El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Jag tycker det är orimligt att en cykel med motor klassas som en motorlös cykel. Standard eller trimmad. Eftersom allemansrätten är motorlös.
Sista två meningarna är ganska talande för elcyklister. Otrevlig, mästrande och rätt dum. Jag skriver precis så snabbt jag vill och vad jag vill. Tror du att du styr på detta forum?
Jag tror defintivt inte att jag styr. Tror du att du är trevlig på något sätt? Du avviker alltid från nyckelfrågor genom att dra in alla möjliga sorters fordon som inte ens har med saken och göra. Återigen så nonchalerade du frågan fullständigt genom att tramsa. Men att slänga ur dig diverse dumheter och "fakta" har du inga problem med.
Innan du fortsätter bör du läsa på lite vad en e-mtb är och hur den fungerar. Sedan kan du ju sluta med att använda bisarra jämförelser som inte ens har med saken att göra.
En e-mtb är en cykel. En modifierad e-mtb är ingen cykel.
Likaså gäller för el-mx, mopeder osv. Inte cyklar.

Mästrande i hur en e-mtb fungerar är jag, korrekt. Har ägt några stycken och vet hur de fungerar. Det vet inte du.

Dum, ja det kan du tycka att jag är. Inga problem alls med det ?

Går en elcykel farligt mycket snabbare än en vanlig mtb? - Nej
Sliter den på marken märkbart mer än en vanlig mtb? - Nej
Är det jobbigt att cykla elcykel? - Det är upp till en själv, men varför ska någon överhuvudtaget bry sig om hur jobbigt någon annan vill att deras cykling ska vara?

Men det är elcyklar. De har en motor som assisterar upp till 25 km/h. Motorn aktiveras av att "cyklisten" rör på pedalerna. Vad är det olagliga?

Du skrev "Jag har blivit omkörd i backar av "cyklar" där "cyklisterna" inte ens trampar." i inlägget jag citerade.

Om det går i 25 km/h i uppförsbackarna och de bara "rör på pedalerna" så är det definitivt mer än tillåten effekt.

Spekulationer är vad denna tråden handlar om.

Och spekulera är ganska exakt vad NVV har gjort när de klassat E-Bike som ett ”motoriserat fordon” ?‍♂️
Hur vet du att dom har spekulerat? Kanske är en tolkning i sig, men för mig är spekulera mer lösa antaganden och egna funderingar jämfört med fördjupat arbete genom analys av lagkommentarer, proppar osv.

Är det på grund av elcyklar det är cykelförbud i populära naturreservat?
Kanske inte är allmängällande men i de naturreservat jag känner till så är utgångspunkten att cykling är förbjuden, och så finns det avvikande områden inom reservatet där det är tillåtet. Och jag gissar att det är så i alla/de flesta naturreservaten. Så jag tror den "kuggfrågan" blir lite konstig.

Ni som kör el-cykel i naturen, kan vi köra en enkel "ja- eller nej-fråga"?

Hypotetiskt; om det vore säkerställt att cykling med el-mtb i skogen kommer medföra förbud mot all cykling i densamma, hade du då undvikit att köra din el-mtb i naturen för få ha kvar möjligheten för dig och andra att cykla på ej el-assisterad cykel i naturen?

Ja eller nej?

Kanske inte är allmängällande men i de naturreservat jag känner till så är utgångspunkten att cykling är förbjuden, och så finns det avvikande områden inom reservatet där det är tillåtet. Och jag gissar att det är så i alla/de flesta naturreservaten. Så jag tror den "kuggfrågan" blir lite konstig.
BFS fick det ju att låta som om allt var frid och fröjd i skogarna innan elcyklarna dök upp.

BFS fick det ju att låta som om allt var frid och fröjd i skogarna innan elcyklarna dök upp.
Det var det inte. Det har varit omdebatterat också med riktiga cyklar i skogen. Men: Min kvalificerade gissning är att läget har försämrats betydligt på grund av elcyklarna. Tråkigt.

Motorfordon hör nog hemma på särskilda banor och inte i vår fria natur. Det tycker jag som medborgare, inte som cyklist. Jag har ingenting emot elcyklar som fenomen utan tror att de är viktiga för att t ex få fler människor att pendla mer miljövänligt till sitt arbete och liknande.

Senast redigerad av en moderator:
Hur var det tänkt från början?
Ja, cyklar utan motor inkluderas i allemansrätten och fordon med motor inkluderas inte i allemansrätten. En logisk gräns, enligt mig (för 10:e gången).
Varför tog du upp utsläpp och ljud om det inte var viktigt?
Hur var det tänkt från början?
Ja, cyklar utan motor inkluderas i allemansrätten och fordon med motor inkluderas inte i allemansrätten. En logisk gräns, enligt mig (för 10:e gången).
Varför tog du upp utsläpp och ljud om det inte var viktigt?
Jag har för mig att det gjordes en fritidsutredning 1937-1940 ngn gång som syftade till hur stadsbor skulle kunna på sin 1 veckas semester/år tillbringa den i skog och mark. Skulle tro att det mest cyklades ut på traditionella cyklar kanske någon körde bil, moped eller motorcykel ut till ngn sjö för camping. Så var det tänkt från början sedan utvecklades allemansrätten i takt samhällsutvecklingen till idag med viss eftersläpning. Du kanske kan svara på när mtb/terrängcykel som begrepp infördes i allemansrätten? För mig går den logiska gränsen mellan traditionell cykel och emtb/mtb. Jag tog upp utsläpp och ljud för det är viktigt för miljön. Väljer jag att skida ut för att spåra så vill jag inte känna doften av förbränningsmotor än mindre höra det ylande ljudet av en två eller fyrtakts lynx. Nej i skogen ska tystnaden få råda och lugnet infinna sig.

Först kom terrängcyklarna (utan motor) och det var under många år inga problem. Sen kom cyklar med motor och det började gnissla. Nu hämtar "de" elcyklisterna och elcyklisterna vill dra med sig terrängcyklisterna i fallet. Ett pris som de är beredda att betala.
Fast efter tillräckligt många år av slitage har det visat sig blivit problem.

Jag tror defintivt inte att jag styr. Tror du att du är trevlig på något sätt? Du avviker alltid från nyckelfrågor genom att dra in alla möjliga sorters fordon som inte ens har med saken och göra. Återigen så nonchalerade du frågan fullständigt genom att tramsa. Men att slänga ur dig diverse dumheter och "fakta" har du inga problem med.
Ändå försökte du bestämma vad jag skulle skriva. Jag är inte otrevlig (för att jag svarar på "era" inlägg).
Har inte elcyklar, segways och elsparkcyklar nåt gemensamt? Jag trodde alla dessa klassades som cyklar. Men, du vet bättre!
Innan du fortsätter bör du läsa på lite vad en e-mtb är och hur den fungerar. Sedan kan du ju sluta med att använda bisarra jämförelser som inte ens har med saken att göra.
En e-mtb är en cykel. En modifierad e-mtb är ingen cykel.
Likaså gäller för el-mx, mopeder osv. Inte cyklar.
Jag vet hur den fungerar. Den har en elmotor som aktiveras av vevarna.
Ingen av mina cyklar har en motor. De drivs av mig.
En trampmoped kan drivas av mig. Och har en hjälpmotor som aktiveras av gasrullen.
Mästrande i hur en e-mtb fungerar är jag, korrekt. Har ägt några stycken och vet hur de fungerar. Det vet inte du.

Dum, ja det kan du tycka att jag är. Inga problem alls med det ?
Så, de har INTE en motor som aktiveras av att du trampar?
Det är inte en åsikt att notera hur omoget du skriver. Vad tillförde dina två sista meningar i förra inlägget?

Jag har för mig att det gjordes en fritidsutredning 1937-1940 ngn gång som syftade till hur stadsbor skulle kunna på sin 1 veckas semester/år tillbringa den i skog och mark. Skulle tro att det mest cyklades ut på traditionella cyklar kanske någon körde bil, moped eller motorcykel ut till ngn sjö för camping. Så var det tänkt från början sedan utvecklades allemansrätten i takt samhällsutvecklingen till idag med viss eftersläpning. Du kanske kan svara på när mtb/terrängcykel som begrepp infördes i allemansrätten? För mig går den logiska gränsen mellan traditionell cykel och emtb/mtb. Jag tog upp utsläpp och ljud för det är viktigt för miljön. Väljer jag att skida ut för att spåra så vill jag inte känna doften av förbränningsmotor än mindre höra det ylande ljudet av en två eller fyrtakts lynx. Nej i skogen ska tystnaden få råda och lugnet infinna sig.
Två veckors semester infördes 1938. Det är riktigt att den så kallade fritidsutredningen var verksam från 1937 och kom med sitt slutbetänkande 1940.

Känns sorgligt att framtidstron och den urstarka viljan till demokrati och ökad individuell frihet är borta nu.

Du skrev "Jag har blivit omkörd i backar av "cyklar" där "cyklisterna" inte ens trampar." i inlägget jag citerade.
Ja. Det stämmer.
Om det går i 25 km/h i uppförsbackarna och de bara "rör på pedalerna" så är det definitivt mer än tillåten effekt.
De har bevisligen assistans upp till 25 km/h. Upp till 700W momentant slår mina watt. Och de rör rätt symboliskt på pedalerna. Eller så blir man sjukt vältränad av att bara köpa en elcykel.

Ja, allemansrätten i Sverige ger människor rätten att vistas och utföra (vissa hänsynsfulla) aktiviteter i naturen. Den inkluderar inte motorer. Elcyklar klassas av enkelhetens skull (för att få mer el/cyklar istf bilar, som släpper ut olika saker och väsnas) som cyklar.
Den logiska gränsen är vid motorer, det håller jag med om. Det fritar inte motorlösa cyklister från deras ansvar mot natur och människor.
Jag färdas också helst i ljudlös natur, men jag bestämmer inte. Om farfar Allan och farmor Agda kan ta skotern till grillstugan är det okej för mig (så länge de inte kör som idioter). Kör de en fyrtaktare får de plus i kanten.

Ja. Det stämmer.

De har bevisligen assistans upp till 25 km/h. Upp till 700W momentant slår mina watt. Och de rör rätt symboliskt på pedalerna. Eller så blir man sjukt vältränad av att bara köpa en elcykel.
Här är ett utmärkt exempel på att du har noll koll på hur en e-mtb fungerar. Kan lova dig att du når inga 25km/h genom att "röra rätt symboliskt" på pedalerna. Kan också lova att du når inga 25km/h med 11 i kadens i en uppförsbacke.

Mina två sista meningar tillför lika mycket som ditt svammel om helt andra fordon, totalt felaktiga jämförelser och allmänt tramsande. Du kan ju inte svara på en fråga utan att flumma iväg fullständigt och dessutom förlöjliga andra.

Här är ett utmärkt exempel på att du har noll koll på hur en e-mtb fungerar. Kan lova dig att du når inga 25km/h genom att "röra rätt symboliskt" på pedalerna. Kan också lova att du når inga 25km/h med 11 i kadens i en uppförsbacke.
Ändå är det sånt som händer (rätt ofta). När elcyklister rekommenderar en modell som är lätt att trimma till 45 km/h, är det bara ett teoretiskt exempel?
Mina två sista meningar tillför lika mycket som ditt svammel om helt andra fordon, totalt felaktiga jämförelser och allmänt tramsande. Du kan ju inte svara på en fråga utan att flumma iväg fullständigt och dessutom förlöjliga andra.
Är det svammel att elcyklar, segways och elsparkcyklar klassas som cyklar? Ja eller nej?
Vilka jämförelser anser du vara felaktiga?
Ge exempel på mitt "allmänna tramsande".
Vad har min skrivhastighet med nåt att göra?
Emotser ett inlägg i din vanliga nivå.

Svarade du om du sett en elcykel in action? Nej.
Vill du ha % på otrevligheter resp on topic? Din ratio är inte bra...
Jag svarade på dina andra frågor, du ser bara det du vill se/läsa, du vet att min sambo kör elhojj så JA jag har sett/kört emtb in action, till skillnad från dej….. men fortsätt du med dina otrevliga meningslösa inlägg ?

Jag svarade på dina andra frågor, du ser bara det du vill se/läsa, du vet att min sambo kör elhojj så JA jag har sett/kört emtb in action, till skillnad från dej….. men fortsätt du med dina otrevliga meningslösa inlägg ?
Så, du har INTE sett nån slötrampa upp för en backe i 25 km/h (eller mer)? :) Ursäkta denna otroligt otrevliga fråga!
Och varför säger de som skaffar elcykel att de gör det för att inte bli svettiga (vilket de blir med en vanlig cykel)? Ber åter om ursäkt, det är ju bara meningslöst och otrevligt att checka med dig om hur det EGENTLIGEN ligger till. De ljuger, uppenbarligen (för du har ju inte fel). Men varför!? Varför skaffar folk en elcykel när det är samma ansträngningsnivå?

Hypotetiskt; om det vore säkerställt att cykling med el-mtb i skogen kommer medföra förbud mot all cykling i densamma, hade du då undvikit att köra din el-mtb i naturen för få ha kvar möjligheten för dig och andra att cykla på ej el-assisterad cykel i naturen?

Ja eller nej?
JA

Och jo, jag vet att din sambo kör elcykel. Du berättade det efter att ha anklagat mig för att använda denna tråd som dagbok (!).
Ordspråket man ser sig själv i andra har haft få bättre exempel...

Så, du har INTE sett nån slötrampa upp för en backe i 25 km/h (eller mer)? :) Ursäkta denna otroligt otrevliga fråga!
Och varför säger de som skaffar elcykel att de gör det för att inte bli svettiga (vilket de blir med en vanlig cykel)? Ber åter om ursäkt, det är ju bara meningslöst och otrevligt att checka med dig om hur det EGENTLIGEN ligger till. De ljuger, uppenbarligen (för du har ju inte fel). Men varför!? Varför skaffar folk en elcykel när det är samma ansträngningsnivå?
Nej, jag har absolut aldrig sett nån slötrampa upp för nån backe i skogen med emtb, jag har sett vanlig typ cresent (el)med cykelkorg slötrampa fort på asfalt upp för backe. Har aldrig hört att nån köpt emtb för att cykla i skogen utan att bli svettig, därimot blev jag jävligt svettig när jag prova emtb i skogen, va mycke jobbigare än jag trodde, nej jag har inte dålig kondis

Hej. Jag söker herr Dr. Ad Min. Är han ute och fiskar? Elcyklat till tjärnen säger du. Aborren blir glad av det alltså. Ok tack. Meneeehhh då hoppas jag att ni stänger och låser innan ni går hem för dagen ??

Ändå är det sånt som händer (rätt ofta). När elcyklister rekommenderar en modell som är lätt att trimma till 45 km/h, är det bara ett teoretiskt exempel?

Men lille vän , mitt inlägg var ju ett skämt med en gnutta ironi om du tänker på mitt svar till skogling. Trodde alla skulle förstå att jag bara drev lite men uppenbarligen inte.

Är det svammel att elcyklar, segways och elsparkcyklar klassas som cyklar? Ja eller nej?
Vilka jämförelser anser du vara felaktiga?
Ge exempel på mitt "allmänna tramsande".
Vad har min skrivhastighet med nåt att göra?
Emotser ett inlägg i din vanliga nivå.
Det kvittar om så 20000 elcyklister trimmar sina cyklar. Då är det 20000 elcyklar som inte klassas som cyklar längre och är alltså offtopic.

Ja det är svammel att gång på gång på gång på gång dra upp Segways och elsparkcyklar. Sett många Segways och elsparkcyklar på stigarna?
Din jämförelse mellan en e-Mtb och en moped med förbränningsmotor var t.ex. allmänt tramsande och felaktig.
Du skriver och kastar ur dig motfrågor som totalt vänder på vad den ursprungliga frågan ens var. Sen förväntar du dig svar inom 5min annars gnälls det att folk inte svarar dig.

Ja eller nej?

med tanke på alla fördomar folk har här på happy om elcyklister och sitter och rent av gör narr om oss så är svaret nej.

Då drar jag över alla över samma kant. Finns alltid bikeparks man kan åka till.

med tanke på alla fördomar folk har här på happy om elcyklister och sitter och rent av gör narr om oss så är svaret nej.

Narr av oss.

Över en kam, inte ”samma kant”.

Tråkigt att du vill förstöra för samtliga cyklister.

Och ändå är det de som cyklar på riktiga cyklar som är ”haters”?

Fan, det är rätt sorgligt ändå, detta. Jag tappar liksom lite tron på solidariteten människor emellan, då vissa kan tänka sig att sälja ut andras rättigheter för att själva få ha lite roligt.

Senast redigerad av en moderator:
Det är lätt att tappa sympati för andra människor i en tråd som denna, men användare som Roger_Edvinsson gör att jag fortfarande känner att det kan vara värt att göra lite uppoffringar för andras skull.

Plus för att du är ärligt och står för hur du tänker. Självklart minus för att du tänker som du gör.

Ja eller nej?
Nu kör jag inte elcykel än, men JA.

Sen tycker jag att det skulle vara fel att förbjuda elcykling i terräng i hela Sverige när det bara är problem på vissa ställen.

Ja eller nej?
Tror ärligt att dom som skiter i huruvida NVV har "rätt" inte skulle bry sej om det blev förbjudet att cykla MTB,el eller muskeldrivna,dom skulle gladeligen köra vidare oavsett förbud eller ej.
Bryr man sej inte om det ena,varför bry sej om det andra??

Lite lustigt,jag älskar fart,har tävlat sen tonåren på hoj,Motocross,Roadracing och Enduro...både här i Norden och kuskat runt nere i Europa/UK....när det går så fort så man tror att det går åt helvete och jag dör om jag gör minsta lilla misstag är en rätt bra kick.....fullt fokus helt enkelt!

Men inte sugen på eMTB,trots man kan köra betydligt snabbare under längre tid än vad jag kan nu....helt enkelt fläska på full mutter lite snabbare och längre.
Va fasen...då kör jag hellre en ren Endurohoj om jag vill ha fart i skogen....MTB cyklar jag för att få lite flås och motionera den feta kroppen....eMTB blir liksom lite halvmesyr mitt emellan...

Senast ändrad:

Ja eller nej?
Nej.
Men å andra sidan så skulle jag nog inte sluta cykla varken vanlig MTB, gravel eller E-Bike om detta blev helt förbjudet i skog och längs med enskilda vägar.

Så hypotetiskt:
Om cykling med MTB i skogen automatiskt skulle innebära ett förbud att plocka svamp för alla…
Skulle du då avstå din rätt att cykla i skogen.

Åter igen ett inlägg av polarisering och ett VI och DOM samhälle.

Nej.
Men å andra sidan så skulle jag nog inte sluta cykla varken vanlig MTB, gravel eller E-Bike om detta blev helt förbjudet i skog och längs med enskilda vägar.

Så hypotetiskt:
Om cykling med MTB i skogen automatiskt skulle innebära ett förbud att plocka svamp för alla…
Skulle du då avstå din rätt att cykla i skogen.

Åter igen ett inlägg av polarisering och ett VI och DOM samhälle.
Din jämförande fråga har ju kanske en något mer ologisk koppling, och blir ganska fånig om man ska hålla relevans i diskussionen. Men om jag säger så här, om det skulle medföra att allemansrätten ryker vad gäller att gå i skogen att plocka svamp, så hade jag nog faktiskt slutat att cykla fritt och tvingat mig till tillåtna vägar/banor, ja.

Dels för att jag gillar att gå i skogen och plocka själv, men även för att det är tillgång för många människor att kunna göra det, och jag är fast övertygad om att sådana möjligheter för andra gynnar den omgivning som påverkar mig även i det fall jag inte skulle plocka själv.

I ditt fall; har jag förstått rätt att du även har ekonomiskt intresse el-mtb i skogen?

Och du får väldigt gärna utveckla din kommentar "ett inlägg av polarisering och ett VI och DOM samhälle", för jag fattar inte hur du kopplar det till min hypotetiska fråga.

Senast ändrad:
Din jämförande fråga har ju kanske en något mer ologisk koppling, och blir ganska fånig om man ska hålla relevans i diskussionen. Men om jag säger så här, om det skulle medföra att allemansrätten ryker vad gäller att gå i skogen att plocka svamp, så hade jag nog faktiskt slutat att cykla fritt och tvingat mig till tillåtna vägar/banor, ja.

Dels för att jag gillar att gå i skogen och plocka själv, men även för att det är tillgång för många människor att kunna göra det, och jag är fast övertygad om att sådana möjligheter för andra gynnar den omgivning som påverkar mig även i det fall jag inte skulle plocka själv.

I ditt fall; har jag förstått rätt att du även har ekonomiskt intresse el-mtb i skogen?

Och du får väldigt gärna utveckla din kommentar "ett inlägg av polarisering och ett VI och DOM samhälle", för jag fattar inte hur du kopplar det till min hypotetiska fråga.
Det jag menar är att du ställer en sak mot en annan och att den ena skall sättas med förbud för att rättfärdiga den andra.
Helt utan att det finns något som helst motsatsförhållande till att båda skall fungera i skogen samtidigt.

Mellan MTB och E-Bike sitter hela skillnaden i huvudet på ”emot laget”
För det är två cyklar vi pratar om, med exakt samma användningsområde och med exakt samma avtryck ute i naturen.
Ja den ena har assistans när du trampar men det är ingen motorcross vi pratar om.

Och jag kan nog diskutera detta med både andra cyklister, NVV och länsstyrelser i timmar utan att de skulle kunna få sina visioner om E-bikes skadeverkan, och därmed förbud som hållbar.
Och detta beror som jag skrev tidigare om ren okunskap hur en E-Bike fungerar, mångt och mycket från människor som aldrig ens har testat en. ?‍♂️

Men att diskutera det vidare här i detta forum är ganska fruktlöst, dels för att hälften aldrig kommer lyssna på några argument och bara rapa samma mantra hela tiden, och såklart för att oavsett vad denna tråden mynnar ut i så har det noll bärighet i verkligheten och kommer aldrig leda till några fra
Steg. ?‍♂️?

När det gäller mitt eventuella ekonomiska intresse i E-Bikes i skogen så har det absolut noll med denna tråden att göra då samtliga event går långt utanför allemansrätten och kräver tillstånd för att kunna arrangeras.
Därav min kontakt med både polis, kommuner och olika myndigheter under de senaste åren.

Så jag lägger mycket av min vakna tid på att få cyklister att just cykla och få utmana sig själva.
Oavsett om det är att ta sig an 270km gravel på en dag eller bara bryta den mentala blocken att testa en svår teknisk led under ett enduroevent.

Vi har under året varit delaktiga i 23st event av olika slag och mött strax över 600 unika cyklister, Både med och utan E-Bikes… och ingenstans på dessa event ser vi polariseringen man läser om här.

Och när det finns elcyklar att prova så tycker 99% av de som testar att det var sjuuuukt kul cykling och att de gärna skulle ha en, och då är det allt från motionärer till Sveriges absolut yttersta elit.

En sak man ofta hör är att de som cyklar ebikes är lata och feta, att de vill ta genvägar för att kunna cykla och att motorn skulle göra att man inte får någon som helst träning.
Men alla som testat tex ett pass motocross eller gokart eller rent av kört några stenhårda varv i en pumptrack med en dirthoj vet att man trots att man inte tog ett tramptag så är man helt slut i kroppen.

Samma sak gäller med en E-Bike.
Man kanske inte har samma mjölksyra i benen eller svidande känsla i lungorna efter ett pass men när man kommer hem är man ganska slut som artist och går som Zeb Macahan dagen efter pga träningsvärken. ?

Kunskap skapar förståelse.
Och kunskapen om E-MTBn är förfärligt låg.
Både hos cyklister och myndigheter. ?‍♂️

Over and out.

Tillbaka
Topp