El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Det jag menar är att du ställer en sak mot en annan och att den ena skall sättas med förbud för att rättfärdiga den andra.
Helt utan att det finns något som helst motsatsförhållande till att båda skall fungera i skogen samtidigt.

Mellan MTB och E-Bike sitter hela skillnaden i huvudet på ”emot laget”
För det är två cyklar vi pratar om, med exakt samma användningsområde och med exakt samma avtryck ute i naturen.
Ja den ena har assistans när du trampar men det är ingen motorcross vi pratar om.

Och jag kan nog diskutera detta med både andra cyklister, NVV och länsstyrelser i timmar utan att de skulle kunna få sina visioner om E-bikes skadeverkan, och därmed förbud som hållbar.
Och detta beror som jag skrev tidigare om ren okunskap hur en E-Bike fungerar, mångt och mycket från människor som aldrig ens har testat en. ?‍♂️

Men att diskutera det vidare här i detta forum är ganska fruktlöst, dels för att hälften aldrig kommer lyssna på några argument och bara rapa samma mantra hela tiden, och såklart för att oavsett vad denna tråden mynnar ut i så har det noll bärighet i verkligheten och kommer aldrig leda till några fra
Steg. ?‍♂️?

När det gäller mitt eventuella ekonomiska intresse i E-Bikes i skogen så har det absolut noll med denna tråden att göra då samtliga event går långt utanför allemansrätten och kräver tillstånd för att kunna arrangeras.
Därav min kontakt med både polis, kommuner och olika myndigheter under de senaste åren.

Så jag lägger mycket av min vakna tid på att få cyklister att just cykla och få utmana sig själva.
Oavsett om det är att ta sig an 270km gravel på en dag eller bara bryta den mentala blocken att testa en svår teknisk led under ett enduroevent.

Vi har under året varit delaktiga i 23st event av olika slag och mött strax över 600 unika cyklister, Både med och utan E-Bikes… och ingenstans på dessa event ser vi polariseringen man läser om här.

Och när det finns elcyklar att prova så tycker 99% av de som testar att det var sjuuuukt kul cykling och att de gärna skulle ha en, och då är det allt från motionärer till Sveriges absolut yttersta elit.

En sak man ofta hör är att de som cyklar ebikes är lata och feta, att de vill ta genvägar för att kunna cykla och att motorn skulle göra att man inte får någon som helst träning.
Men alla som testat tex ett pass motocross eller gokart eller rent av kört några stenhårda varv i en pumptrack med en dirthoj vet att man trots att man inte tog ett tramptag så är man helt slut i kroppen.

Samma sak gäller med en E-Bike.
Man kanske inte har samma mjölksyra i benen eller svidande känsla i lungorna efter ett pass men när man kommer hem är man ganska slut som artist och går som Zeb Macahan dagen efter pga träningsvärken. ?

Kunskap skapar förståelse.
Och kunskapen om E-MTBn är förfärligt låg.
Både hos cyklister och myndigheter. ?‍♂️

Over and out.
Starkt Roger, fattar inte att du orkar. Heders att du faktiskt försöker sprida lite insikt. Gissningsvis kommer rundgången fortsätta.

Man kan lyssna för att förstå, eller lyssna för att svara.

Det var det inte. Det har varit omdebatterat också med riktiga cyklar i skogen. Men: Min kvalificerade gissning är att läget har försämrats betydligt på grund av elcyklarna. Tråkigt.

Motorfordon hör nog hemma på särskilda banor och inte i vår fria natur. Det tycker jag som medborgare, inte som cyklist. Jag har ingenting emot elcyklar som fenomen utan tror att de är viktiga för att t ex få fler människor att pendla mer miljövänligt till sitt arbete och liknande.

Jag tror att personer som inte kan något om cykling och tar avstånd från den inte kan se skillnad på en cykel med eller utan motor. Jag har själv, flera gånger, fått frågan om lathet ingår som cyklist med batteri - varpå jag förklarade att det inte är ett batteri - men en bakdämpare.

Jag vill gärna se bevis på att elcyklar för till mer slitage, bortsett från det givna ökade slitaget av att man faktiskt kan cykla längre på kortare tid. I min värld är det positivt då man hinner mer på kortare tid vilket passar för mig som småbarnsförälder eftersom fritid något jag inte har massvis av.

Jag har ingen el-mtb - men har haft. Elcykel gjorde det möjligt stt cykla mycket längre och upptäcka nya områden utan att behöva köra bil dit.

Jag vill gärna se bevis på att elcyklar för till mer slitage, bortsett från det givna ökade slitaget av att man faktiskt kan cykla längre på kortare tid.
Jag skulle gärna vilja se bevis på det motsatta, att så inte skulle vara fallet låter om inte häpnadsväckande så kontraintuitivt. Själva principen bakom slitaget ökar ju.

En cykel som står still på skogsmark sliter inte särskilt på marken. När ett vridmoment appliceras på hjulet, genom drivlinan, förs cykeln framåt genom att däcket river i terrängen. En motor är ju inget annat än ett extra vridmoment, vid sidan av den extra tyngd som batteri och motor tillför. Ett däck som river starkare i terrängen, tycker jag rimligen orsakar större skada än alternativet.

TIllägg: Med det sagt så känns det inte mer än logiskt att bevisbördan ligger på er.

Senast ändrad:
Jag tror att personer som inte kan något om cykling och tar avstånd från den inte kan se skillnad på en cykel med eller utan motor. Jag har själv, flera gånger, fått frågan om lathet ingår som cyklist med batteri - varpå jag förklarade att det inte är ett batteri - men en bakdämpare.

Jag vill gärna se bevis på att elcyklar för till mer slitage, bortsett från det givna ökade slitaget av att man faktiskt kan cykla längre på kortare tid. I min värld är det positivt då man hinner mer på kortare tid vilket passar för mig som småbarnsförälder eftersom fritid något jag inte har massvis av.

Jag har ingen el-mtb - men har haft. Elcykel gjorde det möjligt stt cykla mycket längre och upptäcka nya områden utan att behöva köra bil dit.
Måste man hinna så himla mycket då? Är en lite kortare tur med något sämre snitthastighet automatiskt sämre? Om man får stopp i något tekniskt eller behöver gå upp för en backe, kunde man lika gärna stannat hemma då?

Här är grejen. Att köra snabbt och långt är inte en rättighet eller förutsättning för att ha trevligt i skogen. Innan hjälpmotorer körde man efter sina förutsättningar och hade det bra.

Högre fart och längre distanser ökar slitage och risk för incidenter.

Jag skulle gärna vilja se bevis på det motsatta, att så inte skulle vara fallet låter om inte häpnadsväckande så kontraintuitivt. Själva principen bakom slitaget ökar ju.

En cykel som står still på skogsmark sliter inte särskilt på marken. När ett vridmoment appliceras på hjulet, genom drivlinan, förs cykeln framåt genom att däcket river i terrängen. En motor är ju inget annat än ett extra vridmoment, vid sidan av den extra tyngd som batteri och motor tillför. Ett däck som river starkare i terrängen, tycker jag rimligen orsakar större skada än alternativet.

TIllägg: Med det sagt så känns det inte mer än logiskt att bevisbördan ligger på er.
Du vill alltså koka ner allemansrätten till en magisk formel om medelwatt över tid? Ingår luftfuktighet och jordmån i ekvationen?

Hästar sliter ofantligt mer, men jag har ännu aldrig hört en ridklubb diskutera om de enbart skall ha ponnys istället för fullstora hästar. Kanske för att de inser att ett rimligt slitage tillåts och kritiker struntar i storlek på häst. Det finns ingen som objektivt kommer kunna mäta skillnaden när det gäller cykling. Jag har varit ledare i Friluftsfrämjandet samt lokal cykelklubb. Den lokala cykelklubben har många elitsatsande ungdomar och de håller garanterat ett högre snitt i effekt än vad de långsammare inom FF skulle klara, även med el-MTB. Hur hanterar du det? Hela denna debatt är nonsens eftersom ingen icke-cyklist kommer hålla isär oss och NVV har inget stöd i lagen.

Hittade en undersökning från 2015. Här har vi ngt att studera?
Minns jag rätt så är sammanfattningen att inget ökat slitage kan mätas, men en oro för att genomsnittlig sträcka per cyklist skulle kunna öka. Eftersom det är trail parks i USA så är det föreningar som ansvarar för underhåll.

För övrigt finns det även där en debatt då cykling är turism i större utsträckning, samtidigt som "sleepy mountain towns" inte vill ha mer turister.

Nej, jag har absolut aldrig sett nån slötrampa upp för nån backe i skogen med emtb, jag har sett vanlig typ cresent (el)med cykelkorg slötrampa fort på asfalt upp för backe. Har aldrig hört att nån köpt emtb för att cykla i skogen utan att bli svettig, därimot blev jag jävligt svettig när jag prova emtb i skogen, va mycke jobbigare än jag trodde, nej jag har inte dålig kondis
Då finns de alltså inte. Eller möjligheten att öka farten i skogen. Och de som säger att de köper elcykel för att inte bli svettiga ljuger. Att köra mc i skogen är också jobbigt (säkert tror många att det inte är så jobbigt). Vad betyder det?

Men lille vän , mitt inlägg var ju ett skämt med en gnutta ironi om du tänker på mitt svar till skogling. Trodde alla skulle förstå att jag bara drev lite men uppenbarligen inte.
Aha, antar att ditt försök till härskarteknik är/var ett ironiskt skämt också?

Det kvittar om så 20000 elcyklister trimmar sina cyklar. Då är det 20000 elcyklar som inte klassas som cyklar längre och är alltså offtopic.
Så, om folk gör nåt (enkelt och) olagligt är det off topic?
Ja det är svammel att gång på gång på gång på gång dra upp Segways och elsparkcyklar. Sett många Segways och elsparkcyklar på stigarna?
Din jämförelse mellan en e-Mtb och en moped med förbränningsmotor var t.ex. allmänt tramsande och felaktig.
Men segways och elsparkcyklar klassas väl som cyklar (liksom motorförsedda cyklar)?
En elmoped med trampor, då? Är det en cykel?
Du skriver och kastar ur dig motfrågor som totalt vänder på vad den ursprungliga frågan ens var. Sen förväntar du dig svar inom 5min annars gnälls det att folk inte svarar dig.
Ja, jag testar dina och andras påståenden och åsikter. Som vuxna gör.
Svarade du på nån av mina frågor? Eller försöker du avfärda dem (igen)?

med tanke på alla fördomar folk har här på happy om elcyklister och sitter och rent av gör narr om oss så är svaret nej.
Du vill alltså sabotera för motorlösa cyklister i Sverige. Du svarade på frågan. Bra. Men dessa svarade du inte på:

Är det svammel att elcyklar, segways och elsparkcyklar klassas som cyklar? Ja eller nej?
Vilka jämförelser anser du vara felaktiga?
Kan du ge exempel på mitt "allmänna tramsande"?

Du vill alltså koka ner allemansrätten till en magisk formel om medelwatt över tid? Ingår luftfuktighet och jordmån i ekvationen?

Hästar sliter ofantligt mer, men jag har ännu aldrig hört en ridklubb diskutera om de enbart skall ha ponnys istället för fullstora hästar. Kanske för att de inser att ett rimligt slitage tillåts och kritiker struntar i storlek på häst. Det finns ingen som objektivt kommer kunna mäta skillnaden när det gäller cykling. Jag har varit ledare i Friluftsfrämjandet samt lokal cykelklubb. Den lokala cykelklubben har många elitsatsande ungdomar och de håller garanterat ett högre snitt i effekt än vad de långsammare inom FF skulle klara, även med el-MTB. Hur hanterar du det? Hela denna debatt är nonsens eftersom ingen icke-cyklist kommer hålla isär oss och NVV har inget stöd i lagen.
En häst har ingen motor. En elcykel har en motor.
Hjälper det som information ?

Det jag menar är att du ställer en sak mot en annan och att den ena skall sättas med förbud för att rättfärdiga den andra.
Helt utan att det finns något som helst motsatsförhållande till att båda skall fungera i skogen samtidigt.
Allemansrätten omfattar inte motorer.
Mellan MTB och E-Bike sitter hela skillnaden i huvudet på ”emot laget”
För det är två cyklar vi pratar om, med exakt samma användningsområde och med exakt samma avtryck ute i naturen.
Ja den ena har assistans när du trampar men det är ingen motorcross vi pratar om.
Allemansrätten omfattar inte motorer.
Och jag kan nog diskutera detta med både andra cyklister, NVV och länsstyrelser i timmar utan att de skulle kunna få sina visioner om E-bikes skadeverkan, och därmed förbud som hållbar.
Och detta beror som jag skrev tidigare om ren okunskap hur en E-Bike fungerar, mångt och mycket från människor som aldrig ens har testat en. ?‍♂️
En elcykel har en motor. En cykel har det inte. För att göra det enkelt har man inte imkluderat motorer i allemansrätten.
Men att diskutera det vidare här i detta forum är ganska fruktlöst, dels för att hälften aldrig kommer lyssna på några argument och bara rapa samma mantra hela tiden, och såklart för att oavsett vad denna tråden mynnar ut i så har det noll bärighet i verkligheten och kommer aldrig leda till några fra
Steg. ?‍♂️?
Det är kul med extra kraft. Det förstår vi. Allemansrätten inkluderar inte motorer.
När det gäller mitt eventuella ekonomiska intresse i E-Bikes i skogen så har det absolut noll med denna tråden att göra då samtliga event går långt utanför allemansrätten och kräver tillstånd för att kunna arrangeras.

Därav min kontakt med både polis, kommuner och olika myndigheter under de senaste åren.
Så jag lägger mycket av min vakna tid på att få cyklister att just cykla och få utmana sig själva.
Oavsett om det är att ta sig an 270km gravel på en dag eller bara bryta den mentala blocken att testa en svår teknisk led under ett enduroevent.

Vi har under året varit delaktiga i 23st event av olika slag och mött strax över 600 unika cyklister, Både med och utan E-Bikes… och ingenstans på dessa event ser vi polariseringen man läser om här.

Och när det finns elcyklar att prova så tycker 99% av de som testar att det var sjuuuukt kul cykling och att de gärna skulle ha en, och då är det allt från motionärer till Sveriges absolut yttersta elit.
Ja, extra kraft är kul. Därför har inte motorcyklar 45 hk utan mycket mer än som krävs. Inget argument. Många saker som är kul är förbjudna.
En sak man ofta hör är att de som cyklar ebikes är lata och feta, att de vill ta genvägar för att kunna cykla och att motorn skulle göra att man inte får någon som helst träning.
Men alla som testat tex ett pass motocross eller gokart eller rent av kört några stenhårda varv i en pumptrack med en dirthoj vet att man trots att man inte tog ett tramptag så är man helt slut i kroppen.
Kam du citera var nån skrivit det? Med 2000 inlägg i denna tråd borde det vara enkelt. Jag har flera gånger frågat efter citat om "hat" och annat som inte skrivits. Inga exempel.
Samma sak gäller med en E-Bike.
Man kanske inte har samma mjölksyra i benen eller svidande känsla i lungorna efter ett pass men när man kommer hem är man ganska slut som artist och går som Zeb Macahan dagen efter pga träningsvärken. ?
Och motorer inkluderas inte i allemansrätten.
Kunskap skapar förståelse.
Och kunskapen om E-MTBn är förfärligt låg.
Både hos cyklister och myndigheter. ?‍♂️
Vad är det för kunskap vi motorlösa cyklister missat? Att det är kul med extra kraft (på elcykel, cross och endurohojar)? Vi vet detta. Och vi vet att motorer inte inkluderas i allemansrätten.

Starkt Roger, fattar inte att du orkar. Heders att du faktiskt försöker sprida lite insikt. Gissningsvis kommer rundgången fortsätta.

Man kan lyssna för att förstå, eller lyssna för att svara.
Vad är denna insikt som cyklister saknar? Vi vet att det är kul med motorer.

Och är du inte intresserad av vad ipad jobbar med?

Screenshot_20231016_121024_Chrome.jpg

En häst har ingen motor. En elcykel har en motor.
Hjälper det som information ?
Ett bevis på att 2000+ inlägg inte leder någonvart. Visa mig vilken lag som förbjuder en elassisterad i cykel i skogen så skall jag svara på om din information hjälper. Läs gärna även IMBA-rapporten (inlägg #2079) och fundera på om NVV har något fog för sin åsikt (som alltså inte är detsamma som en lag).

Det är ren fysik. Mer kraft ner i marken på kortare tid. Det går snabbare att ta sig från A till B i 200 än i 110. Lagarna tar inte hänsyn till ditt livspussel.
Ja, mer/längre cykling (och mer kraft) ger ett ökat slitage.

Det är alternativet om man vill tillåta motorer på platser där motorer inte är tillåtna. För mig känns det mycket enklare att inte använda motorer där motorer inte är tillåtna.
Ja, hästar sliter också. Liksom älgar och vildsvin. Ska vi förbjuda djuren i skogen så människor med motoriserade cyklar ska få plats?

Vad är denna insikt som cyklister saknar? Vi vet att det är kul med motorer.

Och är du inte intresserad av vad ipad jobbar med?

Visa bilaga 660821
Tidig lunch idag?
Insikten du saknar är att en laglig elcykel inte är det enduro/cross/motorcykelmonster som du framställer det som. I en en medelmåttig backe - även på asfalt - får jag använda lårmusklerna rejält för att hålla farten uppe. Och jag tappar ofelbart de där 25 km/h. Man åker inte elcykel, man måste faktiskt använda benen också.

Det stora och primära problemet är människors beteende, inte tekniken i sig.

Tidig lunch idag?
Insikten du saknar är att en laglig elcykel inte är det enduro/cross/motorcykelmonster som du framställer det som. I en en medelmåttig backe - även på asfalt - får jag använda lårmusklerna rejält för att hålla farten uppe. Och jag tappar ofelbart de där 25 km/h. Man åker inte elcykel, man måste faktiskt använda benen också.

Det stora och primära problemet är människors beteende, inte tekniken i sig.
Du är fortfarande intresserad av vad JAG jobbar med men inte ipad? :) Imponerande (dålig självinsikt och förmåga till självransakan).

"Guns don't kill people, people kill people", jag vet. Det är inte vapnet (eller motorfordonet) i handen som är problemet...

Det är alternativet om man vill tillåta motorer på platser där motorer inte är tillåtna. För mig känns det mycket enklare att inte använda motorer där motorer inte är tillåtna.

Ja, hästar sliter också. Liksom älgar och vildsvin. Ska vi förbjuda djuren i skogen så människor med motoriserade cyklar ska få plats?
Du har ännu inte lyckats bevisa var förbudet mot motorer finns, trots att du står för majoriteten av inläggen. Det borde tillhöra god ton att du kan ge argument som är annat än "jag tycker". Det finns alltså inget motsatsförhållande mellan älgar, uttrar, harar, orrar (och det andra uteliggardjuren) och elassisterade cyklar. Din tes om "enda alternativ" är något du själv hittat på och sedan använt denna tråd som en ekokammare för att sprida.

Dagens lagliga alternativ är att vi alla njuter av cyklingen, enligt den rätt vi har. Det innebär att alla cyklister (oavsett cykel) måste visa omdöme, undvika onödiga skador i naturen och vara trevliga och visa respekt mot de vi möter.

Då finns de alltså inte. Eller möjligheten att öka farten i skogen. Och de som säger att de köper elcykel för att inte bli svettiga ljuger. Att köra mc i skogen är också jobbigt (säkert tror många att det inte är så jobbigt). Vad betyder det?
Jag köpte inte elhoj för att slippa bli svettig eller för att det ska gå fortare så återigen så tror du att dina antagande är sanning och korrekt.

Du har ännu inte lyckats bevisa var förbudet mot motorer finns, trots att du står för majoriteten av inläggen. Det borde tillhöra god ton att du kan ge argument som är annat än "jag tycker". Det finns alltså inget motsatsförhållande mellan älgar, uttrar, harar, orrar (och det andra uteliggardjuren) och elassisterade cyklar. Din tes om "enda alternativ" är något du själv hittat på och sedan använt denna tråd som en ekokammare för att sprida.
Ja, det blir många inlägg när detta inte accepteras:
"Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten."
Inte min åsikt utan NVVs bedömning. Jag delar den dock. En tydlig och logisk gränsdragning.

Alternativet (om man vill ha motorer under allemansrätten) är att ha väldigt komplicerade regler för att se till att den extra kraft (det är ren fysik och ingen åsikt) som en motor tillför inte skadar den allmänna naturen.
Dagens lagliga alternativ är att vi alla njuter av cyklingen, enligt den rätt vi har. Det innebär att alla cyklister (oavsett cykel) måste visa omdöme, undvika onödiga skador i naturen och vara trevliga och visa respekt mot de vi möter.
Cyklar är cyklar. Cyklar har ingen motor. Ja, omdöme och hänsyn krävs. Några av de som förespråkar elcyklar här verkar inte visa prov på nåt av dem. De får inga mothugg av tex dig. Du behöver inte redovisa var och när du jobbar (!). Är det praxis inom elcykelkommunityt?

Jag köpte inte elhoj för att slippa bli svettig eller för att det ska gå fortare så återigen så tror du att dina antagande är sanning och korrekt.
Varför köpte du då en elcykel? De jag vet som köpt elcykel gör det för att inte behöva anstränga sig lika mycket. Har alla dessa fel?

Jag har, även om jag insett att det inte är förbjudet, varit negativt inställd till elcyklar på "våra" stigar. Men nu börjar jag svänga tack vare BFS.. :-)
Bäst jag börjar promota knark, innan alla omvänds till knarkare (för att jag är emot det)!

Ja, det blir många inlägg när detta inte accepteras:
"Att köra elcykel ingår inte i allemansrätten."
Inte min åsikt utan NVVs bedömning. Jag delar den dock. En tydlig och logisk gränsdragning.

Alternativet (om man vill ha motorer under allemansrätten) är att ha väldigt komplicerade regler för att se till att den extra kraft (det är ren fysik och ingen åsikt) som en motor tillför inte skadar den allmänna naturen.

Cyklar är cyklar. Cyklar har ingen motor. Ja, omdöme och hänsyn krävs. Några av de som förespråkar elcyklar här verkar inte visa prov på nåt av dem. De får inga mothugg av tex dig. Du behöver inte redovisa var och när du jobbar (!). Är det praxis inom elcykelkommunityt?
Jag gör ett SISTA försök. Kan du visa vilken lag som begränsar användningen av en elassisterad cykel? NVVs hemsida är inte en lag. Allemansrätten är inte en lag utan dess begränsningar regleras i andra lagar, vilket är klarlagt många gånger i denna tråd. Jag rekommenderar Lagen.nu eftersom den innehåller förarbeten.

Jag har i stort inte tagit sida i tråden eftersom jag inte anser att det finns en sida att välja. Hur man beter sig i naturen borde vara universiellt. Dina debatter om jobb har jag heller inte lagt mig i på något sätt. men jag lovar dig att jag har mer yrkeserfarenhet i dessa frågor än du eller 95% av deltagarna i tråden.

Jag gör ett SISTA försök. Kan du visa vilken lag som begränsar användningen av en elassisterad cykel? NVVs hemsida är inte en lag. Allemansrätten är inte en lag utan dess begränsningar regleras i andra lagar, vilket är klarlagt många gånger i denna tråd. Jag rekommenderar Lagen.nu eftersom den innehåller förarbeten.

Jag har i stort inte tagit sida i tråden eftersom jag inte anser att det finns en sida att välja. Hur man beter sig i naturen borde vara universiellt. Dina debatter om jobb har jag heller inte lagt mig i på något sätt. men jag lovar dig att jag har mer yrkeserfarenhet i dessa frågor än du eller 95% av deltagarna i tråden.
Tja, NVV som expertmyndighet tolkar allemansrätten som att den inte omfattar fordon med motorer. Det räcker väl?

Hade jag kört med elmotor på min terrängcykel hade jag gett fan i att göra det utan tillstånd från markägare till dess det kommer en prejudicerande dom eller stiftas en specifik lag som visar vad det är som gäller för denna typ av motorfordon.

Att på eget bevåg köra med motorfordon i skogen, i strid med gällande tolkning av allemansrätten, för att man ”tycker att det är gött” är väl ändå förkastligt, eller?

Det gick alltså inte fram att NVV anser att elcyklar inte ingår i allemansrätten... Jag tror att NVVs jurisiska personer har läst mer än denna tråd (och kanske mer än lagen.nu). Vad tror du? Eller är NVV "natur muppar", vilket påståtts (utan protester från elcykelsidan). Elcyklar är (liksom vejpning) en rätt ny tillföreteelse som inte testats lagligt än. Jag tar det igen, ett tag var vejpning inte klassat som rökning och man kunde alltså vejpa där det var rökförbud. Nu är vejpning, mycket logiskt, klassat som rökning. Vad jag vet behövdes ingen dömas för vejpning utan man klassade, mycket logiskt, vejpning som rökning.

Jag har flera gånger skrivit att en motor är en motor. Det är inte logiskt att nåt med motor klassas som cykel. Men elcyklar, elsparkcyklar och segways klassas som cyklar.
Ja, det borde vara universiellt att man beter sig i naturen. Men så är det inte. Vissa beter sig dåligt i naturen.
Det är inte min debatt om jobb. Är det så du uppfattat det? :) Nån undrar publikt (ad hominem, naturligtvis) vad jag jobbar mer, eftersom jag skriver så mycket. Vad säger din forumerfarenhet om den nivån på argumentationen (dvs inte bemöta argument utan gå på person)?
Jag ifrågasätter inte din (eller nån annans) erfarenhet av juridik.

Jag tycker gränsdragningen mellan cykel utan motor och cykel med motor är väldigt enkel och logisk. Självklar, tom. Vad tycker du?
Vad är ett bättre, tydligare och mer logiskt alternativ? 250W över en timme (utan 750W momentant)? Eller ska den extra kraften fördelas utifrån en speciell tabell/momentkurva där man tar hänsyn till andra värden, såsom väder och underlag?

För att kunna lägga min energi på utförsåkningen. Anser du att man inte blir trött, sliten eller svettig av downhillcykling också?
Det blir man definitivt. Liksom av cross och enduro. De som köper elcykel och inte kör utför, då? De som köpt en elcykel för att de inte vill ta i lika mycket.

Hela den här diskussionen är kring två olika filosofier hur man ser på allemansrätten. Dels har vi de som strikt vill se den ur ett juridiskt perspektiv, att den definieras av andra lagar och att allt som inte är uttryckligen är förbjudet är tillåtet. Å andra sidan har vi de som ser att allemansrätten är något större, en slags ”gentlemens agreement” kring hur man beter sig på andras skog och mark, något som inte nödvändigtvis finns skrivet i lag men som utvecklats genom generationer och därmed har en bred acceptans, både bland markägare och allmänhet.

I takt med att alltfler väljer den första filosofin tror jag att allemansrättens dagar är räknade, den kommer att förlora sin breda acceptans. NVV förstår detta och deras tolkningar och rekommendationer bör förstås ur det perspektivet.

Hela den här diskussionen är kring två olika filosofier hur man ser på allemansrätten. Dels har vi de som strikt vill se den ur ett juridiskt perspektiv, att den definieras av andra lagar och att allt som inte är uttryckligen är förbjudet är tillåtet. Å andra sidan har vi de som ser att allemansrätten är något större, en slags ”gentlemens agreement” kring hur man beter sig på andras skog och mark, något som inte nödvändigtvis finns skrivet i lag men som utvecklats genom generationer och därmed har en bred acceptans, både bland markägare och allmänhet.

I takt med att alltfler väljer den första filosofin tror jag att allemansrättens dagar är räknade, den kommer att förlora sin breda acceptans. NVV förstår detta och deras tolkningar och rekommendationer bör förstås ur det perspektivet.
Exakt. T o m Wikipediasidan om allemansrätten skriver:

Under 2000-talet har diskussionen runt allemansrättens reella ursprung, dess inskränkningar och konflikt med äganderätt och hemfrid ökat.

En amerikanisering, helt enkelt. Mycket sorgligt. Har noterat samma sak på exempelvis badplatser, där vissa människor tar med sig grillar och står och lagar till stora köttstycken som osar över hela stranden. Man breder ut sig, gapar och bär sig svinigt åt. ”Jag betalar faktiskt skatt för det här!”

Det här med ”laget före jaget” har uppenbarligen tappat i anseende sedan 1980-talet. Häromåret var det ständiga bråk på en av nattbussarna i min hemkommun. Vid ett tillfälle var det en yngling som ställde sig och pissade inne i bussen. När chauffören försökte slänga av honom vägrade ynglingen med kommentaren ”Min pappa har betalat så mycket i skatt så han äger fan den här bussen.”.”

Senast redigerad av en moderator:
Tja, NVV som expertmyndighet tolkar allemansrätten som att den inte omfattar fordon med motorer. Det räcker väl?

Hade jag kört med elmotor på min terrängcykel hade jag gett fan i att göra det utan tillstånd från markägare till dess det kommer en prejudicerande dom eller stiftas en specifik lag som visar vad det är som gäller för denna typ av motorfordon.

Att på eget bevåg köra med motorfordon i skogen, i strid med gällande tolkning av allemansrätten, för att man ”tycker att det är gött” är väl ändå förkastligt, eller?
Jag gör ett pedagogiskt försök.

NVV är en myndighet som bl.a föreslår lagstiftning på frågor kring natur. De delger också information och tolkningar. Vissa är enkla, andra är svårare. I detta fall har det uppstått en situation (ni kan kalla det kryphål om ni vill) där en ny typ av fordon lagligen får användas i naturen. Jämför med t.ex vattenskoter. NVV försökte begränsa användningen av vattenskoter men förlorade i EU-domstolen. NVV anser att den nya typen (elassisterade cyklar) inte bör få användas i naturen, men ingen lag har ändrats som skapar den begränsningen. NVVs åsikt är vi alla eniga om. Lagstödet för denna åsikt saknas och det är kärnfrågan. Tills dess att svensk lagstiftning ändras kvarstår situationen. Under tiden kan vi ha skilda åsikter om det är rimligt, men vad som är tillåtet är inte en fråga om åsikt.

Ett annat sätt att uttrycka det är att det finns ingen lag som du kan åtalas eller anmälas för om du använder en elassisterad cykel. NVV kan arbeta för att ändra detta, men min prognos är att de inte kommer lyckas.

Jag gör ett pedagogiskt försök.

NVV är en myndighet som bl.a föreslår lagstiftning på frågor kring natur. De delger också information och tolkningar. Vissa är enkla, andra är svårare. I detta fall har det uppstått en situation (ni kan kalla det kryphål om ni vill) där en ny typ av fordon lagligen får användas i naturen. Jämför med t.ex vattenskoter. NVV försökte begränsa användningen av vattenskoter men förlorade i EU-domstolen. NVV anser att den nya typen (elassisterade cyklar) inte bör få användas i naturen, men ingen lag har ändrats som skapar den begränsningen. NVVs åsikt är vi alla eniga om. Lagstödet för denna åsikt saknas och det är kärnfrågan. Tills dess att svensk lagstiftning ändras kvarstår situationen. Under tiden kan vi ha skilda åsikter om det är rimligt, men vad som är tillåtet är inte en fråga om åsikt.

Ett annat sätt att uttrycka det är att det finns ingen lag som du kan åtalas eller anmälas för om du använder en elassisterad cykel. NVV kan arbeta för att ändra detta, men min prognos är att de inte kommer lyckas.
Jag gör ett pedagogiskt försök:

Varför använder människor elmotorer i terrängen trots att NVV säger att det inte ingår i allemansrätten?

Såg inga problem med att cykla i skog eller ökenområden i usa. Men kan ju vara olika regler var
There was a big, high wall there that tried to stop me
A sign was painted said "Private Property"
But on the backside, it didn't say nothing
This land was made for you and me

Det är möjligt att de inte lyckas. Det är möjligt att allemansrätten (som är rätt unik i världen) försvinner. Vems fel är det då? Retorisk fråga, det är såklart mitt fel...

Trots min envishet så är jag principiellt mer på sidan att det ytterst handlar om respekt. Jag har dock extremt svårt för rena faktafel kring denna fråga, samt en lite för stor erfarenhet av myndigheter som gärna sträcker sig längre än vad de har mandat för. Att en myndighet påstår att något är olagligt utan att ha stöd för det ser jag som anmärkningsvärt. Just NVV har tyvärr flera misslyckade försök bakom sig men fortsätter ändå.

Jag ser aldrig att jag kommer äga en elassisterad cykel (jag gillar lätta cyklar och långauppförsbackar...), men jag köper inte att det är där gränsen går för vad allmänheten tolererar. MTB har gått från cykling på enklare stigar till att bli alltmer tekniskt, därmed ökar också jakten på utmanande terräng. Fler spår skapas, vi åker runt med mer skydd, cyklarna ser "mer udda" ut och vi kommer allt längre ifrån den s.k allmänheten. Om vi alla fortfarande åkte runt med helstela stålramar hade kanske min syn varit annorlunda, men vi har gradvis flyttat ribban. Samtidigt är konflikterna, skadorna och störmomenten för få för att cykling (i alla former) skall regleras bort. Det som är mer troligt är att trånga områden runt storstäder styrs upp mer. (Hellas, Änggårdsbergen etc.).

Varför använder människor elmotorer i terrängen trots att NVV säger att det inte ingår i allemansrätten?
För att det är L A G L I GT. Därmed upp till individen att välja. Varför dricker du alkohol när fokhälsomyndigheten säger att det är farligt. Varför äger du varor som tillverkas i Kina trots att du vet att de inte har samma arbetsförhållanden som i Sverige.

För att NVV inte är ett beslutande organ i frågan utan de gör tolkningar baserat på egen agenda och uppfattning för stunden och gör det på uppdrag av regeringen.

Och det är inte första och absolut inte sista gången de ”sätter ner foten” utan att ha stöd uppifrån. ?

För att det är L A G L I GT. Därmed upp till individen att välja. Varför dricker du alkohol när fokhälsomyndigheten säger att det är farligt. Varför äger du varor som tillverkas i Kina trots att du vet att de inte har samma arbetsförhållanden som i Sverige.
Jag tycker gränsdragningen mellan cykel utan motor och cykel med motor är väldigt enkel och logisk. Självklar, tom. Vad tycker du?
Vad är ett bättre, tydligare och mer logiskt alternativ? 250W över en timme (utan 750W momentant)? Eller ska den extra kraften fördelas utifrån en speciell tabell/momentkurva där man tar hänsyn till andra värden, såsom väder och underlag?

Tillbaka
Topp