El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Citera där jag uttrycker som en expert på elcyklar. Inget exempel nu heller? Bara mer elcykliststrunt? :)
Mer effekt ger mer slitage. Det är ren fysik. Ren fysik struntar du i, naturligtvis. E-mc² är såklart bara en åsikt. :)
Du har ju ljugit hela tiden trots att det är en av dina egna specialiteter att kalla skribenter för lögnare. Är det månne din snäva världsbild och empiriska erfarenheter du bygger ditt fyrkantiga upprepande på? Du uttalar dig om slitage som du sett, du har även uttalat dig om ecyklister som farit fram som vetvillingar. Du uttalar dig om erfarenhet av att köra ecykel baserat på 2ggr. Du beskriver hur viktigt du tycker att det forskats på ett korrekt vis. Jag undrar faktiskt vem som för sig med strunt? Räkna du lite på p=ui så du lär dig fysik.

En motor är betydligt bättre än en människa på att generera samma vridmoment genom hela varvet. Skulle tippa på att de stötvisa krafterna när man ståcyklar orsakar mer slitage än en motor med samma snitteffekt.
Som jag skrev, den genererar sin effekt oavsett vad som händer. En stark bil/mc får runt hjulen. På is, grus, asfalt osv. Det är inget tips, utan verkligheten. Jag vet inte om du kopplar ur antispinnen när det blir halt? Jag ståcyklar och powercyklar inte uppför branta lösa backar utan letar fäste. Vilket jag redan skrivit. Mer effekt hjälper inte.

För det första så lägg ner med ditt "team" snack.
Ni säger ju samma saker på samma otrevliga och osakliga sätt. Varför skulle jag inte klumpa ihop er?
Så du påstår att dina två "tester" av elcykel ger en mer rättvis sanning än mina många timmar på olika typer av elcyklar i diverse olika terränger?
Får jag fråga vad det var för cyklar du har provat? Märke/modell/årsmodell. Skulle gärna vilja kolla upp vilken motor det är du testat för så fungerar inte en e-mtb. Jag vet. Det gör uppenbarligen inte du.
Det är onekligen så att 100% av de elcyklar jag testat inte gett nån bra känsla. De har haft ett abrupt påslag. Varför skulle jag lägga märke/modell och årsmodell på minnet? Det är ganska stora krav från nån som inte talar sanning, som inte svarar på frågor och mest verkar vara ute efter att bli anmäld...
Mer effekt ger mer slitage. Det är ren fysik. Vet du bättre än fysiken?
En e-mtb har inget kraftigt påslag som du försöker att lura i folk. De spinner inte loss. De driver inte hjulen om cykeln står still.
De jag har testat har haft det. Oavsett vad du säger.
Så lite mer fakta tack.
Fakta biter tyvärr inte på team elcykel. Ni bryr er inte och gör som ni vill. För vem ska göra nåt åt det?

Vilka är team elcykel då? Även om du uppenbarligen kan kategorisera folk och inte har några problem att fördomsprofilera med precision så är det otydligt för många andra. Jag vet inte vilka som spelar i vilket lag i alla fall. Vilket lag tillhör tex jag?

Du har ju ljugit hela tiden trots att det är en av dina egna specialiteter att kalla skribenter för lögnare. Är det månne din snäva världsbild och empiriska erfarenheter du bygger ditt fyrkantiga upprepande på? Du uttalar dig om slitage som du sett, du har även uttalat dig om ecyklister som farit fram som vetvillingar. Du uttalar dig om erfarenhet av att köra ecykel baserat på 2ggr. Du beskriver hur viktigt du tycker att det forskats på ett korrekt vis. Jag undrar faktiskt vem som för sig med strunt? Räkna du lite på p=ui så du lär dig fysik.
Citera då vad jag ljugit om! Men det kan ni ju inte. :) Ni kan bara tjafsa och bete er som egoistiska tonåringar.
"Ingen skillnad i slitage." -> "såklart mer slitage." -> "det extra slitaget spelar ändå ingen roll.".
Så, bevisar p=u*i att elcyklar INTE tillför mer effekt!? En fråga du inte kommer att svara på (som alla andra frågor om dina märkliga "argument").

Vilka är team elcykel då? Även om du uppenbarligen kan kategorisera folk och inte har några problem att fördomsprofilera med precision så är det otydligt för många andra. Jag vet inte vilka som spelar i vilket lag i alla fall. Vilket lag tillhör tex jag?
De tre som är mest frekventa med personangreppen (har du missat dem?) kan väl räcka upp en hand? De har varit aktiva senaste kvarten.

Ni säger ju samma saker på samma otrevliga och osakliga sätt. Varför skulle jag inte klumpa ihop er?

Det är onekligen så att 100% av de elcyklar jag testat inte gett nån bra känsla. De har haft ett abrupt påslag. Varför skulle jag lägga märke/modell och årsmodell på minnet? Det är ganska stora krav från nån som inte talar sanning, som inte svarar på frågor och mest verkar vara ute efter att bli anmäld...
Mer effekt ger mer slitage. Det är ren fysik. Vet du bättre än fysiken?

De jag har testat har haft det. Oavsett vad du säger.

Fakta biter tyvärr inte på team elcykel. Ni bryr er inte och gör som ni vill. För vem ska göra nåt åt det?
Det är onekligen så att du är den enda som beter sig illa och tramsigt. Jag har svarat på dina påståenden sakligt eftersom jag vet att vad du säger inte är fakta om hur e-mtb fungerar. Precis som när du påstod att man kan cykla i 25km/h i uppförsbacke med väldigt låg kadens.

Nu var du återigen otrevlig och kunde inte komma med fakta. Har du sett något otrevligt mot dig i mina inlägg?

En snabb googling så får du säkert upp artiklarna om klungkrocken å ambulansern/helikoptern, du vet ju att jag bor i bergslagen så …..,
Missade inlägget. Ja, jag är medveten om den olyckan. Är EN olycka ett "enormt problem" med klungcykling (citat från dig)? Jag frågade förut. Fick inget svar.

De tre som är mest frekventa med personangreppen (har du missat dem?) kan väl räcka upp en hand? De har varit aktiva senaste kvarten.
Det är ju bara du som kastar ur dig spydigheter. Visa gärna genom att citera var det var något personangrepp i mitt svar gällande ren nonsens att e-mtb spinner loss på asfalt osv.

Det är onekligen så att du är den enda som beter sig illa och tramsigt. Jag har svarat på dina påståenden sakligt eftersom jag vet att vad du säger inte är fakta om hur e-mtb fungerar. Precis som när du påstod att man kan cykla i 25km/h i uppförsbacke med väldigt låg kadens.
Men, inga exempel på när jag beter mig illa eller allt jag påstås göra. :)
Nu var du återigen otrevlig och kunde inte komma med fakta. Har du sett något otrevligt mot dig i mina inlägg?
?

Nej för all del. Några enstaka är väldigt lätta att sätta i lag elcykel och några i motståndarlaget. Men de flesta i tråden tycker jag inte är så lätta. Jag ser heller inte poängen med att bunta ihop folk så. Men där är vi olika.
Det blir ju enklare att leva genom att placera folk i fack och sedan betrakta dem som idioter eller kloka. Men jag tror inte det blir särskilt framgångsrikt om man vill utvecklas eller försöka få folk att byta ståndpunkt.

Det är ju bara du som kastar ur dig spydigheter. Visa gärna genom att citera var det var något personangrepp i mitt svar gällande ren nonsens att e-mtb spinner loss på asfalt osv.
Så, det är bara senaste inlägget som gäller? Inget annat skrivet i andra inlägg? :)

Nej för all del. Några enstaka är väldigt lätta att sätta i lag elcykel och några i motståndarlaget. Men de flesta i tråden tycker jag inte är så lätta. Jag ser heller inte poängen med att bunta ihop folk så. Men där är vi olika.
Återigen, de skriver samma (osakliga) saker och är rätt frekventa med felaktiga påstående (och lögner). Jag reagerar på sånt. Där är vi olika.
Det blir ju enklare att leva genom att placera folk i fack och sedan betrakta dem som idioter eller kloka. Men jag tror inte det blir särskilt framgångsrikt om man vill utvecklas eller försöka få folk att byta ståndpunkt.
De skriver det de skriver. Varför ska jag tro att de är nåt annat än det de skriver (och sättet de skriver det på)?
Om nån inte vill diskutera (svara på frågor etc) utan mest satsar på personangrepp, är det utvecklande? Eftersom ingen annan reagerar så fortsätter de ju (att tiga är att samtycka). Utvecklande? Nej.

Jag svarade sakligt på dina påståenden och bad om fakta för jag vet betydligt mer än dig om elcyklar. Du valde att svara på precis samma sätt som du gjort ganska länge nu.
Och jag frågade varför jag skulle lägga märke/modell/årsmodell på minnet. Du svarade inte på det. Och varför ska jag svara nån som lägger tyngspunkten på att vara otrevlig?
Har du bara skrivit trevliga inlägg? Inget svar.
Har jag missat att besvara (ett troligtvis otrevligt inlägg)? Nej.

Som jag skrev, den genererar sin effekt oavsett vad som händer. En stark bil/mc får runt hjulen. På is, grus, asfalt osv. Det är inget tips, utan verkligheten. Jag vet inte om du kopplar ur antispinnen när det blir halt? Jag ståcyklar och powercyklar inte uppför branta lösa backar utan letar fäste. Vilket jag redan skrivit. Mer effekt hjälper inte.
Om mer effekt inte hjälper spelar det ju ingen roll om motor används eller inte, annat än att elcyklisten kommer upp för backen med mindre ansträngning.

Citera då vad jag ljugit om! Men det kan ni ju inte. :) Ni kan bara tjafsa och bete er som egoistiska tonåringar.
"Ingen skillnad i slitage." -> "såklart mer slitage." -> "det extra slitaget spelar ändå ingen roll.".
Så, bevisar p=u*i att elcyklar INTE tillför mer effekt!? En fråga du inte kommer att svara på (som alla andra frågor om dina märkliga "argument"
Läs mitt sista inlägg begrunda vad jag skrev. Ta ett djupt andetag och backa sen tillbaka i din och min konversation hela tråden bakåt. Fundera på hur du försöker subtilt förringa det man skriver och vilka liknelser du gör med ens person och din uppfattning av min mognadsgrad. Helt ok att vi tycker olika men dina åsikter om min person är verkligen inte vuxet som du ofta påtalar att du är. Det är kanske så att du inte är medveten om ditt mönster hur du svarar. Precis som att det inte räcker med dina åsikter i sak utan du måste också nämna en åsikt om person.

Jajaja, allt du gör är helt okej men det andra gör är så jävla illa. Som sagt, hycklare :)
Jag cyklar kanske inte där andra människor rör sig?
Sen att elcyklisterna skulle vara något "folk klagar på" är så mycket skitsnack. Det är du och ett fåtal som klagar ? och bara här inne. Aldrig mött någon som klagat ?‍♂️
Jag frågade om hur du bedömde trevligheten på ditt inlägg. Fick inget svar. Undrar varför!? Justja, för att det bara är jag som är otrevlig. :)

Om mer effekt inte hjälper spelar det ju ingen roll om motor används eller inte, annat än att elcyklisten kommer upp för backen med mindre ansträngning.
Eller så tar man fart och spinner sig uppför backen (vilket man kan göra med motorassistans). Kör på kraft. Hur tror du crossar gör? Såg du inte på GGN som var i veckan?

Läs mitt sista inlägg begrunda vad jag skrev. Ta ett djupt andetag och backa sen tillbaka i din och min konversation hela tråden bakåt. Fundera på hur du försöker subtilt förringa det man skriver och vilka liknelser du gör med ens person och din uppfattning av min mognadsgrad. Helt ok att vi tycker olika men dina åsikter om min person är verkligen inte vuxet som du ofta påtalar att du är. Det är kanske så att du inte är medveten om ditt mönster hur du svarar. Precis som att det inte räcker med dina åsikter i sak utan du måste också nämna en åsikt om person.
Dina argument håller inte. Det är ett konstaterande, inget förringande.
"Det sliter inte mer än mtb."
"Okej, det sliter såklart mer, men inte så mycket."
"Det spelar ingen roll att det sliter mer."
Att du far med osanningar (medvetet) säger en hel del om dig. Jag skulle kunna göra en lista men jag lägger redan för mycket tid på detta (trots mina blixtsnabba fingrar, som tydligen var intressant långt bak i tråden).
Höj nivån så kanske jag svarar mindre drygt.
Försök diskutera, så blir jag kanske mindre dryg.
Svara på frågor, så svarar jag kanske mindre drygt.
Var trevligare och mindre ego, så svarar jag kanske mindre drygt.

Framtiden är här gubbar, det är bara att vänja sig och svälja stoltheten, för något år sedan skrattades det högt här inne när det började säljas racer-cyklar med skivbromsar, hur gick det sen med det.. el-cykeln har setts som djäveln själv nu i flertalet år, men nu är det inte långt kvar gubbar, men kämpa in i det sista vetja..

Samma med gäng och knark, de är här för att stanna. Glöm inte bort att jag ogillar både knark och gängkriminalitet! Visst blev det lockande nu?

Gör det? Jag har ingen chans att klara av det.

Crossåkare och enduroförare använder effekten. De letar inte grepp som jag gör, de våldar sig upp med kraft och fart. Ja, förutom i gryttorp, då (där kör de tydligen ganska försiktigt). :)
Det var väldigt länge sen jag lärde mig nåt nytt från den här tråden men nu ska försöka: hur gör man för att dela upp ett svar i flera delsvar snyggt? När jag trycker på ”svara” så hamnar ju hela svaret bara i en lång sammanhållen citering.

Det var väldigt länge sen jag lärde mig nåt nytt från den här tråden men nu ska försöka: hur gör man för att dela upp ett svar i flera delsvar snyggt? När jag trycker på ”svara” så hamnar ju hela svaret bara i en lång sammanhållen citering.
Går du in i citatet och gör en radbrytning så delar du på det.

Om en motor på 250 W klarar det så kan det inte vara så svårt.
IMG_0440.jpeg

Jag spann och spann och spann helt okontrollerat och hade faktiskt lite svårt att hålla mig kvar bakom styret under kvällens ganska korta och extremt lågintensiva runda.
??

Jag tror BFS menar att mer effekt inte ger mer grepp, bara mer effekt.
Det jag tycker är konstigt att det verkar antas att vanliga cyklister letar grepp i uppförsbackarna medans elcyklister trycker på så att däcken spinner för fullt. Kör man cross är det säkert naturligt att bara gasa på men 250 W är inte i närheten av crossnivå.

Har man elcyklar typ de som säljs på Biltema som referens där man får full motoreffekt bara man petar på pedalerna så kan jag förstå att man är negativt inställd. Som jag har förstått det ska mittmotor som jag också antar är standard på elMTB ge en betydligt bättre känsla och om det är sant så ser jag inte problemet.

Crossåkare och enduroförare använder effekten. De letar inte grepp som jag gör, de våldar sig upp med kraft och fart
Ja å där hör man vilken koll du har, grepp är a och o i endurovärlden, varför tror du det läggs stora summor pengar för att få fjädring som greppar? Varför är däcksnacket det som förekommer mest? Dags att du byter blöjja och attityd kanske, men du vinner absolut ” drygast på forumet priset” iallafall

Crossåkare och enduroförare använder effekten. De letar inte grepp som jag gör, de våldar sig upp med kraft och fart. Ja, förutom i gryttorp, då (där kör de tydligen ganska försiktigt). :)
Nu har du bevisat att du varken kan något om elcyklar eller enduro/motocross. Det räcker nu.

Många bra och seriösa inlägg i den här tråden annars, men med BFS outhärdliga tjat och konstanta feltolkningar blir man väldigt sugen på elcykel måste jag säga! (y)

Senast ändrad:
Det jag tycker är konstigt att det verkar antas att vanliga cyklister letar grepp i uppförsbackarna medans elcyklister trycker på så att däcken spinner för fullt. Kör man cross är det säkert naturligt att bara gasa på men 250 W är inte i närheten av crossnivå.

Ja det är inte så att vi bara kan trampa lite och flyga upp för backar med hjulspinn som vissa här verkar tro . Många tror att det inte skulle vara jobbigt att cykla upp för en backe med en emtb men det är det, motorn kommer inte ens i närheten av 25 km upp för en backe.

Har man elcyklar typ de som säljs på Biltema som referens där man får full motoreffekt bara man petar på pedalerna så kan jag förstå att man är negativt inställd. Som jag har förstått det ska mittmotor som jag också antar är standard på elMTB ge en betydligt bättre känsla och om det är sant så ser jag inte problemet.

Ja många elcykel tillverkare strävar ju efter att en emtb ska kännas så lik en vanlig mtb som möjligt.

Jag tror den som han har provat som spinner loss på asfalt måste ha varit någon billig kina variant med kraftigare motor.

För ev nya i tråden kan det vara bra med en upplysning om vad ansvarig myndighet baserat på djup analys av rättskällor utförd av juridisk expertis säger i frågan:

För ev nya i tråden kan det vara bra med en upplysning om vad ansvarig myndighet baserat på djup analys av rättskällor utförd av juridisk expertis säger i frågan:
Om nu analysen är så djup så borde de kunna komma med något bättre än "Det finns ingen lagstiftning som ger någon rätt att färdas med motoriserade fordon på någon annans mark utan lov av markägaren."
Till exempel vilken lag som förbjuder det - det är ju så lagar brukar fungera. Rätt sällan som lagar skrivs för att tillåta saker? Allemansrätten är skriven för att tillåta saker (förhindra att de förbjuds), men den är ju som bekant inte en lag.

Däremot håller jag med om deras analys att elcyklar inte ingår i allemansrätten, där finns det logik och ett konsekvent tänkande.

Om nu analysen är så djup så borde de kunna komma med något bättre än "Det finns ingen lagstiftning som ger någon rätt att färdas med motoriserade fordon på någon annans mark utan lov av markägaren."
Till exempel vilken lag som förbjuder det - det är ju så lagar brukar fungera. Rätt sällan som lagar skrivs för att tillåta saker? Allemansrätten är skriven för att tillåta saker (förhindra att de förbjuds), men den är ju som bekant inte en lag.

Däremot håller jag med om deras analys att elcyklar inte ingår i allemansrätten, där finns det logik och ett konsekvent tänkande.

Nu är jag ingen juridisk expert och säkert inte på svensk rätt, men det finns lag som specifier undantag. Flera här verkar inte förstår att det är precis det som allemansrätten bestämmer. Om man säger att allemansrätten inte är en lag och man inte behöver bryr sig om det så säger man att man inte får gå eller (el)cykla på en annans mark utan tillstånd. Det är vad "riktiga" lagen säger.

Svarar mig själv så vi får lite fart på tråden - NVV skriver också så här
Det är enbart med stöd av allemansrätten som man kan uppehålla sig på eller färdas över annans mark utan lov, vilket får till följd att framförande av fordon som inte omfattas av allemansrätten på annans mark därför kräver markägarens lov.
Men det stämmer ju inte? Både snöskotrar (på snö) och motorbåtar får ju framföras utan markägarens lov?

Tillbaka
Topp