El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag blev ju nyfiken på graden av mitt påstådda hyckleri. Så jag var tvungen att backa och kolla vad jag verkligen skrivit tidigare. Orkade inte jättelångt, men:

Jag har inga känslor i det här. Det är inte jag som blir sur om jag träffar dig på elMTB i skogen. Jag blir rentav avis. Jag är ruskigt sugen på en Transition Relay.

Min position - om du läser allt jag skriver - är att vårt beteende påverkar våra möjligheter i skog framöver. De som svartvitt bara ser till sina lagliga rättigheter och skippar den problematik som finns kring elcyklar i skogen; det faktum att gemene man ogillar cyklar i skogen öht - de riskerar framtiden för oss alla.

Så visst, du vill bara ha kul i skogen. Det vill jag också, och jag vill slippa en situation då vi alla måste smyga ut i skogen bara för att ett gäng egoister var tvungna att köra med motor där det egentligen inte behövs alls.

Hade jag inte behövt bry mig hade jag köpt en elMTB och använt ibland. För visst verkar det jättekul. Men jag tar mitt ansvar och låter bli. Hur kan det vara egoistiskt?

Så inte hycklare. ? Jag tror jag kommer missa min cykel och råka träffa @MtbIte med kallvatten nästa gång vi syns i cykeltvätten i Kisa. ?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ha!
Nä! Jag har varit helt rak gällande min position. Du kan citera mig ordagrant från Kisa om du vill. :)

För all tydlighet: Jag tycker elcyklar i sig är grymt. Jag hade väldigt gärna köpt en, gärna en Transition Repeater eller Relay. Två problem för mig 1) de är väl dyra, 2) jag bor på fel ställe.

Jag ÄR kritisk till elcyklar på fel platser. Jag har varit väldigt aktiv i tråden om crossar i Hellas, och är kritisk till elcyklar i Hellas och i andra hårt belastade områden.
Inte för att de kommer förstöra naturen så den aldrig återhämtar sig, eller utrota motorallergiska sällsynta grodor. Jag är kritisk av den enkla anledningen att MTB (utan motor) redan är ett infekterat inslag i populära naturområden. Vi har helt enkelt inte råd att skapa ännu mer kontrovers genom att introducera motorer. Och börja inte ens diskutera elcrossar...det där kommer inte sluta bra i Hellas.

Om man däremot bor i - eller cyklar - i mer glesbefolkat område så håller jag med om att det praktiska problemet är noll. Jag hade inte tvekat en halv sekund.
Sedan är jag lika larvig som alla andra och har säkert kallat någon elcykelägare för fuskcyklist eller lat. Både på Happy och i verkligheten. De som träffat mig vet att jag inte är speciellt seriöst lagd i normalfallet.

Men avslutningsvis för att hålla oss till trådens ämne så är det jäkliga att lagstiftning eller riktlinjer kommer utgå från någon form av "mest behövda läge". Dvs. man kommer utgå från situationer där reglering behövs. Vilket innebär att "missbruk" i nationalparker eller stadsparker (som jag tror Hellas är?) kan driva på reglering som gäller överallt. Därför tycker jag att vi ALLA behöver fundera på var och hur vi cyklar, och att elcykel i Hellas eller liknande områden är jäkligt dumt.

Så. Exempel på att man kan hålla flera åsikter i samspel utan att vara en hycklare. ;)
Jag håller i stort med - att hålla elcyklar utanför allemansrätten är klokt då det då blir möjligt att förbjuda dem på platser som lokalt bedöms som olämpliga.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag håller i stort med - att hålla elcyklar utanför allemansrätten är klokt då det då blir möjligt att förbjuda dem på platser som lokalt bedöms som olämpliga.
Det är väl det många hardcore elcykelfantaster inte verkar fatta: Ingen kommer vinna på att man kör var som helst och hur som helst med dem.
Det spelar liksom ingen roll om det är rätt eller fel att elcykla i typ Hellas eller motsvarande; folk kommer bli ännu surare och det kommer bli lagstiftning som surgubbar kan använda för att bli ännu surare, osv.

Sedan vad man gör i sin lokala skog utanför storstan där man träffar en svampplockare två gånger om året, det spelar väl noll roll. Och det fattar nästan alla.

:)
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Mer effekt ger bara spinn. Mer effekt ger mer kraft i marken. Det är ren fysik.

Mer tyngd på bakhjulet ger bättre fäste, det är också ren fysik. Hjulspinn är ju slitage, och att sitta ned på cykeln när man cyklar brant uppåt kan ge mer fäste. Men visst, det här är ju det som jag skrev att det går att diskutera. Jag är ingen expert, jag har kanske fel.

Om hen inte orkar hänga med med en cykel så är det ju mer slitage med elcykeln än utan.

Men hen har inte orsakat mera slitage på samma runda än de som cyklade utan el, i alla fall om hen hållit samma tempo som de andra. Orsaken till varför hen valt en eMTB på denna runda gör inte att hens slitage syns mer än de andras.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Mer tyngd på bakhjulet ger bättre fäste, det är också ren fysik. Hjulspinn är ju slitage, och att sitta ned på cykeln när man cyklar brant uppåt kan ge mer fäste. Men visst, det här är ju det som jag skrev att det går att diskutera. Jag är ingen expert, jag har kanske fel.



Men hen har inte orsakat mera slitage på samma runda än de som cyklade utan el, i alla fall om hen hållit samma tempo som de andra. Orsaken till varför hen valt en eMTB på denna runda gör inte att hens slitage syns mer än de andras.
Jag tror inte ni kommer lyckas landa den här diskussionen... men det kanske inte heller är meningen. Jag tycker det är ett större problem att vi (japp, allihop, med och utan el) som cyklar i naturen ibland gör det när och där vi inte borde, framförallt när det är blött. Alltför många tänker "allemansrätt" - men du är ute och cyklar om du hävdar allemansrätt när du tydligt gör spår efter dig på blöta stigar. Jag syndar själv ibland, det är kul att cykla genom surhål, och ibland är det inte så torrt som jag trodde när jag stack ut. Olämpligt är det definitivt och jag skäms lite varje gång.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag tror inte ni kommer lyckas landa den här diskussionen.

Det är förmodligen så. Att jag reagerat på ett argument i en diskussion och valt att ifrågasätta den har bara gjort att jag hamnat i rundgången. De som framfört argumentet kommer nog att fortsätta med det. Diskussionen i sig är ju inte heller relevant för själva ämnet tråden startades för så jag tar och öppnar mitt paket från Lakrids by Bulow som pecis dykt upp och återgår till att vara åskådare istället.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Snö
Det är förmodligen så. Att jag reagerat på ett argument i en diskussion och valt att ifrågasätta den har bara gjort att jag hamnat i rundgången. De som framfört argumentet kommer nog att fortsätta med det. Diskussionen i sig är ju inte heller relevant för själva ämnet tråden startades för så jag tar och öppnar mitt paket från Lakrids by Bulow som pecis dykt upp och återgår till att vara åskådare istället.
nja, vänligen fortsätt lite till. Alla behöver vi hjälpas åt mot 3000!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
En elmotor borde ju kunna ge jämnare effekt och därmed mindre slitage än en motorlös cykel i uppförsbackarna. Kanske att man borde förbjuda lvgcyklister att cykla i skogen, mycket kraft och uthållighet men lite teknik, iaf om jag tittar på mig själv.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Sedan vad man gör i sin lokala skog utanför storstan där man träffar en svampplockare två gånger om året, det spelar väl noll roll. Och det fattar nästan alla.
Fast för mig är detta lite av hönans kärna i denna disskusion. Jag har aldrig cyklat i just Hellas men jag tycker inte alls det är konstigt att emtb förbjuds i områden med mycket folk eller där det är stor risk för för mycket slitage (typ som i många delar av fjällen). Men att det som är ett problem i en liten bråkdel av våra skogar skulle påverka hur man får vistas i naturen för ALLA är ju helt galet tycker jag. Argumentet att det är för krångligt med olika regler på olika platser är ju lite att skjuta sig själv i foten, eftersom det finns områden där MTB cykling är förbjudet så borde vi ju alltså inte få cykla i skogen alls enligt den logiken.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Fast för mig är detta lite av hönans kärna i denna disskusion. Jag har aldrig cyklat i just Hellas men jag tycker inte alls det är konstigt att emtb förbjuds i områden med mycket folk eller där det är stor risk för för mycket slitage (typ som i många delar av fjällen). Men att det som är ett problem i en liten bråkdel av våra skogar skulle påverka hur man får vistas i naturen för ALLA är ju helt galet tycker jag. Argumentet att det är för krångligt med olika regler på olika platser är ju lite att skjuta sig själv i foten, eftersom det finns områden där MTB cykling är förbjudet så borde vi ju alltså inte få cykla i skogen alls enligt den logiken.
Att förbjuda MTB är inte helt enkelt då det inkluderas i allemansrätten - här i Knivsta håller man på att inrätta ett naturreservat mer eller mindre av den anledningen (som jag förstått det). En process som har tagit flera år.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Att förbjuda MTB är inte helt enkelt då det inkluderas i allemansrätten - här i Knivsta håller man på att inrätta ett naturreservat mer eller mindre av den anledningen (som jag förstått det). En process som har tagit flera år.
Ja absolut. Jag menar bara att argumentet att det är för krångligt för folk att det olika regler som gäller på olika platser inte håller, tycker jag.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
På din egen mark, ja. På annans mark behöver du tillstånd.
Säger de som är experter på allemansrätten iaf.
Räcker det med ett sån däringa "passivt tillstånd" då enligt experterna? Exakt hur ser tillståndsprocessen ut? Går den att överklaga? Finns det andra likande icke förbjudna saker man måste fråga markägaren om tillstånd för? Så många frågor om just det där "expertutlåtandet". Det hade varit mycket enklare, begripligare och mer logiskt om de konsekvent hänvisade till annan lagstiftning (från t ex länsstyrelsen eller kommunen) för sånt som är utanför allemansrätten. Då tror jag inte ens vi hade haft den här tråden.

Jag tycker mer det verkar som att NVV är lite putt på lagstiftaren för att de inte fick igenom sin önskade ändring i TKL - utredningen har ju tvärtom tydliggjort att elcyklar är undantagna från TKL.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Vilket totalt antiklimax det skulle vara om alla som deltar i tråden plötsligt kammar sig och blir vuxna och når konsensus i inlägg #2999.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
För alla utom
1698939602044.png
isf
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Hittade det här från Trafikrådet, borde vara av intresse för tråden?

En cykel med tramp- eller vevanordning och elassistans räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt:

  • Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind.
  • Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim
  • Motorns kontinuerliga märkeffekt får vara högst 250 watt.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Räcker det med ett sån däringa "passivt tillstånd" då enligt experterna? Exakt hur ser tillståndsprocessen ut? Går den att överklaga? Finns det andra likande icke förbjudna saker man måste fråga markägaren om tillstånd för? Så många frågor om just det där "expertutlåtandet". Det hade varit mycket enklare, begripligare och mer logiskt om de konsekvent hänvisade till annan lagstiftning (från t ex länsstyrelsen eller kommunen) för sånt som är utanför allemansrätten. Då tror jag inte ens vi hade haft den här tråden.

Jag tycker mer det verkar som att NVV är lite putt på lagstiftaren för att de inte fick igenom sin önskade ändring i TKL - utredningen har ju tvärtom tydliggjort att elcyklar är undantagna från TKL.
Låter som att du vill ha nåt liknande Norges friluftsloven, dvs skrota allemansrätten och skriva en lag istället. Jag tycker det är bättre att vara rädd om allemansrätten, dvs respektera den.

Utredningen tittade ju f.ö. inte ens på elcyklar, ingick inte i direktiven. Och än så länge har den ju bara blivit liggande, lär väl få göras om vad det lider. Så det är ju status quo.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Kul om Pfaffs mamma när det närmar sig 3000 ropar:
- "Pfaff, kvällsmat!"
- "Ja, jag ska bara..."
- "Nej, du kommer NU!"
- "Okey då..."
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag kommer inte ge mig utan en fight! Men jag är ännu mer nervös nu. Ska snart cykla hem och sen köra bil en stund. 2995 runt kl 20.00 tycker jag ni kan sikta på. Först då kan jag vara på tå.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag blev ju nyfiken på graden av mitt påstådda hyckleri. Så jag var tvungen att backa och kolla vad jag verkligen skrivit tidigare. Orkade inte jättelångt, men:

Okey att kalla dig hycklare kanske var lite att ta i från min sida , orkar inte gå igenom alla inlägg men det var några inlägg som du var anti emtb och hade en ganska tråkig attityd enligt min mening
Så inte hycklare. ? Jag tror jag kommer missa min cykel och råka träffa @MtbIte med kallvatten nästa gång vi syns i cykeltvätten i Kisa. ?


Haha får hoppas det är en varm sommardag då ?, förhoppningsvis så träffar du även min cykel också så jag slipper tvätta den ?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ha!
Nä! Jag har varit helt rak gällande min position. Du kan citera mig ordagrant från Kisa om du vill. :)

För all tydlighet: Jag tycker elcyklar i sig är grymt. Jag hade väldigt gärna köpt en, gärna en Transition Repeater eller Relay. Två problem för mig 1) de är väl dyra, 2) jag bor på fel ställe.

Jag ÄR kritisk till elcyklar på fel platser. Jag har varit väldigt aktiv i tråden om crossar i Hellas, och är kritisk till elcyklar i Hellas och i andra hårt belastade områden.
Inte för att de kommer förstöra naturen så den aldrig återhämtar sig, eller utrota motorallergiska sällsynta grodor. Jag är kritisk av den enkla anledningen att MTB (utan motor) redan är ett infekterat inslag i populära naturområden. Vi har helt enkelt inte råd att skapa ännu mer kontrovers genom att introducera motorer. Och börja inte ens diskutera elcrossar...det där kommer inte sluta bra i Hellas.

Jag är helt med dig på att man bör undvika att cykla på redan infekterade områden som tex hellas oavsett vilken cykel man använder .
Dock så förstår jag inte det här varför just en cykel med motor skulle göra saken värre än en vanlig mtb. Jag menar dom flesta duktiga xc-cyklisterna kör förmodligen snabbare än oss då vi inte kommer över 25 km.

Om man däremot bor i - eller cyklar - i mer glesbefolkat område så håller jag med om att det praktiska problemet är noll. Jag hade inte tvekat en halv sekund.
Sedan är jag lika larvig som alla andra och har säkert kallat någon elcykelägare för fuskcyklist eller lat. Både på Happy och i verkligheten. De som träffat mig vet att jag inte är speciellt seriöst lagd i normalfallet.

klart risken är större i stora städer som tex sthlm eller gbg då det bor mera invånare i dom städerna med olika fritidsintressen och alla ska försöka att samsas om skogen för att få utföra sina intressen.

Jag personligen bor i en ganska stor stad och jag har aldrig hört att det skulle vara något problem mellan hästägare, vandrare och mtb cyklister.

Men avslutningsvis för att hålla oss till trådens ämne så är det jäkliga att lagstiftning eller riktlinjer kommer utgå från någon form av "mest behövda läge". Dvs. man kommer utgå från situationer där reglering behövs. Vilket innebär att "missbruk" i nationalparker eller stadsparker (som jag tror Hellas är?) kan driva på reglering som gäller överallt. Därför tycker jag att vi ALLA behöver fundera på var och hur vi cyklar, och att elcykel i Hellas eller liknande områden är jäkligt dumt.

alla behöver bli bättre på att visa hänsyn till andra helt enkelt oavsett vilken cykel man cyklar på.
Så. Exempel på att man kan hålla flera åsikter i samspel utan att vara en hycklare. ;)
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Låter som att du vill ha nåt liknande Norges friluftsloven, dvs skrota allemansrätten och skriva en lag istället. Jag tycker det är bättre att vara rädd om allemansrätten, dvs respektera den.

Utredningen tittade ju f.ö. inte ens på elcyklar, ingick inte i direktiven. Och än så länge har den ju bara blivit liggande, lär väl få göras om vad det lider. Så det är ju status quo.
Då missförstår du. Jag gillar allemansrätten. Det här gäller ju saker som inte ingår där?

Att det inte ingick i direktiven trots uppmaning från NVV med flera är väl ändå ett rätt tydligt tecken på att lagstiftaren inte vill att elcyklar ska omfattas tänker jag?

Jag hittade för övrigt ett par andra fall där NVV tycker man ska be markägaren om lov - om man tältar eller ligger förtöjd med båt mer än "ett par nätter" vilket är vad som omfattas av allemansrätten. Känns ju hyggligt logiskt, dessutom bara en att fråga. Undrar hur många av dem som utnyttjar naturhamnarna som faktiskt gör det. Gissar att det där med "passivt tillstånd" tillämpas flitigt.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Mer tyngd på bakhjulet ger bättre fäste, det är också ren fysik. Hjulspinn är ju slitage, och att sitta ned på cykeln när man cyklar brant uppåt kan ge mer fäste. Men visst, det här är ju det som jag skrev att det går att diskutera. Jag är ingen expert, jag har kanske fel.
Mer tyngd och mer effekt ger mer slitage. Det är ren fysik. Kan du inte kontrollera effekten (det är lättare att styra sina egna ben än en motor) blir det spinn (mer slitage).
Men hen har inte orsakat mera slitage på samma runda än de som cyklade utan el, i alla fall om hen hållit samma tempo som de andra. Orsaken till varför hen valt en eMTB på denna runda gör inte att hens slitage syns mer än de anandras
I teorin. I praktiken kan en ovan cyklist, med en extra effekt på 250-700W, mycket väl ha skapat mer slitage för att hänga på en mer erfaren cyklist.
 
Tillbaka
Topp