Ja jag offrar gärna det i debatten om nuvarande föreskrifter behöver uppdateras och ändras för att mer matcha dagens samhälle.
Men som cyklist kommer jag med näbbar och klor arbeta för att cyklar fortsatt skall vara tillåtna att använda i naturen.
Och då alla cyklar.
Allemansrätten handlar inte bara om att färdas på knappt framkomliga stigar i naturen utan den handlar lika mycket om all form av cykling utanför vårt gemensamma vägnät, och just framkomligheten till vissa avlägsna platser.
Gravel blommar upp stenhårt nu och E-gravel kan mycket möjligt bli nästa stora grej då cyklister utan 2års vinterträning i källaren även de har en möjlighet att hänga med på de där härliga heldagsturerna som jag själv älskar att göra.
Skall då även dessa hojar förbjudas på enskild väg och mindre stigar?
Baserat på att de sliter mer eller vad??
Att de har en motor som alla rapar i post efter post här. ?
Vi gillar att cykla.
Och vi gör det med den cykeln vi gillar.
Hur kan detta vara ett problem.
Och du är tydlig med att du inte offrar E-bikes på ett altare…sålänge det inte inskränktare på din syn på cykling.
Klart din oro är befogad, men problemet här är inte E-bikes utan beslutsfattarna.
Skall vi alltid bara hålla med myndigheter i allt?
Även om de har ”fel”?
Vilka andra områden gäller det för att inte stöta sig med myndigheter?
Svenskar knyter handen i fickan och säger ”fan det är för jävligt” och sen slutet vi upp bakom det bara för att inte stöta oss med våra meningsmotståndare.
För att förändra måste man knäcka några ägg ibland. ?