Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej, vad gäller personpåhopp så har jag inte intresserat mig särskilt mycket. (Men min känsla är att ellaget och antiellaget - i den mån det finns såna lag - är ungefär lika goda kålsupare.)Fast det är ju inga elcyklister som vill diskutera gränsdragningen och logiken. :) "Elcyklar, segways och elsparkcyklar är cyklar, punkt slut, stjärnstopp!" Ingen diskussion, utan personliga påhopp. Kanske inget du noterat?
Vill bara göra dig uppmärksam på att du just nu framställer dig själv som en oerhört oskön människa. Jag hoppas och tror att du egentligen inte är det, men just nu framstår du som det. Tagga ner lite, gör något annat. Träffa folk som du gillar att umgås med. Kanske ut och cykla imorgon om vädret tillåter?Argument som du struntar helt i. :)
"Tänk att lägga en hel kväll på att skriva samma sak som tidigare dagar och kvällar, att ägna sin fritid åt en fråga med samma argument om och om igen.
Gissningsvis finns författare i tråden som skulle må bättre av cykling och socialt umgänge än att låta som en trasig skiva."
Ad hominem är din grej. :) Du är uppenbarligen väldigt omtänksam!
Vad anser vi om handgranater?
Ja, Segways och elsparkscyklar som inte kan framföras snabbare än 20 km/h klassas som cyklar. Deras eventuella slitage i skogen måste anses som försumbart.?
Liksom segways och elsparkcyklar. De är cyklar juridisk.
En kniv med 119 mm blad är inte en farlig kniv, juridiskt.
En kniv med 121 mm blad är en farlig kniv.
Logiskt? Bra juridisk gräns? Du vägrar att argumentera. :)
Ad hominem ftw!
Inga elektromekaniska handgranater i min skog.Vad anser vi om handgranater?
Du borde ha intresserat dig mer. Det är nämligen en klar övervikt åt ena hållet.Nej, vad gäller personpåhopp så har jag inte intresserat mig särskilt mycket. (Men min känsla är att ellaget och antiellaget - i den mån det finns såna lag - är ungefär lika goda kålsupare.)
1. Fast detta handlar fortfarande om allemansrätten. Det är ingen hård lag.Sen tycker jag den här diskussionen tydligare borde delas upp i flera:
1: är elcyklar lagliga?
2: förstör elcyklar mer, och i så fall hur mycket mer?
3: är slitaget i naturen från cyklar och elcyklar ett reellt problem och i så fall var och hur?
På 1 svarar jag: det verkar inte vara olagligt så då är de nog lagliga. Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om denna punkt eftersom jag i likhet med de flesta människor som ändå ser sig som ”laglydiga” begår en massa små lagöverträdelser regelbundet och där tänker jag först och främst på konsekvenserna av lagbrottet. Om jag begår en massa små lagbrott som jag tycker jag kan stå för så kan inte jag döma andra för hårt som begår andra lagbrott.
Elcyklisters närvaro i naturen (där de inte omfattas av allemansrätten) går ut över andra cyklister. Så ja, beteende spelar roll. Tycker du elcyklisterna visar upp en trevlig attityd och beteende i denna tråd?Om konsekvenserna av lagbrottet går ut över andra tycker jag lagen ska följas. Men i praktiken tror jag konsekvenserna av just elcyklandet är så små att jag struntar i dem. Därmed har jag svarat på 3 också. Jag tror cyklistens beteende spelar en mycket större roll än cykeln hen sitter på. En idiot är en idiot så att säga…
Fråga 2 tänker jag att svaret är ja, det sliter lite mer allt annat lika, men skillnaden som beror av elmotorn är så marginell att denne ointressant i praktiken.
(Fan Lejon vad onödigt att skriva så mycket i ett svar, håller inte om vi ska nå 4000 i rimlig tid.)
Men .A. (och de andra) är sköna människor som bara/mest kör med personangrepp?Vill bara göra dig uppmärksam på att du just nu framställer dig själv som en oerhört oskön människa. Jag hoppas och tror att du egentligen inte är det, men just nu framstår du som det. Tagga ner lite, gör något annat. Träffa folk som du gillar att umgås med. Kanske ut och cykla imorgon om vädret tillåter?
I all välmening
Är de cyklar? Ja eller nej? Vill du se elsparkcyklar och terrängsegways i skogen?Ja, Segways och elsparkscyklar som inte kan framföras snabbare än 20 km/h klassas som cyklar. Deras eventuella slitage i skogen måste anses som försumbart.
Jag frågade efter din åsikt, men det får jag ju inte. "Logiskt? Bra juridisk gräns?" Känslig fråga det där!Knivlagen ger utrymme för fri tolkning där syftet med kniven/yxan/metallföremålet är avgörande. Vad det nu har med elcyklar att göra.
Jag upprepade det eftersom du upprepar ditt handhjärta. Hur var det nu med ad hominem? Var det nåt bra eller dåligt? Har för mig att du var emot det en bit bak i tråden, men...Du behöver uppdatera din förståelse av begreppet ad hominem. Mina handhjärtan är inga påhopp, de är uppriktigt menade. Jag tror du behöver dem.
Ad hominem ftw!Handhjärta!
Nej, de är naturligtvis inte cyklar men följer samma bestämmelser som cyklar. Har du sett en? Jag har det inte.Är de cyklar? Ja eller nej? Vill du se elsparkcyklar och terrängsegways i skogen?
Jag frågade efter din åsikt, men det får jag ju inte. "Logiskt? Bra juridisk gräns?" Känslig fråga det där!
Jag upprepade det eftersom du upprepar ditt handhjärta. Hur var det nu med ad hominem? Var det nåt bra eller dåligt? Har för mig att du var emot det en bit bak i tråden, men...
Ad hominem ftw!
Så, de är inte cyklar, trots att de klassas som cyklar, juridiskt? Jag frågade om du vill se elsparkcyklar och terrängsegways på våra stigar. Jag frågade inte om du sett nån/några.Nej, de är naturligtvis inte cyklar men följer samma bestämmelser som cyklar. Har du sett en? Jag har det inte.
Det borde väl vara mer intressant med juridiska gränsdragningar än var jag jobbar? Vi pratar juridisk klassificering och gränsdragningar. Ett 119 mm långt knivblad är okej, men 121 mm är inte okej. Din åsikt? 119 mm kniv på dansgolvet eller i flygplanet?Varför måste jag ha en åsikt om knivbladslängder? Knivlagen finns och räcker för mig. Den har mycket lite med cykling och allemansrätt att göra. Jag har svårt att förstå varför jag ska gå in i en argumentation om gränser. Jag har ingen åsikt om knivbladslängdsgränser, men antar att det finns fog för en gränsdragning.
Och med motor och batteri ökar effekten och räckvidden. Inte ologiskt eller svårt att förstå. Mer natur blir tillgängligare för fler. Trycket /slitaget ökar. Inget enormt problem för hela Sverige. Problem på vissa ställen. Kan bli ett problem på fler ställen. Vem vet? Mota Olle i grind?Slitage i naturen kopplat till cykling är ett problem i storstadsområden och i känslig natur (läs fjällnära). Trycket i dessa områden beror mest på att utnyttjandet ökat, både av vandrare och cyklister. Kanske måste områden periodvis stängas av för besökare, likt Färöarna gjorde för inte så länge sedan. Eller så får risklederna regleras hårdare, eller både och. Problemet med slitage i övriga delar av vårt glesbefolkade land är mycket litet.
Och lagar är inte skrivna i sten. De har ändrats förr och de kan ändras igen. Vår unika allemansrätt kan försvinna om den inte respekteras. Jag tycker inte att elcyklar, elsparkcyklar och segways är cyklar, oavsett vad som står i lagen (som skrivits för elcyklar på asfalt). En cykel har ingen motor. Jag vet, oskön åsikt. Handhjärta till er.Så länge en laglig elcykel regleras under samma lagrum som cyklar, står NVV:s tolkning av Allemansrätten i konflikt med övrig lagstiftning vad gäller detta.
Tycker du. Jag skrev hur jag uppfattat det. Du är otrevlig mot dina motståndare, några har varit otrevliga mot dig. Så uppfattar jag det. Det räcker för mig.Du borde ha intresserat dig mer. Det är nämligen en klar övervikt åt ena hållet.
Det är lite av min poäng: att ”bryta mot” allemansrätten som inte är en lag ser JAG inte som uppenbart värre än andra ”småbrott”, tex gå mot röd gubbe eller cykla utan ringklocka.1. Fast detta handlar fortfarande om allemansrätten. Det är ingen hård lag.
Är det olagligt att tränga sig före i en kö? Om inte är det väl fritt fram?
Att jämföra eller likställa små lagbrott med stora är inte seriöst. En som går mot röd gubbe kan mycket väl döma hårdare brottslingar utan att vara "hycklare".
Jag behöver ingen exakt procentsats. Det räcker att skillnaden rimligtvis är marginell och beror mer av beteende än maskin.2. Behöver du en procentsats för slitaget? Räcker inte ökad effekt och längre räckvidd?
Ska misshandel bedömas efter skador på offret eller brottet, dvs utförd misshandel? Jag vet, ännu en liknelse.
Jag har faktiskt knappt ens mött en elcyklist i naturen tror jag. Då cyklar jag ändå i Stockholms län mestadels.3. Eftersom det redan pratas om cyklisters slitage i naturen är det ett potentiellt problem (även för cyklister utan motor). Nej, jag har inga före- och efterbilder. Nej, jag har inga gps-koordinater på platserna. Inga namn på vittnen heller.
Elcyklisters närvaro i naturen (där de inte omfattas av allemansrätten) går ut över andra cyklister. Så ja, beteende spelar roll. Tycker du elcyklisterna visar upp en trevlig attityd och beteende i denna tråd?
250-700W är inte heller marginell. Skulle den effekten vara marginell skulle ingen köpa en elcykel.
...
Jag är emot att bunta ihop folk och säga vilka egenskaper de har baserat på tex vilka cyklar de har så huruvida de är trevliga eller inte kan jag inte säga. Men generellt är min bild att de flesta jag träffat som cyklar i skogen är ganska trevliga. Betydligt trevligare än landsvägscyklister.
Jag är emot fördomar men jag har en hel del :-)
Jag kan ge exempel på att du har fel. Det skulle ta tid men du skulle inte bry dig så jag avstår. Det räcker för dig.Tycker du. Jag skrev hur jag uppfattat det. Du är otrevlig mot dina motståndare, några har varit otrevliga mot dig. Så uppfattar jag det. Det räcker för mig.
Att folk går mot röd gubbe riskerar inte att förbjuda gångtrafikanter. Följden av fler motorförsedda cyklar i skogen kan bli att alla cyklar förbjuds. Rätt stor skillnad.Det är lite av min poäng: att ”bryta mot” allemansrätten som inte är en lag ser JAG inte som uppenbart värre än andra ”småbrott”, tex gå mot röd gubbe eller cykla utan ringklocka.
Fast skillnaden är inte marginell. 250-700 watt är en rätt stor skillnad.Jag behöver ingen exakt procentsats. Det räcker att skillnaden rimligtvis är marginell och beror mer av beteende än maskin.
Fast det finns de som mött elcyklister. Jag har mött elcyklister på asfalt. De kör inte speciellt bra. Men, de kör fort.Jag har faktiskt knappt ens mött en elcyklist i naturen tror jag. Då cyklar jag ändå i Stockholms län mestadels.
Jag har blivit kallad crossförare (är ingen crossförare) som kört en 1000-kubikare i skogen (har kört en 350 på grusvägar och traktorstigar). Men det har du inte protesterat emot. Ingen ihopbuntning, och ihopbuntning är värre än direkta felaktigheter och påhopp.Jag är emot att bunta ihop folk och säga vilka egenskaper de har baserat på tex vilka cyklar de har så huruvida de är trevliga eller inte kan jag inte säga. Men generellt är min bild att de flesta jag träffat som cyklar i skogen är ganska trevliga. Betydligt trevligare än landsvägscyklister.
För mig är det väldigt självklart att mer än fördubblad effekt ger mer slitage. Ren fysik. Om inte effekten är viktig (utan körsättet/beteendet) kan vi ju tillåta elmotorcyklar i skogen. Med medföljande gränsdragningsproblem för juridiken.250-700W är en hel del. Men att det automatiskt ger en hel del mer slitage är inte riktigt bevisat eller självklart för mig som sagt.
Föredömligt "skönt" inlägg?Naturvårdsverket har tagit fram en speciell chamois cream för cyklister som har besvär av att andra cyklar elcykel i skogen:
Köp Vagisan Skyddande Salva, 75 ml | Apoteket.se
Salva. Oparfymerad. Skyddande salva som låter huden andas. Bildar en vattenavvisande skyddsfilm runt det yttre underlivet mot fukt och skavsår.www.apoteket.se
Härmed lovar jag att inte diskutera mer i denna tråd. Det är ju så uppenbart meningslöst.Jag kan ge exempel på att du har fel. Det skulle ta tid men du skulle inte bry dig så jag avstår. Det räcker för dig.
Att folk går mot röd gubbe riskerar inte att förbjuda gångtrafikanter. Följden av fler motorförsedda cyklar i skogen kan bli att alla cyklar förbjuds. Rätt stor skillnad.
Fast skillnaden är inte marginell. 250-700 watt är en rätt stor skillnad.
Fast det finns de som mött elcyklister. Jag har mött elcyklister på asfalt. De kör inte speciellt bra. Men, de kör fort.
Jag har blivit kallad crossförare (är ingen crossförare) som kört en 1000-kubikare i skogen (har kört en 350 på grusvägar och traktorstigar). Men det har du inte protesterat emot. Ingen ihopbuntning, och ihopbuntning är värre än direkta felaktigheter och påhopp.
Håller med om att skogsfolk (på cykel) är trevligare än asfaltfolk. Anekdotiskt intryck. Har mött crossar på motionsspår. Kanske är de trevliga också? Med högre hastighet blir det mindre snack.
För mig är det väldigt självklart att mer än fördubblad effekt ger mer slitage. Ren fysik. Om inte effekten är viktig (utan körsättet/beteendet) kan vi ju tillåta elmotorcyklar i skogen. Med medföljande gränsdragningsproblem för juridiken.
Meeh, hur ska då Pfaff få chansen att plocka #4,000???Härmed lovar jag att inte diskutera mer i denna tråd. Det är ju så uppenbart meningslöst.
Som sagt, det hade varit slöseri med tid att citera påhoppen på mig. Du vill ju inte ta åt dig av det jag skriver. Trots tydliga exempel är det enligt dig, "very fine people, on both sides". Det räcker för dig.Härmed lovar jag att inte diskutera mer i denna tråd. Det är ju så uppenbart meningslöst.
Korrekt. Precis som med en 1000-kubiks cross. Från noll till max effekt.Vill bara korrigera ett alltför ofta upprepat faktafel. Det är 0-700W, inget annat.
Verkar inte som att någon vill svara på frågan om det är lämpligt att ta med en kniv med ett 119 mm långt blad på dansgolvet.
Jag tycker frågan är lite väl förenklad och skulle gärna ha lite mer info för att kunna ge ett relevant svar
Vilken typ av musik, dansband? Disko?
Är det tätt med folk på dansgolvet?
Belysningen, dunkelt eller upplyst?
Är personen påverkad av någon substans?
Har personen backning av vänner?
Verkar inte som att någon vill svara på frågan om det är lämpligt att ta med en kniv med ett 119 mm långt blad på dansgolvet.
Jag tycker frågan är lite väl förenklad och skulle gärna ha lite mer info för att kunna ge ett relevant svar
Tror jag har 119,7mm fläsk runt dom vitala organen så helt ok med mig ?Verkar inte som att någon vill svara på frågan om det är lämpligt att ta med en kniv med ett 119 mm långt blad på dansgolvet.
Jag är emot fördomar men jag har en hel del :-)
De är jätteilla omtyckta. Av en handfull autister på ett forum för livsstilscyklister. Befolkningen i övrigt kunde inte bry sig mindre. Cykla och var glad (med eller utan motor) eller slåss mot väderkvarnar på ett forum och var ledsen. Valet är ditt!
Oj,visste inte att elcyklister var så illa omtyckta
Alla älskar motorfordon i skogen.
Har din elcykel motor?Det har vi ju kommit fram till att alla inte gör..
Men jag älskar min elcykel i skogen och det räcker ju ?
Även om jag är för elcyklar så är det där ett löjligt argument.Varför tar ingen upp det dolda bekymret med elektroniska växlar? De har ju faktiskt en elmotor och allemansrätten är ju som bekant ej motoriserad.
Sammanfattning säger du? Då vill jag anmäla en avvikande åsikt. ;-)Känns som att det kan vara läge att göra en liten sammanfattning av vad vi hitintills kommit fram till i tråden.
Det verkar som att det kokar ner till vilket slitage olika cyklar åsamkar i naturen. Låt mig använda en liknelse som jag tycker tydliggör frågan på ett bra sätt: Knivlagen i Tyskland.
Man får där ta med sig en kniv med ett 119 mm långt blad upp på dansgolvet, men inte ett med 121 mm långt blad. Verkar väldigt omständligt. Ska die Polizei hålla på att mäta då liksom. Smidigare att inte tillåta någon kniv på dansgolvet.
Om vi säger att längden på knivbladet motsvarar slitaget en cykel gör i naturen så verkar det lite omständligt att dividera om någotdera ekipage sliter lite mer än något annat. Förbjud all cykling i skog och natur!
Jag vill också sammanfatta tråden!
TL;DR
Har din elcykel motor?