivbroms-mysterium

toshiba

Aktiv medlem
Skivbroms-mysterium
Är ingen mästermek men tycker ända att jag kan hantera skivbromsar, men har nu ett problem jag inte lyckas fixa på mina SRAM eTap AXS. Symptom: ca 1-2 sekunder efter avslutat en längre inbromsning i nedförbacke börjar bromsen tjuta, som om ett belägg ligger mot. Det pågår ca 5-10 sekunder och sen blir allt bra igen. Det måste ju vara relaterat till att bromsen blir varm och sen svalnar, men jag vet inte hur jag ska fixa det. Har luftat flera gånger, motionerar kolvarna, kollat att båda sidor avancerar, ställt in oket med shims så det ska vara perfekt placerat. Idéer?

Skivbroms-mysterium
Funderar på om det kan vara att skivan slår sig när den blir varm, antingen pga paj skiva eller ojämn bromsverkan mellan höger/vänster pad.

Skivbroms-mysterium
Det borde ge ett ching-ching-ching ljud istället för ett tjut. Chansen att skivan slår sig helt jämnt åt samma håll bör vara typ obefintlig.
Nja,den KAN slå sej "jämnt"....typ att den blir "skålformad".
Då ligger den på typ på vänsterbelägget högst upp på skivans bromsyta,och högerbelägget längst ner.
Handlar om hur stålet utvidgar sej,och hur den har möjlighet att expandera av värmen kontrollerat.
Ovanligt men kan bli så.

Värms den upp mer på ena sidan skivan,t.ex att ett belägg ligger på mer och ger värme slår den sej snett....andra sidan kallare och expanderar inte lika mycket.

Skivbroms-mysterium
Nja,den KAN slå sej "jämnt"....typ att den blir "skålformad".
Då ligger den på typ på vänsterbelägget högst upp på skivans bromsyta,och högerbelägget längst ner.
Handlar om hur stålet utvidgar sej,och hur den har möjlighet att expandera av värmen kontrollerat.
Ovanligt men kan bli så.

Värms den upp mer på ena sidan skivan,t.ex att ett belägg ligger på mer och ger värme slår den sej snett....andra sidan kallare och expanderar inte lika mycket.
Jag kan köpa att det kan hända i teorin men det känns som att skivan måste vara rätt tunn för det.
Eller så är det för att jag bara cyklar mtb med rätt väl dimensionerade skivor som jag aldrig råkat ut för något liknande.

Jag tycker den första gissningen att något blockerar flödet låter rätt rimlig.

Skivbroms-mysterium
Jag kan köpa att det kan hända i teorin men det känns som att skivan måste vara rätt tunn för det.
Eller så är det för att jag bara cyklar mtb med rätt väl dimensionerade skivor som jag aldrig råkat ut för något liknande.

Jag tycker den första gissningen att något blockerar flödet låter rätt rimlig.
Är ju förvisso ovanligt,men kan ske....och en MTB skiva är ju lövtunn i min värld.
Men gissar ändå på ngt värmerelaterat,hade det varit blockering skulle det visa sej i stort sett hela tiden oavsett längd på inbromsningen.
Kan ju även vara en kolv i oket som expanderar av värmen och inte vill gå i retur direkt,sitter kvar i yttre läget ett litet tag....är väl därför det är keramiska kolvar i oken på vissa Mtb-ok?
Keramer expanderar ju inget mot t.ex alu eller ståkkolvar.
Kolvar som kärvar av värmen har jag råkat ut för på Mc när oken blivit glödheta,inget ovanligt.
Men bara gissningar av mej.

Skivbroms-mysterium
Tänkte på flens på disken. Finns ju till belägg också men de passar väl dåligt på sram...

När jag jag tänker på det så finns kanske de med flens bara med centerlock men gamla rt86 kanske duger också

Skivbroms-mysterium
Har du contact point adjust? Om belägg är mycket nära skivan skulle uppvärmning av oljan kanske kunna tycka belägg lite mot skivan. Med contact point adjustment kan man lösa det.

Skivbroms-mysterium
Testa slipa sidorna på belägen lite, det kan vara att dom är lite tighta i oken och går inte hela vägen tillbaka.
Det där var banne mig ingen dålig idé, speciellt med tanke på att jag utlämnat det ganska viktiga faktan att problemet uppstått efter att jag bytt pads. Det kan vara fjädern som är aningens för bred, och det kan nog påverkas av temp och bli värre efter lång bromsning. Har nu kört lite dremel på sidorna, men det tar nog en dag eller två innan jag kommer ut på en tur för att bekräfta.

Inget ont om skivbromsar på racer a' la Froome, men det är väldigt små marginaler man har att spela med...

Skivbroms-mysterium
Hur ser det ut om du hänger upp cykeln i mekstället och tittar på hur beläggen rör sig när du nyper bromsen och släpper?
Får beläggen kontakt olika tidigt? går kolvarna tillbaka som de ska?
Nyps skivan rakt mellan beläggen eller trycker någon sida skivan mot den andra? Allt centrerat?
Är skivan inom rimlig tjocklek?
Provat byt bakskivan fram om bara ena bromsen spökar?

Låt oss veta vad du testat.

Skivbroms-mysterium
Inte ovanligt med den symptomen om man har för mycket bromsvätska i systemet. När du bromsat hårt och länge och vätskan blir varm så har du inget utrymme kvar för vätskan att expandera och då trycks beläggen/ligger kvar mot skivan.

Har du luftat med bromsbeläggen istället för blocken och kanske lite slitna belägg så har du nog definitivt för mycket vätska i systemet?

Ett sätt att göra en snabb åtgärd av detta är att öppna skruven på bromshandtaget och sen pressa ut bromsbeläggen från skivan och när överflödig vätska pressats ut så stänger du påfyllningsskruven. Det blir ingen perfekt luftning men du märker om det hjälper eller ej och ifall det berodde på för mycket vätska i system?

Skivbroms-mysterium
Inte ovanligt med den symptomen om man har för mycket bromsvätska i systemet. När du bromsat hårt och länge och vätskan blir varm så har du inget utrymme kvar för vätskan att expandera och då trycks beläggen/ligger kvar mot skivan.

Har du luftat med bromsbeläggen istället för blocken och kanske lite slitna belägg så har du nog definitivt för mycket vätska i systemet?

Ett sätt att göra en snabb åtgärd av detta är att öppna skruven på bromshandtaget och sen pressa ut bromsbeläggen från skivan och när överflödig vätska pressats ut så stänger du påfyllningsskruven. Det blir ingen perfekt luftning men du märker om det hjälper eller ej och ifall det berodde på för mycket vätska i system?

Jo det var min tanke tidigare också, men luftningen är gjord med bleed-block mellan pistongerna och contact point-skruven i rekommenderat läge av SRAM. Båda padsen griper snyggt om skivan, skivan är 1.79mm (startar på 1.85, byte vid 1.55).

Ska testa om hermannjoh's idé hjälper, annars blir väl att skifta skivor mellan hjulen.

Tillbaka
Topp