Triathlon nybörjare

Triathlon nybörjare
Hejsan!
Jag har fått för mig att jag vill börja träna inför ett triathlon. Jag är nybörjare när det gäller cykel och behöver hjälp hur jag ska tänka.

Min första tanke är att köpa en landsvägscykel, är det värt att köpa en ny? Eller är det bättre att börja med en begagnad. Vad är ett rimligt pris och vad ska jag kolla efter. Någon som har erfarenhet med triathlon och vad man vill ha för cykel.

Alla tips tas gärna emot, och om ni har någon cykel ni tror kan passa så säg gärna till!

Triathlon nybörjare
Jag skulle nog titta på en landsvägscykel, ny på rea eller begagnad till bra pris. Din budget styr mest. Säsongen tar ju slut nu så det finns en del på utförsäljning.

Kan hända att du vill ha en sån tempohoj sen, så möjligen blir det en cykel till framöver. (Har aldrig hänt för någon här, men du kan ju bli först...)

Annars gäller väl det vanliga, rätt storlek, rätt sadel, rätt inställt. - Fälgbromsat, skivbromsar, alu, kolfiber - inte så noga.

De som kan cykel-geometri behöver nog lite mått om de ska kunna rekommendera någon modell. Längd, benlängd, eventuella favorit cyklar, nån indikation på hur extremt (lågt-långt-kort-rakt) du vill ha det etc. Vana, eller hur mycket du tänker träna möjligen.

Lycka till med cykelköp och kommande triathlon. 😀

Triathlon nybörjare
Om du köper en vanlig landsvägscykel, så är det bra med ett styre man kan montera tempopinnar på. På många aerostyren blir det svårt. Det är även bra att kunna montera en rak, eller till och med framåtlutad, sadelstolpe. Det öppnar upp höftvinkeln och underlättar vid övergången till löpningen.

Triathlon nybörjare
Som jag ser det gjorde polaren rätt val, han köpte en Canyon Aeroad(dock en ny) med 105 och sen deras egna tempostyre till det. På den får man till en ganska fin Aero-position samtidigt att den är grym som vanlig landsvägare.

Annars är det som de andra säger, en landsväg med clip-on bars är ju oslagbart i pris.

Triathlon nybörjare
Jag hade satsat på en begagnad tempohoj, gissar att det är riktigt dåligt andrahandsvärde på dom.
Men skall man bara ta sig runt funkar det såklart bra med en vanlig lvg hoj.

Triathlon nybörjare
Jag hade satsat på en begagnad tempohoj, gissar att det är riktigt dåligt andrahandsvärde på dom.
Men skall man bara ta sig runt funkar det såklart bra med en vanlig lvg hoj.
Man skulle kunna tro det, men det är fan mest skit som kommer ut på marknaden billigt. Skulle beskriva det som att det är mer naturlig återanvändning på dom än landsvägare. Många som kör ett år och säljer vidare till andra som testar på etc.

Triathlon nybörjare
Hejsan!
Jag har fått för mig att jag vill börja träna inför ett triathlon. Jag är nybörjare när det gäller cykel och behöver hjälp hur jag ska tänka.

Min första tanke är att köpa en landsvägscykel, är det värt att köpa en ny? Eller är det bättre att börja med en begagnad. Vad är ett rimligt pris och vad ska jag kolla efter. Någon som har erfarenhet med triathlon och vad man vill ha för cykel.

Alla tips tas gärna emot, och om ni har någon cykel ni tror kan passa så säg gärna till!

Som jag ser det gjorde polaren rätt val, han köpte en Canyon Aeroad(dock en ny) med 105 och sen deras egna tempostyre till det. På den får man till en ganska fin Aero-position samtidigt att den är grym som vanlig landsvägare.

Annars är det som de andra säger, en landsväg med clip-on bars är ju oslagbart i pris.
Har blivit rekommenderad en Domane AL 5 gen 4 när jag varit i cykel affären och frågat. Är det en liknande cykel, skulle du säga att det är värt att köpa en ny eller kika efter en begagnad och sen köpa något bättre?

Triathlon nybörjare
Har blivit rekommenderad en Domane AL 5 gen 4 när jag varit i cykel affären och frågat. Är det en liknande cykel, skulle du säga att det är värt att köpa en ny eller kika efter en begagnad och sen köpa något bättre?
Det är ju rätt stor skillnad i pris, så det är en lite taskig jämförelse. Domane är en bekväm alu-cykel för en nybörjare medans Aeroad är en racemaskin man kan vinna TdF på.

Personligen hade jag inte köpt en Domane eller någon annan endurance-cykel alls, men startpriset för en Aeroad med cockpit är runt 60tkr. Domane med clip-ons kanske 25tkr.

Jag köpte själv en Canyon Speedmax Triathloncykel, men det blir ännu dyrare och den kan man knappt ha som träningscykel utan jag hade sen innan en racer som jag kör det mesta på.

Triathlon nybörjare
Är du med i en tri-klubb? Eller tränar med kompisar? Då kan det vara idé att snegla på vad dom har och få tips.

Vill du meka själv? Då skulle jag säga begagnad fälgbromsad racer, den kan sen kompletteras med tempopinnar som nämnts.

/PB

Tillbaka
Topp