MagerValp
Aktiv medlem
Allebike MB31 MTB
Vi är några stycken som har köpt den här på senaste tiden och den dyker upp i olika diskussioner, så jag tycker den förtjänar sin egen tråd.
Länk till tillverkare: https://www.allebike-sports.com/sv/Shop/MB31/MB31_MTB
PDF med spec och geo för 2021-modellen finns bifogad här nedan.
Jag plockade upp en Royal Dropper SLX förra veckan i Alingsås. Det är min första hardtail, har bara kört heldämpat tidigare, dels för att ha en extra cykel ffa över vinterhalvåret, men också för att tvingas tänka lite mer på teknik och linjeval. Geometrin känns perfekt för Göteborgsstigar, modern men utan att vara helt fokuserad på utförsåkning. Efter två rejäla pass på cykeln kan jag konstatera att jag är väldigt nöjd med köpet. Bra finish och kvalitetskänsla i bygget, det känns som att deras egna komponenter under märket Vincents håller måttet. Det enda jag har behövt justera i efterhand är växelvajern som töjts lite under första timmarnas användning, precis som väntat, och det sedvanliga pillandet med cockpiten för att få allt på rätt plats. Sadeln är en liten lättviktshistoria som känns rätt stum och hård om man inte har blöja på. Med blöja i shortsen däremot så passar den min kropp bra och är faktiskt riktigt bekväm, så jag tänker fortsätta köra på den.
Det enda som inte funkar för mig är däcken. Vittoria Barzo 29x2.35 är lätta och snabba, cykeln känns väldigt rapp med dem på, men på blöta hällar finns det noll och inget grepp. Vid klättring är det bara frustrerande då jag spinner loss och får stopp hela tiden, på skrå är det direkt farligt då framhjulet har börjat glida några gånger. De funkar dock utmärkt på barriga stigar och helt okej i lera också. Jag har beställt hem ett par Minion DHF så får vi se hur mycket trögare cykeln blir med dem på, men vi är på väg in i oktober och som hemmahörande i Göteborg så är grepp på hällar a och o.
Min cykel:
• Allebike MB31 Royal Dropper SLX 2021
• Sixpack Racing Icon 2.0 pedaler i lila bling
• Lila Nukeproof Horizon styre och Wolftooth sadelklämma, ren fåfänga
• Muc-Off Stealth tubelesspluggar i styrändarna
• En rosa Pepi's Tire Noodle i bakhjulet
• MAXXIS Minion DHF 29x2.5 WT Dual TR EXO Skinwall
• DT Swiss 350 36T ratchet upgrade
Bilagor
Senast ändrad: