[Artikel] Test: Allebike MB31 Dropper SLX

Redaktionen

Medlem
FRE05264-allebike-2000x1333.jpg

MB31 Dropper SLX heter den hardtail som vi har testat och det är vad man skulle kunna kalla en modern hardtail med relativt modern geometri.

Läs hela artikeln:

Fredrik J

Ny medlem
Köpte precis en silvrig mb31:a. Måste säga att den känns mycket prisvärd och bra med detaljer. Den silvriga är borstad aluminium men klarlack över :love: ser bättre ut i verkligheten än på bild.

familyman

Ny medlem
Jag hade inte hört talas om Allebike/MB31 förut. Kul med en svensk tillverkare!

Jag håller på och letar min första MTB och är ute efter en HT som är ett mellanting mellan stigcykel och xc. Min magkänsla är att den cykling jag skulle göra mest skulle vara roligast på en stigcykel, men jag vill också kunna ställa upp i xc-lopp lite då och då.

Canyon Grand Canyon 8 står för tillfället högst upp på listan men nu seglade definitivt denna upp som ett roligt alternativ.

Jag kan inte mycket om cyklar men denna verkar vara lite mer åt stigcykelhållet än Grand Canyon (66.5 vs 67.5 gaffelvinkel och kortare reach). Canyon:en är betydligt billigare men å andra sidan finns det ju ett värde i att köpa ett svenskt märke med möjlighet till lokal support.

Jag har inte hittat andra cyklar som försöker vara mitt i mellan trail och xc. Tips någon? HT kring 15 tkr handlar det om.

Fredrik, vilka andra alternativ kikade du på?

Fredrik J

Ny medlem
Jag hade inte hört talas om Allebike/MB31 förut. Kul med en svensk tillverkare!

Jag håller på och letar min första MTB och är ute efter en HT som är ett mellanting mellan stigcykel och xc. Min magkänsla är att den cykling jag skulle göra mest skulle vara roligast på en stigcykel, men jag vill också kunna ställa upp i xc-lopp lite då och då.

Canyon Grand Canyon 8 står för tillfället högst upp på listan men nu seglade definitivt denna upp som ett roligt alternativ.

Jag kan inte mycket om cyklar men denna verkar vara lite mer åt stigcykelhållet än Grand Canyon (66.5 vs 67.5 gaffelvinkel och kortare reach). Canyon:en är betydligt billigare men å andra sidan finns det ju ett värde i att köpa ett svenskt märke med möjlighet till lokal support.

Jag har inte hittat andra cyklar som försöker vara mitt i mellan trail och xc. Tips någon? HT kring 15 tkr handlar det om.

Fredrik, vilka andra alternativ kikade du på?

Okej jag var i samma situation som dig. Dom cyklarna jag funderade mellan var:
MB31
Trek Roscoe
Grand Canyon
GT pantera
GT Zaskar
Ville ha en ht som endå kan plåga lite 😅

Gravelgrinder

Ny medlem
Ser fin ut absolut, få cyklar med Boost 148 i prisklassens om MB31 modellen på 12500kr.
Har kikat på Sonder Frontier (trail/XC) och Lapierre Prorace 3.9, Specialized Fuse bl.a.
Även vägt in leveranstid, vill inte vänta 2-3 månader.

familyman

Ny medlem
Jag har snöat in på Vitus Sentier som första hoj. Verkar vara en fin mix mellan trail och xc med betoning på det förstnämnda. Min plan är att köpa den billigaste versionen och uppgradera vid behov. Ramen har fått mycket fina recensioner.
Känns som otroligt mycket cykel för 9 lax.

Purchaser

Aktiv medlem
Jag har snöat in på Vitus Sentier som första hoj. Verkar vara en fin mix mellan trail och xc med betoning på det förstnämnda. Min plan är att köpa den billigaste versionen och uppgradera vid behov. Ramen har fått mycket fina recensioner.
Känns som otroligt mycket cykel för 9 lax.
Finns den fortfarande för 9k?

familyman

Ny medlem
Det återstår att se, mig veterligen finns inte vitus 2021-cyklarna ännu. Men förhoppningsvis finns det fortfarande ett billigt men bra instegsalternativ kvar.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Och hur mycket kommer jag sakna farten och lättrullet från en ”omodern” XC som min White XC290pro med 69 graders gaffelvinkel. Blir ju väldigt mycket grus och snäll stig även om jag givetvis inte gick från LVG till MTB för att syssla med gravel eller cykelcross.

Köp & Sälj

Topp