Bikester omstartar?

Bikester omstartar?
Ska man chansa på Bikest nu så är det nog bra att så fall beställa saker med lite risk för behov av retur. Kanske inte bra läge att testa något nytt klädmärke tex

Ja, vi behövde långa MTB byxor till sonen. Bikester har de för halva priset, men jag vågade inte chansa. Beställde måndag vid lunchtiden hos Bike24 och paketet kommer till ombudet idag.

Bikester omstartar?
Ja, men de måste ju ta bort "begränsningar " på reklamationer. Vill de ändra returpolicy så gör det men ta bort alla varningar om de vill sälja.

Är det något tyskt konkursförfarande att tjafsa om reklamationer?

Bikester omstartar?
Eller säger de egentligen "Handla av oss! Men vi tar inget ansvar för det vi säljer OM VI KONKAR"?
Alla kan ju konka och då blir det knas men det kanske är så att man kan sälja med andra vilkor under pågående rekonstruktion?

Jag vet inte men framför allt så vet jag inte varför man skulle handla till samma priser till sämre villkor.

Hm, det är inte så enkelt att de måste flagga att de är under rekon och att risken är högre? Var kanske det du menade

Bikester omstartar?
Jag kan inte dra mig till minnes att jag reklamerat en vara, och jag har beställt mer cykeldelar genom åren än jag törs tänka på. Det har hänt att jag returnerat, men det är typ 1 av 50 ggr. Så jag har rätt låga krav på en webbutiks finanser ?, bara de är ärliga med lagersaldot och levererar är jag nöjd, sen om de går i konkurs dagen efter, tråkigt för dem. Det är väldigt låg risk att det skulle påverka mig så jag har inga problem med att beställa från bikester trots kända ekonomiska problem.

Bikester omstartar?
Nej jag har heller aldrig reklamerat. Men om det är uttalat att det problem med reklamationer är väl risken stor att det kan bli strul med returer också?

Bikester omstartar?
Nej jag har heller aldrig reklamerat. Men om det är uttalat att det problem med reklamationer är väl risken stor att det kan bli strul med returer också?
Ja precis... skulle dra mig för att köpa typ cykelskor och annat där det är stor risk för att man behöver returnera.

Det finns ju så många alternativ till bikester och de har sällan lägst priser, vilket obarmhärtiga webb-gamar som jag själv går på i första, andra, och tredje hand, så även innan ekonomiska problem var de inte den webbutik jag använde mest. För den typ av produkter jag beställer oftast, slitdelar och delar till cykelbyggen, så behöver jag inte mycket säkerhet från butiken, bara de kan leverera. Och risken att man får fel grejer ser jag som minimal. Jag kan ha fel i och för sig, men för mig har det aldrig hänt och jag går på min egen erfarenhet.

Bikester omstartar?
Ja, vi behövde långa MTB byxor till sonen. Bikester har de för halva priset, men jag vågade inte chansa. Beställde måndag vid lunchtiden hos Bike24 och paketet kommer till ombudet idag.

Kan tillägga att vi har varit i Bikesters butiken, som är en av de riktigt få i Stockholm som har enduro grejer till barn på lager. Tyvärr var fina Fox Defend byxor i storlek 26 mer som 24 och i 28 mer som 30.

Bikester omstartar?
Hm, det är inte så enkelt att de måste flagga att de är under rekon och att risken är högre? Var kanske det du menade
Lite så ja. Det är ju rätt ofta man i kk-sammangang hör folk som har haft oturen att drabbas vråla "de visste att de stod på randen till obestånd, men ändå tog de våra pengar, må de brinna i helvetet", men om bolag är på konkursens brant så lär det ju knappast bli räddningen att annonsera det för den stora allmänheten.

Så jag tror med att det är någon sort specialsituation som gör att de nu informerar om sina begränsningar.
Kan ju vara något i stil med att en extern part som är en avgörande del av returhanteringen har strypt krediten till Bikester, och att det inte finns rutiner eller villighet för förskottsbetalning.

Bikester omstartar?
Ser att bikester har "Black Deal - Så länge lagret räcker"... Vågar man handla där ?

Jag kollade lite snabbt prisnivån och anser den vara riktigt hög, absolut inga klipp jag såg när jag kollade kassetter och kedjor åtminstone.

Samtidigt har bike24.de, bike-discount.de, och bike-components.de en del bra priser just nu som är i en nivå som inte riktigt setts på ett par år.

Jag skulle jämföra med dom tyska butikerna ovan som alltid funkat riktigt bra för mig och t.ex. bikeshop.se, bikable.se, samt tcmcykel.se vilka också funkat bra.

Bikester omstartar?
Glöm inte att räkna med eventuella fraktkostnader när ni jämför. Det är vad man betalar i slutändan (totalpriset) som är det intressanta, inte enstaka delsummor.

Bikester omstartar?
Jag tolkar det som att det är en snubbe som med lånta pengar snabbt har byggt upp ett imperium, tror att han har knäckt koden till finansiell framgång, drabbats av hybris så till den milda grad att han numera likställer sig vid kungar och gudar. Klart som fan att det går åt helvete när verkligheten kommer ifatt.

"René Benko ska ha uttalat att hans strategi utgår från tanken att endast katolska kyrkan och drottningen, numera kungen, av England ska kunna skryta med en jämförbar portfölj av unika platser."

Senast ändrad:
Bikester omstartar?
Väl medveten om alla problem med företaget i fråga så slog jag ändå till på några tillbehör under "Black Week" som jag tänkt ge bort i julklapp till min syster som också funnit cykelglädjen. Återstår att se om något dyker upp.

Bikester omstartar?
Jag har suttit här och småmyst åt folk som handlat och hamnat i svårigheter. Ja? Vad förväntar ni er?

Nu har jag själv lagt en av mina största Bikester-beställningar någonsin (i volym, kanske inte i pengar). Smågrejor. Två par skor till olika personer. En billig Bmx.

Vad kan gå fel liksom? :-) Jag lovar att inte hålla på något, strular det kommer jag dela med mig. Man ska inte vara snål med sånt.

Bikester omstartar?
Postade en tanke om hur det förhölls sig med Bikester men noterade direkt efteråt att meddelandet de haft på hemsidan en längre tid nu är borta, varpå jag tog bort mitt inlägg.

Senast ändrad:
Bikester omstartar?
Postade en tanke om hur det förhölls sig med Bikester men noterade direkt efteråt att meddelandet de haft på hemsidan en längre tid nu är borta, varpå jag tog bort mitt inlägg.
Det finns kvar, men bytt plats. Förr stod det väl direkt på huvudsidan. Nu visas det när man går in på en produkt.

Bikester omstartar?
Jag la också en beställning förra veckan. Betalade med Klarna. De brukar ju vara snabba med att skicka och varorna stod som i lager, men efter 4-5 dagar så hade jag fortfarande bara fått orderbekräftelse. Nu nyss fick jag besked om försenad leverans på grund av oväntad stor ordervolym. Nog flera som klickat hem saker under black week.

Bikester omstartar?
Jag trotsade "försiktighet" igår och beställde en ny cykel från Bikester, hoppas att det kommer en Orca M20iLtd inom kort.
Mitt paket levereras om Postnord lyckas under morgondagen iaf =)
Kanske något längre leveranstid än vanligt, men inget som jag tycker är något problem.

I övrigt hoppas jag att vi alla generellt försöker och strävar mot att minska beställningar "för test" som sedan returneras, det är ohållbart.
Jag tycker personligen också att "snabba leveranser" känns onödigt, nu kanske det ändå är nödvändigt för att få ihop all logistik, lager och flöden. Om så inte är fallet så skulle jag gärna ge möjligheten till leverantörer och distributörer att leverera varan betydligt långsammare om det gör att dom kan samfrakta fler varor.

Bikester omstartar?
Känns så jäkla onödigt, köpa upp allt de kommer över för att allt sedan bara ska gå åt pipan.

Känsla utan någon insyn i något förstås. Kanske alla märken och bolag de köpt upp hade varit borta ändå om de inte tagit över dem. Men så sorligt.

Hoppas vart fall klassiska märken som Vitus överlever krisen.

Bikester omstartar?
Känns så jäkla onödigt, köpa upp allt de kommer över för att allt sedan bara ska gå åt pipan.

Känsla utan någon insyn i något förstås. Kanske alla märken och bolag de köpt upp hade varit borta ändå om de inte tagit över dem. Men så sorligt.

Hoppas vart fall klassiska märken som Vitus överlever krisen.
One could say the same about how much people have been willing to pay for houses in recent years because mortgages where so cheap.
Pretty much the same thing on a different scale

Bikester omstartar?
Då måste den genomsnittliga svensken ha jävla fingertoppskänsla jämfört med cykelhandlare eftersom vi betalar våra lån och den absoluta majoriteten har lägre än 100% belåning.

Om det nu alltså är så väldigt jämförbart.

Bikester omstartar?
One could say the same about how much people have been willing to pay for houses in recent years because mortgages where so cheap.
Pretty much the same thing on a different scale
Inte säker på att jag riktigt med på analogin här?

Generellt funkar det dåligt att jämföra privatekonomiska beslut med affärsmässiga, offentliga eller andra organisatoriska. Visst att de finns ett fåtal personer som spekulerar med sitt privatliv som insats, men de allra flesta av oss fattar våra ekonomiska beslut på andra grunder än vad man gör i en affärsverksamhet.

Bikester omstartar?
Då måste den genomsnittliga svensken ha jävla fingertoppskänsla jämfört med cykelhandlare eftersom vi betalar våra lån och den absoluta majoriteten har lägre än 100% belåning.

Om det nu alltså är så väldigt jämförbart.
Most of us have not seen our mortgage obligation triple AND our revenue (and more importantly profits) drop by a significant amount.

Bikester omstartar?
Inte säker på att jag riktigt med på analogin här?

Generellt funkar det dåligt att jämföra privatekonomiska beslut med affärsmässiga, offentliga eller andra organisatoriska. Visst att de finns ett fåtal personer som spekulerar med sitt privatliv som insats, men de allra flesta av oss fattar våra ekonomiska beslut på andra grunder än vad man gör i en affärsverksamhet.
This is absolutely true but I was more pointing at the fact that our housing market has gone up and up for years when interest rates were almost negative, people were willing to pay more (because it was more affordable with a low-interest rate), and that certain business have also been buying a lot of things and pay more for them as capital was cheap and easy to access. The parent company of the parent company of the parent company of Addnature, is a real estate business.

Bikester omstartar?
Ja, det borde ju hjälpa....måste vara helt omöjligt att sälja samma asiatiska produkt både i UK & EU. I efterhand hade det kanske varit smidigare att sälja samma skit i samma webb över allt istället.

Bikester omstartar?
Bikester omstartar?
Bra att jag köpte ett par Nukeproof pedaler då. Lär väl vara sista paret man äger.
Jävligt märkligt om det inte är för att de hoppas på att få samma köpare som bikester. Inte är det så illa i UK att ingen vill köpa ett bolag med kunder i EU? Sminka grisen för försäljning = gör dig av med tradiga kunder som pratar konstigt?

EDIT. Ja, det är väl för att kunna sparka max folk men det är åndå svårt att se det som ett plus om man nu inte räknar med att man hittar en köpare som kan och vill sälja deras produkter i EU under egen flagg.

Senast ändrad:
Bikester omstartar?
Jävligt märkligt om det inte är för att de hoppas på att få samma köpare som bikester. Inte är det så illa i UK att ingen vill köpa ett bolag med kunder i EU? Sminka grisen för försäljning = gör dig av med tradiga kunder som pratar konstigt?

EDIT. Ja, det är väl för att kunna sparka max folk men det är åndå svårt att se det som ett plus om man nu inte räknar med att man hittar en köpare som kan och vill sälja deras produkter i EU under egen flagg.

Internationella kunder stod för 15%, är väl för mycket meck för att det ska vara lönsamt.

Bikester omstartar?
Internationella kunder stod för 15%, är väl för mycket meck för att det ska vara lönsamt.
Jag jobbar inte med sånt men hade gissat att 15% skulle vara för mycket att sumpa. Visst, finnns det ingen annan kvar att sparka så kanske det är ett lätt mål.

Jag är ju så simple minded att jag tyckte att man redan vid brexit kunde lagt ned en av shopparna och sajten i GB och försökt dribbla både EU och UK från NIE.
Eller lagt ner båda shopparna, behållt Bike24 och brandat bike24's shop.

Bikester omstartar?
Den första av många kommersiella fastighetskonkurser i Tyskland tror jag. Kanske för att följas av en bankkris med så mycket osäkra fordringar på sina balansräkningar att de också blir insolventa.

Bikester omstartar?
Ägaren Interstores GmbH verkar köra vidare som vanligt. Förra veckan hittade jag en jobbannons för en cykelmekaniker hos fahrrad.de (som är Bikesters tyska lager). Tror att chansen är hög att de får en ny ågare. Jag skulle dock bara köpa med kreditkort (Klarna är också säker). Och om de konkar går garanti genom tillverkaren.

Länk
Dr. Christian Gerloff has been appointed as the provisional insolvency administrator of Internetstores by the Stuttgart Local Court and also Tennis-Point GmbH, with proceedings pending in Bielefeld Local Court. The administrator on Tuesday sent out out a release that said both companies would continue to operate – with goods returns and complaints relating to both old orders and new business also being processed – and there had been considerable interest from prospective buyers.

"Tennis-Point and Internetstores have a strong international market position in their respective segments of the sports market and a loyal customer base," said Gerloff, a a lawyer and shareholder at Gerloff Liebler Rechtsanwälte. "The teams of both companies are also highly motivated to continue providing their customers with the best possible service.

"The quite impressive number of addresses that have already actively expressed their interest shows that the chances for good future solutions are basically given."

Tillbaka
Topp