Klocka eller armband med bra HRV/hjärtfrekvensvariabilitetsmätning

Lejon

Aktiv medlem
Jag är ute efter en mätare/klocka som tillförlitligt mäter hjärtfrekvensvariabiliteten över längre perioder. Det är endast denna funktion jag egentligen är ute efter så helst skulle jag vilja ha ett smidigt armband om det duger lika bra.
(Min telefon är från apple om det nu spelar roll.) Pris, övriga funktioner och utseende är inte avgörande. Men den ska vara enkel att använda.
Tips och synpunkter tack!

Ingen med erfarenhet? Jag antar att en Apple Watch är bra nog, men måste man ha en sån eller räcker nåt simplare?
Köpte en Polar v800 för flera år sen just för att få HRV-funktionen, men den krävde ju pulsband. Gav ju för all del tillförlitliga siffror men inte så praktiskt att ha pulsband på sig jämt även om det säkert ger säkrare siffror än från handleden. Men jag har fått för mig att nyare handledsmätta prylar är betydligt mer tillförlitliga nuförtiden än för några år sen när pulsen inte är så hög.

Fitbit har massor med funktioner så kolla det. HR funkar väldigt dåligt när man rör sig precis som alla hanledsmätare verkar göra.

Fitbit har massor med funktioner så kolla det. HR funkar väldigt dåligt när man rör sig precis som alla hanledsmätare verkar göra.
Det gör inte så mycket egentligen. Det är i vila jag vill ha tillräckligt tillförlitlig mätning. Tack, ska kika på fittbit.

Kolla vad https://www.hrv4training.com/blog2/measurement-setup-best-practices-and-metrics rekommenderar, vidare vill du nog ha en app/motsv som kan logga HRV över tid då det akuta värdet inte är fullt lika intressant som trenderna
Ja jäklar vad mycket info det fanns där! Jag försökte använda HRV4training-appen för ett antal år sen, men det kräver ju att man får in en rutin för sitt mätande så det blir jämförbara siffror över längre tid. Men bra tips. Ska kika mer där.
Edit: verkar vara knas med alla länkar på sidan. Åtminstone när jag försöker komma vidare via telefonen.

Du kanske söker på en högre nivå. men min Garmin Fenix 6 har denna funktion löpande. Dock vet jag inte om du kan få ut mer detaljerad data. Jag brukar titta på dygnsvärden och sömn när det gäller HRV.

Som ething skriver så har Fenix 6 (och högre antar jag) HRV.

Det finns även en app F3b Heart rate som ger en massa data och gör att man kan tanka ut mer än garmins tvättade data.

Appen är till Garmin klockan

Även enklare Garmin, som min Vivoactive 4, mäter hrv efter mjukvaruuppdatering.
Nyttan av det är väl däremot omtvistad numer, från att ha varit the holy g.... till att insatta är mer skeptiska.

Nyttan av det är väl däremot omtvistad numer, från att ha varit the holy g.... till att insatta är mer skeptiska.
Plus ett på den. Efter att ha loggat och försökt analysera HRV i typ ett år insåg jag att, för mig, berättade appen väldigt sällan något jag inte redan visste (mest eftersom en del av förfarandet var att ge subjektiva mått).

Kanske om "träningsstress" är huvuddelen (och inte livs-, arbets-, familjestress) kunde HRV användas för att styra träningen men jag tror att för de som inte är pr0/elit finns det alltför många andra lösa variabler som brusar. Likaså tror jag att de flesta av oss inte har tillräckligt med (ledig) tid för att träning så ofta man kan skulle kunna innebära ett problem.

#gubbtänkt

Läste nedan häromdagen, har även två i släkten som upptäckt hjärtproblem tack vare Apple Watch men hade såklart säkert upptäckts av andra märken också. Men är du i Apples ekosystem ser jag ingen anledning att välja någon annan klocka.

Bilagor

• IMG_1328.jpeg
    IMG_1328.jpeg
    141.1 KB · Besök: 119
  • IMG_1329.jpeg
    IMG_1329.jpeg
    84 KB · Besök: 108
Läste nedan häromdagen, har även två i släkten som upptäckt hjärtproblem tack vare Apple Watch men hade såklart säkert upptäckts av andra märken också. Men är du i Apples ekosystem ser jag ingen anledning att välja någon annan klocka.
Det finns sannolikt flera bra anledningar att mäta medicinskt.
Det är väl nyttan som verktyg att ha med att styra träning som är mer omtvistat.

Jag ser det mer som nöje än nytta för mig själv. Men det finns nåt i HRV som är intressant. Allt möjligt hälsorelaterat, tex överlevnadschanser efter hjärtinfarkt och en massa annat korrelerar med en persons HRV. Det har man kunnat konstatera ända sen man började mäta EKG. Problemet är väl bara att mycket annat brusar som sagt så det är svårt att styra träning efter en morgonmätning då och då givetvis. Sen kan man ju diskutera om det verkligen finns ett kausalt samband eller bara är en statistisk korrelation. Men HRV är verkligt intressant som hälsomarkör anser jag.
(Som sidospår kan nämnas att jag höll lite föreläsningar kring detta för ett antal år sen och hade en tanke om att skriva nåt mer seriöst om det, började till och med samla in EKG-data på alla jag kände och det var tydligt även om det var en liten selekterad population att "friska och hälsosamma" personer och alla unga och barn hade högre HRV än de motsatta. Då var mätningarna dock krångligare och/eller mindre tillförlitliga än nu, därav mitt återuppvaknade intresse.)

Senast ändrad:
I fitbit har jag

Br
Skin temp
Hrv
Spo2
Rhr

Mest focus på att allt är within personal range. Inget om hur nära döden min personal range är.

Jag har egentligen nytta av detta. Begriper det inte men tänker at haverikommisionen vill ha så mycket data som möjligt.

Slog mig nu, använder inte widgeten normalt, att det kan vara värt att gå på en klocka med hrv original om man är känslig.
Min hrv-widget avslutar mätningen om jag inte aktivt håller skärmen igång och jag har inte hittat någon inställning att förlänga skärmsläckaren, därmed inte sagt att det inte finns.

Jag ser det mer som nöje än nytta för mig själv. Men det finns nåt i HRV som är intressant. Allt möjligt hälsorelaterat, tex överlevnadschanser efter hjärtinfarkt och en massa annat korrelerar med en persons HRV. Det har man kunnat konstatera ända sen man började mäta EKG. Problemet är väl bara att mycket annat brusar som sagt så det är svårt att styra träning efter en morgonmätning då och då givetvis. Sen kan man ju diskutera om det verkligen finns ett kausalt samband eller bara är en statistisk korrelation. Men HRV är verkligt intressant som hälsomarkör anser jag.
(Som sidospår kan nämnas att jag höll lite föreläsningar kring detta för ett antal år sen och hade en tanke om att skriva nåt mer seriöst om det, började till och med samla in EKG-data på alla jag kände och det var tydligt även om det var en liten selekterad population att "friska och hälsosamma" personer och alla unga och barn hade högre HRV än de motsatta. Då var mätningarna dock krångligare och/eller mindre tillförlitliga än nu, därav mitt återuppvaknade intresse.)
Justerar lite så det blir mer korrekt: det finns rimligen inget som helst orsakssamband mellan att hjärtat har en stor variabilitet mellan varje slag och ”hälsa”, däremot avspeglar HRV balansen mellan sympatiska och parasympatiska impulser på hjärtats frekvens. Denna balans är det viktiga för hälsa.

Att även i vila ha stort sympatiskt påslag (=”stress”) ger låg HRV och är inte bra. HRV är därför en intressant surrogatmarkör som lite slarvigt uttryckt mäter ”stress”.

På podden triathlonvänner finns en bra intervju med Emil Lindgren där han nämner HRV med lite anekdoter.
Jag har Garmin som träningsplattform och gillar att samla allt där, billigaste med hrv är instinct 2, men forerunner255 har väl lite roligare mätningar om man springer lite ibland

(förövrigt en rolig podd mtp gästerna, lyssnar enbart på de intervjuer som är intressant. men Emil, Bohlin, aero&Cda och gravelrekordet Kust till Kust är bra avsnitt)

Exakt, håll er till sekten (så länge som man själv slipper att gå med ? )

Jag är lite skeptisk till all dygnet runt mätning man kan få in nu för tiden, hrv, sömn etc, gud vet vad. Men självklart är det otroligt bra för folk som redan vet att de ligger i någon sorts riskzon.

Frågan är dock om jag inte själv föredrar att vara "lyckligt ovetande" och sedan finns det kanske en risk att man blir så himla psykad av alla värden man får in att man "luras" till att träna mindre. Ungefär som Garmins recovery uträkningar som jag är något skeptisk till.

Men visst, kanske är bra att och lägga sig kl 22 varje kväll bara för att få bättre sömnvärden i sin smartwatch men fasen vilket tråkigt liv. Tror jag skulle drabbas av hälsostress. ? Genomgår ju ganska noggranna hälsokontroller också en gång per år, känns som en bra grund för mig. Men trots vad jag skrivit nyss finns det en hmmm "försiktig men skeptisk nyfikenhet" till alla dessa värden man kan få in, jag får läsa på mer helt enkelt.

Senast ändrad:
Genomgår ju ganska noggranna hälsokontroller också en gång per år, känns som en bra grund för mig. Men trots vad jag skrivit nyss finns det en hmmm "försiktig men skeptisk nyfikenhet" till alla dessa värden man kan få in, jag får läsa på mer helt enkelt.
Ja nyttan av att övervaka sömn osv jämt är nog ofta snarare negativ.
Nyttan av ”noggranna hälsokontroller” årsvis om man mår bra kan för övrigt ifrågasättas minst lika mycket.

Jag testade att logga hrv på morgonen för några år sen när det var nytt och hajpat. Syftet var att se om man var fullt återhämtad efter gårdagens träning. Kom ganska snabbt fram till att det var ganska enkelt att styra hrv:n med andningsteknik, så att den alltid indikerade full återhämtning.
Så jag slutade ganska snabbt med det experimentet. :)

Jag testade att logga hrv på morgonen för några år sen när det var nytt och hajpat. Syftet var att se om man var fullt återhämtad efter gårdagens träning. Kom ganska snabbt fram till att det var ganska enkelt att styra hrv:n med andningsteknik, så att den alltid indikerade full återhämtning.
Så jag slutade ganska snabbt med det experimentet. :)
Men var inte det ett bra resultat egentligen? Du körde en andningsövning som ledde till ett ökat parasympatikuspåslag och en liten kort stund av mer avslappning i kroppen vilket du kunde avläsa på klockan.

Min FR255 mäter HRV nattetid som standard, men som nån sa så känns det mest som att den bekräftat det jag redan vet. Men klockan använder det uppenbarligen för att anpassa föreslagna träningspass så någon nytta gör det ändå.

Jag har än så länge inte fullt ut förstått hur det fungerar jämfört med hur jag känner mig. Det mest intressanta efter 6mån är hur stor påverkan det hade när jag bodde 10 dygn över 2000m i somras. Hrv sjönk ordentligt. Första natten nere på 400m så var det fullt normalt igen.

Jag tyckte jag blev hjälpt av att se att jag ändå sovit en del när jag hade problem en period
Min Garmin mäter sömn lika "bra" som återhämtning, rent uselt.
Sista månaderna innan justering rygg var jag ofta uppe väckt av smärta men eftersom jag medvetet tog det mkt lugnt så redovisar Garmin ofta lätt sömn även när jag varit vaken.
Visst, jag har viss nytta av sömnloggen men först efter att ha lärt mig hur den funkar.

Min Garmin mäter sömn lika "bra" som återhämtning, rent uselt.
Sista månaderna innan justering rygg var jag ofta uppe väckt av smärta men eftersom jag medvetet tog det mkt lugnt så redovisar Garmin ofta lätt sömn även när jag varit vaken.
Visst, jag har viss nytta av sömnloggen men först efter att ha lärt mig hur den funkar.
Fitbit är inte bättre men ligger man och vrider sig ser den det. Ligger man still fattar den inte att man vaknat

Den mäter också % under vilopuls medan man sover. Tydligen sover jag med hög puls...

Men var inte det ett bra resultat egentligen? Du körde en andningsövning som ledde till ett ökat parasympatikuspåslag och en liten kort stund av mer avslappning i kroppen vilket du kunde avläsa på klockan.
Jo, på sätt och vis. Men jag hade hoppats att få veta om jag skulle köra z2 eller kunde gasa på dagens pass.

Kombinerar Suunto Baro 9 klocka och Suunto Smart pulsbälte. Funkar klockrent tillsammans med Suunto appen.

Garmin Forerunner 645 kräver ett dagligt treminuterstest då man ska stå upp och slappna av med pulsband på. Det tröttnade jag på efter ett par dagar.

Jag har en Fenix7, den har HRV, mätt under den sömnperiod man ställt in, vet inte hur den gör om man inte ställt in någon sömnperiod. Den mäter lite annat smått & gott, tycker den säger hyfsat i vilken form man är i. Följer det inte slaviskt, mer om det är någon uppenbar avvikelse.

Men en fråga till de som har en liknande klocka (hoppas TS ursäktar).
Min HRV sjunker märkbart när jag somnar, stiger direkt när jag vaknar till.

Ser det framförallt om jag slösurfar en stund på mobilen i sängen innan jag somnar. Liksom för andra så tolkar klockan det som att jag somnat, men HRV är då ganska hög, för att alltså sjunka när jag somnar på riktigt.

Kanske är som det ska, men hade trott att det skulle vara tvärtom nästan.

Jag är personligen av åsikten att alla dessa hälsomarkörer för gemene man ofta antingen inte tillför något alls, eller gör mer skada än nytta.

När vi pratar om elitidrott på yttersta toppen är det en annan femma - men där har atleterna förhoppningsvis ett supportteam runt sig med läkare, nutritionister, psykologer, coacher osv.
Men även på den yttersta toppen är det ofta basala saker som känsla och RPE som är styrande för träningsprogrammeringen och övriga markörer följs för att brodera ut bilden.

Jag tror också att någon som ligger i riskzon för diverse folksjukdomar snarare löper större risk att förvärra sin situation / skaffa sig nya problem genom att slaviskt börja följa klockans metrics.
Den som å andra sidan har "bra värden" enligt klockan, gör ju redan ganska mycket rätt förmodligen och då kan man fundera på vad det eviga loggandet egentligen tillför?

Är absolut inte emot metrics, men rätt sak för rätt ändamål med rätt approach, annars tillför det ofta inget annat än data man inte gör något vettigt av och i värsta fall lägger grunden för dåliga beteenden.

För att vara lite konstruktiv - kolla blodtrycket då och då, följ pulsen tillsammans med rpe och parametrar som hastighet / distans / effekt för att se hur du svarar på träningen om du har träningsmål, och fråga dig själv när du vaknat efter nån timme, hur mår jag idag?

ser du att du inte får resultat på träningen efter en period, eller känner dig trött hela tiden är det dags att fundera på om det är kost, återhämtning eller träningsprogrammeringen som behöver ses över.

Senast ändrad:
Jag är personligen av åsikten att alla dessa hälsomarkörer för gemene man ofta antingen inte tillför något alls, eller gör mer skada än nytta.

När vi pratar om elitidrott på yttersta toppen är det en annan femma - men där har atleterna förhoppningsvis ett supportteam runt sig med läkare, nutritionister, psykologer, coacher osv.
Men även på den yttersta toppen är det ofta basala saker som känsla och RPE som är styrande för träningsprogrammeringen och övriga markörer följs för att brodera ut bilden.

Jag tror också att någon som ligger i riskzon för diverse folksjukdomar snarare löper större risk att förvärra sin situation / skaffa sig nya problem genom att slaviskt börja följa klockans metrics.
Den som å andra sidan har "bra värden" enligt klockan, gör ju redan ganska mycket rätt förmodligen och då kan man fundera på vad det eviga loggandet egentligen tillför?

Är absolut inte emot metrics, men rätt sak för rätt ändamål med rätt approach, annars tillför det ofta inget annat än data man inte gör något vettigt av och i värsta fall lägger grunden för dåliga beteenden.
Jag tror du har en poäng i vissa fall.
Men nyfikenhet och vilja att lära sig nåt nytt kan vara motiverande. Folk motiveras av olika saker. Lite som att en ny cykel kan få dig att cykla snabbare för att du tränar bättre snarare än för att cykeln är så mycket snabbare.
Men låter man mätandet styra för mycket fokuserar man nog på fel sak.
Oavsett vilket så slutade jag vela och köpte en Fitbit. Jag stämmer Jonte om det blir dåligt.

Bilagor

• 5079F7E0-A724-43FE-AF07-6E36BE336686.jpeg
    5079F7E0-A724-43FE-AF07-6E36BE336686.jpeg
    749.3 KB · Besök: 68
Garmin Forerunner 645 kräver ett dagligt treminuterstest då man ska stå upp och slappna av med pulsband på. Det tröttnade jag på efter ett par dagar.
Duger handledsmätningen inte ens för mätning när man står upp och slappnar av?

https://www.youtube.com/@TheQuantifiedScientist gör seriösa test av sömnmonitoreringen och gör jämförande test med riktig utrustning. Han är inte så imponerad av klockorna..
Enligt "min sömndoktor" så mäter klockan lika bra som den professionella utrustningen men inte lika frekvent. Jag har t ex inte kunnat notera någon dipp i syremättnad vid sömnapne, vilket proffgrejerna visade.

Jag tror du har en poäng i vissa fall.
Men nyfikenhet och vilja att lära sig nåt nytt kan vara motiverande. Folk motiveras av olika saker. Lite som att en ny cykel kan få dig att cykla snabbare för att du tränar bättre snarare än för att cykeln är så mycket snabbare.
Men låter man mätandet styra för mycket fokuserar man nog på fel sak.
Oavsett vilket så slutade jag vela och köpte en Fitbit. Jag stämmer Jonte om det blir dåligt.

Prylar är kul, och det är roligt att lära sig nya saker. Men som med allt annat är det nyttigt att vara lite kritisk och ju mer man lär sig om något desto mer inser man att saker och ting inte är så okomplicerade som man försöker ge sken av :)

Problemet är att de allra flesta vill att någon annan gör tänkandet åt dem :)

Enligt "min sömndoktor" så mäter klockan lika bra som den professionella utrustningen men inte lika frekvent. Jag har t ex inte kunnat notera någon dipp i syremättnad vid sömnapne, vilket proffgrejerna visade.
Nej, klockan säger ifrån om jag försöker starta testet utan pulsband.

Det verkar vara väldigt individuellt, optisk HR-mätning fungerar bra på mig när jag jämför med pulsband. Finns en bra Garmin-app i IQ-store som låter dig köra med både och. Men jag har ju sett hur dåligt det fungerar för andra.

Frågan är om det är vad han tror eller om han testat lika ordentligt som den här kanalens snubbe gör. Det är stor skillnad också, ofta verkar algoritmerna bakom vara det som gör stora skillnaden.

Hade det varit för sömnmätning hade jag köpt någon av Äppleprylarna som verkar prestera riktigt bra. Min Garmin FR255 är helt klart "middle of the pack".

Vi har gjort seriös sömnregistrering på ett av våra barn tre gånger och det ska ju sägas att de då även filmar sömnen som stöd för analysen förutom alla sensorer som mäter andning, syresättning, hjärnverksamet osv. Svårt att uppnå med en klocka kanske, och ändå filmar de som sagt.

1699204918681.png

Jag har en Fenix7, den har HRV, mätt under den sömnperiod man ställt in, vet inte hur den gör om man inte ställt in någon sömnperiod. Den mäter lite annat smått & gott, tycker den säger hyfsat i vilken form man är i. Följer det inte slaviskt, mer om det är någon uppenbar avvikelse.

Men en fråga till de som har en liknande klocka (hoppas TS ursäktar).
Min HRV sjunker märkbart när jag somnar, stiger direkt när jag vaknar till.

Ser det framförallt om jag slösurfar en stund på mobilen i sängen innan jag somnar. Liksom för andra så tolkar klockan det som att jag somnat, men HRV är då ganska hög, för att alltså sjunka när jag somnar på riktigt.

Kanske är som det ska, men hade trott att det skulle vara tvärtom nästan.
De olika sömnfaserna har olika dominans av sympatiska och parasympatiska impulser. Det kan förklara variation i HRV under sömnens olika faser.

Det verkar vara väldigt individuellt, optisk HR-mätning fungerar bra på mig när jag jämför med pulsband. Finns en bra Garmin-app i IQ-store som låter dig köra med både och. Men jag har ju sett hur dåligt det fungerar för andra.

Frågan är om det är vad han tror eller om han testat lika ordentligt som den här kanalens snubbe gör. Det är stor skillnad också, ofta verkar algoritmerna bakom vara det som gör stora skillnaden.

Hade det varit för sömnmätning hade jag köpt någon av Äppleprylarna som verkar prestera riktigt bra. Min Garmin FR255 är helt klart "middle of the pack".

Vi har gjort seriös sömnregistrering på ett av våra barn tre gånger och det ska ju sägas att de då även filmar sömnen som stöd för analysen förutom alla sensorer som mäter andning, syresättning, hjärnverksamet osv. Svårt att uppnå med en klocka kanske, och ändå filmar de som sagt.

Visa bilaga 664252
Intressant! Testade Fitbit-modeller verkar rätt ok ändå. Det gläder mig.

Uppdatering: pulsmätningen visar rimligt lika värden som Wahoo Element med Polar H10 pulsband upp till kanske 100/minut. Högre puls än så så visar Fittbiten rena tokgissningar. Inte ens nära verklig puls. Ibland fastnar den på ett högt värde, ibland lågt, ibland snabbt växlande.

Kanske inte oväntat och inte det jag är ute efter heller men det är verkligen sämre än jag kunnat föreställa mig.

Ja, det kan vara 120 på fitbit och 175 på polar. Helt meningslöst vid träning och tyvärr kan den ej kopplas till band

Edit. Inte den jag har i alla fall

Uppdatering: pulsmätningen visar rimligt lika värden som Wahoo Element med Polar H10 pulsband upp till kanske 100/minut. Högre puls än så så visar Fittbiten rena tokgissningar. Inte ens nära verklig puls. Ibland fastnar den på ett högt värde, ibland lågt, ibland snabbt växlande.

Kanske inte oväntat och inte det jag är ute efter heller men det är verkligen sämre än jag kunnat föreställa mig.
Låter precis som min fenix 6x.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp