[OT] Den officiella toppturstråden (alpin).

knaper sa:
... Men oavsett så börjar jag inse att livet med skidåkning är så här, den perfekta skon finns inte och att köpet av en pjäxa är bara början på en lång resa. :)
Det är en av fördelarna med att åka Telemark. Det finns bara några få pjäxor att välja på och hälften av dom passar absolut inte. Lätt att välja. Bindningar å andra sidan, suck...

Jag tycker att det verkar som att ett par helt vanliga techbindningar är det du vill ha. Sen får du fundera på om du vill ha fungerande skistoppers, då ramlar vissa modeller bort. Jag körde många år på Dynafit TLT, lätta och fungerar. Men kassa skistoppers och sådär bra skarjärn.

Hade jag haft fri budget och skulle ha ett viktoptimerat skidpar hade det definitivt åkt ett par atk-bindningar på, verkar vara väldigt mycket prestanda i förhållande till vikt. Men det kanske är för utförsfokuserat?

Ja, ATK verkar också bra. Inte alls för utförsfokuserat! När jag började leta tänkte jag först att jag inte ville göra avkall på för mycket av funktionaliteten hos mina Radical 2, bara ha lättare. Det går såklart inte, därför tror jag att jag har kommit fram till denna kravspec:
-Under 300g, lättare desto bättre
-Någon sorts rörlig häldel
-Ingen broms
-Lättanvända hällyftare (räcker med två lägen: Inget och högt. Man ska inte behöva rotera häldelen för detta)

Fritschi Xenic och ATK RT och Crest funkar enligt detta. Dynafit verkar bara ha rörlig häl på de tyngre modellerna. Marker Alpinist ska enligt uppgift också ha rörlig häl och väger minst av alla(?) med sina 245 gram. Plum verkar inte ha det på någon modell <300 gram.
Alpinistens hällyftare tycker jag är jobbiga att använda. Man måste rotera häldelen för mellanläget och själva lyftaren är lite trög att flytta på.

Hade jag velat ha ett par absolut viktoptimerat rando-set hade jag nog köpt nya skidor också. :)

Bjuder på en bild från förra helgen.

Bilagor

• IMG_20191109_135204.jpg
    IMG_20191109_135204.jpg
    167.8 KB · Besök: 318
Senast ändrad:
Ja, det är en god del hajfenor nu. Det är utanför Harstad. Vi har fött en del mer snö än normalt för november här. I Tromsö är det visst det mesta på 100 år eller så.

Vad menas med rörlig häldel? Att du kan ställa den längdmässigt för pjäxan?
I så fall kan du köpa justerplattor till Dynafit superlight 2.0. Plum Rt170 och Oazo är också ställbara i längd. Oazo och SL2.0 har ställbar sidledsrelease.

Dynafiten väger 175g, Plum typ 200 tror jag. Med ATK skulle jag hålla mig undan de minsta som ser ut som racebindingar, de har rätt tveksam releasefunktion, men Haute Route, RT och Crest är säkert bra. Haute route https://www.atkbindings.com/en/prodotto/bindings/speed-touring-en/haute-route-10-en/ passar väl bra på din kravspec? 165g. ATK säljer också justerplattor till alla sina bindningar.

Och ja, i Tromsö är det bättre förhållanden så här tidigt än någonsin i mannaminne. Stilig bild, ni har fina fjäll! Sjukt snyggt ljus nuförtiden.

Med rörlig häldel menade jag att häldelen har en förmåga att flytta sig vid böjning av skidan, för att hålla pinsen i häldelen gott inne i insertsen hela tiden. Ska tydligen vara bra vid lite stök och drops och sånt. Eller om man har dålig teknik, som i mitt fall?
Priset och att den finns på min lss talar i Xenicsens fördel. Annars är nog en ATK lättast/bäst enligt kravspec.

För den som missat det, man bör följa Nikolai Shirmer på insta/youtube. Håriga linjer (ofta) i nordnorge (han är väl granne med dig marran?), han har även botat min skräck för techbindingarnas hållfasthet.

Är det någon som går på topptur längre? Det var misstänkt dött här i tråden under säsongen som var. Här i nord är det snöfattigt och man måste köra minst 1,5h till inlandet för att hitta snö.

Jag kan berätta att förra årets funderingar slutade med att jag köpte ett par Xenic som jag monterade på mina Helio 95. Pjäxor blev Atomic Backland Carbon. Men majoriteten av turerna blev gjorde på mina Rustler 10/Radical 2,0 med väldigt moddade Dynafit Beast, för att åkningen är så sjukt mycket bättre och det blev få turer över 1500hm (där jag märker någon effekt av lätt utrustning).

En bild från Spanstind förra veckan:
IMG_20201206_102909.jpg

Här i Dalarna har det knappt gått att åka än, såg att någon kört i Älvdalen, men det såg inte direkt knädjupt ut om man säger så. Förra året blev det några få turer, så jag blev tvungen att kompensera aktivitetsbristen med ny utrustning nu i höstas. Köpte ett par Völkl BMT 109 på dunderrea hos sport-bittl.

Åå spanstind... Ser underbart ut! Har gått upp där några ggr men har för långt dit för att det ska bli mer än nån gång per år. Ifjol hade jag tänkt börja gå med skidor lite mer efter några år med bara splitboard men en bruten nacke efter mtb olycka gjorde att det bara blev lugn åkning i backar.
Fyndade Black Crows camox freebird på halva priset och Salomon shift till det. Riktigt imponerande bindningar rent åk mässigt. Har inte turat med dem men räknar med att de är grymma.
Såå sugen nu men ute är det typ 5cm snö...

Camox Freebird och Shift kanske inte lockar till de minst utmanande åken ;) Tråkigt att höra men lyckligtvis är ju turen målet med topptur, så att säga. Blir ju oftast en fin dag ute även om man tar det lugnt eller är dåligt före.
Var bor du om du har 5 cm? Här har vi 0. :(

Bor i Umeå så tyvärr långt till bra turåkning...
Var bor du, nord Norge? Avundsjuk i så fall..
Har en kompis med husvagn i gränsen så brukar hänga där en vecka per år och mest tura på norgesidan.
Kommer nog fortsätta med splitboard när snön är bra och skidor när det är hårt. Camox/shift/mtn lab är bra mkt lättare att gå i än splitboard grejerna men jag har inget emot tunga prylar på väg upp bara de funkar bra nerför. Cyklar ju massor för att orka gå:) Xentis/backland/helio låter som en väldigt lätt setup! Hur är det att åka med när det är lite hårdare?
Sist jag gick upp på spanstind var en kylig natt efter en varm solig dag då massor med folk hade kört. Var inte roligaste åkningen med splitboard haha, men en helt underbar tur! Fjäll och fjordar i midnattssol är svårslaget.

Här i Dalarna har det knappt gått att åka än, såg att någon kört i Älvdalen, men det såg inte direkt knädjupt ut om man säger så. Förra året blev det några få turer, så jag blev tvungen att kompensera aktivitetsbristen med ny utrustning nu i höstas. Köpte ett par Völkl BMT 109 på dunderrea hos sport-bittl.
Nu finns det två par i Falun (minst)!
Jag kör telemark med mina.
Har du hunnit provaåka än?

Bor i Umeå så tyvärr långt till bra turåkning...
Var bor du, nord Norge? Avundsjuk i så fall..
Har en kompis med husvagn i gränsen så brukar hänga där en vecka per år och mest tura på norgesidan.
Kommer nog fortsätta med splitboard när snön är bra och skidor när det är hårt. Camox/shift/mtn lab är bra mkt lättare att gå i än splitboard grejerna men jag har inget emot tunga prylar på väg upp bara de funkar bra nerför. Cyklar ju massor för att orka gå:) Xentis/backland/helio låter som en väldigt lätt setup! Hur är det att åka med när det är lite hårdare?
Sist jag gick upp på spanstind var en kylig natt efter en varm solig dag då massor med folk hade kört. Var inte roligaste åkningen med splitboard haha, men en helt underbar tur! Fjäll och fjordar i midnattssol är svårslaget.
Ja, bor vid havet i Harstad. Var på utbyte i Tromsö tidigare och upptäckte att jag var tvungen att flytta upp så fort jag kunde... Är från södra Dalarna.
Helio fungerade väldigt bra att köra med när jag hade andra skor till dem men nu måste jag köra väldigt försiktigt. Backland Carbon är styv men ändå inte så lätt att köra med. Har kanske inte den bästa tekniken och setupen är inte den mest förlåtande. Särskilt inte när den andra setupen är så snäll i jämförelse. Har inte kört så mycket på hårt underlag med dem men gången på skare på mitten av fjället blötsnö nederst var minst sagt fostrande.
Hoppas landet öppnar lite när säsongen är som bäst i mars-april då. Har de flesta guideböcker om området så säg till om du behöver tips eller utdrag ur någon.

Ja, bor vid havet i Harstad. Var på utbyte i Tromsö tidigare och upptäckte att jag var tvungen att flytta upp så fort jag kunde... Är från södra Dalarna.
Helio fungerade väldigt bra att köra med när jag hade andra skor till dem men nu måste jag köra väldigt försiktigt. Backland Carbon är styv men ändå inte så lätt att köra med. Har kanske inte den bästa tekniken och setupen är inte den mest förlåtande. Särskilt inte när den andra setupen är så snäll i jämförelse. Har inte kört så mycket på hårt underlag med dem men gången på skare på mitten av fjället blötsnö nederst var minst sagt fostrande.
Hoppas landet öppnar lite när säsongen är som bäst i mars-april då. Har de flesta guideböcker om området så säg till om du behöver tips eller utdrag ur någon.
Harstad är riktigt fint! Förstår att du flyttade upp! Hade själv gärna flyttat till Nordnorge men pga familjen kommer det nog inte hända. Bodde i Gällivare några år tidigare och åkte då ganska ofta i Narvik men ibland också Harstad och Alta.

Är Helio vridstyva? Då brukar ju en hårdare pjäxa göra ganska stor skillnad på känslan. Bra när det är hårt men ja, det gäller ju att vara trygg i tekniken då och få in känslan för skidan. Kanske svårt om din andra setup har en väldigt annorlunda känsla? Skare är ju aldrig lät oavsett vad som sitter på fötterna:)

Jag hoppas verkligen det blir möjligt med åkning i vår. Planerar för en vecka i april eller början på maj i husvagnen och turer i Norge! Tack för erbjudandet om tips, kanske hör av mig längre fram!

Tromsø är katastroftunt också, det enda som går att åka är inblåsta rännor och folkvandning på Kjostinden, men det blir fort lite gåing på fötterna för att komma till snön. Och outrun är ofta ett stenhav, så suboptimalt.
Jag är i Sogndal en sväng nu, här är det faktiskt bättre, så det har blivit några fina turer. Tyvärr blir det nog mest jobb i veckan.

Telemark här också. Ingen provåkning än.
Va kul, fler telemarkare! Jag provade skidorna med
Telemark här också. Ingen provåkning än.
Vad kul, fler Telisåkare i Falun!
Jag använde inserts (quiverkiller) för att montera bindningen. Skidan är ju typ av luft och balsaträ och inte avsedda för telemarksbindningar. Det har du säkert koll på. Det har iaf funkat bra, dvs skruvarna har inte ryckts ur skidan trots att jag vurpar ganska mycket ??.

Är det någon som går på topptur längre? Det var misstänkt dött här i tråden under säsongen som var. Här i nord är det snöfattigt och man måste köra minst 1,5h till inlandet för att hitta snö.

Jag kan berätta att förra årets funderingar slutade med att jag köpte ett par Xenic som jag monterade på mina Helio 95. Pjäxor blev Atomic Backland Carbon. Men majoriteten av turerna blev gjorde på mina Rustler 10/Radical 2,0 med väldigt moddade Dynafit Beast, för att åkningen är så sjukt mycket bättre och det blev få turer över 1500hm (där jag märker någon effekt av lätt utrustning).

En bild från Spanstind förra veckan:
Visa bilaga 458365

Jag tycker att det känns som om varenda kotte har turgrejer nu för tiden? Jag ser fler bilder i mina flöden från folk som knatar upp på Åreskutan innan öppning än som gör det när liftarna går (under säsong alltså).

Det var inte mkt toppturande för min del förra säsongen och det lär väl inte bli så mkt den här heller. Men man kan ju låtsas och hålla livsstilen vid liv.....

Sogndal har varit ok, verkar fortfarande vara bra snø i dalen trots några dagar med mildväder. Men förra helgen då var det riktigt fint, 30-40 cm lössnö och bra bas :) Till och med så att sten-skidorna blev parkerade och fin-skidorna kom ut!

Jag tycker att det känns som om varenda kotte har turgrejer nu för tiden? Jag ser fler bilder i mina flöden från folk som knatar upp på Åreskutan innan öppning än som gör det när liftarna går (under säsong alltså).

Det var inte mkt toppturande för min del förra säsongen och det lär väl inte bli så mkt den här heller. Men man kan ju låtsas och hålla livsstilen vid liv.....
Har turgrejor ja, det är inte samma sak som att dessa kottar går på tur ofta. Jag ser betydligt fler Dynafitutrustade människor en vanlig dag i Romme än vad jag ser människor överhuvud taget på dom mest lättåtkomliga turåken i Dalafjällen. Men livsstilen är ju huvudsaken, har man grejorna kan man alltid känna känslan. Det är som skatemode, man behöver inte ens ha stått på en skateboard, men kläderna kan ju vara sköna för det. ?

Va kul, fler telemarkare! Jag provade skidorna med

Vad kul, fler Telisåkare i Falun!
Jag använde inserts (quiverkiller) för att montera bindningen. Skidan är ju typ av luft och balsaträ och inte avsedda för telemarksbindningar. Det har du säkert koll på. Det har iaf funkat bra, dvs skruvarna har inte ryckts ur skidan trots att jag vurpar ganska mycket ??.
Det finns nästan inga lätta skidior som inte har varningstexter att inga garantier gäller om man kör telemark, så jag struntade i det. BMT "får" man inte ens använda med nåt annat än Kingpin har jag för mig. 60 min Epoxy och inserts brukar jag ha, med skruvar och skidbutiks-lim håller ingenting som inte har mm-tjock titanal. Jag skruvade dessutom i det förstärkta området enligt Vökl (Länk) så det är bara att hoppas. Jag har turat många år på Vökl Shiro, tycker vikten funkar, men dom är verkligen usla på is, får se hur dessa är.

Det finns nästan inga lätta skidior som inte har varningstexter att inga garantier gäller om man kör telemark, så jag struntade i det. BMT "får" man inte ens använda med nåt annat än Kingpin har jag för mig. 60 min Epoxy och inserts brukar jag ha, med skruvar och skidbutiks-lim håller ingenting som inte har mm-tjock titanal. Jag skruvade dessutom i det förstärkta området enligt Vökl (Länk) så det är bara att hoppas. Jag har turat många år på Vökl Shiro, tycker vikten funkar, men dom är verkligen usla på is, får se hur dessa är.

Våra lätta skidor från SGN kan du köra telemark på utan problem :) Det skal gå fint med de flesta lätta skidor från Åre skidfabrik också, de har en rejäl monteringsplatta i bok.

Var gick ni upp ifrån? Och hur långt upp gick ni? Ska troligtvis dit vecka 10 så dags att börja kika på möjliga turer att göra. :-)
Vi gick från västra sidan, parkeringen Nysätern. Ca 4 km led lätt uppför innan man är framme där berget börjar (man kan glida hela den vägen tillbaka utan hudar). Från andra sidan ska det vara ca 9 km att gå vintertid, om man inte har skoter.

Minns knappt när jag använde skidlift / åkte i system senast. Måste ha varit 2012 eller så.

Tycker inte att man behöver oroa sig över rörlig häldel om man inte åker på väldigt mjuka skidor, väger mycket eller har konstig teknik.

Har åkt på samma par Dynafit Speedturn så länge jag kan minnas. De har flyttats mellan ett antal olika par skidor, både breda och smala. Har aldrig tappat en skida utan att krascha. Jag hoppar iofs. inte höga klippor (knappt låga heller), men åker nog ganska aggressivt.

Senast ändrad:
Har åkt på samma par Dynafit Speedturn så länge jag kan minnas. De har flyttats mellan ett antal olika par skidor, både breda och smala. Har aldrig tappat en skida utan att krascha. Jag hoppar iofs. inte höga klippor (knappt låga heller), men åker nog ganska aggressivt.
Oho, Speedturn, moderna grejor, efterföljaren till TLT. Dom säljs väl fortfarande=>bra grejor.

Gick ut på en liten tur i fredags och testade ett berg i närheten av gården. Inte det högsta eller längsta backarna. Men ett hyfsat stort hygge med fin lutning på ena sidan. Men framför allt en fin tur i fint väder. Slängde ihop en liten film om någon skulle vara intresserad av att ta del av "äventyret". :-)

Var ut på ett litet hemma äventyr igen i förra veckan. Två berg. Ja eller ett berg och en större kulle. Men två väldigt roliga platser att åka på iaf. Heller korta toppturer hemikring som blir av än drömma om det stora äventyret som inte blir av.

Från dagens randonne/topptur*

DSC_1046.JPG

DSC_1047.JPG

DSC_1048.JPG

*randonne utan cykel, går det?

Topptur och topptur... Så värst äventyrligt var det inte. Jag höll mig vid anläggningen eftersom jag gick själv och min kunskap om laviner sträcker sig till att de är farliga och bör undvikas.

Det blev iallafall två turer, men den första glömde jag att logga, så den har ju inte hänt. Lite liftassisterad telis-åkning blev det också.

Det var så blåsigt att några liftar var stängda, och jag valde att gå ner till lite lä innan jag tog av stighudar och satte på mig mer kläder för nedfart. Därav lite "negativ stigning" ?

Screenshot_20210401-160202.png

I vintras fick jag lite nytt sug på skidåkning och toppturande efter 15 års paus. Köpte på mig ett par Marker duke pt 16 som ska på ett par skidor. Tanken är att ev lura med mig dottern på småbestigningar. Hon är 12 år så det blir nog bara korta grejer bredvid liftarna. Frågan är vilken bindning hon ska ha? En rambindning tänker jag mig är rimligast. Hon kommer till 90-99 procent åka liftbundet men om vi ändå ska testa så bör hon ha grejer som funkar uppför också (därför får hon inte prova med mina urgamla alpine trekker).
är tex denna i rätt storlek vettig: https://www.addnature.com/marker-f1...MI-smC-vzV8gIVAjcYCh32cADLEAQYASABEgKbIvD_BwE

En tanke en bekant hade var att barn, som är ganska lätta, kan gärna använda lättare och finare randoutrustning istället för tunga rambindningar. Det är ju faktiskt ganska otrevligt att gå med rambindningar och tunga pjäxor även för vuxna. Jag tror att ett liknande resonemang ibland förs om barn och barncyklar här på forumet.
Det ska dock sägas att han och hans barn (9-13) gärna går lite längre än vad som är möjligt i Dalarna och Härjedalen, och har större fokus på topptur än vad ni ska ha.

Jag gick på topptur med sönerna på 11 och 14 i våras. Den äldsta använde mina 25 år gamla Dynafit och den yngre en lånad rambindbing, bägge funkade bra. Skulle jag köpa till ett växande barn som inte kör hårt i parken hade jag nog valt rambindning, enkelt att ända storlek och sköta själv eller låna ut till kompisar.

Nedan en bild på bindningen vi lånade, ingen aning om modell. Plus mammans pjäxa som passade då.

Screenshot_20210829_131530.jpg

En tanke en bekant hade var att barn, som är ganska lätta, kan gärna använda lättare och finare randoutrustning istället för tunga rambindningar. Det är ju faktiskt ganska otrevligt att gå med rambindningar och tunga pjäxor även för vuxna. Jag tror att ett liknande resonemang ibland förs om barn och barncyklar här på forumet.
Det ska dock sägas att han och hans barn (9-13) gärna går lite längre än vad som är möjligt i Dalarna och Härjedalen, och har större fokus på topptur än vad ni ska ha.
Jag förstår tänket, men i vårt fall måste prio bli piståkningen. Sen är jag liiite skeptisk till säkerheten med rena randobindningar även om det verkar blivit bättre än förr i tiden. Känns ändå ovärt att paja ett knä i onödan om bindningarna inte funkar om man ramlar oturligt.
Rambindning känns på pappret som en rimlig kompromiss mellan pris, vikt, säkerhet och pistprestanda. Om hon vill tura mer köper jag dock gärna lätta pjäxor och nya Marker Duke eller Salomon Shift i framtiden om de nu är bättre vilket internet säger. Kommande vinter får visa!

Jag förstår tänket, men i vårt fall måste prio bli piståkningen. Sen är jag liiite skeptisk till säkerheten med rena randobindningar även om det verkar blivit bättre än förr i tiden. Känns ändå ovärt att paja ett knä i onödan om bindningarna inte funkar om man ramlar oturligt.
Rambindning känns på pappret som en rimlig kompromiss mellan pris, vikt, säkerhet och pistprestanda. Om hon vill tura mer köper jag dock gärna lätta pjäxor och nya Marker Duke eller Salomon Shift i framtiden om de nu är bättre vilket internet säger. Kommande vinter får visa!
Jag köpte ett par lagom breda skidor på sportbittl och letade upp en begagnad Marker Tour F10 när jag hade samma tankar till min son. Ville ha en bindning som jag kan ställa ganska lätt i DIN-skalan så jag inte står med svarte petter om olyckan är framme. Utrustningen har funkat kanon fast han har inte turat en meter... Bara liftburen pisåkning, park och skogsskidåkning jämte pist... Ha ha

Jag köpte ett par lagom breda skidor på sportbittl och letade upp en begagnad Marker Tour F10 när jag hade samma tankar till min son. Ville ha en bindning som jag kan ställa ganska lätt i DIN-skalan så jag inte står med svarte petter om olyckan är framme. Utrustningen har funkat kanon fast han har inte turat en meter... Bara liftburen pisåkning, park och skogsskidåkning jämte pist... Ha ha
Sportbittl - bra priser! Har bara kollat på Sport Conrad på gammal rutin.

Sportbittl - bra priser! Har bara kollat på Sport Conrad på gammal rutin.
Jag brukar kolla SportBittl, Sportconrad och telemark-pyrenees. TP var störst på turgrejor förut innan varenda kotte skulle ha, nu har alla tre rätt mycket. SB är oftast billigare, TP har oftast fler specialgrejor.

Börjar fyllas på med snö norröver och med förra vinterns tur till Elgåhogna i minnet kommer längtan nu ?
-15 och barhuvat utan hår, det är inte illa ?

20230310_094445.jpg

20230310_102755.jpg

20230310_112001.jpg

20230310_110329-01.jpeg

20230310_124801.jpg
IMG-20230313-WA0013.jpg
20230310_160757-01.jpeg

Dagen efter var det misärväder så vi fick gräva ner oss för att kunna äta och mina pjäxor gav ohyggliga smärtor på fotknölarna ? De är nu utbytta och jag ska försöka åka in de nya lite innan skarpt läge!

Besök en riktig pjäxverkstad som kan trycka och modifiera efter dina fötter.

Jag har aldrig träffat någon som har standarfötter som passar i standardpjäxa

Tillbaka
Topp