Glappande styrlager på barncykel

Jokkmokken

Medlem
Hej, införskaffat en begagnad barncykel och upptäckt att, vad jag tror är styrlagret, glappar.

Min ”känsla” är att det glappar på stället där jag nyper åt i bild 1. Det är ett ganska rejält glapp, märks när jag svänger styret fram och tillbaka hastigt eller när jag lyfter lite i styret samt även när jag bromsar med frambromsen.

Efter lite undersökning förstår jag det som att styrlagret behöver justeras (om det nu inte är helpaj). Blir dock inte riktigt klok på hur det görs.

Som jag förstår det, snäll rätta mig om jag har fel, ska jag lossa muttern precis ovan där jag nyper åt, eller är det båda muttrarna som ska lossas där? Jag har hur som helst inte kunnat göra det med polygrip då den jag kommer åt sitter som berget, har fått beställa hem en styrnyckel så inväntar den innan jag drar sönder något.

Sen ska jag lossa muttern ovanpå styret.

Därefter ska jag ”lokalisera” glappet och spänna muttern ovanpå styret tills glappet försvinner och därefter spänna muttrarna på styrstammen?

Är dock inte helt med på hur jag får glappet att försvinna genom att spänna muttern ovan styret? Är den inte bara till för att hålla styret på plats?

IMG-6387.jpg

IMG-6388.jpg

Hej, införskaffat en begagnad barncykel och upptäckt att, vad jag tror är styrlagret, glappar.

Min ”känsla” är att det glappar på stället där jag nyper åt i bild 1. Det är ett ganska rejält glapp, märks när jag svänger styret fram och tillbaka hastigt eller när jag lyfter lite i styret samt även när jag bromsar med frambromsen.

Efter lite undersökning förstår jag det som att styrlagret behöver justeras (om det nu inte är helpaj). Blir dock inte riktigt klok på hur det görs.

Som jag förstår det, snäll rätta mig om jag har fel, ska jag lossa muttern precis ovan där jag nyper åt, eller är det båda muttrarna som ska lossas där? Jag har hur som helst inte kunnat göra det med polygrip då den jag kommer åt sitter som berget, har fått beställa hem en styrnyckel så inväntar den innan jag drar sönder något.

Sen ska jag lossa muttern ovanpå styret.

Därefter ska jag ”lokalisera” glappet och spänna muttern ovanpå styret tills glappet försvinner och därefter spänna muttrarna på styrstammen?

Är dock inte helt med på hur jag får glappet att försvinna genom att spänna muttern ovan styret? Är den inte bara till för att hålla styret på plats?

IMG-6387.jpg

IMG-6388.jpg

Det finns två ”muttrar” den översta är låsmutter och den undre justerar du spänningen på lagret med.

Lossa lite på den övre och dra sen åt lite på den undre. Lås sen den övre mot den undre.

Eller en förenklad version som kan funka om det bara är ett litet glapp!

Dra bara åt lite på den övre muttern så brukar de dra åt den undre lite med.

Den översta skruven i styrstamen har inget med
Lagerspänningen att göra. Den ser bara till att styret sitter fast ordentligt.

Det finns två ”muttrar” den översta är låsmutter och den undre justerar du spänningen på lagret med.

Lossa lite på den övre och dra sen åt lite på den undre. Lås sen den övre mot den undre.

Eller en förenklad version som kan funka om det bara är ett litet glapp!

Dra bara åt lite på den övre muttern så brukar de dra åt den undre lite med.

Den översta skruven i styrstamen har inget med
Lagerspänningen att göra. Den ser bara till att styret sitter fast ordentligt.

Ah, tack för förtydligande! Har kollat och sökt efter instruktioner och då har de nämnt muttern på ovansidan av själva styret men det kanske bara är relevant på andra modeller?

Ska se vad jag kan åstadkomma när jag får en nyckel som passar muttern. Har som sagt försökt rubba den med polygrip men satt som berget och vill inte skrapa sönder den i onödan.

Tack för hjälpen!

Om man har en Ahead styrstam så sätter du lagerspäningen med skruven längst upp.

På den cykeln du har så sitter det en Quill styrstam ( vet inte var det kalas på svenska) och då gör du som jag skrev i det första inlägget.

Om du dra åt skruven längst upp så är det en kil som expanderar och ser till att styret sitter fast.

Googla quill stem så ser du :)

Om man har en Ahead styrstam så sätter du lagerspäningen med skruven längst upp.

På den cykeln du har så sitter det en Quill styrstam ( vet inte var det kalas på svenska) och då gör du som jag skrev i det första inlägget.

Om du dra åt skruven längst upp så är det en kil som expanderar och ser till att styret sitter fast.

Googla quill stem så ser du :)

Toppen, jag tror jag förstår konceptet nu. Väntar bara på verktyget och hoppas på att jag kan få loss den. Som sagt, att spänna den översta lite är inget alternativ då den sitter ordentligt.

Förresten, jag behöver väl inte två nycklar för att öppna muttrarna, alltså de behöver väl inte öppnas samtidigt i motsatt riktning? Har nämligen bara beställt en. ?

EDIT, kollade filmen och ser att jag lossar muttrarna en och en så det ska räcka med en nyckel. ?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp