El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Det jag tycker är konstigt att det verkar antas att vanliga cyklister letar grepp i uppförsbackarna medans elcyklister trycker på så att däcken spinner för fullt. Kör man cross är det säkert naturligt att bara gasa på men 250 W är inte i närheten av crossnivå.
250-700W är betydligt mer än det jag använder i skogen. Principen är densamma. Med mer effekt kan man köra annorlunda. Med för mycket effekt (som man inte kan kontrollera) är det svårt att köra med omtanke.
Har man elcyklar typ de som säljs på Biltema som referens där man får full motoreffekt bara man petar på pedalerna så kan jag förstå att man är negativt inställd. Som jag har förstått det ska mittmotor som jag också antar är standard på elMTB ge en betydligt bättre känsla och om det är sant så ser jag inte problemet.
Så, gränsen ska gå mellan Biltemacyklar och dyra cyklar, inte mellan cyklar och cyklar med motorer? Låter enkelt. Juristerna gillar säkert den gränsdragningen!

Ja å där hör man vilken koll du har, grepp är a och o i endurovärlden, varför tror du det läggs stora summor pengar för att få fjädring som greppar? Varför är däcksnacket det som förekommer mest? Dags att du byter blöjja och attityd kanske, men du vinner absolut ” drygast på forumet priset” iallafall
Så, endudoåkare kör inte med sladd (kraftigt effektpådrag)? Då vet jag det! Konstigt att enduro- och crossbanorna ser ut som de gör!

Byta blöjja var ju ett vuxet argument också... Team elcykel är på hugget!

Nu har du bevisat att du varken kan något om elcyklar eller enduro/motocross. Det räcker nu.

Många bra och seriösa inlägg i den här tråden annars, men med BFS outhärdliga tjat och konstanta feltolkningar blir man väldigt sugen på elcykel måste jag säga! (y)
Glöm inte bort att jag ogillar knark också. Så, hur kör man egentligen cross och enduro? Berätta nu, du som vet!

Så, endudoåkare kör inte med sladd (kraftigt effektpådrag)? Då vet jag det! Konstigt att enduro- och crossbanorna ser ut som de gör!

Du, jag har kört/tävlat i enduro i 20år, har flera pallplatser så jag vet garanterat bättre än dej om enduro, nej man strävar inte efter att få sladd, vem kommer fortast fram, den som spinner eller den som har fäste? du behöver inte svara för du vet svaret, lägg ner diskussionen istället……

Glöm inte bort att jag ogillar knark också. Så, hur kör man egentligen cross och enduro? Berätta nu, du som vet!
Igår var det en del intressanta inlägg i tråden, och inga som dina tjatiga inlägg. Du är medveten om att du har en ganska raljerande och tråkig attityd i dina inlägg?

250-700W. Extra. Hur många watt drar du själv, med kontroll?
250-700W är betydligt mer än det jag använder i skogen. Principen är densamma. Med mer effekt kan man köra annorlunda. Med för mycket effekt (som man inte kan kontrollera) är det svårt att köra med omtanke.
Då jag upptäckte att det saknades 7-8 ignorerade poster i ordningen så förstod jag att du postat ett pärlband igen, så jag blev lite nyfiken denna gång vad du hittat på.

Då du inte verkar ha testat en E-Bike utan något helt annat så kan jag förklara lite hur de fungerar.
E-biken är inte motordriven utan motorassisterad, dvs du får tillbaka en del effekttillskott på det du själv levererar ner i pedalerna.
Kör man på ett lågt ECO läge så får man ta i ganska ordentligt men cykeln ger dig det där lilla extra som förflyttar dig över tex en brant stenhäll eller stenkista uppför.
Kör man däremot i Max attack läge ja då krävs det ganska lite input på pedalerna för att ta sig upp för samma krux.

Men effekten är i rena Watt tal inget speciellt att tala om.
250W kontinuerligt och 700W i Peak trycker utan tvekan en ganska medelmåttig cyklist på en vanlig hoj, hade du cyklat med effektmätare på ett pangpang pass hade du visst detta och aldrig tagit upp diskussionen och gjort dig till åtlöje.

Så på första frågan… hur många watt?
Ja det finns en finfin tråd på detta forumet som du kanske skall prenumerera på där detta ämne diskuteras ganska frekvent, speciellt under vintern.

Men utan att avslöja för mycket finns det de på detta forum som bränner av en bit över 400W i snitt över en timme…och en bra bit över 12-1400W i peak.
Och även på en E-Bike är jag helt chanslös att haka på en snabb cyklist ett varv längs med en knixig stig i varierad terräng….chanslös.
Har dessutom testat här hemma och jag hakar inte på mitt KOM på lokala 10km slingan, ett KOM jag satte 2016 på en Spech Camber.
Edit: (Just mina data när jag är i form är runt 300-320W i en timme, och närmare 1300W i peak…och det senare klarar jag även av när jag är ganska uselt i form…nog om mig)

E-biken är en form av cykling som sakta men säkert kommer växa, och det utan att naturen tar mer skada än den gör idag av det cyklande som förekommer.
Skall jag vara ärlig så cyklar jag inte bara kortare turer på Levon utan även färre turer än vad jag gjort på någon av de hojar jag ägt tidigare, så rent slitagemässigt är det en vinst för naturen. ?‍♂️

Svar på detta att en ”motor är en motor” eller att allemansrätten är ”inte motoriserad” ger absolut noll substans till denna tråden, vi har hört de argumenten.

Men en Cykel är en cykel, och den trampas fram, med eller utan assistans. ??
Och att cykla är kul och skapar fanatiska band mellan de som träffas och hojar.
Där borde fokuset på detta forumet ligga.

(Och @BFS jag kan ha råkat ignorera dina poster så kanske missar jag ditt svar, men kanske att det är ömsesidigt och då respekterar vi det ?)

Senast ändrad:
Att det skulle finnas folk på detta forum som ligger en bit över 400W i ftp ställer jag mig högst tveksam till. Isf borde Sverige ha cyklister i världseliten, det har vi inte.
Roger har rätt. Din tveksamhet är missriktad.
FTP är inte ett mått på var i världsrankingen man hamnar.

Må så vara. Men poängen är ju att även dessa cyklister får ett påslag med ca 50% fr elmotorn. För ordinära motionärer blir det relativa påslaget än mer, i många fall 100% och mer. Klart som fan det leder till mer slitage. Det är fysikens lagar och inget att diskutera.

(Jag har själv långt ifrån 400 i FTP, ännu längee från världstoppen och har knappt cyklat elcykel. )
Det skulle vara intressant att se hur/om min cykling skulle skilja sig på en elcykel men jag kommer nog aldrig få veta :D

(Jag har själv långt ifrån 400 i FTP, ännu längee från världstoppen och har knappt cyklat elcykel. )
Det skulle vara intressant att se hur/om min cykling skulle skilja sig på en elcykel men jag kommer nog aldrig få veta :D
Säg bara till var och när du önskar låna Levon.
Klart jag ställer upp för vetenskapen. ✌️?

250-700W. Extra. Hur många watt drar du själv, med kontroll?
Har ingen egen skog att prova i, skulle jag göra det i någon annans skog låter det som skadegörelse.
Men alla elcyklister du möter i skogen är marodörer som kör med 250-700W extra konstant?
Så, gränsen ska gå mellan Biltemacyklar och dyra cyklar, inte mellan cyklar och cyklar med motorer? Låter enkelt. Juristerna gillar säkert den gränsdragningen!
Möter du många marodörer på cyklar liknande den på bilden i skogen?
1699101372643.png

Är en risk du får ta ? min levo står också mest å dammar så du får damma av den när du vill, för vetenskapens skull såklart, eller i bikeparken runt hörnet ?
I bikeparken runt hörnet går ju liften imorgon så då behövs ingen elcykel!

Men va tusan, jag kanske tar er på orden med era erbjudanden en annan gång :)

Edit : fel svar på fel citat.

Näe, men en ganska bra koppling finns nog ändå. Över 400W i snitt i över en timme, vilka på forumet har det, för det väl oavsett viktklass ganska imponerande? (Och kom nu inte med stravas beräknade effekt över en timme, utan verkligt uppmätt.)

Näe, men en ganska bra koppling finns nog ändå. Över 400W i snitt i över en timme, vilka på forumet har det, för det väl oavsett viktklass ganska imponerande? (Och kom nu inte med stravas beräknade effekt över en timme, utan verkligt uppmätt.)
Du har rätt.
De med över 400 i FTP har inte tid att surra blaj på Happy utan gör det de är bästa på.
…Att faktiskt cykla.

Du om någon borde ju veta hur det ser ut crossåkaren.

Du, jag har kört/tävlat i enduro i 20år, har flera pallplatser så jag vet garanterat bättre än dej om enduro, nej man strävar inte efter att få sladd, vem kommer fortast fram, den som spinner eller den som har fäste? du behöver inte svara för du vet svaret, lägg ner diskussionen istället……
Så, du har kört/tävlat i 20 år men förstod inte vad jag menade när jag skrev att krossförare kör som idioter? :) Och du vill/kan inte berätta hur man kör i dina hoods. Nä, sladd är inte eftersträvansvärt, men man kör på sladd iaf. Eftersom man inte kör på tomgång. Mer effekt ger mer fart.
Hur kör du uppför en brant backe?
Crossförarna verkar mata på ganska bra.
Enduroförare verkar mata på ganska bra.
Men, hur kör DU? Inget svar, naturligtvis. :) Du körde på tomgång och hamnade på pallen?

Igår var det en del intressanta inlägg i tråden, och inga som dina tjatiga inlägg. Du är medveten om att du har en ganska raljerande och tråkig attityd i dina inlägg?
Japp. Är du medveten om att team elcykel mest kör med personangrepp? Det verkar gå bra. Inte alls så tråkigt att du reagerar på det. Den som tiger samtycker.
Ska jag köra med kravlösa mammans kärlek istället, tycker du?

Då jag upptäckte att det saknades 7-8 ignorerade poster i ordningen så förstod jag att du postat ett pärlband igen, så jag blev lite nyfiken denna gång vad du hittat på.
Skönt att du klargjorde det.
Då du inte verkar ha testat en E-Bike utan något helt annat så kan jag förklara lite hur de fungerar.
E-biken är inte motordriven utan motorassisterad, dvs du får tillbaka en del effekttillskott på det du själv levererar ner i pedalerna.
Jag har testat två. De hade ett abrupt effektpåslag. Sorry, @me.I.am att jag upprepar mig. Jag vet att det är tjatigt.
Kör man på ett lågt ECO läge så får man ta i ganska ordentligt men cykeln ger dig det där lilla extra som förflyttar dig över tex en brant stenhäll eller stenkista uppför.
Kör man däremot i Max attack läge ja då krävs det ganska lite input på pedalerna för att ta sig upp för samma krux.
Köper man en dyrare cykel för att få lite (knappt märkbar) effekt? Det låter ologiskt, eftersom de som köper crossar/enduros verkar föredra mer effekt framför mindre.
Men effekten är i rena Watt tal inget speciellt att tala om.
250W kontinuerligt och 700W i Peak trycker utan tvekan en ganska medelmåttig cyklist på en vanlig hoj, hade du cyklat med effektmätare på ett pangpang pass hade du visst detta och aldrig tagit upp diskussionen och gjort dig till åtlöje.
Jag trycker inte 700W. Om jag hade tryckt 700W hade jag varit mycket nöjd. De medelmåttor som trycker 700W och måste ha 700W till, varför ska de inkluderas i allemansrätten?
@me.I.am nu gjorde jag mig till åtlöje, eller hur?
Så på första frågan… hur många watt?
Ja det finns en finfin tråd på detta forumet som du kanske skall prenumerera på där detta ämne diskuteras ganska frekvent, speciellt under vintern.
Ska jag läsa nåt jag är helt ointresserad av?
Men utan att avslöja för mycket finns det de på detta forum som bränner av en bit över 400W i snitt över en timme…och en bra bit över 12-1400W i peak.
Absolut finns det starka cyklister. Varför behöver de ett effekttillskott?
Och även på en E-Bike är jag helt chanslös att haka på en snabb cyklist ett varv längs med en knixig stig i varierad terräng….chanslös.
Har dessutom testat här hemma och jag hakar inte på mitt KOM på lokala 10km slingan, ett KOM jag satte 2016 på en Spech Camber.
Edit: (Just mina data när jag är i form är runt 300-320W i en timme, och närmare 1300W i peak…och det senare klarar jag även av när jag är ganska uselt i form…nog om mig)
Så, varför behöver du en elcykel? Eller inkludera elcyklister i allemansrätten?
E-biken är en form av cykling som sakta men säkert kommer växa, och det utan att naturen tar mer skada än den gör idag av det cyklande som förekommer.
Skall jag vara ärlig så cyklar jag inte bara kortare turer på Levon utan även färre turer än vad jag gjort på någon av de hojar jag ägt tidigare, så rent slitagemässigt är det en vinst för naturen. ?‍♂️
Fast mer effekt ger fortfarande mer slitage. Det du påstår är inte sant eller logiskt.
Så, du köpte en dyrare cykel (med mer effekt) för att cykla mindre? DET är ditt argument för att minska på cyklingen och slitaget?
Svar på detta att en ”motor är en motor” eller att allemansrätten är ”inte motoriserad” ger absolut noll substans till denna tråden, vi har hört de argumenten.
Ja, en motor är en motor.
NVV inkluderar inte elcyklar i allemansrätten.
Jorden är inte platt.
Att du inte intresserar dig av (iaf) två av dessa fakta säger mer om dig än om mig.
Men en Cykel är en cykel, och den trampas fram, med eller utan assistans. ??
Och att cykla är kul och skapar fanatiska band mellan de som träffas och hojar.
Där borde fokuset på detta forumet ligga.
En cykel har inte motor.
Gemenskap finns bland skoterförare, crossförare och enduroförare också. Är deras gemenskap med varandra viktigt för detta cykelforum?
(Och @BFS jag kan ha råkat ignorera dina poster så kanske missar jag ditt svar, men kanske att det är ömsesidigt och då respekterar vi det ?)
Förhoppningsvis svarar du inte på detta.

Har ingen egen skog att prova i, skulle jag göra det i någon annans skog låter det som skadegörelse.
Så, du har ingen koll över dina watt?
Men alla elcyklister du möter i skogen är marodörer som kör med 250-700W extra konstant?
Har jag påstått det? Inte? Jag skrev:
"Principen är densamma. Med mer effekt kan man köra annorlunda. Med för mycket effekt (som man inte kan kontrollera) är det svårt att köra med omtanke."
Med mer effekt kan man ta backar på ett helt annat sätt. Ja eller nej?
Möter du många marodörer på cyklar liknande den på bilden i skogen?
Visa bilaga 663987
Jag frågade: ska gränsen gå mellan Biltemacyklar och dyra cyklar, inte mellan cyklar och cyklar med motorer?
Du vill uppenbarligen inte svara.
Förlåt @me.I.am för att jag är så tjatig att jag upprepar frågorna när jag inte får svar.
Hur hade du gjort om du ställt en enkel fråga och fått ett tramsigt ickesvar?

Så, du har ingen koll över dina watt?
"Har ingen egen skog att prova i, skulle jag göra det i någon annans skog låter det som skadegörelse."
Du pratade ju om: "Eller så tar man fart och spinner sig uppför backen". Ja eller nej?
"Principen är densamma. Med mer effekt kan man köra annorlunda. Med för mycket effekt (som man inte kan kontrollera) är det svårt att köra med omtanke."
Med mer effekt kan man ta backar på ett helt annat sätt. Ja eller nej?
Jag frågade: "Men alla elcyklister du möter i skogen är marodörer som kör med 250-700W extra konstant?"
Förlåt @BFS för att jag är så tjatig att jag upprepar frågorna när jag inte får svar.
Jag frågade: ska gränsen gå mellan Biltemacyklar och dyra cyklar, inte mellan cyklar och cyklar med motorer?
Jag är ganska säker på att jag har svarat på var jag tycker gränsen ska gå tidigare. Men du har ju en förmåga att upprepa frågor du redan fått svar på. Skulle du sedan inte gilla svaret så hittar du på något i stil med "Har du ingen egen åsikt?"

Återigen, har aldrig kört cross. :) Men, du har inga andra argument än ad hominem.
Berätta nu, du vet ju hur de gör! gryttorparn vill ju inte berätta.

Vem är denna gryttorparn du pratar om ? . Som flera säger så är det ingen mening med att argumentera med dig för du läser inte vad man skriver utan kör på med ditt struntprat om och om igen.

Du kan snart börja argumentera med dig själv här med tanke på hur mycket du skriver.

"Har ingen egen skog att prova i, skulle jag göra det i någon annans skog låter det som skadegörelse."
Du pratade ju om: "Eller så tar man fart och spinner sig uppför backen". Ja eller nej?
Varför måste du ha en egen skog för att testa dina watt? Kan du inte testa var som helst?
Jo, jag pratade om hur man tar sig uppför en backe. Du vägrar att svara.
Jag frågade: "Men alla elcyklister du möter i skogen är marodörer som kör med 250-700W extra konstant?"
Förlåt @BFS för att jag är så tjatig att jag upprepar frågorna när jag inte får svar.
Du ställde ingen fråga. Du skrev ett dumt påstående och avslutande med ett frågetecken.
Jag för inte statistik på nån jag möter i skogen.
Vad har marodörer med nåt att göra? :) De som har elcyklar har 250-700 extra watt.
Jag är ganska säker på att jag har svarat på var jag tycker gränsen ska gå tidigare. Men du har ju en förmåga att upprepa frågor du redan fått svar på. Skulle du sedan inte gilla svaret så hittar du på något i stil med "Har du ingen egen åsikt?"
Svara igen. För jag hittar inte det svaret.
Jo, jag frågade om det är NVV som bestämmer din åsikt. Du svarade inte.

Vem är denna gryttorparn du pratar om ? . Som flera säger så är det ingen mening med att argumentera med dig för du läser inte vad man skriver utan kör på med ditt struntprat om och om igen.
Screenshot_20231105_113251_Chrome.jpg

Ja, vem tror du jag menar? :)
Du kan snart börja argumentera med dig själv här med tanke på hur mycket du skriver.
Det är ingen argumentation. Team elcykel undviker ju desperat att diskutera.

Berätta nu hur cross- och enduroförare tar sig uppför backar! Ingen kommentar? :)

Varför måste du ha en egen skog för att testa dina watt? Kan du inte testa var som helst?
Jo, jag pratade om hur man tar sig uppför en backe. Du vägrar att svara.
För att "Eller så tar man fart och spinner sig uppför backen" låter som skadegörelse. Du vägrar läsa.
Du ställde ingen fråga. Du skrev ett dumt påstående och avslutande med ett frågetecken.
Jag för inte statistik på nån jag möter i skogen.
Vad har marodörer med nåt att göra? :) De som har elcyklar har 250-700 extra watt.
Du vägrar fortfarande att svara på frågor men ändå ställer du nya frågor som du förväntar dig svar på. Jag använde marodör som synonym till skadegörare, är väl ganska uppenbart att folk som cyklar som idoter är skadegörare?
Svara igen. För jag hittar inte det svaret.
Jo, jag frågade om det är NVV som bestämmer din åsikt. Du svarade inte.
Tycker gränsen kan gå vid huruvida man stör och förstör eller inte.

För att "Eller så tar man fart och spinner sig uppför backen" låter som skadegörelse. Du vägrar läsa.
Ja, det är så man kör uppför backar när man har gott om effekt. Mer effekt, mer slitage. Crossåkare och enduroförare gör så. Varför gör de så, tror du?
Du vägrar fortfarande att svara på frågor men ändå ställer du nya frågor som du förväntar dig svar på. Jag använde marodör som synonym till skadegörare, är väl ganska uppenbart att folk som cyklar som idoter är skadegörare?
De som sliter onödigt mycket på naturen sliter mer på naturen än de som visar hänsyn (och sliter mindre). Med eller utan motor. De med motor, har 250-700 extra watt att skada med. Är det bättre att ge 250-700 extra watt till vem som helst? Detta borde väl vara helt uppenbart för precis vem som helst (även för nån som svara på ja- och nejfrågor)?
Tycker gränsen kan gå vid huruvida man stör och förstör eller inte.
Det är ingen gräns eftersom det är subjektiva åsikter. Är subjektiva åsikter bra gränser? Nej (svarar åt dig). Så, vem bestämmer juridiskt denna störning och förstörelse? Ge exempel på hur en sådan lagtext ska utformas.
Ett vapen behöver inte nödvändigtvis inte döda nån. Ändå får man inte gå omkring och vifta med vapen. Är det bra eller dåligt?

Vill du vara me'
Skaffa el-MTB
Med laddat batteri
Fyllt av energi
Uppåt 700 Watt
Inget ben som blir matt
Med pedaler ge gas
Inget märkbart slitage

Go, go
Terrängkörningslagen är slagen
Go, go
Vi kör vart vi vill hela dagen