El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nu är jag ingen juridisk expert och säkert inte på svensk rätt, men det finns lag som specifier undantag. Flera här verkar inte förstår att det är precis det som allemansrätten bestämmer. Om man säger att allemansrätten inte är en lag och man inte behöver bryr sig om det så säger man att man inte får gå eller (el)cykla på en annans mark utan tillstånd. Det är vad "riktiga" lagen säger.
Jag är absolut ingen expert heller. Men som jag förstår det så betyder det inte att allting som ligger utanför allemansrätten är förbjudet. Allemanssrätten hindrar klåfingriga länsstyrelser, kommuner, markägare och andra från att förbjuda tillgång till naturen för sådant som ligger inom allemansrätten. Det som ligger utanför (t ex elcyklar, motorbåtar och snöskotrar) kan de reglera (om de vill). Vilket de också gjort (med snöskotrar och i vissa fall motorbåtar t ex).

Edit: här är ett exempel på en reglering - tydligt, enkelt, logiskt. https://catalog.lansstyrelsen.se/store/35/resource/2014__3
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag är absolut ingen expert heller. Men som jag förstår det så betyder det inte att allting som ligger utanför allemansrätten är förbjudet. Allemanssrätten hindrar klåfingriga länsstyrelser, kommuner, markägare och andra från att förbjuda tillgång till naturen för sådant som ligger inom allemansrätten. Det som ligger utanför (t ex elcyklar, motorbåtar och snöskotrar) kan de reglera (om de vill). Vilket de också gjort (med snöskotrar och i vissa fall motorbåtar t ex).

Jag skulle tänkte att största problem är att man inte kan går på privatmark utan allemansrätten.

Men kommuner kan redan förbjuda saker som allemansrätten tillåter. T.ex. har Stockholm förbjudet allt cykling i alla grönområden, förutom när det finns undantag.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag skulle tänkte att största problem är att man inte kan går på privatmark utan allemansrätten.

Men kommuner kan redan förbjuda saker som allemansrätten tillåter. T.ex. har Stockholm förbjudet allt cykling i alla grönområden, förutom när det finns undantag.
De kan förbjuda cykling i parker och naturreservat, dvs områden där allemansrätten inte gäller eller gäller med undantag. Det är just därför Knivsta kommun är tvungna att inrätta ett naturreservat för att kunna förbjuda (manuell) cykling och ridning.

Det där med "att man inte kan gå på privatmark utan allemansrätten" är väl inte sant? Utan allemansrätten *kan* markägaren förbjuda dig. Inte samma sak som att han gör det eller att han uttryckligen måste ge tillstånd.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nja sthlm har en egen skriven terrängkörningslag där dom inkluderar icke motorfordon också.

Edit .. så när jag tänker efter är det förbjudet med motorbåtar inom sthlm edit 2: alla båtar :)
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nja sthlm har en egen skriven terrängkörningslag där dom inkluderar icke motorfordon också.

Edit .. så när jag tänker efter är det förbjudet med motorbåtar inom sthlm edit 2: alla båtar :)
Låter intressant men konstigt - där om någonstans borde ju NVV isåfall värna allemansrätten? Hittar dock ingen information om det, bara att cykling är förbjudet i natur- och kulturreservat. Har du någon länk?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Tittar man i trafikförordningen kap 10 (lokala trafikföreskrifter) så verkar kommunen kunna förbjuda fordonstrafik för olika trafikkantgrupper eller fordonsslag på såväl väg som terräng.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
De kan förbjuda cykling i parker och naturreservat, dvs områden där allemansrätten inte gäller eller gäller med undantag. Det är just därför Knivsta kommun är tvungna att inrätta ett naturreservat för att kunna förbjuda (manuell) cykling och ridning.

Det där med "att man inte kan gå på privatmark utan allemansrätten" är väl inte sant? Utan allemansrätten *kan* markägaren förbjuda dig. Inte samma sak som att han gör det eller att han uttryckligen måste ge tillstånd.
Kan du knata över och låna grannens cykel utan tillåtelse också? Om inte ägaren har förbjudit dig så är det fritt fram?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Kan du knata över och låna grannens cykel utan tillåtelse också? Om inte ägaren har förbjudit dig så är det fritt fram?
Det förbjuds ju ganska tydligt av andra lagar vill jag säga. Det är ju inte förbjudet på grund av att det är utanför allemansrätten?
Vore det förbjudet att överhuvud taget beträda annans mark (utanför allemansrätten) så borde det väl vara det för båtar och snöskotrar också? Det jag saknar är en konsekvent tolkning.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Svarar mig själv så vi får lite fart på tråden - NVV skriver också så här

Men det stämmer ju inte? Både snöskotrar (på snö) och motorbåtar får ju framföras utan markägarens lov?
Nä, NVV säger samma sak om snöskotrar resp motorbåtar, dvs att de inte omfattas av allemansrätten. Att de är tillåtna att framföra (liksom emtb) är inte samma sak som att omfattas av allemansrätten.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nån har säkert redan postat NVVs text om skoteråkning men jag länkar för säkerhets skull
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det förbjuds ju ganska tydligt av andra lagar vill jag säga. Det är ju inte förbjudet på grund av att det är utanför allemansrätten?
Vore det förbjudet att överhuvud taget beträda annans mark (utanför allemansrätten) så borde det väl vara det för båtar och snöskotrar också? Det jag saknar är en konsekvent tolkning.
Att beträda annans mark är ju bara tillåtet p.g.a. allemansrätten. Annars hade du kanske kunnat bli dömd för hemfridsbrott.

Det är väl ganska konsekvent.
Du får beträda annans mark m.h.a. allemansrätten.
Du får inte köra snöskoter, motorbåt eller eMTB m.h.a. allemansrätten, därmed inte sagt att det är förbjudet via andra lagar.

Varför ska alla gnälla på NVV hela tiden för? Dom informerar ju bara vad som är tillåtet via allemansrätten.
Det är bara att köra på med sin eMTB, snöskorter och motorbåt. Men det blir svårt att hävda AR om någon anmäler dig.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Att beträda annans mark är ju bara tillåtet p.g.a. allemansrätten. Annars hade du kanske kunnat bli dömd för hemfridsbrott.

Det är väl ganska konsekvent.
Du får beträda annans mark m.h.a. allemansrätten.
Du får inte köra snöskoter, motorbåt eller eMTB m.h.a. allemansrätten, därmed inte sagt att det är förbjudet via andra lagar.

Varför ska alla gnälla på NVV hela tiden för? Dom informerar ju bara vad som är tillåtet via allemansrätten.
Det är bara att köra på med sin eMTB, snöskorter och motorbåt. Men det blir svårt att hävda AR om någon anmäler dig.
Och man får räkna med att folk påpekar att man bryter mot allemansrätten eller frågar om man har markägarens tillåtelse!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Att beträda annans mark är ju bara tillåtet p.g.a. allemansrätten. Annars hade du kanske kunnat bli dömd för hemfridsbrott.

Det är väl ganska konsekvent.
Du får beträda annans mark m.h.a. allemansrätten.
Du får inte köra snöskoter, motorbåt eller eMTB m.h.a. allemansrätten, därmed inte sagt att det är förbjudet via andra lagar.

Varför ska alla gnälla på NVV hela tiden för? Dom informerar ju bara vad som är tillåtet via allemansrätten.
Det är bara att köra på med sin eMTB, snöskorter och motorbåt. Men det blir svårt att hävda AR om någon anmäler dig.
Det låter ju som att vi är överens. Mitt gnäll handlar enbart om att NVV tolkar vad som gäller utanför allemansrätten utan att berätta varför de anser att eMTB ska behandlas annorlunda jämfört med andra fordon.

Vad gäller hemfridsbrott så kan du bara bli dömd för det bara om du cyklar på någons tomt - det gäller oavsett allemansrätten. Det finns lagar som skyddar din mark, t ex "Tagande av olovlig väg". Den gäller även snöskotrar och båtar, den gäller faktiskt även om du går - du får inte skada t ex en plantering med stöd av allemansrätten.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det låter ju som att vi är överens. Mitt gnäll handlar enbart om att NVV tolkar vad som gäller utanför allemansrätten utan att berätta varför de anser att eMTB ska behandlas annorlunda jämfört med andra fordon.

Vad gäller hemfridsbrott så kan du bara bli dömd för det bara om du cyklar på någons tomt - det gäller oavsett allemansrätten. Det finns lagar som skyddar din mark, t ex "Tagande av olovlig väg". Den gäller även snöskotrar och båtar, den gäller faktiskt även om du går - du får inte skada t ex en plantering med stöd av allemansrätten.
Det är väl för att någon inte har tänkt hela vägen och bestämt att eMTB ska defineras som cykel.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det är väl för att någon inte har tänkt hela vägen och bestämt att eMTB ska defineras som cykel.
Det har jag svårt att se? Men det är klart, vill man att eMTB ska förbjudas enligt TKL så är det väl sant. Lagstiftaren ville tydligen inte det; jag kan hålla med (utan att vara part i målet). Det finns väldigt många ställen där man kan köra eMTB utan att störa eller förstöra och sen några där man av olika anledningar vill reglera. Det går bra, eMTB är inte skyddat från reglering av allemansrätten. Hade man inkluderat dem i TKL så hade de varit förbjudna överallt - förvisso tydligt, men kanske lite överdrivet?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det har jag svårt att se? Men det är klart, vill man att eMTB ska förbjudas enligt TKL så är det väl sant. Lagstiftaren ville tydligen inte det; jag kan hålla med (utan att vara part i målet). Det finns väldigt många ställen där man kan köra eMTB utan att störa eller förstöra och sen några där man av olika anledningar vill reglera. Det går bra, eMTB är inte skyddat från reglering av allemansrätten. Hade man inkluderat dem i TKL så hade de varit förbjudna överallt - förvisso tydligt, men kanske lite överdrivet?
Jag tror inte att någon tänkte på eMTB när man klassade Segways, elspark och elcyklar som cyklar. Utan det var nog primärt för att förenkla för dessa fordon som framförs i trafik och stadsmiljö.
Det bästa hade väl varit att skapa en ny kategori av fordon som är elassisterade, som undantas från TKL men som inte heller klassas som en cykel.

Men tveksamt som MTB, som det utövas idag, ingår i någon AR det heller.
Tanken är att man ska kunna cykla till sin sjö för att bada, eller till skogen och plocka en svamp.
Inte att sladda runt varv på varv på sin favoritstig med en fet enduro-rigg.
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag tror inte att någon tänkte på eMTB när man klassade Segways, elspark och elcyklar som cyklar. Utan det var nog primärt för dessa fordon som framförs i trafik och stadsmiljö.
Det bästa hade väl varit att skapa en ny kategori av fordon som är elassisterade, som undantas från TKL men som inte heller klassas som en cykel.
Ja, fast jag vet inte om det hade gjort någon skillnad här? NVV har ju gjort det själva för att tydliggöra vad som (inte) ingår i allemansrätten, tycker det fungerar bra (där har de dessutom pekat ut vad de stödjer sig på i form av lagar och domslut etc). Deras definition är ju dessutom hyggligt framtidssäker (en motor är en motor osv). Om någon hittar på en terränggående Segway så behöver inte NVV förtydliga ytterligare, den kommer inte ingå i allemansrätten. Blir det ett problem med buskörande Segways i Hellas så kan de förbjudas.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Varför hakar alla upp sig på TKL? Allemansrätten tydliggör vad du får göra på annans mark och måste inte ha samma definitioner som transportstyrelsens lagar. Om man vill kunna E-cykla i skogen får man hitta andra argument, och många sådana har lagts fram i denna tråd. Sen behöver man skapa opinon och försöka påverka allmänheten och myndigheter i den riktning man vill.

Att fortsätta låta som en trasig LP på 45varv (generationsskämt) hjälper knappast. Just nu gäller NVVs tolkning.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ja, fast jag vet inte om det hade gjort någon skillnad här? NVV har ju gjort det själva för att tydliggöra vad som (inte) ingår i allemansrätten, tycker det fungerar bra (där har de dessutom pekat ut vad de stödjer sig på i form av lagar och domslut etc). Deras definition är ju dessutom hyggligt framtidssäker (en motor är en motor osv). Om någon hittar på en terränggående Segway så behöver inte NVV förtydliga ytterligare, den kommer inte ingå i allemansrätten. Blir det ett problem med buskörande Segways i Hellas så kan de förbjudas.
Antalet inlägg i denna tråd säger väl något annat dock...
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
NVV måste dra gränsen någonstans, men varför är det alldeles självklart att den gränsen måste gå vid 250w elassisterad cykel med trampor bara för att den definitionen finns i trafiklagar? Allemansrätten handlar inte om trafik utan om tillgång till naturen för oss alla. Jag håller inte till 100% med om NVV definition men jag förstår hur de tänker ovh respekterar det. Det hade lika gärna kunnat vara så att ingen cykling omfattas av allemansrätten, men nu är det lyckligtvis inte så.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
NVV måste dra gränsen någonstans, men varför är det alldeles självklart att den gränsen måste gå vid 250w elassisterad cykel med trampor bara för att den definitionen finns i trafiklagar? Allemansrätten handlar inte om trafik utan om tillgång till naturen för oss alla. Jag håller inte till 100% med om NVV definition men jag förstår hur de tänker ovh respekterar det. Det hade lika gärna kunnat vara så att ingen cykling omfattas av allemansrätten, men nu är det lyckligtvis inte så.
Jag håller med dig helt och hållet. Jag tycker bara att NVV skulle ha stannat just vid den gränsdragningen. Att försöka sig på att stifta förbud utan lagstöd hjälper ingen.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
I det fallet räknas alltså cykling i skogen som trafik? Det är komplicerat det här.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Vad har hänt här? Har alla nyktrat till? Helt plötsligt intressanta inlägg. På en fredag dessutom.
Men snart vaknar väl Internetninjorna till - tyvärr...
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Vad har hänt här? Har alla nyktrat till? Helt plötsligt intressanta inlägg. På en fredag dessutom.
Men snart vaknar väl Internetninjorna till - tyvärr...
Jag undrar samma sak, helt sjukt faktiskt. Jag tror att krigarna står och bakar paj för fulla muggar så att det räcker hela kvällen.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Och man får räkna med att folk påpekar att man bryter mot allemansrätten eller frågar om man har markägarens tillåtelse!
Ja, herregud, du har rätt, härliga tider för alla Ovar och wannebe poliser, underbart, så himla roligt.

Glöm inte fikat samt varma kläder, de flesta skogarna i Sverige är ju inte direkt frekvent trafikerade, kan du svära åt en elcyklist per dag har du en jäkla tur.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Att beträda annans mark är ju bara tillåtet p.g.a. allemansrätten. Annars hade du kanske kunnat bli dömd för hemfridsbrott.

Det är väl ganska konsekvent.
Du får beträda annans mark m.h.a. allemansrätten.
Du får inte köra snöskoter, motorbåt eller eMTB m.h.a. allemansrätten, därmed inte sagt att det är förbjudet via andra lagar.

Varför ska alla gnälla på NVV hela tiden för? Dom informerar ju bara vad som är tillåtet via allemansrätten.
Det är bara att köra på med sin eMTB, snöskorter och motorbåt. Men det blir svårt att hävda AR om någon anmäler dig.

Svenskorna är för mjuka. I USA kan man i många stater blir skjuten av markägaren, med stöd av lag.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Man får skaffa sig en bit mark så kan man elcykla i terräng bäst fan man vill, samtidigt som man skriker åt och anmäler alla andra som vågar sig dit.
 
Tillbaka
Topp