[OT] Den officiella toppturstråden (alpin).

Som av en slump (och lite idogt arbete) var det en trevlig turistorganisation i vårt avlånga land som bestämde sig för att det vore lämpligt att ge mig lite pengar i utbyte mot att de fick lite bilder. Så nu har jag ett par tusenlappar att spendera på leksaker igen (om jag inte lägger dem på en skidresa istället).

Har ni bestämt vilka pjäxor det är jag ska ha?

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Du ska den pjäxan som passar dina fötter.

Jag kan tänka mig att forma mina fötter efter en bra pjäxa.

Men är det inte bara att läsa om sida ett i den här tråden? Knata nu iväg och köp ett par khion eller vulcan.

marran skrev:
> Men är det inte bara att läsa om sida ett i den
> här tråden? Knata nu iväg och köp ett par
> khion eller vulcan.

Orka läsa om liksom.

Sen när du provat dynafit och inser att de är för smala kan jag rekommendera scarpa maestrale rs, riktigt trevliga med bra vikt/prestanda. Jag uppskattar att de har fyra spännen så man kan finjustera passformen lite enklare.

Kom förbi här Bengt så ska jag trycka dynafit-pjucken åt dig :)

Fördel Scarpa är att man får en ordentlig innersko från Intuition, de verkar kunna formas betydligt mer och bättre än dynafits dito. Nackdel scarpa är när (inte om) spännena trillar av eller går sönder. För att ha gjort pjäor såpass länge är de förvånansvärt dåliga på att göra pjäxor som håller. Men de är generösa med garantin å andra sidan, så det är inget jätteproblem.

marran skrev:
> Nackdel scarpa är när (inte om) spännena
> trillar av eller går sönder. För att ha gjort
> pjäor såpass länge är de förvånansvärt
> dåliga på att göra pjäxor som håller. Men de
> är generösa med garantin å andra sidan, så det
> är inget jätteproblem.

Jag åker så pinsamt lite nu för tiden så det blir nog inget problem. Som andra har sagt tidigare så tycker jag att passformen är det viktigaste, så det är bara att prova en massa pjäxor

marran skrev:
> Kom förbi här Bengt så ska jag trycka
> dynafit-pjucken åt dig :)
>
> Fördel Scarpa är att man får en ordentlig
> innersko från Intuition

Samma i flera av Dalbellos modeller. Hur gåläget är i de jämfört med Dynafit har jag ingen aning om, har aldrig kört Dynafit. Det enda jag vet om gåläget hittills i Lupo Ti är att jag inte får ur fötterna ur pjäxorna om jag inte aktiverar gå-läget. Återkommer om jag lyckas tura nåt ordentligt i år (tyvärr tveksamt).

Bjuder på en färsk stämningsbild från kvällens bus.

Bilagor

• DSC_0099.JPG
    DSC_0099.JPG
    55.3 KB · Besök: 173
marran skrev:
> Kom förbi här Bengt så ska jag trycka
> dynafit-pjucken åt dig :)
>

Det är faktiskt lite så att jag kanske ska till Lyngen i vår.

Hej, måste limma om hudarna, tips önskas då jag aldrig gjort det, googlat en del, strykjärn o trasa verkar det vara som gäller, dock var det nåra år gamla inlägg.
Sen för att kunna stryka ut nya limmet så var ett tips att värma limmet?
Såg även att det fanns remsor med nytt lim, typ att man lägger det på hudarna o värmer med järnet?
Tips mottages.
Tack på förhand.

Jag har kört med hårtork och sickel. Men varmluftspicka funkar nog också. Trasa och strykjärn likaså.

Jag har använt en bred träspatel typ glasspinne när jag smetar på det nya klistret. Men det är suboptimalt. Och beware det där klistret fastnar överallt.

B*A*M Pindung

Den såg ju inte så dum ut!

Själv blev jag inspirerad av den här tråden och gjorde av med några kronor på ett par bättre begagnade skidor igår. Ett par K2 Hardside med Baron-bindning får bli min pist/am-uppsättning framöver :-)
Blir ett bra komplement till mina Extrem Big Pen med Dukes som mina stackars klena ben endast orkar driva i perfekt fluff utan hinder... Eller i en bra pist då de är duck stance-monterade och med sin skärning går förj-vvla fint trots 120mm+!

DSC_4799.JPG

Senast ändrad:
Spännande lösning på bindningen, men vilka problem löser den egentligen? Det känns ju som om allt fler tech-tådelar får någon form av utlösningsmekanism och elasticitet.

Man kan göra en hel del schyssta köp begagnat om man inte tvunget ska ha senaste modellerna. Det är många som köper nytt varje säsong för den där enda åre-veckan eller resan till alperna.

Skidor är det ju sämre andrahandsvärde på än cyklar och det vill inte säga lite dåligt alltså!
Köpte storpennorna nya och det var inte billigt... Nu kan jag inte med att sälja dem för pengatappet blir skrämmande. De lär väl få stå i förrådet rätt mycket nu när jag har de här som förhoppningsvis (enligt alla användare) ska vara bra :-)

Luthman Photography skrev:
> Diamir Vipec 12? Verkar smutt, men är det bara
> skit? Jag ska inte köpa, bara bjuder in till
> allmän diskussion.

När Black Diamond lyckats köra två modellår i följd utan att ändra konstruktionen gissar jag att de är färdigutvecklade, det har inte hänt än.

Samma sak med alla andra nykomlingar som försöker göra tech-bindningar. De må vara simpla i kontruktionen, men det betyder inte att det är lätt att tillverka i större serier och få att fungera längre tid. Själv har jag svårt att förstå riktigt varför man vill krångla till det.

Vill du ha lättlätt men ändå körbart, köp Dynafit superlight2.0. Är du snål, köp speed turn 2.0
Är du orolig för elasticitet, utlösningsvinklar osv köper du ST2.0. Kör du stort på riktigt och inte bara på internet köper du Beast.

Beprövat, fungerande och vad jag fattar ungefär lika lätt och lika dyrt som alla andra märken.
Jag tänker bara på alla de stackare som köpt G3 Onyx när de kom bara för att det var lite nytt och fräsht. De känns inte så fräsha nu längre om man säger så. Den där gamla dynafit vertical från 1995 tuggar på ungefär lika bra som den gjorde för 15 år sen.

> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kom förbi här Bengt så ska jag trycka
> > dynafit-pjucken åt dig :)
> >
>
> Det är faktiskt lite så att jag kanske ska till
> Lyngen i vår.

Mycket bra, jag sätter en rätt stor hög med gamla onyx-tådelar på att jag också kommer åka dit ett par svängar till våren :) Hör av dig :)
...och köp för allt i världen i alla fall pjäxor med gåläge innan du åker dit (gärna som inte väger som en Trabant), de där bergen går hela vägen upp till toppen liksom.

Äh, vad neggig jag lät. Jag är väl bara sur för att konsumenter används som produkttestare. Den senaste Vipec (black alltså, som GoPro typ) ser riktigt trevlig ut, massa elasticitet och sånt som är modernt nuförtiden.

Hur mkt tappar man i styrka när man borrar om ett par skidor för nya bindningar? OM jag nu köper nya pjäxor funderar jag på om det är lönt att köpa ett par beggade dynafit och borra om antingen mina Gotama eller mina Scratch Brigade. Är det ett retarderat tankesätt?

Skidor, Pjäxor, Löparskor odyl är väl en dröm för alla produktutvecklare och marknadsförarare. Omöjligt att mäta, kvantifiera och jämföra hur bra dom är mellan olika märken och från ett år till nästa. Bara att måla om, ändra lite, skriva en ny flashig beskrivning, och sälja samma grej igen nästa sesong, 20% högre pris förstås !

> Hur mkt tappar man i styrka när man borrar om ett
> par skidor för nya bindningar? OM jag nu köper
> nya pjäxor funderar jag på om det är lönt att
> köpa ett par beggade dynafit och borra om
> antingen mina Gotama eller mina Scratch Brigade.
> Är det ett retarderat tankesätt?

Hur mycket vet jag inte men det beror lite på var de nya hålen kommer i jämförelse med de gamla. Det finns väl någon tumregel som jag inte har i huvudet men iaf 5-10 mm mellan de gamla och de nya hålen. Sen gäller det att plugga och täta hålen ordentligt.

Jag har gjort det på tre par skidor och det har inte varit något problem med hållbarheten.

Muntis skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur mkt tappar man i styrka när man borrar om
> ett
> > par skidor för nya bindningar? OM jag nu
> köper
> > nya pjäxor funderar jag på om det är lönt
> att
> > köpa ett par beggade dynafit och borra om
> > antingen mina Gotama eller mina Scratch
> Brigade.
> > Är det ett retarderat tankesätt?
>
>
> Hur mycket vet jag inte men det beror lite på var
> de nya hålen kommer i jämförelse med de gamla.
> Det finns väl någon tumregel som jag inte har i
> huvudet men iaf 5-10 mm mellan de gamla och de nya
> hålen. Sen gäller det att plugga och täta
> hålen ordentligt.
>
> Jag har gjort det på tre par skidor och det har
> inte varit något problem med hållbarheten.

Jo, jag gjorde det på mina förra topptursskidor. Men de bindningarna var så flexiga att jag tror att skidorna inte behövde ta så mkt skit. Men byter jag nu blir det ju styvare grejer överlag och ett par centimeter bredare skidor.

Senast ändrad:
Så länge du monterar med minst håldiameter mellan dom gamla och nya hålen är det lugnt, skidan tappar inget alls det enda som händer är att det tillslut inte finns plats för nya bindningar. Använder du quiverkillers eller liknande insert kan du typ montera vägg i vägg med gamla hål.

Jag nojar lite eftersom en polare borrade om sina Black Crows-skidor från alpinbindningar till dynafit och skidan knäcktes vid tådelen när han åkte med dem. Men han kan ju ha pluggat dåligt eller nåt. Men då känner jag mig rätt trygg då. Frågan är bara vad man vill ha för tech-bindningar som funkar bra med ett par Gotama.

Men då känns det som om jag kan ta det lite lugnt på den fronten iaf.

Har nog inte en enda skida som inte har minst två monteringsar i sig. Värst är mina ehp med 2x hammerhead och 2x sth.32 hål i varje skida

App-dejt på pjäxfronten:
Skarmavbild2016-02-04kl.16.17.36.png

Jag gick till addnature för att testa lite pjuck och prova ut vilka modeller/märken som funkade, och rimligen köpa det som passade bäst. Eller gå någon annanstans om det jag ville ha inte fanns där. Jag valde addnature i första hand för att det är på väg till/från jobbet, de är billiga och jag litar på personalen. Fick hjälp av en mycket hjälpsam karl som tyckte att jag inte skulle köpa något de hade eftersom inget riktigt passade det jag beskrev att jag ville ha den till. Det närmsta var väl Dalbello Lupo, men enligt honom (och vad jag kunde se när han visade) var det gåläget helt kasst. Eller snarare låsningen till fast läge. Han tyckte att jag skulle ha Salomons MNT Lab, det tyckte jag också efter att ha läst om dem, men de skulle inte få in dem förrän nästa säsong. Drog en rövare och tänkte "jag beställer ett par på nätet från Duskland, passar de inte får jag skicka tillbaka och betala lite mer och köpa i butik i sverige.

Beställde således ett par Salomon MTN Lab från Sport-conrad i samma storlek som jag har i mina andra salomonpjäxor. Leveransen kom till kontoret idag och jag har bara snabbtestat men än så länge lovar det gott. När jag format innerskorna blir det nog ännu bättre. Första intrycket: Jäklar vad lätta de är! (typ 1600gr i två storlekar mindre) Sjuk skillnad mot mina vanliga pjuck.

Jaja, det blir spännade att se hur dessa är att åka med. Får se om jag hinner forma dem innan nästa helg när jag ska till stora blåsjön, då ska jag ändå bara åka lift så då får nog alpinpjucken tjänstgöra.

För övrigt: Jag är nu övertygad om att mina nästa turbindningar kommer att bli ett par Marker Kingpin. Jag har svalt allt marknadsföringssnack. Jag ska bara sälja bilen först.

Edit: Bilden är plockad ur en vacker filmsnutt en kollega filmade när jag provar pjäxorna och försöker förklara för mina kollegor vad man har dem till.

Senast ändrad:
Väl shoppat!

Har du känt på ett par Kingpin i verkligheten någon gång? De är lite pyssliga att hålla på med tycker jag, men känns helt klart förtroendeingivande att klicka i och ur.

marran sa:
Väl shoppat!

Har du känt på ett par Kingpin i verkligheten någon gång? De är lite pyssliga att hålla på med tycker jag, men känns helt klart förtroendeingivande att klicka i och ur.

Nej, det är klart jag inte har! Verkar jag som en kille som fattar beslut utifrån egna erfarenheter och kläm-och-känn?

Jo, det bli ju två steg vid urklivandet. Lossa tådel och klicka ur hälen. Men det kan jag nog leva med. Jag gillar dock idén med att man, rent teoretiskt, får bättre kraftöverföring med hälen. Jag gillar ju överbyggt.

Jag köpte ett par Tecnica Cochise 130 pro förra året efter att ha provat mig igenom stora delar av både Alpint och Alpingaragets sortiment: http://blistergearreview.com/gear-reviews/2014-2015-tecnica-cochise-130-pro. Väldigt nöjda med dem både utför och det lilla jag gjort uppför. Ganska snälla för att vara 130 flex men följsamma och tillräckligt hårda för mig, fast jag kom från ett par gamla Nordicas WC-racers.

Erbjuder möjlighet att byta mellan DIN och tech-bindning genom att helt enkelt byta sulor på skorna.

En lite annorlunda frågeställning:
Jag har inga kompisar att topptura med, hur löser man det? Visst, jag har skidåkande vänner, jag har tillochmed vänner som åker sådära bräda, men ingen av de är särdeles intresserade av att tura, ev. ligga ute i tält några dagar eller bo på fjällstation. Jag har funderingar på att dra på typ Fjällfest eller liknande arrangemang för att hitta folk som vill samma saker som jag. Hur har ni andra löst detta? Är det någon som har/har haft samma problem som jag?

//Jocke

Var på Haglöfs butiken idag å tittade lite, då sprang jag på den här
Är det the shit lr bara ett nytt sätt att kränga en rygga för ca 8tkr?

Den ökar ju dina chanser att inte bli begravd om du dras med i en lavin. Så vid lössnöåkning i lavinterräng tycker jag absolut att det kan vara värt en sådan investering. På flera ställen finns det att hyra om man inte åker så mycket.

Om det är just en Haglöfs du är ute efter så reas den just nu hos Tideberg med 40% rabatt.

https://www.tindeberg.se/kampanjer/vinterfest/haglofs-vojd-abs-30-true-black.html

Tillbaka
Topp