Triathlon nybörjare

Triathlon nybörjare
Hejsan!
Jag har fått för mig att jag vill börja träna inför ett triathlon. Jag är nybörjare när det gäller cykel och behöver hjälp hur jag ska tänka.

Min första tanke är att köpa en landsvägscykel, är det värt att köpa en ny? Eller är det bättre att börja med en begagnad. Vad är ett rimligt pris och vad ska jag kolla efter. Någon som har erfarenhet med triathlon och vad man vill ha för cykel.

Alla tips tas gärna emot, och om ni har någon cykel ni tror kan passa så säg gärna till!

Triathlon nybörjare
Jag skulle nog titta på en landsvägscykel, ny på rea eller begagnad till bra pris. Din budget styr mest. Säsongen tar ju slut nu så det finns en del på utförsäljning.

Kan hända att du vill ha en sån tempohoj sen, så möjligen blir det en cykel till framöver. (Har aldrig hänt för någon här, men du kan ju bli först...)

Annars gäller väl det vanliga, rätt storlek, rätt sadel, rätt inställt. - Fälgbromsat, skivbromsar, alu, kolfiber - inte så noga.

De som kan cykel-geometri behöver nog lite mått om de ska kunna rekommendera någon modell. Längd, benlängd, eventuella favorit cyklar, nån indikation på hur extremt (lågt-långt-kort-rakt) du vill ha det etc. Vana, eller hur mycket du tänker träna möjligen.

Lycka till med cykelköp och kommande triathlon. 😀

Tillbaka
Topp