Prototyp-looken på en Demo

Lugnegård

Medlem
Tänkte att det vore kul med ett vinterprojekt!
Blev väldigt inspirerad av den råa looken på Intense prototyper för nya M1:an, Som Gwin och Dac Norton har kört på. Tänkte att det vore trevligt med något liknande. Som gammal industridesigner har jag alltid gillat prototyper, när man ser att en produkt inte är klar utan fortfarande utvecklas. Former och detaljer kommer ofta fram på ett helt annat sätt i råa och obehandlade material (även om det har ett lager klarlack på sig). En Downhill-hoj är ju som gjord för detta med alla länkage, svetsfogar och CNC-frästa delar. Det kan bli ruggit snyggt, så peppen är på topp! Då var det bara att välja en aluminiumkonstruktion med ett bra track-record och en design som lämpar sig för den looken jag var ute efter.

Så jag köpte en Demo -22 och började pilla. All färg ska alltså bort och aluminiumet ska få en snygg borstad finish med svarta dekaler. Alla jag berättade om min idé för sa att det skulle bli sjukt mycket arbete...härligt tänkte jag, då har jag något att göra i vinter!

Planen är typ:
- Strippa all färg
- Borsta ytan
- Sätta nya dekaler
- Pulverlacka klarlack
- Bygga ihop

Låter ju enkelt eller hur?
Vill inte lägga för mycket pengar på arbetet, så allt görs för hand med enklaste och billigaste verktygen.
Köpte flaska Nitor färgborttagning på ByggMax (https://www.byggmax.se/färgborttagning-nitor). Sjukt bra medel! Bara pensla på och vänta. Luktar inte så farligt alls.
Jag har penslat alla delar i omgångar, väntat 5-48h och sen borstat bort färgen med en mässingborste (https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/stalborstar/stalborstsats-3-st-2000037341) och efter det slipat med slipsvampar (https://www.biltema.se/verktyg/slipning/sliptillbehor/slipsvampsats-3-st-2000018217).
Lätt som en plätt med bra musik i stereon.
Nu är typ 95% av färgen borta och det är mest detaljer kvar. Jag har lagt ca 5h på att ta bort färgen än så länge. Inte så farligt. Sen ska den våtslipas till en bra finish.

Alla lager sitter kvar, och vevpartiet också...? Olika lackerare har olika arbetssätt. En del vill gärna ha kvar lager för att slippa sätta in silikonpluggar överallt, en del bankar ut dem själva. Alla (!!) hål ska pluggas innan klarlacken läggs. Vevpartiet ska ut i dagarna, strippas och poleras.

Stay tuned!

DSC00664.jpg
DSC00666.jpg
DSC00673.jpg
DSC00680.jpg
DSC00683.jpg
DSC00696.jpg

Senast ändrad:
God morgon! Chansar att någon mer kunnig är mig läser det här ;)
1. Vilken klarlack är bättre, pulver eller vanlig (högblank)?
2. Kan man köra pulver på dekaler?
3. Kan man lägga pulverlack på lackade ytor (om man exv lackar loggar och text block)?

Ursäkta min brist på kunskap...

En mindre update.
Nu är 98% av färgen borta och lackningen runt hörnet. Väntar mest på dekaler från Slikgraphics (om de behagar återkoppla).
Det blir några lager klarlack för att få fram lystern i legeringen. Det hade varit kul att köra på helt raw, men då blir det mycket puts efter varje tvätt och det orkar jag inte.

DSC00716.jpg
DSC00720.jpg
DSC00723.jpg
DSC00726.jpg

Bilagor

• DSC00741.jpg
    DSC00741.jpg
    530.2 KB · Besök: 67
  • DSC00741.jpg
    DSC00741.jpg
    530.2 KB · Besök: 62
  • DSC00733.jpg
    DSC00733.jpg
    249.7 KB · Besök: 73
  • DSC00726.jpg
    DSC00726.jpg
    289.1 KB · Besök: 63
  • DSC00723.jpg
    DSC00723.jpg
    260.4 KB · Besök: 65
  • DSC00721.jpg
    DSC00721.jpg
    299.3 KB · Besök: 69
  • DSC00720.jpg
    DSC00720.jpg
    366.2 KB · Besök: 65
  • DSC00716.jpg
    DSC00716.jpg
    340 KB · Besök: 68
Efter många timmar är cykeln klar. Tyvärr skadade jag axeln i vintras och kan inte cykla utför, så arbetet stannade liksom av. Planen var att montera bättre bromsar och växlar men det kändes bara dumt nu när jag inte kan cykla.
Så nu hoppas jag att någon med sug efter en fin och annorlunda hoj tar över och får roligt i backen :)

DSC00935 kopiera.jpg
DSC00928 kopiera.jpg
DSC00931 kopiera.jpg

Tillbaka
Topp