El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Precis som @Roger_Edvinsson har jag roat mig med att söka en hel till tillstånd för event av olika slag. De flesta man har att göra med är vettiga, men det finns också gott om stolpskott som inte kan hålla isär lagen från personliga värderingar. Vi har den lokala polisen som inte ville ge tillstånd till ett arrangemang i motorsport för han tyckte att det var farligt och att barn kunde tro att det var "ok" att börja med motorsport om polisen gav tillstånd. En hänvisning till berörd FAP gav inget gehör så vi skickade helt enkelt ansökan till en vettigare person och så var det löst. Jag har haft tillsynsmyndighet som ogillade konserter jag arrangerade, de ringde upp nattklubben vi hyrde och beskrev oss som olämpliga. De missade detaljen att jag även satt i styrelsen för nattklubben. En miljöhandläggare som var konflikträdd - när det kom klagomål på vår verksamhet (motorsport) frågade han om vi inte kunde byta till någon annan sport, vi är ca. 1000 medlemmar i klubben som skulle lösa hans problem genom att... sluta.

Min poäng är att förvånansvärt många inom myndigheter inte klarar av en bra balansgång. Vi kan kalla det kultur eller konspirationsteorier, men det finns gott om personlig aktivism. Vi såg för ett par månader sedan hur Cykel-SM hanterades, samtidigt ifrågasätter ingen fotbollens existens trots allt skit den drar med sig.

Om cyklar skulle begränsas så är det inte p.g.a el-mtb, utan för att det på ett fåtal platser i Sverige är trångt i skogen. Vi och hästfolket sitter i samma sits och behöver förstå politik lite bättre. Det sista vi behöver är denna nonsensdebatt på Sveriges största cykelforum.

Ingen i denna tråd har kunnat visa något som begränsar el-mtb i lagen, enbart ett uttalande från NVV om vad de tycker. I samtliga mina exempel ovan "tyckte" representanter för myndigheter saker som de inte hade stöd för i lagen, därmed fick de inte rätt i slutändan.

Jag är absolut beredd att ”offra” vanlig MTB i skog och natur om det är så att DE som cyklar just dessa cyklar är beredda att offra andra för att få sin hobby rumsren…
Ursäkta men tolkar jag dig rätt? Du ser hellre en framtid där all form av allemansrättslig cykling i naturen upphör för att du ska få en personlig vendetta mot folk som är oroade för exakt den framtiden du önskar?

Jag försöker inte offra er på ett altare för att förändra nuvarande lagstiftning. Jag försöker bibehålla dagens ordning för att undvika något värre. I min värld är det bättre att analog mtb får kvarstå under allemansrättens vingar än att all form av cykling i naturen förbjuds. Jag har svårt att se det ställningstagandet som särskilt egoistiskt. Däremot lever jag som jag lär och därför undviker jag själv emtb.

Som så många har sagt och bevittnat så bryr sig sällan de som arbetar för att sätta hinder för cykling i skog och natur vilken typ av hoj det är utan bara att cyklar skall förbjudas.

Fornstigen, Törnskogen, Bogesund är ypperliga exempel på att det är cyklingen som är det stora problemet för dessa människor. Vandrare och hundägare verkar ha betydligt mer att säga till om i frågan och får oftast sin vilja igenom bör det börjar tvistas med kommuner och myndigheter.
Här är vi helt överens. Och det är också just detta som är orsaken för varför jag är rädd att e-mtb kan orsaka framtida inskränkningar. Därför att de som sitter på makten (dvs inte jag) kan använda emtb som argument för generella förbud.

Anställda på NVV och länstyrelsen i olika delar av landet är knappast heller kända för att ha en nyanserad bild på just cyklister heller.
Som sagt. Jag tycker inte min oro är obefogad.

Så skall cyklingen ha en chans mot dessa, då måste vi tillsammans hjälpas framåt.
Att du dela upp cyklar i två läger kommer snabbt sänka hela skeppet för vår del av hobbyn.
Det är din vy. Jag tror att det är lättare att som cyklist visa att man delar bild med NVV. Då behöver man inte gå i strid mot tex NVV utan kan istället sluta upp på deras sida.

Ursäkta men tolkar jag dig rätt? Du ser hellre en framtid där all form av allemansrättslig cykling i naturen upphör för att du ska få en personlig vendetta mot folk som är oroade för exakt den framtiden du önskar?

Jag försöker inte offra er på ett altare för att förändra nuvarande lagstiftning. Jag försöker bibehålla dagens ordning för att undvika något värre. I min värld är det bättre att analog mtb får kvarstå under allemansrättens vingar än att all form av cykling i naturen förbjuds. Jag har svårt att se det ställningstagandet som särskilt egoistiskt. Däremot lever jag som jag lär och därför undviker jag själv emtb.

Ja jag offrar gärna det i debatten om nuvarande föreskrifter behöver uppdateras och ändras för att mer matcha dagens samhälle.

Men som cyklist kommer jag med näbbar och klor arbeta för att cyklar fortsatt skall vara tillåtna att använda i naturen.
Och då alla cyklar.
Allemansrätten handlar inte bara om att färdas på knappt framkomliga stigar i naturen utan den handlar lika mycket om all form av cykling utanför vårt gemensamma vägnät, och just framkomligheten till vissa avlägsna platser.

Gravel blommar upp stenhårt nu och E-gravel kan mycket möjligt bli nästa stora grej då cyklister utan 2års vinterträning i källaren även de har en möjlighet att hänga med på de där härliga heldagsturerna som jag själv älskar att göra.

Skall då även dessa hojar förbjudas på enskild väg och mindre stigar?
Baserat på att de sliter mer eller vad??
Att de har en motor som alla rapar i post efter post här. ?‍♂️

Vi gillar att cykla.
Och vi gör det med den cykeln vi gillar.
Hur kan detta vara ett problem.

Och du är tydlig med att du inte offrar E-bikes på ett altare…sålänge det inte inskränktare på din syn på cykling.

Här är vi helt överens. Och det är också just detta som är orsaken för varför jag är rädd att e-mtb kan orsaka framtida inskränkningar. Därför att de som sitter på makten (dvs inte jag) kan använda emtb som argument för generella förbud.

Som sagt. Jag tycker inte min oro är obefogad.

Det är din vy. Jag tror att det är lättare att som cyklist visa att man delar bild med NVV. Då behöver man inte gå i strid mot tex NVV utan kan istället sluta upp på deras sida.

Klart din oro är befogad, men problemet här är inte E-bikes utan beslutsfattarna.

Skall vi alltid bara hålla med myndigheter i allt?
Även om de har ”fel”?

Vilka andra områden gäller det för att inte stöta sig med myndigheter?
Svenskar knyter handen i fickan och säger ”fan det är för jävligt” och sen slutet vi upp bakom det bara för att inte stöta oss med våra meningsmotståndare.

För att förändra måste man knäcka några ägg ibland. ?‍♂️

Nä, det är det knappast. Och här i tråden (!) har det ju rekommenderats modeller som är lättrimmade för skogsbruk. Mycket enkelt att modifiera en motor (tom ett säljargument). Svårt att modifiera en cyklist att göra 45.
Om man tillåter elcrossar med strypning (som kan tas bort med ett knapptryck) så kommer få köras strypta. Eftersom poängen med en elcross är att det är en elcross.
Det har redan avhandlats att det är kul med mer effekt.
Men så kan man inte argumentera eller diskutera. Diskussionen handlar inte om trimmade eller modifierade el-cyklar. Utan om den typen som är klassad som cykel.

Ja jag offrar gärna det i debatten om nuvarande föreskrifter behöver uppdateras och ändras för att mer matcha dagens samhälle.

Men som cyklist kommer jag med näbbar och klor arbeta för att cyklar fortsatt skall vara tillåtna att använda i naturen.
Och då alla cyklar.
Allemansrätten handlar inte bara om att färdas på knappt framkomliga stigar i naturen utan den handlar lika mycket om all form av cykling utanför vårt gemensamma vägnät, och just framkomligheten till vissa avlägsna platser.

Gravel blommar upp stenhårt nu och E-gravel kan mycket möjligt bli nästa stora grej då cyklister utan 2års vinterträning i källaren även de har en möjlighet att hänga med på de där härliga heldagsturerna som jag själv älskar att göra.

Vi gillar att cykla.

Och du är tydlig med att du inte offrar E-bikes på ett altare…sålänge det inte inskränktare på din syn på cykling.

Klart din oro är befogad, men problemet här är inte E-bikes utan beslutsfattarna.

Även om de har ”fel”?

Svenskar knyter handen i fickan och säger ”fan det är för jävligt” och sen slutet vi upp bakom det bara för att inte stöta oss med våra meningsmotståndare.

De har inte fel i det här fallet. Tycker jag. Finns mycket annat som myndigheter gör fel, men alldeles oaktat bygger deras verksamhet alltid på politiska beslut. Engagera dig politiskt, vettja!

”Svenskar knyter handen i fickan.” Världens största klyscha. Vi har aldrig haft ett så konfrontativt klimat som i dag - helt värdelöst. För övrigt föredrar jag knuten näve i fickan framför den usla, franska stilen. Gapar och gormar och når inga resultat alls mer än att göra andra människor jävligt arga.

Konsensus är fint.

Det var en elcykel med motor, där "cyklisterna" aktiverade motorn och höll god fart utan att verka det minsta ansträngda. Detta har inte hänt bara en gång. Jag har blivit omkörd i backar av "cyklar" där "cyklisterna" inte ens trampar.
Varför säger personer som köpt elcykel att de gjort det för att inte bli svettiga (om man nu måste vara vältränad och ha kondis för att cykla elcykel)?

Det låter inte som elcyklar i lagens mening.

De har inte fel i det här fallet. Tycker jag. Finns mycket annat som myndigheter gör fel, men alldeles oaktat bygger deras verksamhet alltid på politiska beslut. Engagera dig politiskt, vettja!

”Svenskar knyter handen i fickan.” Världens största klyscha. Vi har aldrig haft ett så konfrontativt klimat som i dag - helt värdelöst. För övrigt föredrar jag knuten näve i fickan framför den usla, franska stilen. Gapar och gormar och når inga resultat alls mer än att göra andra människor jävligt arga.

Konsensus är fint.
Tycker jag var ett bra tillägg som inte direkt ger deras tolkning företräde. ?‍♂️?

Och när du säger att jag skall engagera mig…så kanske du skulle ta reda på hur mycket engagemang jag lägger i cykelfrågan utanför denna lilla internettbubbla kallad Happy. ?

Och anledningen till att vi har ett konfrontativt samhället idag är för att de flesta som basunerar ut sin åsikt gör det ANONYMT på forum och FB.
Ytterst få vågar idag publicerar sina namn i diskussioner utan föredrar att i det dolda spy vilken galla de så önskar.

Det här går inte ihop.

Du får lobba för de frågor du tycker är viktiga. Jag har aldrig propagerat för att e-gravels ska förbjudas eller andra liknande saker. Jag har inte ens sagt att e-mtb ska vara förbjudet. Jag har sagt att det är olyckligt att rättsläget är oklart och uttryckt en oro för att e-mtb kan användas av beslutsfattare för att inskränka all form av cykling i naturen.

Vi gillar att cykla.
Jag har klargjort ganska tydligt vad jag ser som problem.

Jag kommer inte ställa mig på barrikaderna vid din sida för att strida mot NVV och jag kommer inte sörja en sekund om e-mtb förbjuds på annat än dedikerade leder. Jag är ingen beslutsfattare. Jag har ingen makt. Men jag har rätt att uttrycka mig, rätt att visa och yttra en rädsla för att vanlig mtb-cykling kan gå förlorad för att ett litet fåtal prompt ska ta strid mot NVV.

Vi tar det en sväng till: Jag är alltså för en modell där dagens allemansrätt består. Och i valet mellan att förbjuda all cykling på annat än dedikerade leder eller bara förbjuda e-mtb så tycker jag valet är superenkelt.

Då får du väl ta din strid med dem om du vill. Men vi har de beslutsfattare vi har, vi har myndigheter som tolkat lagen och vi har tjänstemän runt om i landet som förbereder beslut. Om det visar sig att dessa grupper ser problem med e-mtb men saknar verktyg att specifikt begränsa e-mtb är risken uppenbar att vanlig mtb också stryker med. Tex så som skett på en rad platser genom lokala reservatregler och föreskrifter.

Även om de har ”fel”?

Vilka är "vi"? Uppenbarligen har du och jag skilda uppfattningar. Jag knyter ingen näve i fickan mot något myndighetsbeslut. Hade så klart önskat att regelverket var tydligare men jag tror inte att du och jag önskar samma utgång av det beslutet.

Så, du är inne på att allt fossilt inte ska finnas i naturen/allemansrätten? En tyst elskoter får kanske inrymmas i dagens tillåtna/begränsade skoterkörning?
Ja, samerna (och även andra) verkar föredra skotern framför skidorna. Jag föredrar skidor. Kanske är mitt flåsande för störande för djur och natur?
Jag skrev vad jag är inne på där ingick inte elskoter heller utan enbart kängor vid snöfritt och skidor när det finns snö.

Först kom de för att hämta elcyklisterna, och jag protesterade inte, för jag var inte elcyklist. Sen kom de för att hämta terrängcyklisterna, och jag protesterade inte, för jag var inte terrängcyklist...
Först kom terrängcyklarna (utan motor) och det var under många år inga problem. Sen kom cyklar med motor och det började gnissla. Nu hämtar "de" elcyklisterna och elcyklisterna vill dra med sig terrängcyklisterna i fallet. Ett pris som de är beredda att betala.

Men så kan man inte argumentera eller diskutera. Diskussionen handlar inte om trimmade eller modifierade el-cyklar. Utan om den typen som är klassad som cykel.
Elcyklar klassas som cyklar. De har motor.
Segways klassas som cyklar. De har motor. Saknar pedaler.
Elsparkcyklar klassas som cyklar. De har motor. Saknar pedaler.
En elcross har motor. Saknar pedaler.
Gränsen för vad en cykel är är alltså effekten.

Helst nån annans ägg. Mtb saknar motor och omfattas av allemansrätten. Såklart är det ett lätt offer att offra nåt man inte sysslar med själv.

Spelar nog mindre roll. Alla vet elcyklister är gängkriminella knarkare som säljer o använder doping. En motor är en motor typ ??
En motor är såklart inte en motor. Den hjälper inte till nånting. Inte doping heller. De som dopar sig gör det såklart för smakens skull.

Jag skrev vad jag är inne på där ingick inte elskoter heller utan enbart kängor vid snöfritt och skidor när det finns snö.
Och detta för att...? Om skotern är tyst och utsläppsfri (du tog ju upp ljud och avgaser som problem) och inte skadar marken, vad är problemet att de kör på dedikerade skoterleder? Att det är orättvist att du inte får köra ÖVERALLT med motor PÅ marken?

Senast ändrad:
Tycker jag var ett bra tillägg som inte direkt ger deras tolkning företräde. ?‍♂️?

Och när du säger att jag skall engagera mig…så kanske du skulle ta reda på hur mycket engagemang jag lägger i cykelfrågan utanför denna lilla internettbubbla kallad Happy. ?

Och anledningen till att vi har ett konfrontativt samhället idag är för att de flesta som basunerar ut sin åsikt gör det ANONYMT på forum och FB.
Ytterst få vågar idag publicerar sina namn i diskussioner utan föredrar att i det dolda spy vilken galla de så önskar.

Håller inte med. Konfrontativa människor som är öppna med sina namn (helt oförklarligt, för övrigt, med tanke på vad en del vräker ur sig) finns överallt. Inte minst på så kallade ”sociala” medier som Fejsboukk.

Är du politiskt engagerad eller engagerad i din hobby (cykling)? Oerhört stor skillnad.

Inte riktigt korrekt. Självbalanserande fordon typ Segway och monowheel saknar gräns för högsta effekt.

Först kom terrängcyklarna (utan motor) och det var under många år inga problem. Sen kom cyklar med motor och det började gnissla. Nu hämtar "de" elcyklisterna och elcyklisterna vill dra med sig terrängcyklisterna i fallet. Ett pris som de är beredda att betala.
Är det på grund av elcyklar det är cykelförbud i populära naturreservat?

Och då alla cyklar.

Vi gillar att cykla.

Även om de har ”fel”?

Jag gillar inte heller att bli ihopklumpad. Speciellt inte med någon som är beredd att slänga mig under bussen.

Grejen är att jag personligen verkligen ser en skillnad och ett problem med elMtb.

Det största hotet mot stigcykling idag, imho, är folklig opinion pga incidenter och slitage. Både risk för incidenter och slitage ökar med ökad hastighet och ”räckvidd”. Vi behöver inte mer folk som kör snabbt och långt i skogen just nu, det vore rent krasst bättre om folk körde långsamt och kort turer. Väljer man en elMtb gör man ett aktivt val för att man ska kunna köra snabbare och/eller längre. Onödigt eftersom den stora majoriteten skulle kunna välja en vanlig cykel istället. Men de känner inte för det.

Men vadå? Det är väl ändå den som håller i styret osv… -Jo, men man får tänka bort individ och tänka population.
Men min fru då? Ska hon bli lämnad ensam i skogen då? Va… -Fart efter kamrat, trevlig företeelse.
Men alla handikappade då? -Jo, skaffa ett intyg och kör på! Och jag anser inte att det är ett handikapp att ta korta turer i lågt tempo och gå i någon backe.
Men sluta hata alla elcyklar, gubbkärring! -Jag hatar inga elcyklar. Elcykel för pendling är fantastiskt. Elcykel för gravel eller landsväg känns för mig lite märkligt, men ok om man känner för det. Jag hatar inte ens elMtb, bara att jag önskar att deras ägare inte körde dem i skogen.

Så tänker jag. Kanske inte rätt, men jag gör så gott jag kan. Men jag är ingen ”hatare”. Och jag är inte en omotoriserad elMtbare heller.

Och detta för att...? Om skotern är tyst och utsläppsfri (du tog ju upp ljud och avgaser som problem) och inte skadar marken, vad är problemet att de kör på dedikerade skoterleder? Att det är orättvist att du inte får köra ÖVERALLT med motor PÅ marken?
Nej jag har bara blivit oerhört konservativ och sett att allemansrätten inte innefattar enbart cykling. Det är en väldigt liten del. Jag vill hellre bevara allemansrätten som den var från början tänkt. När det handlar om cyklar så är det endast traditionella cyklar som finner stöd i allemansrätten. Inte någon cykeltyp som förfinats för att kunna framföras i höga hastigheter så som landsväg eller emtb/mtb.

Du kan väl iaf försöka svara på de inlägg jag skriver till dig? Jag svarar ju på det du skriver till mig (och det blir du kränkt av!). Du lägger mer ord/tid på att inte svara (och istället försöka kompensera det med att vara omogen/otrevlig). Har du aldrig sett en elcykel in action? :) Då är det svårt att argumentera. Och du HAR svårt att argumentera. Vilket gör att du bara har otrevligheter kvar.
I ditt svar är det ju dej själv du beskriver, jag svarade ju, läs igen om du inte förstod

Menar du totalförbjudet för snöskoter då alltså?
Fast det är inte totalförbjudet i Norge.
Var får jag köra snöskoter i Norge?
Den nuvarande norska lagstiftningen från 2015 reglerar var snöskoterkörning är tillåten. Denna har öppnat upp privatpersoners möjligheter att köra snöskoter i Norge. Tidigare var snöskoterkörningen till största del begränsad till nyttotrafik.
I jämförelse med svensk lagstiftning är snöskoterkörning starkt begränsad och grundregeln är att föraren själv måste ta reda på var det är tillåtet att köra. Privatåkning är hänvisad till de snöskoterleder som norska kommuner anlägger och sköter. Möjligheten att avvika från leden är begränsad och får ske med maximalt 15 meter. Vid rastning får man avvika något längre, exakt hur långt bestäms i de kommunala bestämmelserna. Körning på väg är endast tillåten då den ska korsas, vilket ska göras på kortast möjliga sträcka.

Öhh va?
Så du tycker att det är rimligt att använda en modifierad e-mtb som ett skäl till varför e-mtb ej hör hemma i skogen? En standard e-mtb är detsamma som en modifierad e-mtb?
Läs frågorna innan du går igång och börjar knacka på tangenterna som en speedad duracellkanin. Inte intresserad av nonsens om segways och annat.

Är det på grund av elcyklar det är cykelförbud i populära naturreservat?
Det var du som började med det tankesättet (att det är en konspiration och vår frihet avgörs här och nu). Jag förtydligade bara lite.
Att förstärka skyddet i extra känsliga miljöer finner jag väldigt logiskt.

Nej jag har bara blivit oerhört konservativ och sett att allemansrätten inte innefattar enbart cykling. Det är en väldigt liten del. Jag vill hellre bevara allemansrätten som den var från början tänkt. När det handlar om cyklar så är det endast traditionella cyklar som finner stöd i allemansrätten. Inte någon cykeltyp som förfinats för att kunna framföras i höga hastigheter så som landsväg eller emtb/mtb.
Hur var det tänkt från början?
Ja, cyklar utan motor inkluderas i allemansrätten och fordon med motor inkluderas inte i allemansrätten. En logisk gräns, enligt mig (för 10:e gången).
Varför tog du upp utsläpp och ljud om det inte var viktigt?

Det var du som började med det tankesättet (att det är en konspiration och vår frihet avgörs här och nu). Jag förtydligade bara lite.
Att förstärka skyddet i extra känsliga miljöer finner jag väldigt logiskt.
Om du tror jag är rädd att de ska komma och sätta alla cyklister i koncentrationsläger så missade du helt min poäng.

Det är ju dock uppenbart utifrån denna tråd att vi borde sluta bråka med varandra och fokusera på den verkliga fienden, dvs hundägarna.

Öhh va?
Så du tycker att det är rimligt att använda en modifierad e-mtb som ett skäl till varför e-mtb ej hör hemma i skogen? En standard e-mtb är detsamma som en modifierad e-mtb?
Läs frågorna innan du går igång och börjar knacka på tangenterna som en speedad duracellkanin. Inte intresserad av nonsens om segways och annat.
Jag tycker det är orimligt att en cykel med motor klassas som en motorlös cykel. Standard eller trimmad. Eftersom allemansrätten är motorlös.
Sista två meningarna är ganska talande för elcyklister. Otrevlig, mästrande och rätt dum. Jag skriver precis så snabbt jag vill och vad jag vill. Tror du att du styr på detta forum?

Tillbaka
Topp