El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Starkt Roger, fattar inte att du orkar. Heders att du faktiskt försöker sprida lite insikt. Gissningsvis kommer rundgången fortsätta.Det jag menar är att du ställer en sak mot en annan och att den ena skall sättas med förbud för att rättfärdiga den andra.
Helt utan att det finns något som helst motsatsförhållande till att båda skall fungera i skogen samtidigt.
Mellan MTB och E-Bike sitter hela skillnaden i huvudet på ”emot laget”
För det är två cyklar vi pratar om, med exakt samma användningsområde och med exakt samma avtryck ute i naturen.
Ja den ena har assistans när du trampar men det är ingen motorcross vi pratar om.
Och jag kan nog diskutera detta med både andra cyklister, NVV och länsstyrelser i timmar utan att de skulle kunna få sina visioner om E-bikes skadeverkan, och därmed förbud som hållbar.
Och detta beror som jag skrev tidigare om ren okunskap hur en E-Bike fungerar, mångt och mycket från människor som aldrig ens har testat en. ?
Men att diskutera det vidare här i detta forum är ganska fruktlöst, dels för att hälften aldrig kommer lyssna på några argument och bara rapa samma mantra hela tiden, och såklart för att oavsett vad denna tråden mynnar ut i så har det noll bärighet i verkligheten och kommer aldrig leda till några fra
Steg. ??
När det gäller mitt eventuella ekonomiska intresse i E-Bikes i skogen så har det absolut noll med denna tråden att göra då samtliga event går långt utanför allemansrätten och kräver tillstånd för att kunna arrangeras.
Därav min kontakt med både polis, kommuner och olika myndigheter under de senaste åren.
Så jag lägger mycket av min vakna tid på att få cyklister att just cykla och få utmana sig själva.
Oavsett om det är att ta sig an 270km gravel på en dag eller bara bryta den mentala blocken att testa en svår teknisk led under ett enduroevent.
Vi har under året varit delaktiga i 23st event av olika slag och mött strax över 600 unika cyklister, Både med och utan E-Bikes… och ingenstans på dessa event ser vi polariseringen man läser om här.
Och när det finns elcyklar att prova så tycker 99% av de som testar att det var sjuuuukt kul cykling och att de gärna skulle ha en, och då är det allt från motionärer till Sveriges absolut yttersta elit.
En sak man ofta hör är att de som cyklar ebikes är lata och feta, att de vill ta genvägar för att kunna cykla och att motorn skulle göra att man inte får någon som helst träning.
Men alla som testat tex ett pass motocross eller gokart eller rent av kört några stenhårda varv i en pumptrack med en dirthoj vet att man trots att man inte tog ett tramptag så är man helt slut i kroppen.
Samma sak gäller med en E-Bike.
Man kanske inte har samma mjölksyra i benen eller svidande känsla i lungorna efter ett pass men när man kommer hem är man ganska slut som artist och går som Zeb Macahan dagen efter pga träningsvärken. ?
Kunskap skapar förståelse.
Och kunskapen om E-MTBn är förfärligt låg.
Både hos cyklister och myndigheter. ?
Over and out.
Man kan lyssna för att förstå, eller lyssna för att svara.