Varning för
långt svammel:
Fortfarande jäkligt luddigt för mig att förstå vad "slow running" egentligen är för tempo (?) samt att det är en kraftig skillnad på att lufsa runt mycket långsamt kortare distanser vs mera erfarna löpare som anammat ultratrenden och ofta ligger på hög mängd av helt naturliga orsaker.
En mycket stor skillnad på 5:30 - 6:00 som någon nämner här vs +7:00 tempo men det kanske är så enkelt att "slow running" är lite olika tempo beroende på personliga förutsättningar och vad som känns riktigt slow. Jag grovgissar dock att riktig "slow running" som uppmärksammats en del nu för tiden normalt är över 7 tempo?
För mig är nog också 5:30 - 6:00 normalt vad jag tycker är "ganska långsamt" under förutsättning att jag är i form och har sprungit
regelbundet under minst något halvår men det beror ju väldigt mycket på kupering också då det kan vara lurigt att hålla pulsen under Z2 zon i uppförsbackarna så klart. >5:30 är väl normalt ca Z2 för mig på lätt kupering just nu, annars kanske ca 6:00. Oftast nu när jag tar en träningsrunda mellan ca 8,5 - 12 km blir det runt 05:00 tempo men jag kör ju enbart 2 pass/vecka senaste ca halvåret vilket gått bra utan skador.
+7:00 skulle nog kännas jäkligt udda/ovant för mig men kan vara ju "intressant" att prova. Skulle jag som ändå prioriterar cyklingen först försöka klämma in fler löppass än mina ca 2 / vecka så vore det smart om det tredje går i lugnt tempo men gärna lite längre, den saken är nog klar.
Jag har i och för sig aldrig försökt springa någon ultra distans heller, ingen aning om vilket tempo som vore lagom där heller. Varenda gång när jag ställt upp i lopp senast 20 åren (jag blir 54 i år) har jag väl härjat runt i drygt 4:00 - ca 5:00 tempo (på distanser mellan ca 10-21 på lätta profiler, 30 km för några Lidingölopp), var i och för sig 2014 och/eller 2015 sist jag ställde upp i något motionslopp men det är en helt annan sak... ?
Hmmm och var sjutton går gränsen för ultra (?) är det vid ca 50 km? Sedan verkar det ju väldigt poppis nu för tiden med en
massa höjdmeter och trixig trail och självklart sänker det tempot
enormt på ett naturligt vis. För mig som aldrig ens gjort en mara vore väl dock just en mara ett naturligt första steg dock, kanske nästa år även om trail gissningsvis är mycket roligare (hmmm).
Jag får också intrycket av ett del löptränar ganska sparsamt men ändå ställer upp i
långa lopp nu för tiden i ett väldigt långsamt tempo, det är också en ganska ny trend kan jag tycka, så gjorde vi inte förr vad jag kan minnas

? men det har väl att göra med hela upplevelsegrejen.
Stavgång uppför skidbackar verkar också blivit poppis. Men det har väl att göra med att vissa av de långa trail loppen har helt idiotiskt mycket höjdmeter. ? Det gäller att hänga med i dessa nya moderna trender.