Köp av inomhuscykel/spinningcykel?

Mr Rex

Medlem
Har tidigare cyklat både landsväg och i skog men har av tidsbrist och familjeliv allt mer övergått till att cykla inomhus under vintern. Anledningen till att jag inte kommer att använda utoomhuscykelninhus är bl a att frugan också ska kunna använda den på ett enkelt sätt. Nu till min fråga, hur ska man tänka vid val av cykel?
Har bland annat tittat på följande:

Vad skulle ni ha valt bland dessa?
Sole är troligen bäst men är den värd dubbelt upp mot fitnord som dessutom har magnetbromsar? Är lite småsugen på att kunna koppla upp men känner spontant att det troligtvis kommer funka fint att cykla på egen hand eller pass online.
Behöver lite guidning i cykeldjungeln! ?

Jag skulle varmt rekommendera trainers kompatibla med Zwift. Körde tidigare spinningcykel och tyckte det var bra men fann sedan Zwift som ruggigt mycket roligare.

lutar åt att satsa på den billigaste cykeln nu och sen uppdatera med en trainer i framtiden.
Personligen hade jag hellre gått på billig trainer, men jag vet med mig att jag inte skulle använda någon av de cyklarna. Strukturerad styrd träning är det enda jag klarar mer än 5 minuter

Jag har kört alla varianter genom åren,

Wheel on trainer
Trainer
Smartbike
Spinnbike
Wattbike
Rollers

Mycket går, men bäst är nog spinning till spinning och trainers till zwift etc

Ska man köra zwift eller annan wattbaserad app så krävs ju watt, och då blir en spinningcykel inte aktuell (exklusive SC3, nästan alla andra ”mäter watt via beräkning” = gissometer)

Vi har idag en SC3 med les mills på tv framför, sjukt kul och bättre spinning än med gymmets instruktör.

Har även kickr Rollr viket har sin charm och en smartbike för zwift.

Vill inte vara utan någon av våra alternativ, de är bra på olika saker helt enkelt.

Tillbaka
Topp