Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ursäkta trippelpost, vill bara uppdatera. Mailat Allebike och de erbjuder att jag kommer in och byter cykeln. Slutet gott allting gott.
fick mail igen här nuDå bör nog fler kontrollera sina cyklar. En felaktig svets på det stället känns halvbra.
Lite sent svar, men 600g skillnad på däcken (2x300). Var där för några veckor sedan och ställde samma fråga.Jag har blir inte klok på hur de delat upp det nu. De har ju TR = 130mm gaffel och XC = 120mm gaffel. De billigare Deoere verkar ha 130mm så vet inte varför de inte kallar dem TR. Nivåerna är Deore, deoere m dropper och SLX.
5000 kroner i skillnad. Samma hjul och samma gaffel men skiljer 500g. Så det vet i fan.
Jag hade nog köpt XC som är ytterligare lättare men jag förstår inte riktigt var all vikten ligger när nästan allt är samma. Det kanske stämmer illa.
Fint att se en bild på en XL. Men varför levereras dom med så kort dropper, Är det 150mm?Lite sent svar, men 600g skillnad på däcken (2x300). Var där för några veckor sedan och ställde samma fråga.
Jag valde den med dropper för 12990:- men bytte däck till XC-modellens.
Hemskt trevlig cykel. XL till mina 187cm känns perfekt.
Visa bilaga 650332
Fint att se en bild på en XL. Men varför levereras dom med så kort dropper, Är det 150mm?
Ligger MB31 klibban på underröret under klarlack eller går den att skrapa bort?
Jag tänkte först beställe en lös ram men det blev inte av, nu funderar jag på att köpa en "MB31 Rescue | Shimano Deore Raw". Köpa en längre sänkstolpe och kanske 120mm Charger 2.1 kit till gaffeln.
Nukeproof scout 290 har ju fått beröm pga fina egenskaper på stökig stig nästan i nivå med FS.
Jag förstår inte vad menas här. En stig-HT ram är styv och ger ingen dämpning alls. Dämpningen bak kommer bara från däcket. Det enda som är viktigt med en stig-HT ram är geometrin, och kanske vikt, men vikten brukar inte skiljer sig mycket.
Nukeproof Scout är fin men har för lågt vevlager för mig på svenk stig. Jag föredrar MB31.
Jag tror inte Hardtail Party skulle hålla med dig. Han pratar ju väldigt mycket om just ramens egenskaper. Tex Canyon Stoic tyckte han ju var stenhård och obekväm.
Jag kan inte ser att det skulle kunna finnas märkbar skillnad i baktriangeln. Men det kan finns ram som är mer eller mindre vridstyv fram som skulle kunna vara märkbart. Ved du vad det är HP pratar om?
Annars borde det inte vara några problem om du vill provcykla den hos Allebike, de borde har demo hojar för detta...Ja HT kommer kräva mer och alla är väl mer eller mindre styva. Och kanske är det som ni säger att en vanlig dödlig som en själv inte kommer märka det ändå.
Tack för tips och rekommendationer, uppskattas. Vilar lite på hanen gällande mb31, men nära köpbeslut.
Man får nog vara finsmakare ja. och då kör man väl stål inte scout?
Jag såg någon video som tyckte att hans stålram flexade så att han fick bättre grepp mot marken. Jag tror det är för finsmakare ...eller om man vill kalla det nåt annat.Jag vet inte om jag är finsmakare, men jag är noggrann med min däcktryck. Jag har kört olika HT i stål, alu och kol och har aldrig märkt någon skillnad i dämpning av ram eller följsamhet. Dämpingen i baktriangeln är totalt försumbar jämfört med bakdäcken. En ram skulle kunna vara märkbart mer eller mindre förvridningsstyv, men jag har aldrig märkt förvrideningen av ram på mina HT (gaffel är en annan sak). Och jag ser inte att en mindre styv ram skulle ger fördelar.
Jag såg någon video som tyckte att hans stålram flexade så att han fick bättre grepp mot marken. Jag tror det är för finsmakare ...eller om man vill kalla det nåt annat.
Jag tror det var i sidled ja.Om det är vertikal flex bak så är det helt nonsens.
Om det är vrid-flex fram så kan det vara sant. Liknande händer med alufälgar som är lite flexigare än kolfälger och kan då böja lite mer runt stök på stigen. Det är dock för riktiga finsmakare som Makten eller folk som kör hög däcktryck. Jag har inte märkt en skillnad mellan mina alu och kolfälgar.
Så är det kanske ? Skulle faktiskt köpt kona esd på mtbstore till jäkligt bra pris men nån annan hann så klart före.Man får nog vara finsmakare ja. och då kör man väl stål inte scout?
Är sugen på Deore cykeln till min son. Allebike kan göra den med xc version vilket jag är intresserad av. Men har även funderat på att göra som Joham och köra på TR versionen men med xc däck.Lite sent svar, men 600g skillnad på däcken (2x300). Var där för några veckor sedan och ställde samma fråga.
Jag valde den med dropper för 12990:- men bytte däck till XC-modellens.
Hemskt trevlig cykel. XL till mina 187cm känns perfekt.
Visa bilaga 650332
I vanliga fall så är det ju vikten som skiljer med det verkar vara samma dämpare så jag skulle säga nej. Geometrin blir nog lite bättre lämpad för XC med 120mm men det är ingen större skillnad.Vad blir bäst tros? Finns det någon nackdel med 130mm slag jämfört med 120mm?
I vanliga fall så är det ju vikten som skiljer med det verkar vara samma dämpare så jag skulle säga nej. Geometrin blir nog lite bättre lämpad för XC med 120mm men det är ingen större skillnad.
Det är tekniskt korrekt men känns ändå tveksamt att säga att man ska ner under 66° static på en xc ht. Dessutom är sag inte konstant varken på fs eller ht.Även det sista berör på. Med 120 mm blir gaffelrörsvinkel 67,5 grad vid sag. Moderna XC FS har 67 grad. Och sadelröret är riktigt brant och lite bättre med 130 mm gaffel. Skillnader är dock små.
Det är tekniskt korrekt men känns ändå tveksamt att säga att man ska ner under 66° static på en xc ht. Dessutom är sag inte konstant varken på fs eller ht.
Jag tycker 120mm räcker bra men 130 går säkert lika bra. Det stora problemet med 130mm är inte 10mm extra utan att det inte finns några lätta gafflar på 130mm.
Med samma gaffel hade jag inte hetsat upp mig över 10mm. Dessutom är det billigt att höja eller sänka
Ja. Lustig nog finns det väldigt få riktiga ht xc ens med 67°+. Massor med 130-140mm som väger 15kg. Ett fåtal som är lite mer åt xc/dc.Jag säger inte att man ska ner, jag noterar bara trenden hos XC cyklar. Viktigare är vilken typ av stigar man själva kör.
Största skillnaden mellan versionerna är däck. Jag vet inget om både. Sen skiljer sig materialet av styret och 10 mm stam.
Ja. Lustig nog finns det väldigt få riktiga ht xc ens med 67°+. Massor med 130-140mm som väger 15kg. Ett fåtal som är lite mer åt xc/dc.
Så trenden gäller mest för fs. Jag vet inte varför.
Har inte den vanliga revelation längre? 2000 är ju en del men jag hade hellre haft revelation och dt swiss även om båda är lite halv budget versionerAllebike har en Rescue ute på sin outlet som har något annan spec än normalt med också nedsatt 2000:-. Någon som kan hjälpa mig att bena ut om det är en bättre deal än ordinarie?
Rescue strl. M | Shimano Deore
www.allebike.com
Vad jag kan se så är skillnaden
- hjulen. Shimano MT500 / MT620 mot DT Swiss 1900 spline. (Min googling säger att MT500 är ett nedbyte)
- däcken. Pirelli Scorpion XC S / Pro wall mot Vittoria Barzo (jag vill ha XC-däck)
- något jag missat?
Men vad jag kan se så är det en revelation 130mm. De har även en cykel med en gold 35 dock men det är väl inte samma?Jo, normalt sett har de Revelation men just denna RS Gold 35 (vilket de är tydliga med). Ett nerköp även om du får en fin hoj med bra komponenter för 11,5 tkr i övrigt.
Ahh, nu ser jag .Det stod 35 när jag kollade länken sist. Nu står det revelation.
Edit. Det står fortfarande 35 i inledande texten
Det är mycket cykel för pengarna men frågan är ju mer om den vanliga är ännu mer för pengarna. Både hjul o revelation jade jag i alla fall inte släppt för 2000. Inte om jag hade pengarnaAhh, nu ser jag .
Det finns två olika Rescue storlek M ute. Båda med Gold 35 i den inledande texten men i själva specifikationen är det sedan olika.
Jag får kolla med Allebike vad som gäller. Men om vi utgår från att en cykel har spec enligt det jag nämnt ovan, är det en bra deal?
När jag googlar på det så blir jag tveksam då bara DT swiss hjulen verkar kosta runt 2000:- mer än shimanos hjul. Däcken verkar sedan vara trögare än de Barzo som sitter på ordinarie cykel (som jag är mer intresserad av då jag har dem på min Alpha och är nöjd med).
Ja det är nog lite så jag känner fast det är ju hjulen som är skillnad?Känner du dig missnöjd med däcken och vill byta är ju bara det en 800 spänn. Bättre att lägga på en tusenlapp och få en bättre gaffel och de däck du vill ha.
Ja det är nog lite så jag känner fast det är ju hjulen som är skillnad?