El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Varför tar ingen upp det dolda bekymret med elektroniska växlar? De har ju faktiskt en elmotor och allemansrätten är ju som bekant ej motoriserad.
Togs upp för några tusen inlägg sen . Läs hela tråden innan du kommenterar..
Håller med . Folk som köper elväxlar gör det av samma anledning som elcyklarna.
Komma fram snabbare till mindre ansträngning.
En motor är en motor.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Togs upp för några tusen inlägg sen . Läs hela tråden innan du kommenterar..
Håller med . Folk som köper elväxlar gör det av samma anledning som elcyklarna.
Komma fram snabbare till mindre ansträngning.
En motor är en motor.
Folk som köper växlar gör det av samma anledning som de köper elcyklar, för att komma fram snabbare med mindre ansträngning.

Singlespeed är det enda rätta!

(Endast mekaniska uppdragbara ur i skogen tack, samt vevgrammofon om det skall lyssnas på musik. Inga motorer! )
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nej, vad gäller personpåhopp så har jag inte intresserat mig särskilt mycket. (Men min känsla är att ellaget och antiellaget - i den mån det finns såna lag - är ungefär lika goda kålsupare.)
Sen tycker jag den här diskussionen tydligare borde delas upp i flera:
1: är elcyklar lagliga?
2: förstör elcyklar mer, och i så fall hur mycket mer?
3: är slitaget i naturen från cyklar och elcyklar ett reellt problem och i så fall var och hur?

På 1 svarar jag: det verkar inte vara olagligt så då är de nog lagliga. Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om denna punkt eftersom jag i likhet med de flesta människor som ändå ser sig som ”laglydiga” begår en massa små lagöverträdelser regelbundet och där tänker jag först och främst på konsekvenserna av lagbrottet. Om jag begår en massa små lagbrott som jag tycker jag kan stå för så kan inte jag döma andra för hårt som begår andra lagbrott.
Om konsekvenserna av lagbrottet går ut över andra tycker jag lagen ska följas. Men i praktiken tror jag konsekvenserna av just elcyklandet är så små att jag struntar i dem. Därmed har jag svarat på 3 också. Jag tror cyklistens beteende spelar en mycket större roll än cykeln hen sitter på. En idiot är en idiot så att säga…
Fråga 2 tänker jag att svaret är ja, det sliter lite mer allt annat lika, men skillnaden som beror av elmotorn är så marginell att denne ointressant i praktiken.
(Fan Lejon vad onödigt att skriva så mycket i ett svar, håller inte om vi ska nå 4000 i rimlig tid.)
Jag blir nästan gråtfärdig nu av lycka, en st. förnuftig person i tråden.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag kör emtb i skogen kommer fortsätta med detta. Sedan får jag ta ställning om det någonsin prövas i domstol. Fram tills dess är det bara tolkningsfrågor alltså bryter jag inte mot någon lag. "Om jag inte chippar den" ?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag kör emtb i skogen kommer fortsätta med detta. Sedan får jag ta ställning om det någonsin prövas i domstol. Fram tills dess är det bara tolkningsfrågor alltså bryter jag inte mot någon lag. "Om jag inte chippar den" ?
Du är kriminell, säg något coolt istället för att försöka förneka brottet. Ger mer respekt hos dina bröder.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag tycker det är jättefint med e mtb.

Hade jag blivit inlavid och inte tar mig ut i skogen på annat sätt hade jag också köpt en.

Då hade det varit fint med nån dispens från Naturvårdsverket, typ ett handikappstilstånd.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag tycker det är jättefint med e mtb.

Hade jag blivit inlavid och inte tar mig ut i skogen på annat sätt hade jag också köpt en.

Då hade det varit fint med nån dispens från Naturvårdsverket, typ ett handikappstilstånd.
Håller med 100%

Problemet här är att innan tex @ooms @BJS eller någon annan förbannad Ove typ fattar att du verkligen har dispens blir du sannolikt fotad, fälld, nitad och polisanmäld, det går snabbt. Det finns få saker som är så allvarligt här i livet som en el-mtb i skogen.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Vem är det? Är det någon cool gangstarappare som vi seniorer på forumet inte har koll på?
Hmmm, märkt att jag kan störa mig mycket på folk som anmärker på ord på olika forum, upplever det som otroligt fjantigt, välkommen till min ignore lista. Gnäll gärna på min svengelska också, kan ändå inte se vad du skriver i fortsättningen. ?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det är så härligt och uppfriskande när folk ska berätta att de sätter upp nån på ignore-listan. Själv har jag aldrig förstått den barnsliga cancelkulturen, och ännu mindre de som glatt berättar att de omfamnar den.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag tycker det är jättefint med e mtb.

Hade jag blivit inlavid och inte tar mig ut i skogen på annat sätt hade jag också köpt en.

Då hade det varit fint med nån dispens från Naturvårdsverket, typ ett handikappstilstånd.
Handikapphjälpmedel är jättebra. Liksom handikapp-parkeringar. Själv skulle jag också dra mig i det längsta för att använda dessa hjälpmedel.

"Varför parkerar den där snubben på handikapp? Han ser ju rätt fit ut."
"Jodå, han drar 400W i en timme."
"Men han använder ändå handikapp-platsen?"
"Jo, men vi säger inget. Han blir nämligen väldigt kränkt och otrevlig om vi påpekar det. Vi ser det som att han har ett inofficiellt handikapptillstånd."
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det är så härligt och uppfriskande när folk ska berätta att de sätter upp nån på ignore-listan. Själv har jag aldrig förstått den barnsliga cancelkulturen, och ännu mindre de som glatt berättar att de omfamnar den.
Härligt också när vissa inte ens vet namnet på den de försöker hoppa på. Vad har stackars @BJS gjort för att reta upp MrOlympia!?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Hmmm, märkt att jag kan störa mig mycket på folk som anmärker på ord på olika forum, upplever det som otroligt fjantigt, välkommen till min ignore lista. Gnäll gärna på min svengelska också, kan ändå inte se vad du skriver i fortsättningen. ?
Aj, så synd att du nu inte läser mina inlägg, för då hade du ju fått reda på att hela min värld nu vänds upp och ned av ditt beslut. Hoppas någon nära bekant på forumet kan återberätta, så att du känner upprättelse för detta oerhörda tilltag från min sida.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Handikapphjälpmedel är jättebra. Liksom handikapp-parkeringar. Själv skulle jag också dra mig i det längsta för att använda dessa hjälpmedel.

"Varför parkerar den där snubben på handikapp? Han ser ju rätt fit ut."
"Jodå, han drar 400W i en timme."
"Men han använder ändå handikapp-platsen?"
"Jo, men vi säger inget. Han blir nämligen väldigt kränkt och otrevlig om vi påpekar det. Vi ser det som att han har ett inofficiellt handikapptillstånd."

Skönt att det är helt valfritt vad man väljer att cykla på, eller hur? :)
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Skönt att tränga sig förbi kön också. Helt valfritt. Ingen har ju blivit dömd för det.
Och varför ska inte friska använda hjälpmedel för handikappade? Valfritt!

Fast tränga sig före i kön är inte riktigt jämförbart med att cykla elcykel.
Sen tror jag faktiskt där är mååånga elitcyklister som tävlar på E-Mtb som troligtvis inte håller med dig om att de utövar någon typ av handikappsgren inom MTB.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Fast tränga sig före i kön är inte riktigt jämförbart med att cykla elcykel.
Vilka lagar finns det mot att tränga sig i köer? Finns det inga domar som säger nåt annat är det väl tillåtet? Eller?
Sen tror jag faktiskt där är mååånga elitcyklister som tävlar på E-Mtb som troligtvis inte håller med dig om att de utövar någon typ av handikappsgren inom MTB.
De som kör GGN och kåsan är inte handikappade heller. De tävlar också med motorer.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Vilka lagar finns det mot att tränga sig i köer? Finns det inga domar som säger nåt annat är det väl tillåtet? Eller?

De som kör GGN och kåsan är inte handikappade heller. De tävlar också med motorer.

Öh va? Nej det finns inga lagar mot att tränga sig i köer. Nej det finns inga domar heller. Ha så kul med att tränga dig i köer!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Öh va? Nej det finns inga lagar mot att tränga sig i köer. Nej det finns inga domar heller. Ha så kul med att tränga dig i köer!
Jag tränger mig inte i köer. Trots att ingen dömts för det. Trots att det inte finns lagar mot det. Otroligt!
Men du mfl kör elcykel där elcyklar inte omfattas av allemansrätten. Eftersom det inte finns lagar emot det. Eller domar. :)
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Öh va? Nej det finns inga lagar mot att tränga sig i köer. Nej det finns inga domar heller. Ha så kul med att tränga dig i köer!
Ok, så att tränga sig i köer tycker du inte är ok trots att det inte är förbjudet? Men att köra elcykel på annans mark, vilket inte ingår i allemansrätten, är helt ok eftersom det inte finns nån lag som explicit förbjuder det?
Vett och etikett i köer är alltså viktigare än allemansrätten för dig?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag tränger mig inte i köer. Trots att ingen dömts för det. Trots att det inte finns lagar mot det. Otroligt!
Men du mfl kör elcykel där elcyklar inte omfattas av allemansrätten. Eftersom det inte finns lagar emot det. Eller domar. :)

Och du kör motocross på andras marker utan att fråga och står på dig att du tycker det är helt okey .

Men det du gör är ju såklart alltid okey och inget fel även fast du bryter mot lagar.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag tränger mig inte i köer. Trots att ingen dömts för det. Trots att det inte finns lagar mot det. Otroligt!
Men du mfl kör elcykel där elcyklar inte omfattas av allemansrätten. Eftersom det inte finns lagar emot det. Eller domar. :)

Yes, jag cyklar med en elcykel. Korrekt :)
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ok, så att tränga sig i köer tycker du inte är ok trots att det inte är förbjudet? Men att köra elcykel på annans mark, vilket inte ingår i allemansrätten, är helt ok eftersom det inte finns nån lag som explicit förbjuder det?
Vett och etikett i köer är alltså viktigare än allemansrätten för dig?

Kan inte minnas att jag sagt ett dyft om mina åsikter angående köträngning så hela ditt meddelande är irrelevant. Likaså är det att jämföra köträngning med att cykla elcykel.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Och du kör motocross på andras marker utan att fråga och står på dig att du tycker det är helt okey .
Nope. Ingen cross. Inte 1000 kubik. Inte 2000 kubik. Körde (vilket tempus är det?) min 350 på grusvägar och traktorstigar.
Men det du gör är ju såklart alltid okey och inget fel även fast du bryter mot lagar.
Jag kör varken elcykel eller motorcykel i naturen. Har du problem att skilja på dåtid och nutid?
Bajsar du i byxan? Du gjorde ju det när du var barn. Alltså verkar det vara okej med dig. Ingen skillnad.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
De som kör där har också motorer och omfattas inte heller av allemansrätten. Trodde kopplingen var rätt uppenbar efter dryga 3000 inlägg, men... :)

Du tycker där är en uppenbar koppling mellan min Specialized Kenevo SL och Sveriges två största endurotävlingar? Sorry men jag missar att se den kopplingen.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ja jo. Fan BFS du har kanske rätt ändå. Sjukt likt. Ser knappt vilken som är vilken.
 

Bilagor

  • DSC05406.jpg
    DSC05406.jpg
    239.8 KB · Besök: 36
  • 2022-Specialized-Kenevo-SL-Expert-Riding-Shots-3506.jpg
    2022-Specialized-Kenevo-SL-Expert-Riding-Shots-3506.jpg
    399.1 KB · Besök: 47
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Du tycker där är en uppenbar koppling mellan min Specialized Kenevo SL och Sveriges två största endurotävlingar? Sorry men jag missar att se den kopplingen.
Motor i terräng är kopplingen. Dvs omfattas inte av allemansrätten. Hur kan man missa det?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Du tycker där är en uppenbar koppling mellan min Specialized Kenevo SL och Sveriges två största endurotävlingar? Sorry men jag missar att se den kopplingen.
Man kör tydligen elcyklar på GGN också. Du missar alltså att alla klasser (inkl elcykelklassen) där har motor. Liksom din elcykel.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Man kör tydligen elcyklar på GGN också. Du missar alltså att alla klasser (inkl elcykelklassen) där har motor. Liksom din elcykel.

Men VAD har GGN med min elcykel att göra? Har man glömt att fråga NVV om lov att köra GGN eller vad är du så upprörd över?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Förstår fortfarande inte kopplingen mellan två stora svenska endurotävlingar och min Kenevo SL.
Jag skrev nyss att GGN har en elcykelklass. :) Du förstår fortfarande inte att GGN har en elcykelklass? GGN har en elcykelklass. Ingen pollett trillar ner?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Om man ”lagkompenserar” är det ok att köra emtb på stigar trots Allemansrättens rekommendation att inte göra det. Jag har aktivt valt att alltid slaviskt följa hastighethetsbegränsningarna när jag framför bil. Troligtvis är jag den enda bilisten i Sverige för det blinkas och räcks en del finger mot mig när folk kör om för det gör dom. Detta har gett mig möjlighet att framföra min emtb på stigar ett så att säga ”lagkompensatoriskt frikort”. Ni som inte får framföra emtb på stigar kan göra på samma sätt efter en noga självransakan för att se hur ni kan ”lagkompensera”.
 
Tillbaka
Topp