[OT] Den officiella toppturstråden (alpin).

Det kan ju inte bara vara jag, marran och jackson som gillar att topptura istället för att plattåka på det här forumet. Som dessutom tycker att Freeride är lite för bökigt & pubertalt för mogna (gubbiga) skidfantomer.

Jag inleder med följande frågeställning: Jag har de senaste 10 åren turat med alpipjäxor, mest för att jag inte turat så mkt och övervägande delen varit liftburet. Men ju äldre jag blivit ju mer ogillar jag piståkning och folk. Således försöker jag optimera min utrustning för lift/hajkbaserad offpist. Jag turar på ett par Völkl Gotama med Duke-bindningar, ingen lättviktsutrustning alltså, men jag föredrar stabila grejor på vägen utför. Jag vill dock gärna ha ett par pjäxor som är kompatibla med både tech och bindningar typ Duke, för att framtidssäkra (men det är väl bara typ TLT och nya backland eller vad de heter som inte funkar i duke)

Jag har gjort vissa efterforskningar vad gäller pjäxor och testade (i butik) ett par K2 Pinnacle 130, det jag reagerade på var att de kändes så mycket mjukare än mina gamla Salomon X-scream som jag kört med i många år nu. Som jag förstått det är Pinnacle 130 en av de styvare pjäxorna med gåläge. Är det så att man får svälja styvheten och leva med en mjukare pjäxa om jag vill ha gåläge?

Jag har dock inte testat dem på fjället så jag har ju egentligen inte testat dem alls.

Flextalen kan skilja litegrann mellan olika märken, en annan faktor är temperaturen. Butiksvarma pjäxor är betydligt mjukare än om man kommer ut i -10

Jag har inte stått i såna där klossiga alpinpjäxor utan gåläge sen jag var typ 12, så jag har svårt att bjuda på någon riktig input mer än att folk verkar kunna köra duktigt stort i de lite stadigare randopjäxorna.

Dynafit Kion eller Vulcan kanske kan vara något, kålfiber liksom. Och ett gåläge i en helt annan liga än pinnacle.

Duken är väl ställbar i höjdled i tådelen så du kan köra Turing norm på sulan? Mycket skönare att hika med.

Jag har Dynafit Mercury och Radical FT på ett par Downskis CD7 med 110 mm midja. Funkar hur bra som helst, jag tycker jag känner skillnad mellan FT och ST-tån som jag har på ett par andra skidor. Det går utmärkt att både carva och köra lössnö med dom.

Håller med marran om att åtminstone Dynafit Vulcan är bra (Kion har jag ingen koll på). Jag lyckades äntligen byta ut mina antika Dalbello Krypton mot ett par Dalbello Lupo TI för en månad sen. Känner ingen skillnad i flex mellan dessa, verkar som att det kan bli riktigt bra. Har dock bara tre åk-dagar på dem än så länge och det var först sista dagen som det var läge att känna efter lite mer, men det känns som sagt lovande.

Som vanligt gäller det med pjäxor att du behöver ta dig till en riktigt duktig boot fitter som du litar på för att det ska bli bra. Skillnaden är milsvid jämfört med att försöka prova ut nåt på egen hand. Lange har förresten också nån pjäxa med gåläge (men utan tech inserts) som det kan vara värt att titta på om du kan tänka dig att köra vidare på Duke-bindning. Jag fick välja mellan den pjäxan och Lupon när jag handlade nu. Tog Lupon mest för att jag kört den typen av pjäxor i evigheter, tror båda hade blivit bra.

Har också ett par fetingar med Duke och de är inte roliga att gå med. Sneglade på pjäxor med gåläge sist (längesen...) och provade några, men det var det värsta jag haft på fötterna så det blev vanliga Salomon igen. Kollar efter lite lättare skidor och bindningar nu för att lätta utrustningen som hänger i mina klena ben, men eftersom jag åker så lite nuförtiden tänkte jag snåla och köpa beggat. Lär ta lite tid att hitta något alltså :-)

Tror också att eftersom det blir så lite åkning finns inte musklerna för att driva mina tyngre skidor och en lättare setup skulle vara bra på alla sätt så jag följer den här tråden och ser vad ni kommer fram till!

Nya tidens stighudar, någon med erfarenheter?
Gecko och/eller Kohla, hur funkar de jämfört med vanliga "klisterhudar"? Enklare att hantera, av/på, mindre känsliga för väta, barr och bööös, hur är glidet? Nyfiken.

Vår guide i Cham hade Gecko och dom var lite meck med, men han var sponsrad och var nöjd så det såg ut att funka.

Alltså jag har ju hudat i typ 5 timmar i sträck med den uppsättningen jag har nu. utan att gå av på mitten. Så vikten är inget jätteproblem i dagsläget, men anledningen till att jag vill ha möjlighet till tech är att jag troligen vill byta i framtiden och pjäxor har jag rätt länge eftersom jag inte åker jättemkt (har haft två par sen 2004), men skidor byter jag lite oftare. Och det är ju lättare att hitta beggat.

Dynafit Vulxan har jag hört en del gott om så det får nog bli till att testa dem också. Den kompisen jag turar mest med har någon Dynafitmodell som han är nöjd med också. jag gillar även tanken med Dalbellos spänne över vristen, det är oftast där jag vill ha tryck i mina pjäxor.

Och ja, Duken går att köra med touringpjäxor. (så länge de har läpp och häl) Khion verkar inte ha det.

Den här nojan me datt man inte ska kunna stå på ordentligt med ett par touringpjäxor är antagligen rätt obefogad från min sida. Det är väl som med cyklar, jag gillar överbyggda grejor. Det jag fått som tips från en snubbe som turar och åker ofantligt mkt (bergsguide och jobbar i lavinpatrull) är att jag borde satsa på något lite styvare eftersom jag kör med Dukes och bredare skidor. att välja det lättaste och mjukaste kommer göra att man inte kan driva skidorna riktigt. men jag tror inte att det är ett problem för mig. Så länge man inte vinglar runt allt för mkt i tunga/dåliga landningar och kan driva skidan ordentlgit är det nog inget problem. Så det är väl bara att öppna plånkan.

Bästa bootfitern och utbudet i stan? AG eller?

För övrigt är jag mkt nöjd med att folk faktiskt skriver seriöst i tråden. Jag utgick nästan ifrån att det mest skulle bli någon pruttkommentar om OT och sen skulle den försvinna. Kul!

Intressant!

Jag genomgår en liknande gubbifieringsprocess.
Efter inköp av fatbike är väl toppturer en naturlig fortsättning.

Jag har knallat på ett par toppturer i ett par Lange xc enl bild. Funkar utmärkt i gåläget när man lättat kardborren och flyttat ut spännena till gå läge.
För att vara en förhållandevis styv och pistvänlig pjäxa tycker jag den funkar utmärkt.

Rekommenderas!

Bilagor

• DSC_0006.JPG
    DSC_0006.JPG
    134.5 KB · Besök: 248
Åk till AG och prova, du behöver sätta foten i pjäxan och känna. Bred läst, hög fot eller andra grejer gör att vissa märken funkar och andra inte.

Bestäm dig först för om du vill ha tech eller inte.

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Åk till AG och prova, du behöver sätta foten i
> pjäxan och känna. Bred läst, hög fot eller
> andra grejer gör att vissa märken funkar och
> andra inte.
>
> Bestäm dig först för om du vill ha tech eller
> inte.

Jag vill ha tech-inserts, men de ska funka i mina Dukes. Det gör ju dock alla utom typ Dynafit TLT och Atomic Backland, så det känns rätt lugnt.

Luthman Photography skrev:
> möjlighet till tech är att jag troligen vill
> byta i framtiden och pjäxor har jag rätt länge
> eftersom jag inte åker jättemkt (har haft två
> par sen 2004), men skidor byter jag lite oftare.
> Och det är ju lättare att hitta beggat.

Du tänker helt rätt. Jag åker ganska mycket och har haft ett par pjäxor de senaste 9 åren...

> Dynafit Vulxan har jag hört en del gott om så
> det får nog bli till att testa dem också. Den
> kompisen jag turar mest med har någon
> Dynafitmodell som han är nöjd med också. jag
> gillar även tanken med Dalbellos spänne över
> vristen, det är oftast där jag vill ha tryck i
> mina pjäxor.

Det är framförallt hur skalet är konstruerat som gör skillnad, plus att många av Dalbellos innerskor är väldigt bra.

> Det jag fått som tips från en snubbe som
> turar och åker ofantligt mkt (bergsguide och
> jobbar i lavinpatrull) är att jag borde satsa på
> något lite styvare eftersom jag kör med Dukes
> och bredare skidor. att välja det lättaste och
> mjukaste kommer göra att man inte kan driva
> skidorna riktigt. men jag tror inte att det är
> ett problem för mig. Så länge man inte vinglar
> runt allt för mkt i tunga/dåliga landningar och
> kan driva skidan ordentlgit är det nog inget
> problem.

Du vill inte ha ett par pjäxor för PdG eller annan rando-racing. Däremot ska man inte underskatta skillnaden som ett par lagom styva pjäxor som passar din fot klockrent kan göra.

> Så det är väl bara att öppna plånkan.

Japp. Du vill med stor sannolikhet ha ett par formgjutna sulor också.

> Bästa bootfitern och utbudet i stan? AG eller?

Ingen aning, men om jag var du skulle jag köpa i en större skidort. Jules på Sanglard Sport i Chamonix kan rekommenderas. Steve (tror jag han heter) på Footworks i samma stad är/var bra. Mountain Air i Verbier ska också vara duktiga och jag fick ett bra intryck av vad-de-nu-heter (edit: Surefoot heter de) på huvudgatan i Val D'isere för 2-3 år sen. Har dock inte handlat där så vet inte egentligen.

Senast ändrad:
Hur gamla pjäxor har du egentligen? X-scream känns som att det var ett tag sedan. Generellt gäller väl att alla freeride-pjäxor är mjukare idag än för tio år sedan men det är även skillnad på hur de flexar. Moderna pjäxor tar upp flexet över en större yta än vad de gjorde förr när de mer var designade att flexa runt en punkt, det gör att flexet är lite mer kontrollerat, sen finns det ingen standardiserad metod för att mäta flexet så det skiljer sig mycket åt mellan tillverkarna.

En annan skillnad på moderna pjäxor är att man står lite mer upprätt, det ska ha att göra med att det ger en bättre åkposition men jag kan inte riktigt avgöra om det är sant eller inte.

Jag är lite som dig, en gammal gubbe som gillar hårda pjäxor för att jag alltid haft det och jag har gjort en del försök tidigare med pjäxor som är designade för att tura men ändå ska kännas som en vanlig alpinpjäxa. Det har ju bara varit något som marknadsavdelningen har fantiserat ihop men nu har jag faktiskt förhoppningar om att det ska funka, jag köpte precis ett par dalbello lupo tiiid som jag inte testat än men jag kan snart återkomma med åtminstone en initial recension. Jag är dock rätt säker på att om man försöker sig på lätta pjäxor med riktiga gålägen så får man offra (för mycket) utförsprestanda.

När det gäller tech-kompatibilitet så verkar det som att det går att fixa på de flesta pjäxor nuförtiden.

cruxet skrev:
> Hur gamla pjäxor har du egentligen? X-scream
> känns som att det var ett tag sedan. Generellt
> gäller väl att alla freeride-pjäxor är mjukare
> idag än för tio år sedan men det är även
> skillnad på hur de flexar. Moderna pjäxor tar
> upp flexet över en större yta än vad de gjorde
> förr när de mer var designade att flexa runt en
> punkt, det gör att flexet är lite mer
> kontrollerat, sen finns det ingen standardiserad
> metod för att mäta flexet så det skiljer sig
> mycket åt mellan tillverkarna.
>
> En annan skillnad på moderna pjäxor är att man
> står lite mer upprätt, det ska ha att göra med
> att det ger en bättre åkposition men jag kan
> inte riktigt avgöra om det är sant eller inte.
>
> Jag är lite som dig, en gammal gubbe som gillar
> hårda pjäxor för att jag alltid haft det och
> jag har gjort en del försök tidigare med pjäxor
> som är designade för att tura men ändå ska
> kännas som en vanlig alpinpjäxa. Det har ju bara
> varit något som marknadsavdelningen har
> fantiserat ihop men nu har jag faktiskt
> förhoppningar om att det ska funka, jag köpte
> precis ett par dalbello lupo tiiid som jag inte
> testat än men jag kan snart återkomma med
> åtminstone en initial recension. Jag är dock
> rätt säker på att om man försöker sig på
> lätta pjäxor med riktiga gålägen så får man
> offra (för mycket) utförsprestanda.
>
> När det gäller tech-kompatibilitet så verkar
> det som att det går att fixa på de flesta
> pjäxor nuförtiden.

Ja, mina X-scream köpte jag när jag turat sönder mina dåvarande pjäxor under en säsong i storulvån 2005. Så x-screamarna är från säsongen 05/06. De är dessutom lite extra framåtlutade med extra stöd i ryggen vilket gör att jag står rätt "aggressivt" i dem. Vilket gör dem lite extra dåliga att tura i.

Jag får se vad jag sätter fötterna i till slut.

> Jag tänker nog inte åka till frankrike för att
> köpa pjäxor.

Då hoppas jag att nån annan kan rekommendera en bra boot fitter lite närmare :)

Är det här tråden man kan fråga om Marker Kingpin? Det lilla jag läst verkar ha varit lite barnsjukdomar när den släpptes förra året. Nån som kör den eller har koll på hur det ser ut nu? Som jag fattat det var det strul med tådelen men det åtgärdades under vintern/våren 2015.

Har kingpin och har turat en del med dom, har bara duke o jämföra med, men är helnöjd, lite meck att trampa i fram ibland, men är nog chaufförs fel.kan växla mellan gå o alpinläge utan att ta loss pjäxan, fint vid lite längre utförs bitar, enkelt ändra höjd under hälen. Uppskattar verkligen då"gångjärnen"kommer nära tårna.

Jag fixade nya pjäxor till förra säsongen, och ville då ha något lättare och lite 'bättre' än mina gamla Technica-stenar, men samtidigt stanna kvar i alpin-träsket. Mycket tack vare att mina gamla var slitna, men också för - vad som visades sig efter ett besök på just ovan nämnda Sanglard säsongen innan - att jag körde i princip en hel storlek för stort. Det blev ett par Salomon Quest Max 130 och ner en storlek mot vad jag alltid annars kört. Har rätt breda fötter och var lite osäker på hur de skulle passa, men efter att jag hade provat dem var jag övertygad.

Fick hem dem med paket och åkte sedan direkt till Alpingaraget för att göra en bootfit med uppvärmning av ytterskon samt formgjutna sulor. Otroligt nöjd med servicen jag fick, och lämnade dessutom samtidigt in ett par Kästle som jag var helt säker på var bortom räddning, men som AG fick att se helt nya ut.

Aldrig känt sån precis och direkt respons i ett par pjäxor förut, samtidigt som de är satans bekväma och styva, och är rakt igenom supernöjd. Då har de gått i både pist och på topptur. Enda kruxet är att det är som att dra på sig ett kompressionsställ att få på och, framförallt, av sig dom.

Ingen direkt renodlad sko för topptur månne, men jag är lycklig likt förbaskat :)

Bilagor

• salomon-quest-max-130-ski-boots-2015-black-orange.jpg
    salomon-quest-max-130-ski-boots-2015-black-orange.jpg
    61.4 KB · Besök: 226
Jag tänkte precis som du när jag köpte pjäxor 2012. Det blev ett par styva scarpa mobe för mig. I efterhand skulle jag gärna haft ett par som var snäppet mjukare. Jag skulle klassa min åkning som relativt aggressiv med lite tävlingsbakgrund utför och var väldigt rädd att köpa för mjuka pjäxor.

Tur att jag åker så lite så det är omöjligt att motivera köp av Dalbello Lupo Ti och Kingpin för annars kunde det här blivit dyrt :-)

Ytterligare gubbe här som kliver omkring i ett par duke som är monterade på ett par K2 sideseth, vikten danar karaktär. Då jag skulle vilja öka på turandet så har jag sneglat runt efter pjäxor också. Pinnacle har varit ett alternativ, men då jag stormtrivs i Lange RX, så har jag funderat på ett par Lange XT 130, men de är väl inte tech-kompatibla kanske?

Muntis skrev:
> Jag tänkte precis som du när jag köpte pjäxor
> 2012. Det blev ett par styva scarpa mobe för mig.
> I efterhand skulle jag gärna haft ett par som var
> snäppet mjukare. Jag skulle klassa min åkning
> som relativt aggressiv med lite tävlingsbakgrund
> utför och var väldigt rädd att köpa för mjuka
> pjäxor.

Av vilken anledning ville du ha mjukare?

JPL skrev:
> Ytterligare gubbe här som kliver omkring i ett
> par duke som är monterade på ett par K2
> sideseth, vikten danar karaktär. Då jag skulle
> vilja öka på turandet så har jag sneglat runt
> efter pjäxor också. Pinnacle har varit ett
> alternativ, men då jag stormtrivs i Lange RX, så
> har jag funderat på ett par Lange XT 130, men de
> är väl inte tech-kompatibla kanske?

Jag tror att de har utbytbara tå/häldelar. Men jag är lite skeptisk mot den lösningen. Iaf om man vill byta fram och tillbaka. Har läst och hört lite för mkt om plastgängor som förstoras och tappar greppet.

Kika på ett par ordentliga turpjäxor typ vulcan om dom passar din fot, skillnaden är rätt stor jämfört med alla slackcountryprylar du får tips om här och då inte bara viktmässigt utan den stora skillnaden är ju gåläget. Det är rätt gött att slippa lyfta en rambindning i varje steg också men det verkar du ändå inte ha några problem med. Och en bootfitter klarar du dig utan, mät foten, köp rätt storlek och tryck sen där det gör ont. Att börja anpassa en pjäxa man inte åkt i är typ som att slamma stammen och kapa styröret utan att ha en aning om hur man vill sitta

Såg några nya pjäxor (och skidor) från salomon på instagram. Åka skidor besöker Salomon.
Så snart i en tidning nära dig så borde det stå lite mer.

funderar på att skaffa turutrustning framöver jag med.

Peter_K skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tänker nog inte åka till frankrike för
> att
> > köpa pjäxor.
>
> Då hoppas jag att nån annan kan rekommendera en
> bra boot fitter lite närmare :)
>
> Är det här tråden man kan fråga om Marker
> Kingpin? Det lilla jag läst verkar ha varit lite
> barnsjukdomar när den släpptes förra året.
> Nån som kör den eller har koll på hur det ser
> ut nu? Som jag fattat det var det strul med
> tådelen men det åtgärdades under vintern/våren
> 2015.

Kingpin ligger bra till om jag ska skaffa tech-bindning.

> Muntis skrev:
> -----
> > Jag tänkte precis som du när jag köpte
> pjäxor
> > 2012. Det blev ett par styva scarpa mobe för
> mig.
> > I efterhand skulle jag gärna haft ett par som
> var
> > snäppet mjukare. Jag skulle klassa min åkning
> > som relativt aggressiv med lite
> tävlingsbakgrund
> > utför och var väldigt rädd att köpa för
> mjuka
> > pjäxor.
>
>
> Av vilken anledning ville du ha mjukare?

Jag tycker att styvheten påverkar gången för mycket. Jag får ett för kort steg och att jag åker på ett lite annat sätt när jag turar mer. Åkningen för min del blir mer inriktad på njutning än feta linjer och dropp. Problemet med att köpa pjäxor tycker jag är att man gör det så sällan att man egentligen inte har så mycket att jämföra med. Så jag vet ju egentligen inte hur jag skulle trivas med ett par mjukare. Har man dessutom som jag ganska breda fötter så minskar utbudet. Skidor kan man lätt testa och byta.

Muntis skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > Muntis skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag tänkte precis som du när jag köpte
> > pjäxor
> > > 2012. Det blev ett par styva scarpa mobe för
> > mig.
> > > I efterhand skulle jag gärna haft ett par
> som
> > var
> > > snäppet mjukare. Jag skulle klassa min
> åkning
> > > som relativt aggressiv med lite
> > tävlingsbakgrund
> > > utför och var väldigt rädd att köpa för
> > mjuka
> > > pjäxor.
> >
> >
> > Av vilken anledning ville du ha mjukare?
>
> Jag tycker att styvheten påverkar gången för
> mycket. Jag får ett för kort steg och att jag
> åker på ett lite annat sätt när jag turar mer.
> Åkningen för min del blir mer inriktad på
> njutning än feta linjer och dropp. Problemet med
> att köpa pjäxor tycker jag är att man gör det
> så sällan att man egentligen inte har så mycket
> att jämföra med. Så jag vet ju egentligen inte
> hur jag skulle trivas med ett par mjukare. Har man
> dessutom som jag ganska breda fötter så minskar
> utbudet. Skidor kan man lätt testa och byta.

Ja, så är det ju helt klart. Pjäxor är ju inget man går runt och byter med kompisar så där till vardags.

Oftast kör inte jag heller lika hårt när jag turar som när jag åker lfitbaserat, men jag skulle helst bara ha ett par pjäxor. Visserligen kan jag ha kvar mina Salomon jag har nu för liftburet, men det vore najs att kunna ha ett par som funkade till allt. Sen är jag ju van vid att tura med styva alpinpjäxor så mitt steg är liksom inkört på det. Så jag tror inte att det skulle störa mig så väldans mycket. Men för stunden ligger Dalbello Lupo, Salomon MTN Lab och Dynafit Vulcan bra till om/när jag orkar masa mig iväg till AG.

De där Lange brukar Maersk använda för att hålla sina oljetankers stilla.

Om du får Vulcan att lira tror jag det är ett STORT steg upp jämfört med slackcountry-grunkorna. Jag har åkt lite med folk med racebakgrund, som har gott tryck i plösarna, och de ser fortfarande ut att ha bra tryck i plösarna på ett par tlt6. Mao tror jag piloten i vanlig ordning är det största problemet. Iaf tills man kliver upp på rando-race pryttlar, då ser det ut som skit oavsett vem som åker, men det är å andra sidan så nära ländskidor man kan komma och fortfarande ha stålkant.

Jag har sett en del Kingpin passera och de verkar rulla på rätt bra tycker jag, inga allvarligare problem längre. Å andra sidan känns de onödigt meckiga, varför inte bara gå på Beast liksom? Lättare, smuttare och mer beprövade. Eller Radical 2.0 för den delen, verkar funka bra. Om sanningen ska fram har jag sett en hel del vanliga Radical ST eller FT på en del rätt feta skidor under en hel del rätt feta skidåkare och det verkar hålla utmärkt det också, bara de är rätt inställda. Är man otroligt rädd att bli urtryckt ur bidningarna när man landar sina 5-metersklippor kan nog Rad2, Kingpin eller Beast vara bra.

Vore jag du skulle jag köpa ett par Speed Turn 2.0, de är billiga, lätta och funkis.

Såg just att Vulcan ligger på typ 6-7000 pengar i butik. Bajsade på mig lite och tänker att salomon eller sommar-rea får bli min melodi.

Speed Turn 2.0 såg ju ültratysklätta ut, som en canyonram. Kan man droppa högre än 60cm med dem? (beast är ju också schveeendyra)

För övrigt upprepar jag: jag kanske uppdaterar till tech i framtiden, men inte nu :)

Speed turn är lika kraftiga som Radical ST om jag inte är helt felunderrättad, de ser iaf väldigt lika ut i de vitala delarna, det är bara mindre krimskrams liksom. FT har lite starkare fjäder men ser i övrigt också identiska ut i det funktionella. Beast är en helt annan best, likaså Radical2.0.

Jo Vulcan är ganska saftig i pris, men den borde nog reas ut lite i vår kan jag tycka, trodde Khion eller hur den nu stavas skulle ersätta Vulcan. Sen skulle jag nog vilja hävda att den är ungefär lite drygt dubbelt så bra att gå tur med som ett par aptunga Lange eller Pinnacle. Langen är att jämföra med en DH-cykel med lockout på dämparen, Vulcan är en snärtig sworks enduro. Typ. Eller vad fan vet jag egentligen, jag tittar bara på de runtomkring mig. I vanlig ordning är splitboard (med dynafit) den enda riktiga lösninen.

De där är rätt osannolika att hålla i handen, sjukt lätta och faktiskt förvånansvärt styva. Inte mycket till progressivt flex dock, knallhårda tills de viker sig, och då viker de sig helt.

Knalla in på http://alpint.com/alpj15/ , prata med Mange.

Själv åker jag telemark, mest för att det är obekvämt, dyrt och krångligt.
En del folk jag turar med kör (dynafit)-randopryttlar. Går som satan både uppför och nerför.*
Patentet gick ut för något år sedan så dynafit börjar få konkurens, vilket borde påverka priset.

*Detta skulle jag aldrig erkänna offentligt, så jag vill att du äter upp detta meddelande när du läst det

marran skrev:
> De där är rätt osannolika att hålla i handen,
> sjukt lätta och knallhårda.

Låter som valfri skidalpinist

heklamama skrev:
> marran skrev:
> -----
> > De där är rätt osannolika att hålla i
> handen,
> > sjukt lätta och knallhårda.
>
>
> Låter som valfri skidalpinist

Haha, exakt så!

Tjena!

Kul med en något mognare diskussion om alpint än en del trådar på freeride! :)
Jag skulle vilja slå ett slag för dessa:
http://m.addnature.com/scarpa-maestrale-436808.html

Har åkt på dom i ett par säsonger nu och är jäkligt nöjd med både styvhet och gåläge när man turar. Åker för närvarande på ett par Rossi S7 med fritschi diamirbindningar. Man får (fick?) även med en mjukare plös på köpet.

Mvh//Jocke (som i skrivande stund befinner sig på familjetripp i trysil)

Kör med Scarpa Freedom och Marker Kingpin. Inte den lättaste combon, men bra mycket bekvämare än vanliga pjäxor och Marker Duke och tillräckligt stabil för att ta mig ner för allt jag hittills har träffat på. Freedom är kompatibel med både tech och instegsbindningar som Duke och Tour. tycker att de funkar väldigt bra i pist även om de inte går att jämföra med slalomutrustning.
Blir väldigt sugen på nya Salomon MTN som nämnts tidigare. Alla som testar verkar ju vara lyriska över dom pjäxorna. Troligen är dock ett par lättare skidor med smalare mått än vad jag har idag det som står på tur här näst i inköp för topptur.

Återigen, Scarpa är väldigt breda i lästen, Dynafit rätt smala, så det gäller att prova. De Salomon jag testat har varit väldigt breda i lästen så det gäller ju att hitta rätt tillverkare med bra grundform för dina fötter.

Prova och köp i butik först och främst, du köper ju inte pjäxor hur som helst.

Tillbaka
Topp