El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Om någon av moderatorerna har humor och lite stake, så låser dom tråden vid inlägg 3999. Tråden är ju ändå bara någon form av socialt experiment där el-forumisterna får hänga med oss på den ljusa sidan, och det måste ju ändå upphöra någon gång om vi ska ha något uns av ordning i världen!

Jag försökte få @marr att låsa på #2999, det gick inte. Om det brast i något av det du antyder ska jag låta vara osagt.

:)
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Äh, jag tänker att runt inlägg 3927 så saltar man tråden med något om hur elförsörjningen i landet mår och hur det bör utvecklas, utöver el-cyklar. Enligt mina kalkyler bör politik-låset därefter slå till någonstans runt inlägg 3995.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nja, jag personligen kan tycka att allemansrätten i så fall bör uppdateras, el-cykling bör utan den minsta lilla tvekan officiellt tillåtas (året nu är 2023) men med ett enkelt samt tydligt regelverk (kanske wattbegränsningar etc. som ni skriver om här) samt även att kryphål/flexibilitet för lokala regler/bestämmelser självklart behövs.
Problemet med att tillåta kryphål är att hål snabbt görs större. Är det tätt (motor eller inte motor) är det tätt. Om bara watten är det som är intressant juridiskt kan en strypt Varg klassas som elsparkcykel (och omfattas av en "uppdaterad" allemansrätt).
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Problemet med att tillåta kryphål är att hål snabbt görs större. Är det tätt (motor eller inte motor) är det tätt. Om bara watten är det som är intressant juridiskt kan en strypt Varg klassas som elsparkcykel (och omfattas av en "uppdaterad" allemansrätt).
Hmmm. Hur var det med vapenliknelser? Är det rimligt att jämställa slangbella med atombomb? Båda är någon slags vapen.
Mot 4000!
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Hmmm. Hur var det med vapenliknelser? Är det rimligt att jämställa slangbella med atombomb? Båda är någon slags vapen.
Mot 4000!
Återigen, det är rimligare/enklare att dra gränsen vid "inga vapen tillåts" än "x joule i anslagsenergu (min automatkarbin är laglig eftersom den har underladdad ammo)". En kniv med 119 mm långt blad är okej men inte en som har 121 mm långt blad. Krångligt.
Ett hål är ett hål. Läcker båten? "Ja" eller "nej" är tydligt. "Bara lite, inte så farligt (5 liter per timme är inget läckage)", är ingen bra gräns om man vill hålla fötterna torra i längden.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Återigen, det är rimligare/enklare att dra gränsen vid "inga vapen tillåts" än "x joule i anslagsenergu (min automatkarbin är laglig eftersom den har underladdad ammo)". En kniv med 119 mm långt blad är okej men inte en som har 121 mm långt blad. Krångligt.
Ett hål är ett hål. Läcker båten? "Ja" eller "nej" är tydligt. "Bara lite, inte så farligt (5 liter per timme är inget läckage)", är ingen bra gräns om man vill hålla fötterna torra i längden.
Ursäkta tramset, men menar du alltså att slangbella och ärtrör ska vara förbjudna för att de inte ska blandas ihop med tex handgranater och atombomber av polisen?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det är klart att det blir enklare med jättetydliga gränsdragningar, men det är rätt många lagar som är otydliga och öppna för tolkning. Knivlagen är en annan sådan lag. Och lagstiftningen hänger inte alls med när det kommer till alla nya typer av fordon.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Återigen, det är rimligare/enklare att dra gränsen vid "inga vapen tillåts" än "x joule i anslagsenergu (min automatkarbin är laglig eftersom den har underladdad ammo)". En kniv med 119 mm långt blad är okej men inte en som har 121 mm långt blad. Krångligt.
Ett hål är ett hål. Läcker båten? "Ja" eller "nej" är tydligt. "Bara lite, inte så farligt (5 liter per timme är inget läckage)", är ingen bra gräns om man vill hålla fötterna torra i längden.
Vilka reflexer och ringklocka har du när du cyklar i skogen?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
På engelska kallas detta deflection. Om du svarar på min fråga ska du få ett svar på din.
Och du har sysslat med deflection (och ad hominem) i hela tråden. Jag svarade på din fråga. Du har undvikit min många gånger. Du är mao inte direkt trovärdig.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Och du har inte svarat på min, väldigt många gånger. Olika regler ftw!
Jag visste inte att det var en regel att meddela yrke vid diskussion om cykling och AR. Jag väljer själv när och var jag delar med mig av personlig information. Din fråga blir inte mer relevant med antalet gånger du ställer den.

Olika regler i AR och TrF verkar du inte ha problem med.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag visste inte att det var en regel att meddela yrke vid diskussion om cykling och AR. Jag väljer själv när och var jag delar med mig av personlig information. Din fråga blir inte mer relevant med antalet gånger du ställer den.

Olika regler i AR och TrF verkar du inte ha problem med.
Det var ju viktigt för dig (och tydligen relevant för diskussionen) att veta vad JAG jobbade med. Men vad du jobbar med är tydligen en känslig fråga som INTE är relevant. :) Regeln är tydligen att det är olika regler för olika personer. Mycket intressant! Ad hominem är dåligt, utom när du utför det. Inga problem!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det var ju viktigt för dig (och tydligen relevant för diskussionen) att veta vad JAG jobbade med. Men vad du jobbar med är tydligen en känslig fråga som INTE är relevant. :) Regeln är tydligen att det är olika regler för olika personer. Mycket intressant! Ad hominem är dåligt, utom när du utför det. Inga problem!
Akta blodtrycket. Handhjärta!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Mina juridiska liknelser går att applicera på vapenlagar. Var kommer blodtrycket in i det juridiska? Är det olagligt med vissa blodtryck?
Vad jobbade du med, förresten?
Dina liknelser är anpassade för att stärka dina argument, men vapen är inget som har med Allemansrätten att göra. Vilka lagar reglerar AR?

Glad att ditt blodtryck är under kontroll. Du får ett handhjärta till!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Dina liknelser är anpassade för att stärka dina argument, men vapen är inget som har med Allemansrätten att göra. Vilka lagar reglerar AR?
Och jag får inga motargument. Bara personliga påhopp. Det gillades ju inte, eller hur var det?
Allemansrätten är, för hundrade gången, en rätt (en rätt luddig rätt) och inte en direkt lag. Att dra gränsen på ett logiskt och lättförståeligt sätt är enklare. NVV anser att den enkla gränsen är vid motor eller inte motor.
Nån annan har lagligt, ansett att en kniv med ett blad på 119 mm är okej medans en kniv med ett blad på 121 mm inte är okej. Logiskt? Bra gränsdragning? Ingen kommentar? :)
Glad att ditt blodtryck är under kontroll. Du får ett handhjärta till!
Ironi. Jobbade du alltså inom vården?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Och jag får inga motargument. Bara personliga påhopp. Det gillades ju inte, eller hur var det?
Allemansrätten är, för hundrade gången, en rätt (en rätt luddig rätt) och inte en direkt lag. Att dra gränsen på ett logiskt och lättförståeligt sätt är enklare. NVV anser att den enkla gränsen är vid motor eller inte motor.
Nån annan har lagligt, ansett att en kniv med ett blad på 119 mm är okej medans en kniv med ett blad på 121 mm inte är okej. Logiskt? Bra gränsdragning? Ingen kommentar? :)

Ironi. Jobbade du alltså inom vården?
Du har fått motargument. Att du tolkar allt som personliga påhopp ligger mest hos dig. Om du vill göra frågan uteslutande till en juridisk fråga är ju godkända elcyklar jämställda med cyklar.

Jag har inte jobbat inom vården, men bryr mig ändå om andras hälsa.

Hur ser utrustningen ut på din stigcykel?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Du har fått motargument. Att du tolkar allt som personliga påhopp ligger mest hos dig. Om du vill göra frågan uteslutande till en juridisk fråga är ju godkända elcyklar jämställda med cyklar.
Vilka motargument då? :) Ska jag klistra in några sådana "argument" som du sen kan ignorera?
Och en kniv med ett 119 mm långt blad är ingen kniv medans en kniv med ett 121 mm blad är en kniv. Är det en tydlig och logisk gränsdragning?
Ingen kommentar, som väntat. :)
Jag har inte jobbat inom vården, men bryr mig ändå om andras hälsa.
Vissas hälsa. Ad hominem gillar du ju ibland.
Hur ser utrustningen ut på din stigcykel?
Var jobbar du?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Tänk att lägga en hel kväll på att skriva samma sak som tidigare dagar och kvällar, att ägna sin fritid åt en fråga med samma argument om och om igen.
"en motor är en motor"
"köra elcykel"
"700 watt"
"Segway och elsparkcykel i naturen"
"vejpning"
Gissningsvis finns författare i tråden som skulle må bättre av cykling och socialt umgänge än att låta som en trasig skiva.
Är detta bra argumentation?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det är ju dina argument. Handhjärta!
Argument som du struntar helt i. :)

"Tänk att lägga en hel kväll på att skriva samma sak som tidigare dagar och kvällar, att ägna sin fritid åt en fråga med samma argument om och om igen.
Gissningsvis finns författare i tråden som skulle må bättre av cykling och socialt umgänge än att låta som en trasig skiva."

Ad hominem är din grej. :) Du är uppenbarligen väldigt omtänksam!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Argument som du struntar helt i. :)

"Tänk att lägga en hel kväll på att skriva samma sak som tidigare dagar och kvällar, att ägna sin fritid åt en fråga med samma argument om och om igen.
Gissningsvis finns författare i tråden som skulle må bättre av cykling och socialt umgänge än att låta som en trasig skiva."

Ad hominem är din grej. :) Du är uppenbarligen väldigt omtänksam!
Det var ju inte riktat mot dig direkt. Om du tar åt dig är upp till dig.

Godkända elcyklar är jämställda med cyklar. Att använda dem där cykling är tillåten är inte olagligt.
NVV godkänner ju halvautomatiska och militärt liknande vapen vid jakt sedan i somras, så myndighetens omdöme verkar tveksamt.

Handhjärta!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det var ju inte riktat mot dig direkt. Om du tar åt dig är upp till dig.
?
Godkända elcyklar är jämställda med cyklar. Att använda dem där cykling är tillåten är inte olagligt.
NVV godkänner ju halvautomatiska och militärt liknande vapen vid jakt sedan i somras, så myndighetens omdöme verkar tveksamt.
Liksom segways och elsparkcyklar. De är cyklar juridisk.
En kniv med 119 mm blad är inte en farlig kniv, juridiskt.
En kniv med 121 mm blad är en farlig kniv.
Logiskt? Bra juridisk gräns? Du vägrar att argumentera. :)
Ad hominem ftw!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Sådärja, cykeln på laddning så nu kan man välja å vraka i cykelparken vilken man ska ut å cykla med imöra, blir det å blåsa runt i minst 25 km/h utan å bli svett med riktigt djupa spår eller ska man ta en av dom vanliga å göra ännu djupare spår i leran?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
?

Liksom segways och elsparkcyklar. De är cyklar juridisk.
En kniv med 119 mm blad är inte en farlig kniv, juridiskt.
En kniv med 121 mm blad är en farlig kniv.
Logiskt? Bra juridisk gräns? Du vägrar att argumentera. :)

Ad hominem ftw!
Det är helt nödvändigt tänker jag att dra gränser någonstans för en massa föremål och fenomen. Exemplet med kniv är ganska bra tycker jag. Klart att man måste ha en gräns någonstans mellan skarprättar-yxa och mattkniv tycker jag. Om exakt 120 mm är lagom gräns kan man kanske diskutera, men alla pyttesmå metallföremål kan ju inte definieras som knivar och därmed vara förbjudna på allmän plats. Mopedbil vs vanlig bil. Moped vs motorcykel. Ärtrör vs handgranat. Finns en massa gränsdragningar som blir helt knäppa om man inte gör utan bara förbjuder allt rakt av.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det är helt nödvändigt tänker jag att dra gränser någonstans för en massa föremål och fenomen. Exemplet med kniv är ganska bra tycker jag. Klart att man måste ha en gräns någonstans mellan skarprättar-yxa och mattkniv tycker jag. Om exakt 120 mm är lagom gräns kan man kanske diskutera, men alla pyttesmå metallföremål kan ju inte definieras som knivar och därmed vara förbjudna på allmän plats. Mopedbil vs vanlig bil. Moped vs motorcykel. Ärtrör vs handgranat. Finns en massa gränsdragningar som blir helt knäppa om man inte gör utan bara förbjuder allt rakt av.
Fast det är ju inga elcyklister som vill diskutera gränsdragningen och logiken. :) "Elcyklar, segways och elsparkcyklar är cyklar, punkt slut, stjärnstopp!" Ingen diskussion, utan personliga påhopp. Kanske inget du noterat?

Att på krogen argumentera: "Min kniv är 119 mm lång och mattläggare behöver knivar i sitt jobb så alltså får jag ha min knivliknande tandpetare (som inte är en kniv eftersom bladet bara är 119 mm långt) på dansgolvet" är inte seriöst. Men det är (desperata) samma argumentation.

En sten kan användas till att döda nån, men det är ingen anledning att klassa handeldvapen som stenar och tillåta dem
Eller att klassa olika stenar som olika vapen, baserat på deras potentiella anslagsenergi, och förbjuda stenar. Det blir bara löjligt. Varför krångla till det i onödan?
 
Tillbaka
Topp