El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det beror även på ren avundssjuka. Och hat.
Nu är jag inte med i diskussionen? Är det el-cyklisterna som är avundsjuka på de som orkar trampa själva och sen hatar de naturen/allemansrätten på det? Den köper jag inte riktigt. De elcyklister jag möt på diverse leder och grusvägar ser oftast väldigt glada ut
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nu är jag inte med i diskussionen? Är det el-cyklisterna som är avundsjuka på de som orkar trampa själva och sen hatar de naturen/allemansrätten på det? Den köper jag inte riktigt. De elcyklister jag möt på diverse leder och grusvägar ser oftast väldigt glada ut
Du får läsa igenom hela tråden. Kort sammanfattning: mm man säger att elcyklar inte omfattas av allemansrätten enligt NVV (eller att en motor är en motor) så "hatas" det.

Att man ser glad ut behöver inte betyda att man gör rätt eller är en trevlig figur. Det finns säkert många glada leenden på riktigt hemska ställen. Och nej, jag jämför inte elcyklister med terrorister eller gängkriminella.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Fattar fortfarande inte riktigt, det har väl hatats lite åt alla håll ock kanter här så vad den biten har med den en andra sidan att göra förstår jag riktigt inte. Att jämföra skogs-el-cyklisterna med gängkriminella är väl annars okej väl? På den tiden jag hängde mycket på krogen så hände det ju att jag umgicks med en del folk jag senare misstänkte var yrkeskriminella. Det är ju ofta skittrevliga människor med hög social kompetens men dålig moral som sysslar med brott ju
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nu är jag inte med i diskussionen? Är det el-cyklisterna som är avundsjuka på de som orkar trampa själva och sen hatar de naturen/allemansrätten på det? Den köper jag inte riktigt. De elcyklister jag möt på diverse leder och grusvägar ser oftast väldigt glada ut
Ignorance is bliss.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Fattar fortfarande inte riktigt, det har väl hatats lite åt alla håll ock kanter här så vad den biten har med den en andra sidan att göra förstår jag riktigt inte. Att jämföra skogs-el-cyklisterna med gängkriminella är väl annars okej väl? På den tiden jag hängde mycket på krogen så hände det ju att jag umgicks med en del folk jag senare misstänkte var yrkeskriminella. Det är ju ofta skittrevliga människor med hög social kompetens men dålig moral som sysslar med brott ju
Fast gängkriminella har inte jämförts med elcyklister. Eller dopare.
Fördelen med doping, eller motor, är mer effekt.
Fördelen med kriminalitet är att snabbare skaffa sig pengar.
Folk gör olika saker av en anledning.
Man köper inte en elcykel bara för att. Att konstatera att en motor är en motor och att en elcykel ger ett rejält effektpåslag är inte hat.
Jag har frågat om hatet från cyklister, men aldrig fått ett enda exempel.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Fast nu har vi ju jämfört elcyklisterna med gänkriminella väl? Någonstans måste de jämförts med dopare också? Krokodiler vet jag i alla fall att de jämförts med vilket jag tycker är roligast av allt!

Sen det där med hatet. Rätt säker på att jag själv skrev massa taskiga saker om elcyklisterna tidigt i tråden, eller i nån av de gamla trådarna. Varje fall så taskigt att några av dem glatt utropade sina ignoreringar av mig men det var kanske inte det du menade med hatandet?

Jag är som sagt mest bara förvirrad, minns de gamla tiderna i tråden när vi käbblade om terränkörningslagen och det var enkelt förstå vilka som var goda och vilka som var onda. Nu när vi käbblar om vem som sa vad är det ju mycket svårare. Tänk om jag är en av ondingarna nu?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Förstår inte riktigt problemet.

Risken att bli haffad/straffad för att ha cyklat elmtb i skogen är väl ungefär en på en miljon, slitaget på vår underbara natur rent generellt helt minimal/försumbart (i jämförelse med vanlig mtb) men ändå har vi nu diskuterat hur förkastligt det är, hur olagligt det är och hur vi ska straffa elmtb cyklister i 3 836 inlägg. :unsure:

Men snälla snälla snälla admin, flytta tråden till elcykel delen av happy. ?
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Fast nu har vi ju jämfört elcyklisterna med gänkriminella väl? Någonstans måste de jämförts med dopare också? Krokodiler vet jag i alla fall att de jämförts med vilket jag tycker är roligast av allt!
Har vi? Dopare dopar sig för att få mer effekt. Elcyklister gillar också mer effekt. Det finns en anledning till att folk lägger mer pengar på en elcykel än mindre pengar på en cykel.
Det påstods (om jag inte minns fel) att vi cyklister inte förstod varför elcyklister körde elcyklar. Vi/jag förstår det. Extra effekt. Jag föeatår dopare också. Mer effekt. Förstår gängkriminella också. Snabba cash.
Sen det där med hatet. Rätt säker på att jag själv skrev massa taskiga saker om elcyklisterna tidigt i tråden, eller i nån av de gamla trådarna. Varje fall så taskigt att några av dem glatt utropade sina ignoreringar av mig men det var kanske inte det du menade med hatandet?
Inte jämförbart. Att citera NVV är inte jämförbart med att bli kallad pajas och mycket annat. Har aldrig heller ljugit om nån elcyklist. Skillnad.
Mitt jobb var intressant (solklar ad hominem) men när jag frågade om andras jobb (för att bevisa ad hominem) var det inte seriöst.
Jag är som sagt mest bara förvirrad, minns de gamla tiderna i tråden när vi käbblade om terränkörningslagen och det var enkelt förstå vilka som var goda och vilka som var onda. Nu när vi käbblar om vem som sa vad är det ju mycket svårare. Tänk om jag är en av ondingarna nu?
Du har inte kallat nån nåt dumt. Eller sagt nån osanning (tex att elcyklar omfattas av allemansrätten). Så, du har uppträtt helt okej.
Andra har käbblat istf svara på frågor. Vissa har "stormat ut" när de inte längre kan försvara det de skrivit. Några har jämfört mig (eftersom jag citerar NVV) med "den tyska farbrorn med den lilla mustaschen". Verkligen en swriös parallell...
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Fast nu har vi ju jämfört elcyklisterna med gänkriminella väl? Någonstans måste de jämförts med dopare också? Krokodiler vet jag i alla fall att de jämförts med vilket jag tycker är roligast av allt!

Sen det där med hatet. Rätt säker på att jag själv skrev massa taskiga saker om elcyklisterna tidigt i tråden, eller i nån av de gamla trådarna. Varje fall så taskigt att några av dem glatt utropade sina ignoreringar av mig men det var kanske inte det du menade med hatandet?

Jag är som sagt mest bara förvirrad, minns de gamla tiderna i tråden när vi käbblade om terränkörningslagen och det var enkelt förstå vilka som var goda och vilka som var onda. Nu när vi käbblar om vem som sa vad är det ju mycket svårare. Tänk om jag är en av ondingarna nu?

Inte lite slarvigt bara jämfört med krokodiler, med krokodil som käkar barn! Visa lite respekt för mitt tidigare inlägg. Tack.

Nu när alla lugnat ner sig (nästan all iaf) kanske vi kan diskutera lite mer exakt hur irriterande elcyklister är. Alla massproducerade romantiska julfilmer som översvämmar samtliga kanaler på TV och Tänd ett ljus med Triad som man tvingas lyssna på nu i jultider är faktiskt mer irriterande än elcyklister IMHO.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Vi kan alla läsa vad naturvårdsverkets anställda tolkar elcyklar och allemansrätten på deras hemsida. Jag har tittat på deras referenser och sammanställt dom nedan. Väldigt lätta att hitta och själv läsa och tolka. Den senaste utredningen säger till och med emot deras tolkning.

Naturvårdsverket:
Elfordon med över 250 w motoreffekt
Om motoreffekten är över 250 w och ger ett krafttillskott över 25 km/h klassas det som ”motordrivet fordon” och faller in i kategorierna moped klass 1-2 samt lätt eller tung motorcykel, beroende på max effekt/hastighet.


Förutom markägarens tillstånd krävs för dessa fordon även en dispens från förbudet i terrängkörningslagen för att köras på barmark utanför väg. Mer information finns på sidan om fyrhjulingar, terränghjulingar och motorcyklar i terrängen.

Vad säger lagen?
Till ”motoriserade fordon” räknar Naturvårdsverket olika typer av elassisterade cyklar med en maxeffekt på 250 W. Flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer (bland annat SOU 2019:67, prop. 2009/10:238, prop. 1995/96:226, SOU 1993:51, lagkommentaren till 17 § NVL, lagkommentaren till 7 kap. 1 § miljöbalken) har hittills slagit fast att det inte finns någon ”motoriserad allemansrätt”.


Det finns ingen lagstiftning som ger någon rätt att färdas med motoriserade fordon på någon annans mark utan lov av markägaren.

Först miljöbalk och naturvårdslagen:
Miljöbalk (1998:808)
Allemansrätt m.m.

1 § Var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den.

Naturvårdslag (1964:822)
17 § Finnes på område, som är av betydelse för friluftslivet, eller i områdets närhet stängsel som hindrar eller försvårar tillträdet till mark inom området där allmänheten eljest skulle ägt att fritt färdas, får länsstyrelsen förelägga den som håller stängslet att anordna grind eller annan genomgång. Är det uppenbart att stängslet endast avser att utestänga allmänheten från området, får föreläggande meddelas om borttagande av stängslet. Vad nu sagts om stängsel skall äga motsvarande tillämpning beträffande dike.

Skyltar varigenom allmänheten avvisas från ett visst område får inte finnas uppsatta utan tillstånd av den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom plan- och byggnadsväsendet. Tillstånd behövs dock inte, om det är uppenbart att allmänheten inte får färdas fritt inom området eller att skylten likväl är behörig.

Har en skylt uppsatts i strid mot andra stycket, får nämnden förelägga den som är ansvarig för åtgärden att ta bort skylten. Lag (1991:1696).

Här är sen utredningar och propositioner som NVV citerar i deras tolkning att elcyklar inte omfattas av allemansrätten:

SOU 1993:51 -Naturupplevelser utan buller – en kvalitet att värna (SOU 1993:51) - Slutbetänkande Utredningen buller i av om fjällornråden och skärgårdar m.m
Det börjar med denna utredning som handlar om buller i fjällen och skärgården. Här utreds hur buller från motorfordon bör hanteras, och är nog första som just använder "motoriserad", för att beskriva motorfordon.

Prop - 1995/96: 226 - Hållbar utveckling i landets fjällområden
Denna handlar om skoter i fjällen.
Här refereras just ovan utredning med:
I betänkandet redovisas slutsatsen att allemansrätten inte ger någon allmän rätt till motoriserad färdsel i naturen och att allemansrätten överhuvudtaget inte kan åberopas för att möjliggöra passage för motortrafik.

Prop - 2009/10:238 -Framtidens friluftsliv
Allemansrätten och terrängkörning En aktivitet som felaktigt ofta förknippas med allemansrätten är den allt vanligare terrängkörningen. Men motoriserat friluftsliv ingår inte i allemansrätten. Även om det kan ge möjlighet till både rekreation och naturupplevelse är terrängkörningen strikt reglerad i särskild lagstiftning.
Fetstilen visar bara att denna gjorts innan elcykel var klassat och då att all "motoriserad" trafik var med i terrängkörningslagen, alltså motorfordon.

SOU 2019:67 - Betänkande av Utredningen om hållbar terrängkörning
Förutom att på flera ställen definiera elcykel som cykel så står där även under "terrängkörning på annans mark - 8.3.1 Avgränsningar": se avsnitt 6.2.1).
Vad gäller elcykel har utredningen utgått från den nuvarande
definitionen i 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner, vilket
något förenklat innebär att en elcykel med högst 250 watts motor
definieras som cykel. Detta avsnitt om terrängkörning på annans
mark, som här endast avser motorfordon, omfattar alltså inte färd
med sådan elcykel.

Detta visar att i just SOU 2019 utredningen som är den enda som är efter elcykel blev cykel i lagen 2001:559 om vägtrafikdefinitioner ändring SFS 2017:360 att de som gjorde denna utredningen (Statens offentliga utredningar) anser att vid terrängkörning på annans mark att en elcykel ÄR en cykel. Och cykel på annas mark = allemansrätten.

Jag förstår hur någon som vill tolka detta på NVVs linje kan göra det. Ni har samma agenda som NVV har. Men ni måste också förstå att detta verkligen kan tolkas att 1. Elcykel inngår i allemansrätten för det ÄR EN CYKEL i lagen. 2. Elcykel får köras på annans mark.

Jag tror personligen det handlar om två läger. Ett som vill begränsa att fler cyklar (ÖHT) i naturen för dom antingen anser att det inte är ok av olika skäl, eller att dom vill ha "stigarna för sig själva". Dessa anser då att fler cyklar i naturen riskerar att stänga ner dom stigarna dom brukar och att det kan ses negativt på deras egen cykling.

Det andra gänget vilket jag själv ingår i vill ha fler ute i naturen på cyklar. Med fler som cyklar har vi också fler som kan positivt påverka en utveckling med mer stigar och cykling mer accepterad i naturen.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Hörni raringar, dags att stänga tråden?

@marr @jomper
Neeej! Kan vi inte förtsätta in i absurdum? Som den här till exempel:
1701939851211.jpeg

Elcykel eller skoter? Tråden kan väl få komma upp i hundra sidor minst innan den dör?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Neeej! Kan vi inte förtsätta in i absurdum? Som den här till exempel:
Visa bilaga 669556
Elcykel eller skoter? Tråden kan väl få komma upp i hundra sidor minst innan den dör?
Det är ju sak samma. Ok enl Terrängkörningslagen, men inte enligt Allemansrätten. Får alltså framföras på skoterleder och andra ställen där markägaren gett tillstånd.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Såg nåt liknande en sån här (reggad som skoter) för ett tag sen. Är det reggat som en skoter ÄR det en skoter. Är en segway och en elsparkcykel en cykel så är en elcykel också en cykel. En strypt Varg med bandtillsats kan säkert klassas som elcykel/segway (=cykel).
Screenshot_20231207_102020_Blocket.jpg
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Hörni raringar, dags att stänga tråden?

@marr @jomper

Det är vinter, i Skåne nollgradigt och regn, allt går i svart och grått, 5 månader tills man kan börja cykla igen. I denna misär är den här tråden det enda som lyser upp lite. Jag tycker den är ganska underhållande - på ett udda sätt. Man kan t.ex. skriva vilket trams som helst men ändå är det alltid någon som tar det seriöst p.g.a. den otroligt låga nivån i tråden.

Handen på hjärtat, visst har den ett visst underhållningsvärde, varför skulle du annars läsa i tråden?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Hittade et litet fel i min plan att göra eldriven snöcykel och kalla den för cykel och inte skoter så att jag skulle kunna köra utanför skoterleden med den.

De konverteringskiten som finns verkar byggda på vanliga navmotorer för el-cyklar. Problemet är att märkeffekten på något magiskt sätt hoppar upp på över 1000 W på de här motorerna när de driver ett band och inte ett hjul och då blev det ju snömoped av det hela :(
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Hittade et litet fel i min plan att göra eldriven snöcykel och kalla den för cykel och inte skoter så att jag skulle kunna köra utanför skoterleden med den.

De konverteringskiten som finns verkar byggda på vanliga navmotorer för el-cyklar. Problemet är att märkeffekten på något magiskt sätt hoppar upp på över 1000 W på de här motorerna när de driver ett band och inte ett hjul och då blev det ju snömoped av det hela :(
Det spelar ju ingen roll. Om du ändå ska strunta i allemansrätten kan du göra det med skoter likväl som elcykel. Ingen skillnad.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det är vinter, i Skåne nollgradigt och regn, allt går i svart och grått, 5 månader tills man kan börja cykla igen. I denna misär är den här tråden det enda som lyser upp lite. Jag tycker den är ganska underhållande - på ett udda sätt. Man kan t.ex. skriva vilket trams som helst men ändå är det alltid någon som tar det seriöst p.g.a. den otroligt låga nivån i tråden.

Handen på hjärtat, visst har den ett visst underhållningsvärde, varför skulle du annars läsa i tråden?
Absolut men det blir väääldigt sporadiskt. Mest för att hålla koll på antalet inlägg ?

Nå, hav förtröstan. Satt och raderade bilder igår kväll och kom på att det inte alls är så illa med vårens intåg. Förvisso från 2022 då 2023 blev en katastrof pga flera anledningar, cykelmässigt.
Men
Januari
20230127_120609_Original.jpeg Februari
20230221_130933_Original.jpeg

Mars
20230312_133818_Original.jpeg

April
20230405_132609_Original.jpeg

Se där!
Inte så illa i Skåne trots allt.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Det är ju sak samma. Ok enl Terrängkörningslagen, men inte enligt Allemansrätten. Får alltså framföras på skoterleder och andra ställen där markägaren gett tillstånd.
Jag trodde att en cykel måste ha hjul, men till skillnad från exempelvis mopeder krävs det tydligen inte. Det är alltså en (el)cykel och får därför framföras även på barmark och allmän väg, till skillnad från terrängmotorfordon.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag trodde att en cykel måste ha hjul, men till skillnad från exempelvis mopeder krävs det tydligen inte. Det är alltså en (el)cykel och får därför framföras även på barmark och allmän väg, till skillnad från terrängmotorfordon.
Vad en skoter är kan vi också käbbla om. Transportstyrelsen säger inget specifikt om motor vad jag kan se (en snöskoter har band och medar säger de) så en bara bendriven dito är ändå en skoter, måste framföras med hjälm, skoterkort och allt som hör därtill.

Vad NV säger om muskeldrivna snöskotrar vet jag inte men det finns kanske någon trampskoterfantast som vet mer
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Vad en skoter är kan vi också käbbla om. Transportstyrelsen säger inget specifikt om motor vad jag kan se (en snöskoter har band och medar säger de) så en bara bendriven dito är ändå en skoter, måste framföras med hjälm, skoterkort och allt som hör därtill.

Vad NV säger om muskeldrivna snöskotrar vet jag inte men det finns kanske någon trampskoterfantast som vet mer

Det behöver nog inte bli så mycket käbbel, då snöskotrar alltid är motordrivna.

Ur Lagen om vägtrafikdefinitioner:

Terrängmotorfordon
Ett motordrivet fordon som inte är ett motorfordon och som är inrättat huvudsakligen för att självständigt användas till person- eller godsbefordran i terräng. Terrängmotorfordon delas in i terrängvagnar och terrängskotrar.

Terrängskoter
Ett terrängmotorfordon med en tjänstevikt av högst 450 kilogram. Terrängskotrar delas in i snöskotrar och terränghjulingar.

Snöskoter
En terrängskoter som är avsedd för färd på snötäckt mark och som är försedd med band och medar.

Eftersom alla sorters elcyklar är undantagna från begreppet "motordrivna fordon", räknas även tramp-elsnöskotern som cykel, så länge man håller sig till 25 km/h 250 W.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Men för färd i snötäckt terräng spelar det ju ingen roll om det är en snöskoter eller elcykel, båda är ok enl Terrängkörningslagen men ingen av dem omfattas av allemansrätten.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Men för färd i snötäckt terräng spelar det ju ingen roll om det är en snöskoter eller elcykel, båda är ok enl Terrängkörningslagen men ingen av dem omfattas av allemansrätten.
Ska man vara djävulens advokat så omfattas snöskoter av TKL lika mycket som vilket annat motordrivet fordon som helst. Körning på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog samt åkermark är förbjuden, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk att skada marken.
På sådana ställen är det däremot fritt fram för alla med markägarens tillstånd att bränna på i 20 km/h med sin elektriska snömonowheel med obegränsad effekt.
Verkligen ett specialfall, men ändå...

I vilket fall som helst måste jag ju tillstå att det är lockande att bygga om elcykeln till en tramp-elsnöskoter.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Norrmännen har klubbat en ny nationalpark i Östmarka, strax öst om Oslo. Stigcykling blir tillåten både med vanlig cykel och el-cykel.

"Sykling på sti er tillatt både med vanlig sykkel og el-sykkel. El-sykkel er ellers generelt forbudt i andre nasjonalparker, og vanlig sykkel kun tillatt på få utvalgte stier."


(PS Jag orkar inte följa denna tråd, om jag därför inte svarar på något otaggat inlägg är det inte av oartighet DS)
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Varför klassas inte dessa fordon som moped klass 2?

Edit: Syftar på ovanstående inlägg alltså, inte elcyklar generellt.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Och vad är skillnad på en el-scooter och en elmoped? Och vad menas med vevanordning? Räcker det med att sätta en handsnurra på styret nu?

Sen det här med trafikförsäkringen. NTF skriver på sin hemsida:

Om ägaren till en moped är omyndig ska hen skaffa trafikförsäkring i sitt eget namn från den dag man har tagit körkort (gäller för EU-moped, klass 1) eller har ett förarbevis (gäller för moped klass 2).
Men om sparkcykeln nu inte är moped så är det alltså förmyndaren som ska ha den nu när kidsen är ute och åker? Eller har vi fått implicit 18 gräns på de här fordonen?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Har vi? Dopare dopar sig för att få mer effekt. Elcyklister gillar också mer effekt. Det finns en anledning till att folk lägger mer pengar på en elcykel än mindre pengar på en cykel.
Det påstods (om jag inte minns fel) att vi cyklister inte förstod varför elcyklister körde elcyklar. Vi/jag förstår det. Extra effekt. Jag föeatår dopare också. Mer effekt. Förstår gängkriminella också. Snabba cash.

Inte jämförbart. Att citera NVV är inte jämförbart med att bli kallad pajas och mycket annat. Har aldrig heller ljugit om nån elcyklist. Skillnad.
Mitt jobb var intressant (solklar ad hominem) men när jag frågade om andras jobb (för att bevisa ad hominem) var det inte seriöst.

Du har inte kallat nån nåt dumt. Eller sagt nån osanning (tex att elcyklar omfattas av allemansrätten). Så, du har uppträtt helt okej.
Andra har käbblat istf svara på frågor. Vissa har "stormat ut" när de inte längre kan försvara det de skrivit. Några har jämfört mig (eftersom jag citerar NVV) med "den tyska farbrorn med den lilla mustaschen". Verkligen en swriös parallell...
Är du seriös när du sätter alla elassisterade cyklister i samma fack? Och dessutom drar paralleller till doping.
Det är ju fånigt, tycker du inte?

Jag kommer ihåg att det var ett gäng purister här som skojjade på liknande vis tills en av dem drabbades av en svår sjukdom och inte kunde cykla annat än via elcykel.

Rätt som det var hade purist-gänget en annan inställning.

Man får ju också minnas att det är assistans upp till långsamma 25km/h med ynka 250W.

Om det är något som skulle skrivas in i allemansrätten är kanske att begränsa muskelstyrkan på cyklisten och/eller att man inte får ha grovdubbade däck och stora skivbromsar.

Det om något river upp i skogen.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nytt år och nya frågor har dykt upp ur baktrampets dimm-yra.

1. Får man cykla med avstängd assistans på en 250W-elcykel under AR?

3.Blir en elcykel en vanlig cykel när man inte trampar eller passerar 25km/h och assistansen kopplar ur?

2. Får man 250W-elcykla om marken är väl snötäckt?
 
Tillbaka
Topp