[OT] Tips på tält

[OT] Tips på tält
Ska det alltid åka bil? Då hade jag valt ett rent campingtält, ska det eventuellt hänga med på cykel eller rygg någon gång? Då får man bestämma pris/viktförhållande på annat sätt.

Hade valt tält för 1 person mer än som ska sova där.

Ja det ska bara åka bil. :)
Så vilket tält som helst duger ju då ju, och sen en extra presenning för att vara säker.

Ska nog lägga pengarna på en bra sovsäck istället. Alt. Billig madrass och många filtar.

(Så här i efterhand så kanske det var en dum fråga :) )

Har vi inte en tälttråd? Eller det göms i bikepacktråden?

Kanske det kanske!
Vi får döpa om tråden till "(1/2 OT) Tälttips för tält som bara ska åka i bil" eller nått.

[OT] Tips på tält
För cykel kör jag ett lätt 1-mannatält men för camping (med bil) ett rejält 4-manna med full ståhöjd för mig och min dotter. Skönt att ha plats på golvet utan att stå på bäddarna. Ett litet förtältsutrymme med plats för saker. Otroligt skönt och värt det lilla extra jobbet med uppsättning, även om det bara är för ett par dagar. Rejäla luftmadrasser, sådan man köper för 200:- på jysk eller jula och kan använda som gästsäng (något dåligt isolering i dessa för höst vinter-bruk, men ett tunt cellplastunderlag hjälper). Visst, skall man bara in snabbt och knoppa så fungerar ju vad som helst nästan. Men om man räknar med att kanske spendera ett par nätter på en camping då och då så är det skönt med ett rymligt tält

Senast ändrad:
[OT] Tips på tält
Tror även XXL har coleman. Vill man ha lite mer stil på grejorna så är outwells tält fina. Tungt och jobbigt att slå upp dock.

EDIT. Ja, de har coleman men inte till några superintressanta priser kanske.
De jag har sett är av lite enklare design än outwell.

Senast ändrad:
[OT] Tips på tält
Minst ett 3manna men jag hade satsat på ett med ståhöjd som du får in cyklarna i förtältet/absiden på. Meka i lugn och ro om det regnar och ta in cyklarna på natten. Har själv ett bifrost H6 som nämndes i grundtråden. Oerhört stort för två pers men utrymme finns det! :)

[OT] Tips på tält
Lyfter gammal tråd, hur ska man tänka ang. tält för 1-3 personer?

Jag gillar egentligen inte att sova i tält men kommer att behöva tälta några gånger..

Enklare fjällvandring sommartid, weekendturer samt touring med cykel (förmodligen själv). 3 personer blir lite undantag (och då kanske man kan fixa extra alt. ett större tält) men vore skönt med ett tält där man bor 2 personer bekvämt som ändå fungerar vid cykel-touring på egen hand.

Klarar man sig med ett tält eller blir det som vanligt att man behöver en pryl till varje tillämpning? Vilket gör att det får blir inköp när behovet uppstår..

Tarp, hängmatta osv är helt uteslutet för min del. Har gjort en del nätter i "knäppetält" och det var inte så skoj.

Det känns inte aktuellt att behöva ha ett tält där man spenderar heldagar när det regnar, då tar jag nog in på hotell eller åker hem..

Senast ändrad:
[OT] Tips på tält
Lyfter gammal tråd, hur ska man tänka ang. tält?

Jag gillar egentligen inte att sova i tält men kommer att behöva tälta några gånger..

Enklare fjällvandring sommartid, weekendturer samt touring med cykel (förmodligen själv). 3 personer blir lite undantag (och då kanske man kan fixa extra alt. ett större tält) men vore skönt med ett tält där man bor 2 personer bekvämt som ändå fungerar vid cykel-touring på egen hand.

Klarar man sig med ett tält eller blir det som vanligt att man behöver en pryl till varje tillämpning? Vilket gör att det får blir inköp när behovet uppstår..

Tarp, hängmatta osv är helt uteslutet för min del. Har gjort en del nätter i "knäppetält" och det var inte så skoj.

Det känns inte aktuellt att behöva ha ett tält där man spenderar heldagar när det regnar, då tar jag nog in på hotell eller åker hem..
För enkla behov behöver man inget avancerat tält. För mig finns ingen enklare fjällvandring (då fjällen är fulla av överraskningar) men i skogslandet blir det sällan storm. Och ska du inte vara ute länge i regn behövs inte några extrema (dyra) material i duken heller. Tunnel, kupol eller ryggås? En smaksak, om man inte har nåt speciellt behov. Jag väljer hellre lite mer utrymme än jagar vikt. Så tänker jag. Vill man hellre slimma packningen får man naturligtvis tänka så. Det finns många tält att välja på oavsett hur man tänker.

[OT] Tips på tält
För enkla behov behöver man inget avancerat tält. För mig finns ingen enklare fjällvandring (då fjällen är fulla av överraskningar) men i skogslandet blir det sällan storm. Och ska du inte vara ute länge i regn behövs inte några extrema (dyra) material i duken heller. Tunnel, kupol eller ryggås? En smaksak, om man inte har nåt speciellt behov. Jag väljer hellre lite mer utrymme än jagar vikt. Så tänker jag. Vill man hellre slimma packningen får man naturligtvis tänka så. Det finns många tält att välja på oavsett hur man tänker.
Ok tack för tipsen! Ja mer plats snarare än mindre verkar ju de flesta överens om..

Med enklare fjällvandring menar jag att hålla sig på leder där fjällstationer/stugor finns så man har möjligheten att fega ur om det känns jobbigt med tält, post-corona då. Och endast sommartid, men visst det kan vara kallt och snöstorm då också.

Många tält finns det och stora skillnader i pris..det som gör det svårt.

[OT] Tips på tält
Ok tack för tipsen! Ja mer plats snarare än mindre verkar ju de flesta överens om..

Med enklare fjällvandring menar jag att hålla sig på leder där fjällstationer/stugor finns så man har möjligheten att fega ur om det känns jobbigt med tält, post-corona då. Och endast sommartid, men visst det kan vara kallt och snöstorm då också.

Många tält finns det och stora skillnader i pris..det som gör det svårt.
I bikepackingtråden är låg vikt och volym viktigare än utrymme.

Jag skulle nog gå upp ett snäpp i pris om jag skulle gå upp på fjället. Bara lite blåst gör att tältduken (och dina öron) sätts på prov. Ju mindre det fladdrar desto bättre sover du.

Det ÄR en djungel. Ska testa ett billigt UL-tält (köpt till tjejen) i sommar. Hon/vi sover bra i mitt Hilleberg men detta är ett kilo lättare. Och betydligt mindre, men det ska bäras i ryggsäck och inte hängas på cykeln.

[OT] Tips på tält
Har ordentliga problem med dragkedjan i dörren. Efter några års krångel så går det bara inte utan att kroka ur en takbåge så spänningen släpper.

Nu måste det åtgärdas men för sent att reklamera skiten. Måste vara sytt på fel sida felmarginalen?

Vad är bästa lösningen? Det jag kan komma på är att justera ut bågen längre utåt på nåt vis eller korta den.
Jag vet inte om det är så lätt att korta med tanke på gummibandet. Såga runt till den går att bryta och sen krossa med en slägga? Inte helt säkert att bandet håller

[OT] Tips på tält
Har ordentliga problem med dragkedjan i dörren. Efter några års krångel så går det bara inte utan att kroka ur en takbåge så spänningen släpper.

Nu måste det åtgärdas men för sent att reklamera skiten. Måste vara sytt på fel sida felmarginalen?

Vad är bästa lösningen? Det jag kan komma på är att justera ut bågen längre utåt på nåt vis eller korta den.
Jag vet inte om det är så lätt att korta med tanke på gummibandet. Såga runt till den går att bryta och sen krossa med en slägga? Inte helt säkert att bandet håller

Förlänga gummibandet?
Sätta ögla på takbågen så att gummibandet inte är så sträckt?

[OT] Tips på tält
Förlänga gummibandet?
Sätta ögla på takbågen så att gummibandet inte är så sträckt?
Gummibandet jag tänkte på är det som löper genom pinnen/bågen. Var menar du?

Ja, jag behöver släppa någon stans men bågen löper genom en kanal i duken och ändarna är krokade i en metallpinne som sitter i en rem via en metallring.
Remmen är justerbar till viss grad men inte alls tillräckligt

outwell-whitecove-6.jpg

[OT] Tips på tält
Gummibandet jag tänkte på är det som löper genom pinnen/bågen. Var menar du?

Ja, jag behöver släppa någon stans men bågen löper genom en kanal i duken och ändarna är krokade i en metallpinne som sitter i en rem via en metallring.
Remmen är justerbar till viss grad men inte alls tillräckligt

Visa bilaga 567925

Jag gissade bara lite utan att veta hur tältet ser ut, och inte det specifika stället.

Men jag tänkte att om det går att kroka ur något för att få dragkedjan att fungera, så kanske det går att förlänga något i den delen? Om gummibandet är sytt, kanske en ögla, eller byt krok till något längre...

[OT] Tips på tält
Jag gissade bara lite utan att veta hur tältet ser ut, och inte det specifika stället.

Men jag tänkte att om det går att kroka ur något för att få dragkedjan att fungera, så kanske det går att förlänga något i den delen? Om gummibandet är sytt, kanske en ögla, eller byt krok till något längre...
Ja, det går men jag måste skära loss metall grejen eller tillverka en extra. Jag tror det kan bli väldigt långt ut bara. Kan kanske testa med en böjd spik och se...
Snyggast blir nog att korta bågen men det kan sluta med katastrof.
Borde kanske maila dem.....

[OT] Tips på tält
Lyfter gammal tråd, hur ska man tänka ang. tält för 1-3 personer?

Svarar mig själv, efter mycket velande så blev det inköp av ett Hilleberg Anjan 2. Pga anledningar har jag inte använt det så mycket men dock en fjällvandring blev det då jag bodde själv i tältet.

Inget att klaga på egentligen ang. tältet men ser några nackdelar:
-Mer plats än vad som behövs för en person
-Med de potentiella vandringspartners jag kan tänka mig så fungerar inte detta tältet för två pers (annat än som nödlösning någon enstaka natt)

Då det förmodligen mest blir solo-tältande närmaste tiden så funderar jag på att byta mitt Anjan mot ett mindre och lättare tält. Lite vikt går nog att spara och även lite mindre packvolym skadar ju inte.

Någon som gjort något liknande byte? Är det onödigt att gå ner i storlek för att spara några hundra gram och lite volym?

[OT] Tips på tält
Svarar mig själv, efter mycket velande så blev det inköp av ett Hilleberg Anjan 2. Pga anledningar har jag inte använt det så mycket men dock en fjällvandring blev det då jag bodde själv i tältet.

Inget att klaga på egentligen ang. tältet men ser några nackdelar:
-Mer plats än vad som behövs för en person
-Med de potentiella vandringspartners jag kan tänka mig så fungerar inte detta tältet för två pers (annat än som nödlösning någon enstaka natt)

Då det förmodligen mest blir solo-tältande närmaste tiden så funderar jag på att byta mitt Anjan mot ett mindre och lättare tält. Lite vikt går nog att spara och även lite mindre packvolym skadar ju inte.

Någon som gjort något liknande byte? Är det onödigt att gå ner i storlek för att spara några hundra gram och lite volym?
Enan är lättare (1200 gr) än ett Akto (som väger som ett Anjan 2). 1700 gram för ett "rymligt enmanstält" tycker jag inte är mycket. 1200 gr för ett enmanstält anser nog många viktjägare vara tungt, men inte jag. Personligen skulle jag inte trivas i ett enmanstält (så jag skulle mkt hellre behålla det extra halvkilot och inte byta). Men, alla är vi olika (och det är helt okej). :)

[OT] Tips på tält
Man sparar ganska/väldigt lite vikt på lite större innermått på tält av samma typ. Att ha någon decimeter extra åt varje håll tycker jag är superlyxigt och bekvämt när man är solo, och det gör kanske 1 eller 2 hekto på packningen. Tycker personligen att Anjan 2 verkar vara ett riktigt bra lyxsolotält för vandring!

[OT] Tips på tält
Jag har inte jättestor erfarenhet av vandring med tält, men när jag har vandrat solo med ett tvåmannatält (Hilleberg Rogen) har jag uppskattat att kunna ha ryggsäcken inne i tältet. Plus att ha det rymligt när man sitter inne för att det regnar.

[OT] Tips på tält
Sen är det en sak att vandra med mikrotält på sommaren när temperaturen är välvillig och dagarna oändliga. Är det vår/höst där man spenderar 15 h/dygn i tältet och snön letar sig in under ytterduken tar jag gärna viktkostnaden för ett rymligare tält.

[OT] Tips på tält
Nog främst juli-augusti som är aktuellt för mig i fjällen.

Det som störde lite med Anjan 2 var att det trots gott om plats inne i tältet var rätt besvärligt att byta om i tältet (begränsad sitthöjd), och även rätt bökigt att krypa i och ur pga hur dörren sitter.

Så jag tänkte att kompromissen med ett något mindre tält kanske inte blir så stor om man är själv. Men jag hör att de flesta verkar föredra mer plats inne i tältet.

[OT] Tips på tält
Nog främst juli-augusti som är aktuellt för mig i fjällen.

Det som störde lite med Anjan 2 var att det trots gott om plats inne i tältet var rätt besvärligt att byta om i tältet (begränsad sitthöjd), och även rätt bökigt att krypa i och ur pga hur dörren sitter.

Så jag tänkte att kompromissen med ett något mindre tält kanske inte blir så stor om man är själv. Men jag hör att de flesta verkar föredra mer plats inne i tältet.
Ja, sitthöjd är viktigt/trevligt. Tyvärr blir det ju en kompromiss. Ett högt tält tar mer vind (och det blir mer material) och det tål oväder bättre. Lågt tak ger låg vikt. Och när det jagas vikt blir det ännu mindre tält. Eller en kompromiss på funktionen (regntålighet mm). Det är var man kompromissar som man får avgöra själv. Att sova i ett litet enmans, med packningen utanför, kommer jag aldrig att göra. Men vissa gör det. Och de cyklar/går naturligtvis snabbare/längre.

[OT] Tips på tält
Tält är ju som cyklar, n+1. Välj hur många olika discipliner (bikepacking/vandra/…/) och områden (fjäll/lågland/…/) samt vilka årstider och köp rätt mängd tält efter det. Plättlätt! ?

[OT] Tips på tält
Finns också många tält som stagas upp med vandringsstavarna. Då spar man in vikten av tältstavar. Jag har haft ett par olika varianter genom åren. Just nu har jag ett Durston X-mid 2 för solovandring och utflykter med ett barn. Det väger ~ 1 kg + linor och tältpinnar. Visst finns det lättare tält, men viktskillnaden är så liten att den knappt märks på ryggen. Komfortskillnaden mellan mitt tält och mikrotälten är dock påtaglig.

[OT] Tips på tält
Jag vill slå ett slag för tältkåta. Jag har ingen koll på marknad/utbud men en snabb sökning för exempel:
Tentipi
Det går att stå närmast raklång och klä på sig samtidigt som tältet står stadigare i vind än ett tunnel- eller kupoltält.

[OT] Tips på tält
Jag vill slå ett slag för tältkåta. Jag har ingen koll på marknad/utbud men en snabb sökning för exempel:
Tentipi
Det går att stå närmast raklång och klä på sig samtidigt som tältet står stadigare i vind än ett tunnel- eller kupoltält.
Tältkåtor är fina, men inte riktigt för den gramjagande solocyklisten. Den lättaste varianten är väl i stort sett bara ett yttertält? Och ändå nästan 2 kg.

[OT] Tips på tält
Tentipi
Tentipi är svintunga. Jättebra för basecamp och klarar antagligen en orkan. Jag har sett att de är populära bland renskötare, men de kör också ut dem med sexhjuling. Mer passande för vandraren är ett sk pyramidtält. Vill man ha ett lätt tipitält har Seek Outside några fina modeller (jag hade ett Cimarron ett tag).

[OT] Tips på tält
Tentipi är svintunga. Jättebra för basecamp och klarar antagligen en orkan. Jag har sett att de är populära bland renskötare, men de kör också ut dem med sexhjuling. Mer passande för vandraren är ett sk pyramidtält. Vill man ha ett lätt tipitält har Seek Outside några fina modeller (jag hade ett Cimarron ett tag).
Som jag sa, jag har inte koll på marknad/utbud. Men tar man bara yttertältet och de pinnar som krävs så skalar man bort mycket vikt. Det som samerna kör ut med fyrhjuling är ju såna as som du kan ha en stor eldstad i.

[OT] Tips på tält
Slår även ett slag för hammock. I de flesta fall föredrar jag min Amok-hängmatta ist för tält. Oftast enklare att hitta två passande träd än passande tältplats. Undantaget kajakpaddling i skärgård och fjällterräng.

[OT] Tips på tält
Slår även ett slag för hammock. I de flesta fall föredrar jag min Amok-hängmatta ist för tält. Oftast enklare att hitta två passande träd än passande tältplats. Undantaget kajakpaddling i skärgård och fjällterräng.
Kajakpaddling i fjällterräng är jobbigt vilken sorts sovutrustning man än tar med sig.

edited-oxfordcomma-by-jeff-bishop.png

(Förlåt, jag är trött och ska sova nu ?)

[OT] Tips på tält
Vad är poängen med ett innertält av nät (mesh), det borde väl bli samma (dåliga) komfort som i ett enkeltält?

Senast ändrad:
[OT] Tips på tält
För mig är skyddet mot insekter väldigt prioriterat. En mygga = noll komfort. Ingen mygga = komfort.
Jo, förstås men myggskyddet är samma för enkeltält. Problemet med det enkeltält jag hade var att det antingen var floder av kondens eller rena blåshålet och det borde vara samma med ett innertält av mesh, alltså massor av vinddrag genom tältet.

[OT] Tips på tält
Jo, förstås men myggskyddet är samma för enkeltält. Problemet med det enkeltält jag hade var att det antingen var floder av kondens eller rena blåshålet och det borde vara samma med ett innertält av mesh, alltså massor av vinddrag genom tältet.
Jag tänkte mer på de där tarpliknande tälten (utan myggskydd). Då man "tätar" mot marken förlorar man myggskyddet och då förlorar man ventilation (vilket leder till kondens). Ett välventilerat tält är det svårt att få floder av kondens i.

[OT] Tips på tält
Lite återkoppling, som vanligt så gjorde jag tvärt emot tipsen ovan. Det blev N+2, kompletterade mitt Anjan 2 med Youtube-favoriten Durston mid-x 1 (med "solid" innertält) och ett beg Hilleberg Helags 3 som kan användas när jag har sällskap på vandringen.

Testade Durston-tältet under sommarens vandring på låglandsled och jag måste säga att jag gillade det, iof en vandring med väldigt fint väder. Mindre yta än Anjan gjorde det lättare att hitta tältplats, inte så mycket golvyta i innertältet men två ganska stora absider och ingångar från båda sidorna gjorde det trevligt och luftigt.

Packad storlek blir också väldigt liten så passar bra för bikepacking om det skulle bli aktuellt (skaffade även de separata stängerna till så man inte måste ha vandringsstavar).

Men tältet ska nog testas i lite tuffare förhållanden innan jag ev gör mig av med Anjan-tältet.

Tillbaka
Topp