Nej, vad gäller personpåhopp så har jag inte intresserat mig särskilt mycket. (Men min känsla är att ellaget och antiellaget - i den mån det finns såna lag - är ungefär lika goda kålsupare.)
Sen tycker jag den här diskussionen tydligare borde delas upp i flera:
1: är elcyklar lagliga?
2: förstör elcyklar mer, och i så fall hur mycket mer?
3: är slitaget i naturen från cyklar och elcyklar ett reellt problem och i så fall var och hur?
På 1 svarar jag: det verkar inte vara olagligt så då är de nog lagliga. Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om denna punkt eftersom jag i likhet med de flesta människor som ändå ser sig som ”laglydiga” begår en massa små lagöverträdelser regelbundet och där tänker jag först och främst på konsekvenserna av lagbrottet. Om jag begår en massa små lagbrott som jag tycker jag kan stå för så kan inte jag döma andra för hårt som begår andra lagbrott.
Om konsekvenserna av lagbrottet går ut över andra tycker jag lagen ska följas. Men i praktiken tror jag konsekvenserna av just elcyklandet är så små att jag struntar i dem. Därmed har jag svarat på 3 också. Jag tror cyklistens beteende spelar en mycket större roll än cykeln hen sitter på. En idiot är en idiot så att säga…
Fråga 2 tänker jag att svaret är ja, det sliter lite mer allt annat lika, men skillnaden som beror av elmotorn är så marginell att denne ointressant i praktiken.
(Fan Lejon vad onödigt att skriva så mycket i ett svar, håller inte om vi ska nå 4000 i rimlig tid.)