El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Nope. Ingen cross. Inte 1000 kubik. Inte 2000 kubik. Körde (vilket tempus är det?) min 350 på grusvägar och traktorstigar.

Spelar ingen roll vilken kubik du kör det är inte relevant men fortfarande traktorstigar ingår inte i terrängkörningslagen
Jag kör varken elcykel eller motorcykel i naturen. Har du problem att skilja på dåtid och nutid?
Bajsar du i byxan? Du gjorde ju det när du var barn. Alltså verkar det vara okej med dig. Ingen skillnad.

Du kör motorcykel I naturen på dina traktorstigar så frågan är vem som har problem att skilja på dåtid och nutid ?

Dina kopplingar mellan elcyklar och GGN samt bajs i byxan visar bara att du inte har något vettigt att komma med och inte har någon kolla heller vad du pratar om . Känns som att argumentera med en 5 åring.

Värst är väl ändå om man tränger sig i kön körandes en elcykel, med en kniv med 121 mm blad i fickan. Usch! Men såna är dom, elcyklisterna!

Spelar ingen roll vilken kubik du kör det är inte relevant men fortfarande traktorstigar ingår inte i terrängkörningslagen
Körde. Tycker inte folk att du luktar illa när du bajsar på dig?
Du kör motorcykel I naturen på dina traktorstigar så frågan är vem som har problem att skilja på dåtid och nutid ?
Körde. Säger inte sina kollegor nåt när du bajsar på dig hela tiden?
Dina kopplingar mellan elcyklar och GGN samt bajs i byxan visar bara att du inte har något vettigt att komma med och inte har någon kolla heller vad du pratar om . Känns som att argumentera med en 5 åring.
Jag är inte den som bajsar på mig hela tiden. :)

Kul förresten att du börjar intressera dig för skidåkning! Känns väldigt vuxet!
Screenshot_20231119_173148_Chrome.jpg

Värst är väl ändå om man tränger sig i kön körandes en elcykel, med en kniv med 121 mm blad i fickan. Usch! Men såna är dom, elcyklisterna!
Med 119 mm är det fullt tillåtet att tränga sig. Alla älskar när andra tränger sig före, även utan kniv (dvs en kniv med bara 119 mm blad). Utom jag och @ooms , förstås.

Som sagt känns som man sitter och argumenterar med en 5 åring, eller så har du inte alla hästar hemma.

Bara elcyklister får strunta i tempus och tränga sig i köer. Det är det fina. Olika regler för olika personer!

Som sagt känns som man sitter och argumenterar med en 5 åring, eller så har du inte alla hästar hemma.
Du kan inte skilja på "kör" och "körde". :) Vem är det som saknar hästar?

Var din emoji i längdskidtråden vuxen? :) Inget svar nu heller? Du vägrar ta ansvar för det du skriver? Vuxet värre!

Förklara varför bara elcyklister får tränga sig i köer. Eller vilka regler som är olika för olika personer.
De får ju göra sånt andra inte gör. De kör elcykel där elcyklar inte omfattas av allemansrätten (trots att andra respekterar allemansrätten). Argumentet är ju att det inte är ett brott. Ingen har blivit straffad för det! Alltså är det okej. Andra tränger sig inte i kön trots att det inte är ett brott det heller. Andra regler för elcyklister! Och elcyklister får strunta i tempus. Spelar ingen roll. Men om andra struntar i tempus, ojojoj! Olika regler!

Ok, så att tränga sig i köer tycker du inte är ok trots att det inte är förbjudet? Men att köra elcykel på annans mark, vilket inte ingår i allemansrätten, är helt ok eftersom det inte finns nån lag som explicit förbjuder det?
Vett och etikett i köer är alltså viktigare än allemansrätten för dig?
I Sverige tränger man sej inte i köer, ibland släpper man fram nån på tex ica som bara har en chokladbit, MEN det är samma folk som är artiga i kön som sen åker ut å cyklar i klungor ( olagligt) eller med elcykel i skogen ( lagligt men inte ok enligt ar)

Herregud! Varje gång man kikar in här blir man förvånad.
Må hända har inte tråden kommit fram till särskilt mycket gällande topic, men vi, övriga happyiter, har i alla fall lärt känna många debattörer betydligt mer än vi önskat.

De får ju göra sånt andra inte gör. De kör elcykel där elcyklar inte omfattas av allemansrätten (trots att andra respekterar allemansrätten). Argumentet är ju att det inte är ett brott. Ingen har blivit straffad för det! Alltså är det okej. Andra tränger sig inte i kön trots att det inte är ett brott det heller. Andra regler för elcyklister! Och elcyklister får strunta i tempus. Spelar ingen roll. Men om andra struntar i tempus, ojojoj! Olika regler!

Vad yrar du nu om? Så bara för att jag cyklar elcykel så tränger jag mig på Ica? Sitter du och hittar på skit om mig som person baserat på ditt egna flummande?

Vad yrar du nu om? Så bara för att jag cyklar elcykel så tränger jag mig på Ica? Sitter du och hittar på skit om mig som person baserat på ditt egna flummande?
Vet inte om du gör det. Men det är ju okej att köra elcykel där elcyklar inte omfattas av allemansrätten. Eftersom ingen blivit dömd för det.
Ingen har heller blivit dömd för att ha trängt sig i kön, så det borde ju vara lika okej, eller hur?
Men, det är olika! Eller var. Vem bryr sig om tempus?
Intressant att du anser att mitt teoretiska exempel är "snacka skit", med tanke på vad som skrivits om tex mig (av elcyklister). Olika regler!

Herregud! Varje gång man kikar in här blir man förvånad.
Må hända har inte tråden kommit fram till särskilt mycket gällande topic, men vi, övriga happyiter, har i alla fall lärt känna många debattörer betydligt mer än vi önskat.
Mtblte finner tex skidåkning lustigt och behärskar inte tempus. Fast, det framkom ju för ganska länge sen.

Du kan inte skilja på "kör" och "körde". :) Vem är det som saknar hästar?

Var din emoji i längdskidtråden vuxen? :) Inget svar nu heller? Du vägrar ta ansvar för det du skriver? Vuxet värre!

Med detta inlägget bekräftar du ju bara att du argumenterar som en 5 åring .

Med detta inlägget bekräftar du ju bara att du argumenterar som en 5 åring .
Jag vet fortfarande skillnaden mellan kör och körde. Du vet det inte. Alternativt är du en ohederlig person, som kör med ad hominem istf argument.

Så, ingen förklaring på din något malplacerade emoji? Vuxet!

Hästen är en havremotor.

Om elcyklar inte tillåts så borde man inte få rida heller. Hästar är mycket kraftigare än elcyklar, och kan göra större skador.
Nej, du har fel och tänker/skriver irrelevanta saker.

Hästen/ridning är nämligen inkluderad i allemansrätten.

Jag kan nog inte hjälpa dig.

Nej, du har fel och tänker/skriver irrelevanta saker.

Hästen/ridning är nämligen inkluderad i allemansrätten.

Jag kan nog inte hjälpa dig.
Ja denna har jag väntat lite på.
Så nu kanske vi kan få lite konstruktiv diskussion igen och lämna dagis utanför en stund.

En häst än ok enligt allemansrätten men de är satta med ganska tydliga hänvisningar att visa extra stor hänsyn när du rider på annans mark.

Detta pga de stora markskador som hästen alltid lämnar efter sig så fort marken blir lite mjuk.

Och jag tror alla här tycker att ryttare även de skall få uppleva naturen, fast med ökad hänsyn.
Så då kan vi backa bandet att elcyklar skapar mer slitage pga vikt, effekt och att man orkar cykla längre än med en vanlig hoj.

För det blir en ickefråga gällande slitage utan det är helt att några hängt upp sig på att allemansrätten inte är motoriserad….men att ta hjälp av ett djur är ok.
Motoriserad har fram tills för några år sedan varit helt förknippat med avgaser och bröl.

Men sedan e-bikens intågande finns det nu ett fortskaffningsmedel för rekreation som klassas som en cykel, inte skapar mer slitage, inte skapar oväsen och som absolut inte stör någon ute i skogen…ja förutom lättkränkta happyiter. ?‍♂️

Så ta en funderare varför en E-Bike inte skall vara ok i skogen.
En riktig funderare denna gång.

Och och jämföra gärna med framförandet av en häst ute i skogen.
En häst som alltså är helt okej enligt allemansrätten.

Och säger ni att en motor är en motor så kommer jag fortsätta att ignorera just det urbota korkade resonemanget och argumentet.

Person A: "Du är full."
Person B: "Det är en lögn. Jag var full förra lördagen.:
Person A: "Du är ju full."
Person B: "Nä. Vad är ditt problem?"
Person C: "Undrar vad person B jobbar med." Person B: "Vad har det med nåt att göra?"
Person C: "Jag är intresserad."
Person B: "Jag jobbar med XY. Vad jobbar du med?"
Person C: "Det säger jag inte. Det är inte relevant. Nu ska jag bli tyst ett tag, för jag har inte tid, men jag ska ändå följa med och trycka på gilla-knappen."
Person D: "Gud vad du är jobbig, person B är. Allt är ditt fel. Du är som en femåring."
Person A: "Och han är ju full."
Person B: "Nä, jag är fortfarande nykter. Jag var full förra lördagen. Dåtid. Nu är jag nykter. Vet du inte skillnaden på nutid och dåtid?"

Så nu kanske vi kan få lite konstruktiv diskussion igen och lämna dagis utanför en stund.
Jippi!
En häst än ok enligt allemansrätten men de är satta med ganska tydliga hänvisningar att visa extra stor hänsyn när du rider på annans mark.
Jepp.
Detta pga de stora markskador som hästen alltid lämnar efter sig så fort marken blir lite mjuk.

Och jag tror alla här tycker att ryttare även de skall få uppleva naturen, fast med ökad hänsyn.
Så då kan vi backa bandet att elcyklar skapar mer slitage pga vikt, effekt och att man orkar cykla längre än med en vanlig hoj.
Mer effekt, längre räckvidd och längre turer med artificiell uthållighet, ja.
För det blir en ickefråga gällande slitage utan det är helt att några hängt upp sig på att allemansrätten inte är motoriserad….men att ta hjälp av ett djur är ok.
Ja, djur hör mer till naturen än fordon. Ganska rimligt, tycker jag.
Motoriserad har fram tills för några år sedan varit helt förknippat med avgaser och bröl.
Stämmer också.
Men sedan e-bikens intågande finns det nu ett fortskaffningsmedel för rekreation som klassas som en cykel, inte skapar mer slitage, inte skapar oväsen och som absolut inte stör någon ute i skogen…ja förutom lättkränkta happyiter. ?‍♂️
Mer effekt, längre turer, artificiell uthållighet. Med hjälp av ett fordon med motor. Som liksom elparkcyklar och segways klassas som cyklar.

Här lämnade du den "konstruktiva diskussionen" som.du sade dig vilja ha. Med en värdeladdad (negativt förstås) och felaktig (såklart) beskrivning av andra som tycker olika.
Så ta en funderare varför en E-Bike inte skall vara ok i skogen.
En riktig funderare denna gång.
För att de har motor, mer effekt och ger mer slitage under längre turer.
För att det är enkelt juridiskt att skilja ett fordon UTAN motor med ett fordon MED motor.
En Varg är också tyst. Inga utsläpp. Högre effekt, dock. Tycker du att en strypt Varg ska tillåtas i skogen? Fundera och svara.
Svara gärna hur man skulle göra en bättre juridisk gränsdragning än motor/inte motor.
Och och jämföra gärna med framförandet av en häst ute i skogen.
En häst som alltså är helt okej enligt allemansrätten.
En häst är ett djur. En Varg är tystare och (justja, man får inte nämna vad som kommer ut därbak, för då blir alla kränkta) saker kommer ur därbak.
Hör en tyst Varg hemma mer i skogen än en häst?
Och säger ni att en motor är en motor så kommer jag fortsätta att ignorera just det urbota korkade resonemanget och argumentet.
Ja, det är ju korkat att beskriva verkligheten! Du vill ju ha en konstruktiv diskussion, då får man inte nämna problemet! Alternativt vuxentänk!

Men det är ju okej att köra elcykel där elcyklar inte omfattas av allemansrätten. Eftersom ingen blivit dömd för det.
Ingen har heller blivit dömd för att ha trängt sig i kön, så det borde ju vara lika okej, eller hur?
Men, det är olika. Varför är det olika?

Togs upp för några tusen inlägg sen . Läs hela tråden innan du kommenterar..
Håller med . Folk som köper elväxlar gör det av samma anledning som elcyklarna.
Komma fram snabbare till mindre ansträngning.
En motor är en motor.
"Läs hela tråden", jo tjena! Finns det nån som har gjort det?

Det där med att elväxlar har en motor var ju på skämt, men det är inte alltid så lätt förmedla det i text. Det verkar inte gått fram riktigt.

Elcyklar och andra fordon med e-assist är en del av framtiden, lagarna laggar efter. Hade elcyklar funnits när lagarna om allemansrätten skrevs tror jag de hade varit inkluderade.

Trafikvolym är ett mycket större problem i fråga om slitage än om det är elyckel eller vanlig cykel. Trafikvolym kan bli ett problem på vissa platser i Sverige, men då även helt utan elcyklars inblandning.

Med samma cyklist så sliter elcykel så klart mer på marken än om de använt en vanlig cykel. Men det är *långt* ifrån en motorcykel, och en duktig cyklist som kan cykla fort kan orsaka mer slitage med en helt vanlig cykel än försiktig nybörjare med el. Så slitage-argumentet tror jag mer handlar om att man tror att det skulle bli en stor trafikökning ute i markerna om man tillätt elcyklar. Om det skulle bli så har jag ingen aning.

Elcyklar och andra fordon med e-assist är en del av framtiden, lagarna laggar efter. Hade elcyklar funnits när lagarna om allemansrätten skrevs tror jag de hade varit inkluderade.

Trafikvolym är ett mycket större problem i fråga om slitage än om det är elyckel eller vanlig cykel. Trafikvolym kan bli ett problem på vissa platser i Sverige, men då även helt utan elcyklars inblandning.

Med samma cyklist så sliter elcykel så klart mer på marken än om de använt en vanlig cykel. Men det är *långt* ifrån en motorcykel, och en duktig cyklist som kan cykla fort kan orsaka mer slitage med en helt vanlig cykel än försiktig nybörjare med el. Så slitage-argumentet tror jag mer handlar om att man tror att det skulle bli en stor trafikökning ute i markerna om man tillätt elcyklar. Om det skulle bli så har jag ingen aning.
Nu är ju inte allemansrätten speciellt reglerad i lag. Det enda som står är att alla ska ha tillgång till naturen. Inte på vilket fordon eller i vilken omfattning. Och nu är det NVV som har i uppdrag att ta fram riktlinjer och ett regelverk kring allemansrätten. NVV har för att slippa framtida gränsdragningar och för att slippa nya beslut kring ny teknik dragit gränsen vid motor. Ingen motor = ok, motor = inte ok. Jag tycker det är ett förståeligt beslut i väntan på att teknik och lagar hinner ikapp varann och alla hamnar i fas.

Lyckligtvis kommer man inte (som så många har påpekat) att kunna dömas till böter för att man cyklar e-cykel i skogen. Åtminstone inte förrän t.ex. terrängkörningslagen ändras. Så det är bara att fortsätta cykla, men hänvisa inte till allemansrätten när du gör det.

Nu är ju inte allemansrätten speciellt reglerad i lag. Det enda som står är att alla ska ha tillgång till naturen. Inte på vilket fordon eller i vilken omfattning. Och nu är det NVV som har i uppdrag att ta fram riktlinjer och ett regelverk kring allemansrätten. NVV har för att slippa framtida gränsdragningar och för att slippa nya beslut kring ny teknik dragit gränsen vid motor. Ingen motor = ok, motor = inte ok. Jag tycker det är ett förståeligt beslut i väntan på att teknik och lagar hinner ikapp varann och alla hamnar i fas.

Lyckligtvis kommer man inte (som så många har påpekat) att kunna dömas till böter för att man cyklar e-cykel i skogen. Åtminstone inte förrän t.ex. terrängkörningslagen ändras. Så det är bara att fortsätta cykla, men hänvisa inte till allemansrätten när du gör det.
Hade lite vagt koll på det där, men inte att NVV ensamt bestämmer finliret, tackar för infon. Kan väl då i viss mån förstå att man gjort som man gjort, men det hade kanske inte varit krångligt att sätta gränsen vid elcykel och använda sig av definitionen som transportstyrelsen har, eller vad det nu kan vara för myndighet som tar fram de riktlinjerna.

Elcykling är emellertid fortfarande under stark utveckling så det finns säkert anledning att återkomma vid senare tillfälle.

Jag cyklar inte MTB själv och har ingen elcykel (är ute i terrängen med gruscykeln ibland dock), men jag har inget emot att folk elcyklar och min syn på allemansrätten är att man bör inte förbjuda saker i onödan. Sen bor jag i norrland också där det är glest med folk och glest med allemansrätt-relaterade konflikter vilket gör att jag kanske är naiv i frågan, vad vet jag...

Det är så härligt och uppfriskande när folk ska berätta att de sätter upp nån på ignore-listan. Själv har jag aldrig förstått den barnsliga cancelkulturen, och ännu mindre de som glatt berättar att de omfamnar den.

Ber om ursäkt du allsmäktige men tycker det är så exceptionellt fjantigt att skriva hela inlägg på forum enbart med syfte att pika andra för mindre bra svenska, särskrivningar, ordval eller att man helt enkelt väljer spela dum och inte förstå.

Att referera till cancelkulturen tycker jag nog är att ta i lite... ? jag rensade ju enbart bort en ordmobbare så att forumet blir roligare för mig som uppenbarligen inte uttrycker mig så bra alltid. Däremot har du helt klart en poäng i att det är snyggare att göra det i tysthet, jag ger dig rätt där. ? Finns säkert folk som rensat bort mig också men det må så vara, det är helt ok. ?

Men det är ju okej att köra elcykel där elcyklar inte omfattas av allemansrätten. Eftersom ingen blivit dömd för det.
Men, det är olika. Varför är det olika?

Börjar bli rätt mätt på dina usla liknelser och 12 efterföljande frågor nu. Lägg ner för helvete.

Börjar bli rätt mätt på dina usla liknelser och 12 efterföljande frågor nu. Lägg ner för helvete.
Det är mao olika. :) Det är okej att strunta i regeln att elcyklar inte omfattas av allemansrätten (eftersom ingen blivit dömd för det) men inte okej att tränga sig, trots att ingen blivit dömd för det heller. Vi gillar olika!
Men tycker man inte som en elcyklist är man en "lättkränkt happyit". Då är olika inte bra!
Blir man kränkt av likheten med nån som tränger sig i kön (inget brott att tränga sig i köer heller) är man ingen "lättkränkt happyit". Olika!

Det var fö bara två frågor. Men du skrev 12 frågor. Olika! :)

...

No worries. Här är en post som ganska bra sammanfattar nivån på iaf dom sista 30 sidorna - typ

Kul förresten att du börjar intressera dig för skidåkning! Känns väldigt vuxet!
Visa bilaga 666735

Med några undantag. Plötsligt på sida 69 trillade det in några seriösa inlägg, lägger in ett av dom här
Jag tror inte att någon tänkte på eMTB när man klassade Segways, elspark och elcyklar som cyklar. Utan det var nog primärt för att förenkla för dessa fordon som framförs i trafik och stadsmiljö.
Det bästa hade väl varit att skapa en ny kategori av fordon som är elassisterade, som undantas från TKL men som inte heller klassas som en cykel.

Men tveksamt som MTB, som det utövas idag, ingår i någon AR det heller.
Tanken är att man ska kunna cykla till sin sjö för att bada, eller till skogen och plocka en svamp.
Inte att sladda runt varv på varv på sin favoritstig med en fet enduro-rigg.

Det är mao olika. :) Det är okej att strunta i regeln att elcyklar inte omfattas av allemansrätten (eftersom ingen blivit dömd för det) men inte okej att tränga sig, trots att ingen blivit dömd för det heller. Vi gillar olika!
Men tycker man inte som en elcyklist är man en "lättkränkt happyit". Då är olika inte bra!
Blir man kränkt av likheten med nån som tränger sig i kön (inget brott att tränga sig i köer heller) är man ingen "lättkränkt happyit". Olika!

Det var fö bara två frågor. Men du skrev 12 frågor. Olika! :)

Där är inget jämförbart i det du skriver. Överhuvudtaget.
Känner du för att tränga dig i en kö så för all del, kör hårt. Är definitivt inte kränkt. Bara väldigt trött på dina "argument" som är helt irrelevanta.

Jodå, tråden innehåller mycket sk*tsnack (vilket går bra om det är direkta lögner och personangrepp). Skriver man däremot "pissnödiga gubbar" eller "b*jsa" i olika tempus, då jävlar! Då blir gubbarna kränkta!
Snack bakom ryggen går sk*tbra. Och attacker på eventuella autister. Då är man en "skön snubbe". Men, inte skriva "b*js"! Ajab*jja!

Där är inget jämförbart i det du skriver. Överhuvudtaget.
Känner du för att tränga dig i en kö så för all del, kör hårt. Är definitivt inte kränkt. Bara väldigt trött på dina "argument" som är helt irrelevanta.
Varför skulle jag tränga mig före i en kö? Jag tränger mig inte i köer. Jag respekterar den oskrivna regeln, trots att ingen blivit dömd för att tränga sig före.
Och jag cyklar inte elcykel i skogen heller. Jag respekterar NVVs tolkning att elcyklar inte omfattas av allemansrätten. Vi är olika.
Varför är det okej att bryta mot NVVs regel och inte kö-regeln? Låter tröttsamt att inte besvara den frågan.

Mina argument är fö argument och inte "argument". Och 2 inte är 12. Och "kör" är inte samma sak som "körde".

Jag har en del komptid att ta ut, men det känns som att jag skulle kunna göra nåt annat med den istället.
Det kan inte finnas något viktigare än att läsa hela tråden. Där finns bland annat en el-MTB-låt som jag har skrivit. (Men det var lite svårt att förmedla själva musiken i text, tyvärr)
Med all komptid kan du få vara med och kompa.

Så nu kanske vi kan få lite konstruktiv diskussion igen och lämna dagis utanför en stund
Hej där!

Tack för konstruktivt och sakligt argumenterande ! (vad jag sett har det varit tunt med sånt senaste sidorna i tråden)

Jag tänker så här om slitage: att t.ex. modernt skogsbruk och annat vi människor bygger (gruvor, vägar, vindkraft, köpcentra…) åstadkommer lika mycket skador på typ fem minuter, som all samlad påverkan, som friluftsutövare åstadkommit under hela vår livstid. Så egentligen är det meningslöst/försumbart att prata om slitage om man pratar cykling när man relaterar till vad t.ex. markägarna själva bidrar till i Sverige.

Sen är det ju tillåtet att köra elcykel i terrängen, om elcyklisten har lov från markägaren. Så själva argumentationen om slitage ska lösas direkt med markägaren tänker jag.
Hur ser det ut i spårcentralerna i Hjulsjö, Lugnet, Rörbäcksnäs, Isaberg m.fl. är elcykel OK?

Kanske blir det lättare att tänka sig allemansrätten som ett för-förhandlat avtal där vissa aktiviteter är inkluderade och andra inte. De som inte är inkluderade, får utövaren/organisatören så klart förhandla med markägaren om.

Det är inte förbjudet att cykla elcykel så länge du får lov av markägaren. Och så kommer det nog få vara, om det fortsätts skötas snyggt av utövarna. Annars tror jag det (elcykel) kommer snart falla in under terrängkörningslagen p.s.s. likt MX.

Senast ändrad:
Har vi blivit konstruktiva helt plötsligt?

Jag är ju, som alla märkt, sjukt anti-el-Mtb. För att det sliter mer? Nej! Inte direkt iaf.

Precis som Emil777 skriver är slitage av fritidsaktiviteter i stadsnära skogar en piss i havet. Jag menar att det är oundvikligt. Alternativet vore att vi inte höll på med fritidsaktiviteter i skogen. Om ekonomiska skador uppstår ska markägare ersättas, självklart.

Det stora problemet med slitage i skogen är inte slitaget i sig (förutom för markägaren som jag hoppas har möjlighet att hållas skadeslös) utan känslorna det orsakar hos folk som nyttjar skogen. Alltså du och jag, Lasse med hunden, fältbiologerna och Stina som plockar svamp vartannat år. Vi upplever alla slitage olika och agerar olika. En del rycker på axlarna, andra blir rätt störda. Vissa skriver kanske insändare i tidningen eller kontaktar kultur och fritid. (Det samma gäller, troligen i ännu större grad, om man råkar i konflikt i skogen. Tex om man nästan blir överkörd av nån j-vel på två hjul). Några placerar plankor med spik över stigarna. När opinionen vänds mot oss kommer inskränkningarna.

Att nyttja den stadsnära skogen för stigcykling kommer ge ett slitage en del kommer reta sig på, och incidenter. Det är oundvikligt. Men vi stigcyklister är väl goda föredömen och gör vad vi kan för att inte eskalera problematiken? Cykla med omdöme typ. Och där är grejen för mig, att välja ett fordon som Naturvårdsverket inte menar får framföras med stöd av allemansrätten och som ger mer slitage (om än så lite) och högre snitthastigheter (om än så lite) är inte att visa gott omdöme enligt mig.

Ni skulle ha lika roligt på en vanlig cykel, bara inte lika långt och snabbt.

Ingen konsensus! Alla gillar elcyklar i skogen. Alla! Förutom två, kanske tre lättkränkta happyiter!

Har vi blivit konstruktiva helt plötsligt?

Jag är ju, som alla märkt, sjukt anti-el-Mtb. För att det sliter mer? Nej! Inte direkt iaf.

Precis som Emil777 skriver är slitage av fritidsaktiviteter i stadsnära skogar en piss i havet. Jag menar att det är oundvikligt. Alternativet vore att vi inte höll på med fritidsaktiviteter i skogen. Om ekonomiska skador uppstår ska markägare ersättas, självklart.

Det stora problemet med slitage i skogen är inte slitaget i sig (förutom för markägaren som jag hoppas har möjlighet att hållas skadeslös) utan känslorna det orsakar hos folk som nyttjar skogen. Alltså du och jag, Lasse med hunden, fältbiologerna och Stina som plockar svamp vartannat år. Vi upplever alla slitage olika och agerar olika. En del rycker på axlarna, andra blir rätt störda. Vissa skriver kanske insändare i tidningen eller kontaktar kultur och fritid. (Det samma gäller, troligen i ännu större grad, om man råkar i konflikt i skogen. Tex om man nästan blir överkörd av nån j-vel på två hjul). Några placerar plankor med spik över stigarna. När opinionen vänds mot oss kommer inskränkningarna.

Att nyttja den stadsnära skogen för stigcykling kommer ge ett slitage en del kommer reta sig på, och incidenter. Det är oundvikligt. Men vi stigcyklister är väl goda föredömen och gör vad vi kan för att inte eskalera problematiken? Cykla med omdöme typ. Och där är grejen för mig, att välja ett fordon som Naturvårdsverket inte menar får framföras med stöd av allemansrätten och som ger mer slitage (om än så lite) och högre snitthastigheter (om än så lite) är inte att visa gott omdöme enligt mig.

Ni skulle ha lika roligt på en vanlig cykel, bara inte lika långt och snabbt.
Väldigt fint formulerat! Det går liksom inte bara att rycka på axlarna, köra på med hänvisning till att man inte kan dömas för brott och sen bli förvånad när röster börjar höjas om stärkt äganderätt och cykelförbud i terräng. Det knappt märkbara ökade slitaget från en elcykel är inte den enda viktiga poängen. När vi cyklar i skogen använder vi naturen som träningsanläggning, vilket egentligen inte är syftet med allemansrätten. Nyckeln till att kunna fortsätta med det är att den allmänna opinionen är att det är okej. Vi skogscyklister lever lite på nåder så att säga.

Tillbaka
Topp