Synpunkter på On-One Huntsman

LarsM

Aktiv medlem
Någon som cyklat på On-One Huntsman (eller vill tycka till ändå)?

Jag funderar på att köpa ramen för att bygg ihop till singlespeed, delvis med delar som jag redan har.
Priset är väl svårslaget (även med tull/moms-kostnader) och att det går att byta till dropouts med växelöra om jag ändrar mig.
Storleksmässigt ligger jag mellan L och XL. Tänkte först L för att inte få för mycket cykel men har börjat tänka om.
Med åldern så har jag börjat gilla typ moto-bars med mer rise, så då kanske jag skall välja den större ramen
och köra med lägre styre (som redan finns bland cykeldelarna).
Och sen blir det nog helstelt. Ä gaffel med 500mm axel-crown mått ok på ram tänkt för 120-130 mm slag?

Synpunkter och tips?

OK, nu blir det lättare:

Tycker också det såg vettigt ut. Kedjestagen är en smaksak och bidrar ju samtidigt till däckutrymmet så beror ju på vad man ska ha den till.

58mm drop är ändå rätt högt. Om 55 är högt och 70 lågt
58 är väl på mm samma som fuse och mb31 Rescue tex. Sentier runt 62

58mm drop är ändå rätt högt. Om 55 är högt och 70 lågt
58 är väl på mm samma som fuse och mb31 Rescue tex. Sentier runt 62
Det är förstås relativt. Jag tycker att de flesta moderna cyklar har för lågt BB, och om det då är ännu lite lägre i kombination med långa kedjestag, så borde det kunna bli rätt jobbigt när man ska lyfta framhjulet. Edit: Ser nu att jag läste fel och det inte var fullt så lågt som jag trodde. :)

Visserligen väldigt fint att få plats med 29x2,8" bak, men några såna däck finns å andra sidan knappt på marknaden ändå.

Det är förstås relativt. Jag tycker att de flesta moderna cyklar har för lågt BB, och om det då är ännu lite lägre i kombination med långa kedjestag, så borde det kunna bli rätt jobbigt när man ska lyfta framhjulet. Edit: Ser nu att jag läste fel och det inte var fullt så lågt som jag trodde. :)

Visserligen väldigt fint att få plats med 29x2,8" bak, men några såna däck finns å andra sidan knappt på marknaden ändå.
Nej, om 2.8 verkligen inte får plats med korta cs så hade sliding varit trevligt. Om nu någon vill få plats med så breda 29''

Nu har jag inte hittat geo utan bara läst att drop är 58mm. Cs får gärna hålla sig under 430

Jag gillar verkligen min Surly Karate Monkey som SS cykel. Den är kort, ganska brant fram och relativt flack bak vilket gör den till en livlig och rolig cykel i de 15-20 km/h jag alltid cyklar i.

Huntsman är ju en helt annan cykel, lång och flack, vilket kommer bli en seg historia tror jag i de farter man(jag) normalt håller.

Kan ju dock vara så att du bor kuperat och tänkt cykla SS upp med lätt utväxling uppför och rulla utför, då kan den säkert vara trevlig. Eller som stabil turcykel kan den säkert också vara trevlig.

IMG_1407.jpeg

Nej, om 2.8 verkligen inte får plats med korta cs så hade sliding varit trevligt. Om nu någon vill få plats med så breda 29''
Jag hade gärna kört 29x2,8" om det funnits (och fått plats i min nuvarande ram, vilket det inte gör).

Nu har jag inte hittat geo utan bara läst att drop är 58mm. Cs får gärna hålla sig under 430
Exakt. Alla On-One:s MTB-ramar har långa kedjestag numera. :cautious:

Blev tvungen att jämföra med min andra HT.
IMG_1408.jpeg
Löjligt lik geometri.

Min Pole anser jag vara en ren utförshoj. Behöver minst 20 km/h för att vakna till liv men 50 km/h i byggda stigar är inga problem. I min stad finns dock bara en kulle där Polen är roligare än Surlyn.

I mina ögon en helstel utförhoj som blir trög att ta sig uppför med, inte särskilt bra på något.

Ser ruskigt fin ut! Blev sugen själv tills jag såg långa kedjestag och lite väl lågt BB för min smak.

BB är lika låg, eller hög, som på din Scandal. Brukade vara normal höjd och är hög i nutiden. Jag tycker också om hög BB på svensk stig och tycker att -58 mm räcker.

Visa bilaga 669830
Löjligt lik geometri.

Min Pole anser jag vara en ren utförshoj. Behöver minst 20 km/h för att vakna till liv men 50 km/h i byggda stigar är inga problem. I min stad finns dock bara en kulle där Polen är roligare än Surlyn.

I mina ögon en helstel utförhoj som blir trög att ta sig uppför med, inte särskilt bra på något.

Nu har jag inte provat en kort brant hoj på sistone (körde gammaldags 26" MTB sist för 5 år sen och då var det ocyklingsbart för mig). 65 grad HTA blir 66,5 grad vid sag eller helstel. Jag kör helstel med 67 grad HTA och lång reach, dock med 422 mm kort kedjestag. Den är riktigt roligt i Hellas-terräng. Skulle dock kunna tänka mig att kortare och brantare är roligare där du bor.

Jag har aldrig förstått det där med att en cykel skulle bli "trög" för att den är lång och har flack gaffel. Det är ju fan så mycket lättare att klättra med en lång cykel än en kort. Och gaffelvinkeln ska vara bra flack innan det blir problematiskt. Har en Scandal som är rätt lik men en liten aning kortare, och den är allt annat än "trög" på stökiga stigar i måttlig fart.

Trögt tycker jag det blir om man har tunga hjul och däck, eller FS med onödigt mycket slanglängd och inget trampeffektivt länkage.

Visa bilaga 669830
Löjligt lik geometri.

Jag har en Marino med geo väldigt lik Taival (de första iaf). Jag kör den på all stig och tycker den funkar riktigt bra till allt men 130-150 slag. Klättrar bättre än många andra hojar. Ser inte heller problemet med lång och flack. Hjul och däck spelar enorm skillnad för lekfullheten.

Tack för en massa synpunkter!
Bike-Insights har jag inte använt innan -med deras jämförelser så är nog L rätt storlek.
Jag skall i första hand använda 27.5 x 2.80 hjul och däck. BB-drop tror jag blir ok.

Tänker köra den som singlespeed och det lutar åt helstelt. Plusdäck med lågt tryck ger ändå komfort i mina oftast låga hastigheter.
Planet-X säljer denna gaffeln:
Axel-crown: 500 mm.

Tänker jag rätt när jag tror att det blir typ som en gaffel med 130 mm dämpning?

Tack för en massa synpunkter!
Bike-Insights har jag inte använt innan -med deras jämförelser så är nog L rätt storlek.
Jag skall i första hand använda 27.5 x 2.80 hjul och däck. BB-drop tror jag blir ok.

Tänker köra den som singlespeed och det lutar åt helstelt. Plusdäck med lågt tryck ger ändå komfort i mina oftast låga hastigheter.
Planet-X säljer denna gaffeln:
Axel-crown: 500 mm.

Tänker jag rätt när jag tror att det blir typ som en gaffel med 130 mm dämpning?
Jag kör med en sån när jag vill ha stel gaffel på min Scandal. Blir ungefär som 130 med sag, ja.

DSCF0155_fb.jpg

Tillbaka
Topp