El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag tror att Skogling är och nosar på något.

Anledningen till att man väljer en el-Mtb är kanske att man upplever sig ”klen”. Att man tycker att det behöver gå snabbare och att man ska komma längre. Antingen för att man har någon slags prestationsångest eller för att man behöver ett större adrenalinpåslag för att uppskatta att ”cykla” i skogen. Eller kanske, som någon skriver, för att man inte tycker om att bli trött.

Vi som är cyklister har många gånger svårt att förstå detta. Stigcykling är en konditionsidrott i grunden. Olika utövare lägger olika vikt vid konditionsdelen (från ”ett nödvändigt ont” till ”huvudsakligt fokus”) men det finns där. Om man cyklar regelbundet (en del kallar det träning) kommer man bli snabbare/starkare och orka/hinna längre. Eller så skiter man i det och cyklar bara ibland.

Men. Är det tråkigt att cykla om man inte är snabb och uthållig? Nej, verkligen inte! Tycker vi cyklister, då. Det går långsammare och man kommer kortare, men vad gör det?

Så ut och cykla bara. Ni behöver inte uppemot +700w för att ha roligt!
Ingen bryr sig om dina siffror (och om du gör det själv är det väl ändå lite lurigt att putsa dem med mekanisk doping?).
Är det för lite action (eller vill inte bli andfådd) i vanlig stigcykling? Ok. Men då kanske det kan finnas någon annan sport som passar bättre? Eller låtsas iaf inte att ni gillar ”stigcykling”.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Får man bara syssla med en sak? Cykla eller springa? Jag gör bägge två (sällan samtidigt). Cyklar hellre till jobbet även om jag KAN springa dit (att springa förlorar jag ett par timmar på). Är jag klen när jag åker buss? Borde jag springa till jobbet istf åka buss/gymma efter jobbet? Alla obesvarade frågor!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag tror att Skogling är och nosar på något.

Anledningen till att man väljer en el-Mtb är kanske att man upplever sig ”klen”. Att man tycker att det behöver gå snabbare och att man ska komma längre. Antingen för att man har någon slags prestationsångest eller för att man behöver ett större adrenalinpåslag för att uppskatta att ”cykla” i skogen. Eller kanske, som någon skriver, för att man inte tycker om att bli trött.

Vi som är cyklister har många gånger svårt att förstå detta. Stigcykling är en konditionsidrott i grunden. Olika utövare lägger olika vikt vid konditionsdelen (från ”ett nödvändigt ont” till ”huvudsakligt fokus”) men det finns där. Om man cyklar regelbundet (en del kallar det träning) kommer man bli snabbare/starkare och orka/hinna längre. Eller så skiter man i det och cyklar bara ibland.

Men. Är det tråkigt att cykla om man inte är snabb och uthållig? Nej, verkligen inte! Tycker vi cyklister, då. Det går långsammare och man kommer kortare, men vad gör det?

Så ut och cykla bara. Ni behöver inte uppemot +700w för att ha roligt!
Ingen bryr sig om dina siffror (och om du gör det själv är det väl ändå lite lurigt att putsa dem med mekanisk doping?).
Är det för lite action (eller vill inte bli andfådd) i vanlig stigcykling? Ok. Men då kanske det kan finnas någon annan sport som passar bättre? Eller låtsas iaf inte att ni gillar ”stigcykling”.
Amen.

Jag kan fatta att det känns ball med en stark E-mtb. Men jag tycker nästan all mtb-cykling är kul just för att det är en fysisk utmaning. För mig.

Bor man i alperna och vill cykla uppför. En annan sak...

När jag varit i Dolomiterna får jag gåshud av det +45 gubbarna som fullkomligt flyger UPPFÖR på sina lätta fs. De flesta med E-mtb åker kabinen upp iaf. ?

Man gör som man vill.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Min fru började cykla med mig i år. 54 år.
Vi har tiden nu när ungarna är utflugna.

Vi kör racer ihop och hon fick en juste TCR. I början var det jobbigt med fys och teknik. Men det blev bättre allt eftersom. Hon har nog rullat ca 100 mil i år. Och hon tycker det är skoj. Självklart går det inte så fort. Men vi har trevligt. Och på samma villkor.
Fördelen med cykling jmf. löpning, t ex, är ju att man kan rulla ibland.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Vi som är cyklister... jadu. Vad säger man? Jag är löpare från början och började med cykling just för att min kropp var för klen (nu slipper jag överbelastningsskador). Något jag upptäckte ganska fort när jag började med cykling är att cykelkulturen har en del tråkiga aspekter som jag inte känner igen från andra idrotter jag hållit på med. Det där med att det ska göras på "rätt" sätt och det är revirpinkande, och man ska skilja mellan riktiga cyklister och "andra". Visst finns lite sånt i andra sporter också, men inom cyklingen har man tagit det till en annan nivå.

Jag har inget problem med att man tycker det är finare att cykla för egen maskin, det tycker jag också. Jag tycker till och med elväxlar är fjask, en riktig cykel är helmekanisk ? . Men precis som jag inte gör en grej av att de som går faktiskt springer på fel sätt, så fattar jag inte att man ska betrakta elcykling som fel sätt att cykla på. Det är ett annat sätt.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag tror att Skogling är och nosar på något.

Anledningen till att man väljer en el-Mtb är kanske att man upplever sig ”klen”. Att man tycker att det behöver gå snabbare och att man ska komma längre. Antingen för att man har någon slags prestationsångest eller för att man behöver ett större adrenalinpåslag för att uppskatta att ”cykla” i skogen. Eller kanske, som någon skriver, för att man inte tycker om att bli trött.

Vi som är cyklister har många gånger svårt att förstå detta. Stigcykling är en konditionsidrott i grunden. Olika utövare lägger olika vikt vid konditionsdelen (från ”ett nödvändigt ont” till ”huvudsakligt fokus”) men det finns där. Om man cyklar regelbundet (en del kallar det träning) kommer man bli snabbare/starkare och orka/hinna längre. Eller så skiter man i det och cyklar bara ibland.

Men. Är det tråkigt att cykla om man inte är snabb och uthållig? Nej, verkligen inte! Tycker vi cyklister, då. Det går långsammare och man kommer kortare, men vad gör det?

Så ut och cykla bara. Ni behöver inte uppemot +700w för att ha roligt!
Ingen bryr sig om dina siffror (och om du gör det själv är det väl ändå lite lurigt att putsa dem med mekanisk doping?).
Är det för lite action (eller vill inte bli andfådd) i vanlig stigcykling? Ok. Men då kanske det kan finnas någon annan sport som passar bättre? Eller låtsas iaf inte att ni gillar ”stigcykling”.
Tror jag måste se ljuset i tunneln här.

Va fan.
Oliver Kangas, Filip Fagerberg, Felix Beckeman, Johan Widén, Zakke, Bröderna Wallner, Simon Carlson mfl är helt enkelt bara klena.
Det är därför deras insta svämmar över av bilder där de E-Bajkar. ?‍♂️

Va enkelt det blev och i deras sällskap känner jag mig gärna klen jag också. ???

Episkt och nu kan tråden bara stängas . ?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Tror jag måste se ljuset i tunneln här.

Va fan.
Oliver Kangas, Filip Fagerberg, Felix Beckeman, Johan Widén, Zakke, Bröderna Wallner, Simon Carlson mfl är helt enkelt bara klena.
Det är därför deras insta svämmar över av bilder där de E-Bajkar. ?‍♂️

Va enkelt det blev och i deras sällskap känner jag mig gärna klen jag också. ???

Episkt och nu kan tråden bara stängas . ?
Du har problem med läsförståelsen. Igen. Eller så är du bara ute efter att trolla. Igen.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Finns det bilder på elcyklar på Instagram?! Då är ju elcyklar cyklar! NVV har fel! Allt som är på Instagram omfattas av allemansrätten!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Tror jag måste se ljuset i tunneln här.

Va fan.
Oliver Kangas, Filip Fagerberg, Felix Beckeman, Johan Widén, Zakke, Bröderna Wallner, Simon Carlson mfl är helt enkelt bara klena.
Det är därför deras insta svämmar över av bilder där de E-Bajkar. ?‍♂️

Va enkelt det blev och i deras sällskap känner jag mig gärna klen jag också. ???

Episkt och nu kan tråden bara stängas . ?
Jag gissar att de använder motorn för att ta sig upp för kullen och p.s.s. få många "laps" på sina träningspass utför.

Det är såklart OK (och bra för tävlkngsresultaten), bara man har lov från markägaren först.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Tror jag måste se ljuset i tunneln här.

Va fan.
Oliver Kangas, Filip Fagerberg, Felix Beckeman, Johan Widén, Zakke, Bröderna Wallner, Simon Carlson mfl är helt enkelt bara klena.
Det är därför deras insta svämmar över av bilder där de E-Bajkar. ?‍♂️

Va enkelt det blev och i deras sällskap känner jag mig gärna klen jag också. ???

Episkt och nu kan tråden bara stängas . ?
Cyklar dom får betalt för att använda... du måste lära dig att känna igen marknadsföring:)
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Amen.

Jag kan fatta att det känns ball med en stark E-mtb. Men jag tycker nästan all mtb-cykling är kul just för att det är en fysisk utmaning. För mig.

Bor man i alperna och vill cykla uppför. En annan sak...

När jag varit i Dolomiterna får jag gåshud av det +45 gubbarna som fullkomligt flyger UPPFÖR på sina lätta fs. De flesta med E-mtb åker kabinen upp iaf. ?

Man gör som man vill.

Jag har ganska bra kondition enligt mig själv och springer cirka 40-45 km i veckan .

Så behöver jag en elcykel för att orka cykla ? förmodligen inte och jag cyklar säkert snabbare på min vanliga mtb utan motor. Men jag cyklar inte emtb för att det ska gå fort utan för att jag tycker det är kul speciellt med acceleration men får.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag gissar att de använder motorn för att ta sig upp för kullen och p.s.s. få många "laps" på sina träningspass utför.

Det är såklart OK (och bra för tävlkngsresultaten), bara man har lov från markägaren först.

Ja det stämmer eller det är anledningen till att jag cyklar emtb ibland . Har man dåligt med tid och vill ut och få så många varv som möjligt så är emtb grymt bra.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag har ganska bra kondition enligt mig själv och springer cirka 40-45 km i veckan .

Så behöver jag en elcykel för att orka cykla ? förmodligen inte och jag cyklar säkert snabbare på min vanliga mtb utan motor. Men jag cyklar inte emtb för att det ska gå fort utan för att jag tycker det är kul speciellt med acceleration men får.
Liknande effekt kan man få med epo och tillväxthormon. Tänk på de stackars läkemedelsbolagen.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag har ganska bra kondition enligt mig själv och springer cirka 40-45 km i veckan .

Så behöver jag en elcykel för att orka cykla ? förmodligen inte och jag cyklar säkert snabbare på min vanliga mtb utan motor. Men jag cyklar inte emtb för att det ska gå fort utan för att jag tycker det är kul speciellt med acceleration men får.
Köp en enduro och kör Kåsan? ?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Du har problem med läsförståelsen. Igen. Eller så är du bara ute efter att trolla. Igen.
Absolut inte.
Bara det att denna tråden är så sjukt dysfunktionell ?

Samtliga jag känner tycker det är kul att cykla..ja kanske i många fall det roligaste de vet och en stor del av deras liv.

Att en del av dem gör det på en E-MTB är för att det kul att cykla även på en sådan…absolut jätte jättekul. ??‍♂️

Och spektrat av vad som är kul att cykla skiljer lika mycket som övriga preferenser i livet.
Men här sitter man och raljerar att alla med E-MTB är klena, och det blir fan bara löjligt. ?‍♂️
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Cyklister drar ju bara 400W i en timme. Klart de sköna snubbarna vill ha bättre acceleration än så. Det är det enda funktionella.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Absolut inte.
Bara det att denna tråden är så sjukt dysfunktionell ?

Samtliga jag känner tycker det är kul att cykla..ja kanske i många fall det roligaste de vet och en stor del av deras liv.

Att en del av dem gör det på en E-MTB är för att det kul att cykla även på en sådan…absolut jätte jättekul. ??‍♂️

Och spektrat av vad som är kul att cykla skiljer lika mycket som övriga preferenser i livet.
Men här sitter man och raljerar att alla med E-MTB är klena, och det blir fan bara löjligt. ?‍♂️
Fast grejen är att jag skrev INTE att de är klena. Mer typ tvärtom.

De är du som gång på gång går i taket, förstärker och försöker få konflikt. Hade det varit med flit hade jag kallat det trollning.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Vi som är cyklister... jadu. Vad säger man? Jag är löpare från början och började med cykling just för att min kropp var för klen (nu slipper jag överbelastningsskador). Något jag upptäckte ganska fort när jag började med cykling är att cykelkulturen har en del tråkiga aspekter som jag inte känner igen från andra idrotter jag hållit på med. Det där med att det ska göras på "rätt" sätt och det är revirpinkande, och man ska skilja mellan riktiga cyklister och "andra". Visst finns lite sånt i andra sporter också, men inom cyklingen har man tagit det till en annan nivå.

Jag har inget problem med att man tycker det är finare att cykla för egen maskin, det tycker jag också. Jag tycker till och med elväxlar är fjask, en riktig cykel är helmekanisk ? . Men precis som jag inte gör en grej av att de som går faktiskt springer på fel sätt, så fattar jag inte att man ska betrakta elcykling som fel sätt att cykla på. Det är ett annat sätt.

Någon jävla ordning får det vara, rättning i leden!

1700683426021.png
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Vilken guldgruva, så där 120 år före forumtjafs: "ett slags ofrivillig massage" "På cycle till S:t Germain" "cyklar göra trafiken för gående högst besvärlig"
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Allemansrätten – Vad säger lagen? ISBN 978-91-620-8902-3 © Naturvårdsverket och författaren 2023

Dessa förbud gäller till och med för markägaren; det ärinte omtanke om ägaren utan framför allt naturvårdshänsynsom ligger bakom lagen. Som framgår är dock det avgörandeför möjligheten till terrängkörning mindre körningensskadeverkningar än om fordonet kan anses motordrivet.Det får betydelse i fråga om elcyklar. Vissa av dem, som har”en kontinuerlig märkeffekt som inte överstiger 250 watt”,likställs med cyklar och får alltså köras i terräng utan kravpå dispens från terrängkörningslagens förbud (se ovan 4.1).Men eftersom allemansrätten som nämnt gäller bara ickemotoriserad trafik har inte elcyklisten samma frihet som vanliga cyklister. I alla händelser fordras särskild hänsyntill skaderisken och den störning elcykeln medför, i vissafall också markägarens medgivande där marken kan antasta skada. Andra mer motorstarka elcyklar betraktas sommotordrivna fordon och faller under terrängkörningslagen.(Se lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner.)

 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Vi som är cyklister... jadu. Vad säger man? Jag är löpare från början och började med cykling just för att min kropp var för klen (nu slipper jag överbelastningsskador). Något jag upptäckte ganska fort när jag började med cykling är att cykelkulturen har en del tråkiga aspekter som jag inte känner igen från andra idrotter jag hållit på med. Det där med att det ska göras på "rätt" sätt och det är revirpinkande, och man ska skilja mellan riktiga cyklister och "andra". Visst finns lite sånt i andra sporter också, men inom cyklingen har man tagit det till en annan nivå.

Jag har inget problem med att man tycker det är finare att cykla för egen maskin, det tycker jag också. Jag tycker till och med elväxlar är fjask, en riktig cykel är helmekanisk ? . Men precis som jag inte gör en grej av att de som går faktiskt springer på fel sätt, så fattar jag inte att man ska betrakta elcykling som fel sätt att cykla på. Det är ett annat sätt.
Ok, trist att du känner så. Men tänk på att du är på Happy (Sveriges tjafsigaste cykelforum) i en rätt infekterad tråd om el-Mtb i naturen. Jag upplever inte att det är SÅ hemskt i verkligheten. Stilregler och strumplängd ger mycket känslor på internet men aldrig (kan inte minnas det) i verkligheten. Inte är det en annan nivå gentemot andra sporter?

Det är den här tråden om det här ämnet som får folk att bli så dramatiska.

Kanske är det lite förenklat att bunta ihop el-Mtb-debatt med sadelväskans vara eller icke vara dessutom. Att jag (och några andra) verkligen tycker att det är skillnad med eller utan hjälpmotor på ett filosofiskt plan, och kan se möjliga problem på ett praktiskt plan, ja det får du nog bara tugga i dig. En tråd om cykelkeps eller inte blir inte så här lång.

Du tar ett exempel på slutet. ”Att gå är inte att springa på fel sätt”. Jag förstår ditt resonemang. Jag säger ”att cykla utifrån sina egna förutsättningar (även om det upplevs lite långsamt, och man kanske inte kommer så långt) är inte att cykla på fel sätt”.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Bikepark utan lift ?
Exakt. Och det ska vi INTE ha. Inte där allemansrätten ger oss den här unika möjligheten att vara överallt, lite lagom på nåder för oss på hjul, men vi har klarat det i flera decennier utan att bli av med det.

Har ni träffat folk från andra länder och förstått hur mycket sämre de har det? Hur asgrymt de tycker att Sverige är att cykla i för att det är såhär som det är? Man måste inte ta bilen i en timme till ett "trail center" med grusade slingor eller utförsdirt, eller komma överens med markägare för att köra EN stig...

Det är okej att vara allt det där svaga som nämns ovan, att inte kunna eller orka, att vilja ha mer action än man själv orkar skapa. Men det är ingen rättighet att få ta ut det där livsfusket överallt i alla sammanhang. Man har sin egen fart och den får man.

Jag minns det som mycket trevliga happyrides på den gamla tiden det gick långsamt. Det har inte blivit trevligare av att folk kör asfort, redan utan elmotor. Tvärtom.

Åk bikepark i bikepark och frilufta i allemansrätten.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Frågar lite försynt. Varför vill man ens ha en E-mtb? Är det för att man är klen? Är inte hela grejen med mtb att själv orka och på så sätt få en större upplevelse?

Trampa, trampa.
Jag svarar lite försynt då, jag har cyklat asfalt och skog sedan 80-talet och har sedan dag 1 gillat turen och äventyret. Kondis är nått jag fått på köpet.
Jag har själv aldrig ställt mig frågande till andras orsaker och skäl till sina aktiviteter utan gläds åt folks olika intressen. Tänker att allt skulle bli skittråkigt om alla följer en fast referens på hur något skulle vara för att vara rätt.
Hur som, jag cyklar först och främst för att det är kul och sedan jag allt rehab sker på emtb så har det blivit hysteriskt mycket roligare att cykla igen. Träningsmässigt hamnar jag på ungefär samma nivå.
Kan inte göra så mycket åt dem som kallar mig lat och fuskare, jag har kul, även om jag inte riktigt hänger med i tjejens farter när hon drar upp tempot på sin manuella fulldämpare.
Du kommer få massa olika svar och du kommer inte bli klokareflr de då alla har olika flin-per-mil-parametrar så bäst är väll om du provar några turer?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Tror jag måste se ljuset i tunneln här.

Va fan.
Oliver Kangas, Filip Fagerberg, Felix Beckeman, Johan Widén, Zakke, Bröderna Wallner, Simon Carlson mfl är helt enkelt bara klena.
Det är därför deras insta svämmar över av bilder där de E-Bajkar. ?‍♂️

Va enkelt det blev och i deras sällskap känner jag mig gärna klen jag också. ???

Episkt och nu kan tråden bara stängas . ?

Exakt. Actiongänget. De kör cross också.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag svarar lite försynt då, jag har cyklat asfalt och skog sedan 80-talet och har sedan dag 1 gillat turen och äventyret. Kondis är nått jag fått på köpet.
Jag har själv aldrig ställt mig frågande till andras orsaker och skäl till sina aktiviteter utan gläds åt folks olika intressen. Tänker att allt skulle bli skittråkigt om alla följer en fast referens på hur något skulle vara för att vara rätt.
Hur som, jag cyklar först och främst för att det är kul och sedan jag allt rehab sker på emtb så har det blivit hysteriskt mycket roligare att cykla igen. Träningsmässigt hamnar jag på ungefär samma nivå.
Kan inte göra så mycket åt dem som kallar mig lat och fuskare, jag har kul, även om jag inte riktigt hänger med i tjejens farter när hon drar upp tempot på sin manuella fulldämpare.
Du kommer få massa olika svar och du kommer inte bli klokareflr de då alla har olika flin-per-mil-parametrar så bäst är väll om du provar några turer?
Välkommen till forumet, ny medlem igår? Rekryterad av el-cykel-truppen? ;)
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Exakt. Och det ska vi INTE ha. Inte där allemansrätten ger oss den här unika möjligheten att vara överallt, lite lagom på nåder för oss på hjul, men vi har klarat det i flera decennier utan att bli av med det.

Har ni träffat folk från andra länder och förstått hur mycket sämre de har det? Hur asgrymt de tycker att Sverige är att cykla i för att det är såhär som det är? Man måste inte ta bilen i en timme till ett "trail center" med grusade slingor eller utförsdirt, eller komma överens med markägare för att köra EN stig...

Det är okej att vara allt det där svaga som nämns ovan, att inte kunna eller orka, att vilja ha mer action än man själv orkar skapa. Men det är ingen rättighet att få ta ut det där livsfusket överallt i alla sammanhang. Man har sin egen fart och den får man.

Jag minns det som mycket trevliga happyrides på den gamla tiden det gick långsamt. Det har inte blivit trevligare av att folk kör asfort, redan utan elmotor. Tvärtom.

Åk bikepark i bikepark och frilufta i allemansrätten.
Brukar inte bikeparks ligga på någon form av avsedd mark med verksamhetsbeskrivning? Frågar för att jag inte vet.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag svarar lite försynt då, jag har cyklat asfalt och skog sedan 80-talet och har sedan dag 1 gillat turen och äventyret. Kondis är nått jag fått på köpet.
Kondis medans man har kul, inte fel.
Jag har själv aldrig ställt mig frågande till andras orsaker och skäl till sina aktiviteter utan gläds åt folks olika intressen. Tänker att allt skulle bli skittråkigt om alla följer en fast referens på hur något skulle vara för att vara rätt.
Vi har lagar och regler, hur tråkigt och hämmande det än är. Jag ställer mig frågande till att man inte kan ha kul utan att bryta lagar. Det går utmärkt att ha kul utan motor. Det går att ha kul med motor. Det går att ha kul med alkohol (med begränsningar). Utan alkohol (färre begränsningar).
Hur som, jag cyklar först och främst för att det är kul och sedan jag allt rehab sker på emtb så har det blivit hysteriskt mycket roligare att cykla igen.
Ja, du har ju upp till 700W hjälp.
Träningsmässigt hamnar jag på ungefär samma nivå.
Kan inte göra så mycket åt dem som kallar mig lat och fuskare, jag har kul, även om jag inte riktigt hänger med i tjejens farter när hon drar upp tempot på sin manuella fulldämpare.
Du kommer få massa olika svar och du kommer inte bli klokareflr de då alla har olika flin-per-mil-parametrar så bäst är väll om du provar några turer?
Knark tycker vissa är störtskönt (de flinar nerspydda i ett soprum), andra dopar sig och tycker det är jättekul. Att man artificiellt kan boosta rolighetsnivån gör det inte lagligt/lämpligt per automatik.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag hade lovat mig själv att hålla mig undan denna tråden, men som @Pfaff säger den är tydligen som kvicksand :)

Jag tror att Skogling är och nosar på något.
Kanske, kanske inte.
Anledningen till att man väljer en el-Mtb är kanske att man upplever sig ”klen”. Att man tycker att det behöver gå snabbare och att man ska komma längre. Antingen för att man har någon slags prestationsångest eller för att man behöver ett större adrenalinpåslag för att uppskatta att ”cykla” i skogen. Eller kanske, som någon skriver, för att man inte tycker om att bli trött.
Eftersom det finns ett kanske här kan man nog inte utesluta att så är fallet, men vad betyder det att klen står inom citattecken? Man kanske behöver elassistansen för att ens ta sig till skogen, alternativt kunna uppleva den positivt när man väl är där (att komma längre kan vara av stor betydelse)? Varför står cykla inom citattecken?
Vi som är cyklister har många gånger svårt att förstå detta.
Vi som är cyklister? Talar du för alla cyklister? Jag cyklar utan elassistans och har inga problem att förstå varför vissa vill ha elassistans.
Stigcykling är en konditionsidrott i grunden. Olika utövare lägger olika vikt vid konditionsdelen (från ”ett nödvändigt ont” till ”huvudsakligt fokus”) men det finns där.
Det gäller väl för XCC och XCO men när jag cyklar stig (vilket är sällan i och för sig) är det för upplevelsen i sig eller som en nödvändig transport. Jag skulle kunna få en positiv upplevelse utan att det är fysiskt utmanande.
Om man cyklar regelbundet (en del kallar det träning) kommer man bli snabbare/starkare och orka/hinna längre. Eller så skiter man i det och cyklar bara ibland.
Helt sant, där är vi helt överens :)
Men. Är det tråkigt att cykla om man inte är snabb och uthållig? Nej, verkligen inte! Tycker vi cyklister, då. Det går långsammare och man kommer kortare, men vad gör det?
Är det tråkigt att cykla om man inte är snabb och uthållig? Ja om man inte kommer till den del av naturen man vill uppleva (antingen om inte tiden eller orken räcker till). Det finns dessutom många för vilken cykeln i första hand är ett transportredskap (och då kan det finnas både tids- och räckviddsaspekter), och även dessa är cyklister!
Så ut och cykla bara. Ni behöver inte uppemot +700w för att ha roligt!
Det beror på avstånd, topografi och vad man anser är roligt.
Ingen bryr sig om dina siffror (och om du gör det själv är det väl ändå lite lurigt att putsa dem med mekanisk doping?).
Förutom verkligheten, avstånd och tillgänglig tid sätter gränser för oss alla.
Är det för lite action (eller vill inte bli andfådd) i vanlig stigcykling? Ok. Men då kanske det kan finnas någon annan sport som passar bättre? Eller låtsas iaf inte att ni gillar ”stigcykling”.
Vi har alla olika förutsättningar, för vissa är elassistans skillnaden mellan en positiv upplevelse eller inte. Vilken annan sport (hobby) kan ge naturupplevelser motsvarande cykling i naturen, menar du? Vandring och löpning ger klara begränsningar i aktionsradie jämfört med cykling. Om man cyklar på en stig (med eller utan elassistans) kan man inte få kalla det stigcykling? Vad hade din mening betytt om man tog bort citattecknen kring stigcykling?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Kondis medans man har kul, inte fel.

Vi har lagar och regler, hur tråkigt och hämmande det än är. Jag ställer mig frågande till att man inte kan ha kul utan att bryta lagar. Det går utmärkt att ha kul utan motor. Det går att ha kul med motor. Det går att ha kul med alkohol (med begränsningar). Utan alkohol (färre begränsningar).

Ja, du har ju upp till 700W hjälp.

Knark tycker vissa är störtskönt (de flinar nerspydda i ett soprum), andra dopar sig och tycker det är jättekul. Att man artificiellt kan boosta rolighetsnivån gör det inte lagligt/lämpligt per automatik.
Behöver inte 700w, har peak där det behövs.
Du, som vi alla, bryter lagar på regelbunden basis, du har bara funnit din egna bekväma nivå av hyckleri.
Allemansrätten skrev runt 1940 och det har hänt endel. Och jämförelserna är lite obskyra.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Behöver inte 700w, har peak där det behövs.
Så, varför blir det roligare/bättre med elmotor om du har så bra resurser?
Du, som vi alla, bryter lagar på regelbunden basis, du har bara funnit din egna bekväma nivå av hyckleri.
Berätta mer om vilka lagar jag bryter.
Allemansrätten skrev runt 1940 och det har hänt endel. Och jämförelserna är lite obskyra.
Ja, det har hänt mer. Mer hotar den unika allemansrätten än någonsin förr. Jag vill ha den kvar.
Är det obskyra jämförelser? Droger förhöjer ju rolighetsnivån (inte för att jag testat annat än alkohol, men påståendet känns rätt väl underbyggt).
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Så, varför blir det roligare/bättre med elmotor om du har så bra resurser?

Berätta mer om vilka lagar jag bryter.

Ja, det har hänt mer. Mer hotar den unika allemansrätten än någonsin förr. Jag vill ha den kvar.
Är det obskyra jämförelser? Droger förhöjer ju rolighetsnivån (inte för att jag testat annat än alkohol, men påståendet känns rätt väl underbyggt).
Har testat mycket annat & kan bekräfta. ??
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Elcyklar är en styggelse. Om det var meningen att cyklar skulle ha elmotor så skulle dom väl gjorts så från början? Hade dom första cyklarna elmotor? Nej, precis!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Eftersom det finns ett kanske här kan man nog inte utesluta att så är fallet, men vad betyder det att klen står inom citattecken? Man kanske behöver elassistansen för att ens ta sig till skogen, alternativt kunna uppleva den positivt när man väl är där (att komma längre kan vara av stor betydelse)? Varför står cykla inom citattecken?
Första citationstecknet eftersom jag inte tror att det är så. Ytterst få är för ”klena” för att stigcykla, däremot kanske man tror det själv. Jag tror att i de allra flesta fall, om vi kan generalisera lite, hade det nog fungerat ändå? Man kanske får ta en liten paus när man kommer fram till stigen? Och kanske en paus till vid vändningen? Kaffe och macka! Typ. Och, som du håller med om nedan, kör man bara på lite hyfsat regelbundet ökar ju snart räckvidden på naturligt vis.
Andra citationstecknen för att korta ned utan långa utlägg.
Vi som är cyklister? Talar du för alla cyklister? Jag cyklar utan elassistans och har inga problem att förstå varför vissa vill ha elassistans.
Nej, det gör jag inte. Ledsen om jag drar in oskyldiga i det här!
Det gäller väl för XCC och XCO men när jag cyklar stig (vilket är sällan i och för sig) är det för upplevelsen i sig eller som en nödvändig transport. Jag skulle kunna få en positiv upplevelse utan att det är fysiskt utmanande.
Jo, typ. Men pumpen går nog på lite övervarv ändå? Och sen är vi helt överens: Du skulle kunna få en positiv upplevelse utan att det är fysiskt utmanande. Det är ju precis det jag säger! ;-) Oavsett vem du är (nästan) har du lika roligt. Om du jämför Stravaloggar för en elitcyklist och en glad amatör kommer de se väldigt olika ut i siffrorna, men det är väl inte det som avgör hur trevligt man har haft.
Helt sant, där är vi helt överens :)
Härligt!
Är det tråkigt att cykla om man inte är snabb och uthållig? Ja om man inte kommer till den del av naturen man vill uppleva (antingen om inte tiden eller orken räcker till). Det finns dessutom många för vilken cykeln i första hand är ett transportredskap (och då kan det finnas både tids- och räckviddsaspekter), och även dessa är cyklister!
Jo, fast så kommer det alltid vara. Man hinner inte, kan inte, få göra allt här i livet. Det kommer alltid finnas ett fint cykelområde som ligger lite för långt bort. Oavsett vem du är. Elitcyklist, glad nybörjare eller elMtbare. Större batterier och högre effekt skulle ju vara ett sätt att öka folks räckvidd ytterligare, tycker du det vore en bra idé?
Elcykel till pendling och som handikapphjälpmedel tycker jag är fantastiskt!
Det beror på avstånd, topografi och vad man anser är roligt.
Förutom verkligheten, avstånd och tillgänglig tid sätter gränser för oss alla.
Vi har alla olika förutsättningar, för vissa är elassistans skillnaden mellan en positiv upplevelse eller inte. Vilken annan sport (hobby) kan ge naturupplevelser motsvarande cykling i naturen, menar du? Vandring och löpning ger klara begränsningar i aktionsradie jämfört med cykling. Om man cyklar på en stig (med eller utan elassistans) kan man inte få kalla det stigcykling? Vad hade din mening betytt om man tog bort citattecknen kring stigcykling?
Jag tror att många skulle ha trevligt utan motor också. Du skriver det ju själv ovan. Varför kvantiteten (aktionsradier) är avgörande förstår jag inte? Vilka andra aktiviteter som kan jämföras med stigcykling tycker jag är svårt att svara på, eftersom vi är alla olika. Men några av mina starkaste naturupplevelser har jag haft när jag fiskat på tidiga morgnar. Då har jag kanske traskat femhundra meter när jag är hemma igen. Om distansen är avgörande kanske gravel eller lvg-cykling kan vara något?
Kalla det vad du vill, och det sista förstår jag inte riktigt.
 
Tillbaka
Topp