OT Vilken iPad till 80-åringar

Luzen

Aktiv medlem
Vilken iPad behöver jag köpa till mina föräldrar?
Idag har de varit iPhone SE av senaste gen samt en windows laptop.
Mamma sitter nu i rullstol varför laptop inte är optimalt så de vill ha en padda.

Vilken behöver jag köpa som klarar sig några år?

Själv har jag en iPad gen 5 och den har inte fått nytt iOS sedan 15.1. Ilsket inte ,seger BankID tex men det funkar för mig.

Har tittat på en vanlig iPad av gen 8 med Wi-Fi. Hur länge skall vi tro den kan uppdateras?
Jag brukar köpa på tex inrego.se när man inte behöver nyaste.

Näst senaste brukar jag köpa åt min 87-åriga mor. Både macbook och ipad. Rätt mycket billigare, men håller i ett antal år.

Sedan brukar jag undvika de med minst lagringsutrymme, så slipper jag frågor om hur man gör när den är full med bilder och skit.

med flerkärnig processor och arbetsminne 3-4 gig bör man klara sig ett antal år.

det kan innebära att en ädre pro är ett bättre köp än en nyare air. slipper man skärmen som går ända ut i kanten och gör det omöjligt hålla paddan på ett ergonomiskt sätt är det ytterligare ett plus:)

Senast ändrad:
Vanliga Ipad och Ipad air har lika stora skärmar alltså 10,9 tum så det enda som skiljer är att air har lite bättre hårdvara vilket kanske inte behövs av det du beskriver.

Om hon behöver ha en lite större skärm så finns Ipad pro med sin 12,9 tums skärm men den är väldigt mycket dyrare så då skulle jag rekommendera en platta från tex samsung eller Lenovo istället som är betydligt billigare

Vanliga Ipad och Ipad air har lika stora skärmar alltså 10,9 tum så det enda som skiljer är att air har lite bättre hårdvara vilket kanske inte behövs av det du beskriver.

Om hon behöver ha en lite större skärm så finns Ipad pro med sin 12,9 tums skärm men den är väldigt mycket dyrare så då skulle jag rekommendera en platta från tex samsung eller Lenovo istället som är betydligt billigare
Kolla typ en sån här, batteriet är aldrig ett problem med iPad, jag har 2st likadana gen 3, dom funkar lika bra https://www.tradera.com/item/342496/615818582/ipad-air-pro-12-9-4th-gen-wifi-128gb-helt-ny-

Tillbaka
Topp