Tips på nybörjarstigar norra Stockholm

Torbjorn3

Medlem
Hej,

Ny på forumet och nybörjare inom cykling. Har cyklat en del landsväg som konditionsträning, men vill ha lite omväxling och ge mig ut i skogen. Skaffade nyligen en heldämpad mtb för att kunna ta mig an stigar.

Har dock haft svårt att hitta en bra slinga. Har cyklat i min lokala skog i Skälby (Järfälla), men den är lite för ”teknisk”, mycket rötter och stenar som gör att det blir mycket balanserande och långsam cykling (och ett och annat tvärstopp mot hinder).

Var också i Grimsta/hässelby och cyklade nån slinga där. Men då var det istället för snällt, med breda grusvägar.

Letar efter nått mellanting. Gärna backigt med lite hällar och gupp, men inga extrema rötter eller stenar som sticker upp och gör att man inte vågar köra på med lite fart.

Nån som har några bra tips? Kan köra iväg en bit, men helst hade man ju haft cykelavstånd till spåret :)

Har du kikat på Strava? Med tanke på att detta är den blötaste hösten på länge tror jag att grusade stigar är bästa lösningen om du vill undvika hala rötter och stenar.
Det brukar vara enklare att cykla över stock och sten med lite fart även när det är halt, samt inte bromsa på hala rötter, men det kanske är bäst att vänta tills du känner dig bekväm på torra stigar. Det finns några gamla trådar om teknik på hala stigar med bra tips.

norra delen av järva fältet
görväln finns de gott om stig i allt från promenadstråk till trixiga stigar ja bruka åka promenadstråken tills norr om görvälverket förr
grimsta bakom skjutbanan finns de en del guldkorn
judarskogen (kan dock råkas möta på griniga motionärer där)

Hej,

Ny på forumet och nybörjare inom cykling. Har cyklat en del landsväg som konditionsträning, men vill ha lite omväxling och ge mig ut i skogen. Skaffade nyligen en heldämpad mtb för att kunna ta mig an stigar.

Har dock haft svårt att hitta en bra slinga. Har cyklat i min lokala skog i Skälby (Järfälla), men den är lite för ”teknisk”, mycket rötter och stenar som gör att det blir mycket balanserande och långsam cykling (och ett och annat tvärstopp mot hinder).

Var också i Grimsta/hässelby och cyklade nån slinga där. Men då var det istället för snällt, med breda grusvägar.

Letar efter nått mellanting. Gärna backigt med lite hällar och gupp, men inga extrema rötter eller stenar som sticker upp och gör att man inte vågar köra på med lite fart.

Nån som har några bra tips? Kan köra iväg en bit, men helst hade man ju haft cykelavstånd till spåret :)
finns markerade spår runt bruket med xco-banan.
från Granskog finns gul/gröna milspåret som är en rätt bra mix av stig.
på Onsdagar kl 18 kör granskogspatrullen från just https://maps.app.goo.gl/EfHyDeagA93oBTXY8 lite olika fart och teknik ambitioner men alla ska med är mottot.

Som darkforce skriver, Järvafältet är prima för nybörjarcykling. Ta en titt här och följ de grön-/lilamarkerade stigarna: https://www.trailforks.com/region/jarvafaltet-16465/

Finns lite rutter som folk gjort, går att göra egna också. Trailforks har en app du enkelt kan ha i mobilen för att se att du är på rätt stig.
Det finns hur mycket som helst nybörjarvänligt i det här området, men också ganska många till fots och häst så HOA! Flera av stigarna som t.ex. "Längs med gröna" och "Lerstigen mellan hagarna" är rejält upptrampade och breddade av både cyklar och fotgängare så TS, var inte en av de som gör det ännu värre. Ner i pölarna och njut av leran.

Eftersom detta inte är Stockholm så får vi cykla i skogarna, men om vi inte vårdar den förmånen riskerar den att försvinna, den med.

Det finns hur mycket som helst nybörjarvänligt i det här området, men också ganska många till fots och häst så HOA! Flera av stigarna som t.ex. "Längs med gröna" och "Lerstigen mellan hagarna" är rejält upptrampade och breddade av både cyklar och fotgängare så TS, var inte en av de som gör det ännu värre. Ner i pölarna och njut av leran.

Eftersom detta inte är Stockholm så får vi cykla i skogarna, men om vi inte vårdar den förmånen riskerar den att försvinna, den med.
Ja lerigt är det verkligen på sina ställen. Tekniskt sett så är ju Järvafältet en del av Stockholm kring Hansta och Astrid Lindgrens berg, där är det cykelförbud - men ändå inte de mest nybörjarvänliga stigarna så gör inget.

finns markerade spår runt bruket med xco-banan.
från Granskog finns gul/gröna milspåret som är en rätt bra mix av stig.
på Onsdagar kl 18 kör granskogspatrullen från just https://maps.app.goo.gl/EfHyDeagA93oBTXY8 lite olika fart och teknik ambitioner men alla ska med är mottot.
Detta låter ju också kul, när man kommit igång lite och nått nån slags grundnivå.

Tillbaka
Topp