[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Verkar vara endel traillöpare här så vilka skor ska man satsa på om man springer mycket teknisk stig ( bergslagsleden) och endel grusväg , gillar skor som är stabila men endå har bra respons och inte känns döda. Har kollat på dessa nedan.

Springer cirka 30km i veckan och har använt ett par vanliga löparskor som har fungerat men inte optimalt . Hade ett par speedgoat tidigare som jag gillade.

hooka speedgoat 5 Verkar populära men vissa klagar på greppet i dom

saucony peregrin verkar ha lite mera respons men kanske inte så stabila

Hooka tecton, kolfiber platta så dom är responsiva men kanske för mycket racesko så dom är nog inte så stabila.

Merell MTL LONG SKY 2

Jag gillar Peregrine, inne på mitt fjärde par eller så. Inte sprungit längre än typ 3,5h i dem och det funkar fint för mig. För grusväg funkar ju vilka skor som helst.

Peregrine ST är snorhala på blöta hällar och rötter, så dom funkar inte runt stockholm i alla fall. Kanske bättre på en lerig åker i skåne. :)

Tror jag har gått upp ett halvnummer från vad jag oftast har, men det har jag även i en del andra skor, så hyffsat normala.

Okey tack, var ganska sugen på dom skorna men har läst att dom upplevs som ganska styra och inte har supergrepp på rötter och stenar utan kanske är mera lämpade för lättare trail.

Då går dom tyvärr bort

Jag gillar Peregrine, inne på mitt fjärde par eller så. Inte sprungit längre än typ 3,5h i dem och det funkar fint för mig. För grusväg funkar ju vilka skor som helst.

Som sagt jag springer bara korta bitar grus som transport mellan stigarna.

Peregrin verkar ju faktiskt lovande när man läser om dom.

Okey tack, var ganska sugen på dom skorna men har läst att dom upplevs som ganska styra och inte har supergrepp på rötter och stenar utan kanske är mera lämpade för lättare trail.

Då går dom tyvärr bort
Jag har inte upplevt dem som hala, trots att jag sprungit en del på våta stenar och rötter, men det kanske beror en del på löpstil också.

Jag orkar inte läsa den 75 sidor långa tråden, så detta har säkert redan avhandlats. Hur som helst läste jag boken "Born to run" i somras och snöade in på barfotalöpning. Införskaffade raskt ett par Vibram Fivefingers V-Trail och har börjat "trailrunna" så smått. Det är mysigt att känna alla kottar och stenar under foten, men mindre mysigt när jag slog i en rot med tån. Det här med fem tår på skon känns också lite som en gimmick. Några fördelar kunde jag inte märka, däremot nackdelen av att det tar minst ett par minuter att pilla in alla tår när man ska ta på sig dem.

Nej, det blir nog ingen hardcore-satsning på trailrun känner jag, men kul som ett komplement till mtb och vanlig löpning ibland.

Jag orkar inte läsa den 75 sidor långa tråden, så detta har säkert redan avhandlats. Hur som helst läste jag boken "Born to run" i somras och snöade in på barfotalöpning. Införskaffade raskt ett par Vibram Fivefingers V-Trail och har börjat "trailrunna" så smått. Det är mysigt att känna alla kottar och stenar under foten, men mindre mysigt när jag slog i en rot med tån. Det här med fem tår på skon känns också lite som en gimmick. Några fördelar kunde jag inte märka, däremot nackdelen av att det tar minst ett par minuter att pilla in alla tår när man ska ta på sig dem.

Nej, det blir nog ingen hardcore-satsning på trailrun känner jag, men kul som ett komplement till mtb och vanlig löpning ibland.
Då får du läsa ikapp 15 år efterdiskussion om "Born to run" istället. Spoiler: vilka skor man bör springa i får plattis/spd-diskussion att likna storm i vattenglas. :-)

Då får du läsa ikapp 15 år efterdiskussion om "Born to run" istället. Spoiler: vilka skor man bör springa i får plattis/spd-diskussion att likna storm i vattenglas. :-)
Ah, inte ens tvåa på bollen alltså. Misstänkte nästan det.

Finns det en egen tråd om "Born to run" eller ligger den inbakad i de 75 sidorna?

Jag läste Born to run för länge sen. Blev väl inte frälst (men det var en intressant bok). En kollega införskaffade five fingers och var mer frälst. Jag värmde bara barfota på löpband ett tag, och kör sen dess rätt mjuka och lågdropskor. Intressant ämne, dock. Och det går inte att bortse ifrån att vi människor klarat oss rätt länge utan vetenskapligt utprovade skor med inbyggda hjälpmedel. Redan homo erectus verkar ha haft "moderna" fötter.

Jag gillar "barfotaskor" typ Xero, Vivobarefoot, Pace mfl. på gymmet och till vardags. Utmaningen är ofta att hitta modeller som inte ser helt kajko ut (i min smak).

Sen springer jag lite kortare turer på trail och asfalt med minimalt dämpade som omväxling men då är det som sagt kortare turer på uppåt 5 km för att ge fötterna och hela rörelseapparaten lite variation.
De är ett bra träningsredskap och ger omväxling men jag tror inte det behöver vara Fiver Finger modell lika lite som att tåstrumpor är grejen för alla människor.

Men skor med noll drop och minimal sula är kalas i många situationer.

Omväxling inte bara förnöjer, det tränar också fler muskler. Testade att springa helt barfota (då jag fått ett oväntat skavsår) hem från en löptur i skogen. Faktiskt rätt angenämt, och inte alls så smärtsamt som jag förväntat mig. Men, inget för långa turer. Dunkar hellre in en sko i en sten/rot än en tånagel...

Jag gillar "barfotaskor" typ Xero, Vivobarefoot, Pace mfl. på gymmet och till vardags. Utmaningen är ofta att hitta modeller som inte ser helt kajko ut (i min smak).
Jag funderar själv på att skaffa ett par för vardaglig användning. Tänker att det kanske kan hjälpa med att återställa funktionen i fötterna efter alla år av vanliga skor. Vilka har du testat? Vivo är ju ganska snygga men också dyrast.

Jag funderar själv på att skaffa ett par för vardaglig användning. Tänker att det kanske kan hjälpa med att återställa funktionen i fötterna efter alla år av vanliga skor. Vilka har du testat? Vivo är ju ganska snygga men också dyrast.

Vill bara understryka att jag har noll association med något av märkena:)
men har just nu:

Xero Nexus Knit (svarta)

Xero Kelso (vita för lite Stan Smith vibbar)

Freet Pace

Bor man i Skåne och inte har för långt till Höör kanske ett besök hos Bodil kan vara en idé för att känna och klämma:

På Xeroskorna är EU storleken för mig -1 mot vad jag brukar ha, men US stämmer.
Dvs. jag brukar ha 44 / US10 / 28cm men i Xero blir det EU43.

Vivobarefoot tycker jag får så konstiga proportioner, från sidan är de rätt platta och sen stor tåbox, blir lite väl mycket clownsko :)

Sen finns ju "lätt dämpat" som Altra Escalante också som är rätt neutrala i vissa färger.

Lems har en del modeller som ser fina ut också men de är ruggigt dyra kan jag tycka och då blir jag mindre benägen att chansköpa.

Brukar ha nåt av paren på kontoret som inneskor så kan man ha nåt mer vädertåligt på väg dit under vintern.
Men hittar jag en snygg barfota vintersko till rimligt pris blir det köp framöver :)

Har ett par endorphin rift på ingång. Hoppas dom skall funka fint när snön kommer, och lite trail när det blivit frost i marken.
Nu är det för blött och grisigt i skogen för både mtb och trail. ?

Har ett par endorphin rift på ingång. Hoppas dom skall funka fint när snön kommer, och lite trail när det blivit frost i marken.
Nu är det för blött och grisigt i skogen för både mtb och trail. ?

Beställde ett par endorphine rift igår efter mycket läsande om olika trailskor.

Den tickar verkligen alla boxar på det jag sökte efter.

Endorphin Rift var på pappret en riktig kalassko - men tyvärr passade den inte för mig alls. Jag har ett Edge, och de är grymma på lättsprunget men vricka fötterna tendenser på rotigt. Rift ska ju vara mer stabil och inte lika "tippy" som Edge.
Tyvärr har de dels gjort tåboxen mycket tightare än på Edge, och sen går sidorna rätt högt upp, så för mig skavde överkanten mot fotknölen.

Ett annat issue med Edge är att plösen är tunn och för att få dem att sitta tryggare på stökigare terräng fick jag tighta upp dem så jag fick "lace bite", det blev en del experimenterande med lite bredare och mjukare skosnören än original för att få det bra.

Upplevde Rift som bättre i det avseendet. Hoppas de passar era fötter bättre och återkom gärna med rapport, tror det är en kanonsko om den lirar:)

Endorphin Rift var på pappret en riktig kalassko - men tyvärr passade den inte för mig alls. Jag har ett Edge, och de är grymma på lättsprunget men vricka fötterna tendenser på rotigt. Rift ska ju vara mer stabil och inte lika "tippy" som Edge.
Tyvärr har de dels gjort tåboxen mycket tightare än på Edge, och sen går sidorna rätt högt upp, så för mig skavde överkanten mot fotknölen.

Ett annat issue med Edge är att plösen är tunn och för att få dem att sitta tryggare på stökigare terräng fick jag tighta upp dem så jag fick "lace bite", det blev en del experimenterande med lite bredare och mjukare skosnören än original för att få det bra.

Upplevde Rift som bättre i det avseendet. Hoppas de passar era fötter bättre och återkom gärna med rapport, tror det är en kanonsko om den lirar:)

Nu har jag bara provat rift hemma på köksgolvet men dom verkar passa min fot riktigt bra , är dock glad att jag läste att dom är små i storlekarna och att jag valde 1 storlek större.
Det enda jag inte fattar är konstruktionen med stretch där man stoppar ner foten som gör att skorna är väldigt jobbiga att få på även med skohorn.

Blir en premiärrunda imorgon så då återkommer jag med en mera utförlig recension.

Har en förmåga att alltid behöva göra nummer två precis när jag skall iväg till morgonträning. Det spelar ingen roll hur väl man förberett sig. I morse blev det till att maxa de två kilometrarna till samlingsplatsen för dagens distanspass. Fruktansvärt dålig start. Det är ofta samma sak när jag skall till cykelträning. Är helt slut redan innan passet. Någon som känner igen sig?

Har en förmåga att alltid behöva göra nummer två precis när jag skall iväg till morgonträning. Det spelar ingen roll hur väl man förberett sig. I morse blev det till att maxa de två kilometrarna till samlingsplatsen för dagens distanspass. Fruktansvärt dålig start. Det är ofta samma sak när jag skall till cykelträning. Är helt slut redan innan passet. Någon som känner igen sig?
Lite igenkänningsfaktor på den. Dock tycker jag det går snabbt (från inget behov till trängande behov) på morgonen oavsett om jag tränar eller inte.

Sådär då har jag sprungit första turen med endorphine rift och det vart 12 km på både teknisk stig, lättare skogsstig och grusvägar.
Det första man märker är energin tillbaka som denna sko ger , den känns väldigt lik en sko med carbonplatta fast den har mera mjukhet och fjädring.

På tekniskt stig där det var mycket hala stenar och rötter kändes det som man hade supergrepp och jag hade ingen gång som jag kände att skorna kändes hala. Skon är väldigt stabil och känns lätt. Den känns inte varken för mjuk eller hård utan precis lagom.

På lättare stigar och grusvägar kunde man hålla ett högt tempo för att vara en trailsko men skon kändes ändå väldigt bekväm.

Jag är supernöjd och tycker denna skon verkar vara väldigt mångsidig. Tror den funkar riktigt bra för både korta och långa pass oavsett om man springer lättare trail eller teknisk.

Har också testat mina E.Rift. Inte lika impad över greppet. Hoka speedgoat tex, med vibramsula har bättre grepp på blöta novemberslemmiga berghällar.
Annars är riftarna bättre på det mesta. Kommer särskilt till sin rätt i lite högre tempo där man får nytta av den studsiga mellansulan. Funkar tom riktigt bra som temposko på asfalt.
En riktigt bra trailsko från Saucony.

Update
Efter morgonens skogslufs har jag knappt 3 mil på mina endorphin rift och greppet har blivit bättre och bättre. Gissar att det satt kvar nåt släppmedel från gjutningen på sulan när dom var nya, vilket gjorde att dom kändes hala på första rundan.
Upplever storleken ungefär samma som andra sacuony. Kanske en aaning mindre men inte en halvstorlek mindre. Kör samma storlek som mina andra löpardojor, vilket funkar bra.

Hooka zinal känns stabila tack vare låg stack och bred sula. Riktigt bra fäste på blöta stenar och rötter. Marknadsförs för kortare distans men för mig fungerar dom bra även på långa rundor.

Vad tycker ni är att föredra om man springer lite längre pass och vill ha med sig bl.a. vätska. Väst / ryggsäck med vätskeblåsa typ Camelbak eller nån variant med flaskor?

Jag diggar mitt vätskebälte (tror det finns många som funkar snarlikt) där får jag med mig 0.7 liter vatten, energi, telefon, hundgodis/påsar och lite till. Förutom under högsommar så tycker jag det fungerar bra för ett par mil långa rundor.

Sen finns det ju massor av ryggsäckar och lite olika preferenser för flaskor vs blåsa på ryggen. En nackdel med ryggblåsa är om den ska återfyllas under rundan, det är mycket bökigare att få ner en full vätskeblåsa i ryggsäcken än man kan tro jämfört med att stoppa i den när väskan i övrigt är tom..

Vad tycker ni är att föredra om man springer lite längre pass och vill ha med sig bl.a. vätska. Väst / ryggsäck med vätskeblåsa typ Camelbak eller nån variant med flaskor?

Salomon Adv Skin 12. Rymmer löjligt mycket vid behov, funkar samtidigt att springa med helt tom med bara flaskorna.
Förvisso också kompatibel med blåsa men föredrar soft flasks alla dagar i veckan. Enklare att hålla koll på hur mycket man dricker, enkla att fylla längs vägen. Enda fördelen med en blåsa är att få med sig mer vätska om det skulle behövas men jag har ibland kört med en tredje soft flask på tvären i ryggfacket istället så får man med sig gott om vätska också. Viktigt dock att man har rätt storlek för att få den här supertighta passningen utan skav.

Är behovet snarare mobilen, nycklar, kreditkortet, lite snacks och en soft flask räcker ett midjebälte utmärkt.

Det är mycket lättare att fylla på flaskor fram och man vet hur mycket man har kvar.

Ska man ha med mycket vätska dock så är det skönt att ha en del av det på ryggen.

Blev ett löpband på Black Friday.

Visserligen ska man ta XXls listpriser med en grävskopa salt, men det kändes ändå som ett hyfsat pris. Hade egentligen tänkt vänt till nyår i hopp om att något löpband med AC motor reas, men för 8000 kr tänkte jag att jag kan chansa. Det bör väl hålla garantitiden ut i alla fall :)
Svårt att hitta någon vettig info om Titan Life, verkar vara några danskar som kränger kina-löpband till de stora sportkedjorna (finns hos Intersport mfl. också.)
Testade lite snabbt i butiken, verkade helt okej, men hade velat ha lite mer lutning men man kan inte få allt för 8k.

Har aldrig haft nåt löpband, några saker man behöver tänka på?
Kommer stå i garaget är tanken (förutsatt att det inte blir för lågt i tak haha, i så fall blir det lite bökigt...)

Har sett en del av de äldre dokumentärerna om Barkley och.. ja.. det är nog inget för mig :)

Men jag kan verkligen rekommendera att se dem! Riktigt bra underhållning för oss som springer och har något slags relation till att springa långt (även om mina 2-3 mil är snicksnack i sammanhanget).

Senast ändrad:
Hejsan,

Kan någon rekommendera hur man ska springa med smartphone nuförtiden? Finns det armband som passar för en modern telefon (6.3" skärm), mitt gamla armband passade till mindre telefoner, men den här finns det ingen chans att få in dit.

Hejsan,

Kan någon rekommendera hur man ska springa med smartphone nuförtiden? Finns det armband som passar för en modern telefon (6.3" skärm), mitt gamla armband passade till mindre telefoner, men den här finns det ingen chans att få in dit.
Kör med midjeväska:
Men du kanske menar att du vill se skärmen under löpturen?

Jag kör med bälte på längre rundor och ser dessutom till att köpa byxor med ficka. Men telefonerna är löjligt stora nu för tiden, finns ju inga i rimlig storlek.

Försöker verkligen undvika ha med mig mobil när jag springer, mycket gamla föräldrar och jobbar med IT men träningen är undantaget, riktigt 24/7 behöver man ändå inte vara anträffbar kan jag tycka. ? När jag cyklar är den så klart med men ljudet avstängt om det inte är något speciellt. För er som mer är inne på ultradistanser kan jag dock förstå att man vill/behöver ha med mobilen även när man springer.

Hejsan,

Ficka i tajtsen (Fusion C3, världens bästa löparbralla) eller i bältet, jag har nån Flipbelt-variant utan dragkedjor. Funkar.

Försöker verkligen undvika ha med mig mobil när jag springer, mycket gamla föräldrar och jobbar med IT men träningen är undantaget, riktigt 24/7 behöver man ändå inte vara anträffbar kan jag tycka. ? När jag cyklar är den så klart med men ljudet avstängt om det inte är något speciellt. För er som mer är inne på ultradistanser kan jag dock förstå att man vill/behöver ha med mobilen även när man springer.
På många lopp är det dessutom obligatoriskt så man får helt enkelt se till att få med mobilen på nåt sätt. Dock är det sällan ett problem när man springer ultra, det är så mycket som ska med så mobilen är ganska liten i sammanhanget. ?

På många lopp är det dessutom obligatoriskt så man får helt enkelt se till att få med mobilen på nåt sätt. Dock är det sällan ett problem när man springer ultra, det är så mycket som ska med så mobilen är ganska liten i sammanhanget. ?
Fantastiskt hur populärt det verkar börjat bli med ultra och längre distanser. Egentligen är det ju en ganska extrem disciplin kan jag tycka så därför lite överraskande att så många anammat detta, borde bli hyfsat ansträngande för kroppen. ? Blir lite psykad av denna trend också så förr eller senare får man väl "roa sig med" att prova, blir även psykad av min kusins framfart. ?

Sedan vilket som är den största rent idrottsliga fysiska prestationen, att springa rätt snabbt på distanser upp till säg 30 km vs att hasa sig runt 100 km, det går väl att diskutera, båda är sannerligen imponerande/tuffa på sitt sätt. ? På tal om vad som är inne är det ju också inne att fokusera mer på upplevelser vs just att man måste prestera och slå tider etc, en rätt sund trend.

Senast ändrad:
Precis som du säger så är det klart mindre jobbigt att springa långt i moderat tempo än att rejsa (utifrån sina egna förutsättningar) 10k eller 21k på asfalt.

Med det sagt så sprang ju vinnaren på långa Kullamannen de första 10k på <4 min / km :-)

Tillbaka
Topp