[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Vad har du för handskar ? Hadde några arbetshanskar avsedda för kylrum igår när jag sprang men frös om fingrarna började inte kännas bra förrän efter 4 km .Här var de minus 13 grader bara
Några Hestra tumhandskar. Inte alls nån fancy modell. Rätt tjocka. Med nån sorts inbyggda fingervantar i fleece. Det blev nästan svettigt på slutet. Men, jag tycker det är bra med för varma händer när det är kallt. Ögonen och värmeväxlaren kan ju behöva lite omtanke när det är såpass kallt.

Mina 10 km avklarade idag med ett snyggt gäng på tio Tyresöjoggare.
Det är inte för sent att springa, men framförallt att bidra till insamlingen.

Jag förenade nytta med nöje och passade på att leka lite med laktatmätaren på löpbandet i garaget. Det blev 16 km och en slant till Emilias minne. Riktigt tragiskt och tyvärr alltför vanligt. Nyligen tog en kollega livet av sig och tidigare ifjol tog en annan bekant som jag jobbat med under flera år livet av sig. De var bägge i min ålder (40+) med till synes ordnade liv.
Läskigt att vi inte är bättre på att be om hjälp / fånga upp när det är så illa ställt.

Men nu ska vi inte deppa ihop utan titta på roliga grafer.
Körde först 2*12 minuter på nåt slags lågt sweet spot tempo - laktatet hamnade på 3 mmol.
Sen ökade jag och körde en 10:a på förmodad tröskelfart.
Laktatvärdet blev 3,6 mmol så lite marginal i farten uppåt finns om man kör pass med enbart tröskelintervaller och något kortare intervallängd.

Sen blev det två 12 or till på starttempot för att avrunda.
Överlag helt i linje med vad jag "förmodat" baserat på RPE respektive pulsmässigt sett i linje med hur det brukar se ut på cykel också. Screenshot_2024-01-06-17-16-36-431_com.garmin.android.apps.connectmobile.jpg

Imponerande långt ni springer i dödsrysshelvetesninja-kylan vi har just nu. Kudos till alla er ?

Jag nöjde mig med 7,8km. Tar en tur till idag ? En slant swishad såklart!

Imponerande långt ni springer i dödsrysshelvetesninja-kylan vi har just nu. Kudos till alla er ?

Jag nöjde mig med 7,8km. Tar en tur till idag ? En slant swishad såklart!

Enig! Har varit fint, till och med sol, men när det är dubbelsiffrigt minus är det f-n kärvt att springa. ?

Tips på bra ställe för att göra inlägg i Stockholm?

Mina är snart 10 år gamla och börjar gå sönder. Springer utan ibland men vill kunna varva lite.

Tips på bra ställe för att göra inlägg i Stockholm?

Mina är snart 10 år gamla och börjar gå sönder. Springer utan ibland men vill kunna varva lite.
https://happyride.se/forum/ Du om någon borde veta. (Förlåt, men jag läste verkligen första meningen 3 gånger innan poletten trillade ned. ? )

I sakfrågan har jag tyvärr inget att komma med.

Fem minusgrader, en decimeter nysnö och solsken. En perfekt dag för ... traillopp!?

Sandsjöbacka Trail, loppet jag har funderat på att springa i över tio år men ännu aldrig sprungit. Då jag har tänkt att 2024 ska bli ett år för kortare lopp har jag anmält mig till den kortaste distansen 30 km.

Start i Kållered och mål i Skatås. Med bara ett långpass sedan Kullamannen i början av november öppnar jag ganska lugnt. Hittar en bra rygg efter ett tag och flyter med. Med dubbskor går det bra att springa även där det är blankis under snön. Passerar första och enda vätskekontrollen efter dryg mil och blir plötsligt helt ensam. Höjer tempot och efter ett par kilometer ser jag löpare framför igen. Passerar dem och jagar vidare mot nästa grupp.

Nu kommer det brantare och mer tekniska delar av banan i Änggårdsbergen och Safjället. Över nedfallna träd, smala stigar och spännande nedför isiga branter. Farten sjunker förstås men jag håller ungefär samma ansträngning och fortsätter att komma ikapp och passera löpare.

Tar det lugnt i sista långa uppförsbacken från E6:an till Delsjöområdet men får upp farten igen när jag kommit upp. Känner att jag ha fått i mig lite för lite energi men det tar emot att äta med frusna fingrar. Dricker den sista sportdrycken och springer vidare. Benen är fortfarande pigga.

Djupare snö än tidigare under loppet men väldigt fint att springa. Efter en lättsprungen bit på gångvägar är det till slut bara en klättring på stig kvar och sedan en sista liten spurt in i mål. Nöjd och glad konstaterar jag att det här var riktigt kul och bättre än så här blir nog inte ett vinterlopp.

Klarblå himmel, en svag vind och precis lagom kyligt. Det perfekta vädret för dagens löparrunda.

Idag valde jag en runda jag sällan springer - en slinga genom en närliggande skog. Det känns som ett äventyr att utforska nya stigar, och jag ser fram emot den friska luften och stillheten i skogen.

När jag ger mig av är mina steg lätta och jag känner mig energisk. Jag följer en smal stig som ringlar sig genom tallar och björkar. Solens strålar silas vackert genom träden och det är som om skogen vaknar till liv omkring mig.

Efter några kilometer öppnar sig skogen och jag kommer ut på en äng. Här tar jag ett djupt andetag och njuter av utsikten. Det är så fridfullt att jag nästan glömmer att jag är mitt i en löprunda.

Jag återvänder till stigen, som nu blir lite mer kuperad. Jag tar mig an uppförsbackarna med bestämda steg och känner hur mina ben arbetar. Det är utmanande, men på ett bra sätt.

Snart når jag en liten sjö, där jag stannar för en kort stund. Jag reflekterar över hur turen hit har varit så givande, både fysiskt och mentalt. Det är dessa stunder av stillhet, omgiven av naturen, som gör löpning så speciellt för mig.

De sista kilometrarna hem är avkopplande. Jag löper i en jämn, behaglig takt och känner mig uppfylld av dagens upplevelse. När jag når mitt hus är jag full av tacksamhet för denna löptur - en perfekt start på dagen.

Slow running och upplevelselöpning uppmärksammas, där ser man. ?

Är inte denna trend också mycket starkt knuten till ultra distanser och trailrunning som väl sakta men säkert blir mer populärt?

Sedan är mitt intryck att slow running blir som en inkörsport för en del löpare också, dvs att till slut så blandar även "slow runners" kortare distanser i snabbt tempo när de fått blodad tand av löpningen och kroppen börjat svara. (Ofta innebär väl "riktig" trailrunning längre distanser i ett lungt tempo men kanske inte alltid.)

Har inte själv anammat slow running ännu men ska väl prova något ultra-aktigt förr eller senare, möjligen 2025. ? Grovgissar att det bör passa mig men vet i sjutton om det matchar så bra med cyklingen dock som jag prioriterar före än så länge. (Kan bli väl mycket av det goda att både börja springa längre samtidigt som jag försöker cykla ungefär lika mycket som tidigare.) Kör ju enbart ca 2 löppass nu / vecka sedan mitten av juli mellan ca 8,5 - 12 km, det fungerar att kombinera med cyklingen men skulle jag öka på längden mycket så blir det trixigare men kan så klart fungera om jag just springer väldigt långsamt (sliter ju inte alls lika mycket).

>För övrigt så tycker jag inte löpningen hjälper min cykling alls men jag fortsätter ändå, tycker ju om att springa också samt att det är kul med lite variation i sin träning. Visst, flåset/kondisen kanske möjligen blivit lite bättre men benstyrkan för cyklingen har absolut inte blivit bättre, kanske snarare tvärtom. Däremot är det ju en rätt skön känsla att ändå vara "ok" i två discipliner samtidigt, man blir lite mer allround.

Senast ändrad:
Slow running och upplevelselöpning uppmärksammas, där ser man. ?

Är inte denna trend också mycket starkt knuten till ultra distanser och trailrunning som väl sakta men säkert blir mer populärt?

Sedan är mitt intryck att slow running blir som en inkörsport för en del löpare också, dvs att till slut så blandar även "slow runners" kortare distanser i snabbt tempo när de fått blodad tand av löpningen och kroppen börjat svara. (Ofta innebär väl "riktig" trailrunning längre distanser i ett lungt tempo men kanske inte alltid.)

Har inte själv anammat slow running ännu men ska väl prova något ultra aktigt förr eller senare, möjligen 2025. ? Grovgissar att det bör passa mig men vet i sjutton om det matchar så bra med cyklingen dock som jag prioriterar före än så länge. (Kan bli väl mycket av det goda att både börjar springa längre samtidigt som jag försöker cykla ungefär lika mycket som tidigare.) Kör ju enbart ca 2 löppass nu / vecka sedan mitten av juli mellan ca 8,5 - 12 km, det fungerar att kombinera med cyklingen men skulle jag öka på längden mycket så blir det trixigare men kan så klart fungera om jag just springer väldigt långsamt (sliter ju inte alls lika mycket).

>För övrigt så tycker jag inte löpningen hjälper min cykling alls men jag fortsätter ändå, tycker ju om att springa också samt att det är kul med lite variation i sin träning. Visst, flåset/kondisen kanske möjligen blivit lite bättre men benstyrkan för cyklingen har absolut inte blivit bättre, kanske snarare tvärtom. Däremot är det ju en rätt skön känsla att ändå vara "ok" i två discipliner samtidigt, man blir lite mer allround.
Märkligt det där. Trots superskor springer motionärerna sämre och sämre. Kanske har medelåldern ökat på motionsloppen?
Under joggongboomen i början av 80-talet var det över 200 pers som sprang sub 2:40 på Stockholm marathon. Nu är det väl runt 50 pers, resten lufsar runt i långsammare farter.

Tror jag och Maria har olika definition av cykelbyxor.

Märkligt det där. Trots superskor springer motionärerna sämre och sämre. Kanske har medelåldern ökat på motionsloppen?
Under joggongboomen i början av 80-talet var det över 200 pers som sprang sub 2:40 på Stockholm marathon. Nu är det väl runt 50 pers, resten lufsar runt i långsammare farter.
Denna tråden kanske förklarar en del ?

Jag har klart "sämre" medelfart på mina pass nu än för 4-5 år sen, men 2-3 gånger mer volym. Och snabbare när jag försöker sätta bra tider.

Ur ett folkhälsoperspektiv tror jag det är bra om fler springer i absoluta tal även om vi får färre snabba löpare.

Jag har klart "sämre" medelfart på mina pass nu än för 4-5 år sen, men 2-3 gånger mer volym. Och snabbare när jag försöker sätta bra tider.

Ur ett folkhälsoperspektiv tror jag det är bra om fler springer i absoluta tal även om vi får färre snabba löpare.
Men hur fungerar din ökade löpvolym i kombination med cyklingen? Har det blivit så för dig att löpningen börjat ta över, dvs att löpningen har blivit din prioriterade sport och cyklingen nr 2?

Sedan är det frågan om vilken hastighet som räknas som "slow running"?

Allt över 6 min/km eller det existerar kanske inte någon sådan kvalificering, vad som är som är slow running varierar helt enkelt beroende på person?

Ju långsammare man springer ju mer upplever man? ? ?

Men hur fungerar din ökade löpvolym i kombination med cyklingen? Har det blivit så för dig att löpningen börjat ta över, dvs att löpningen har blivit din prioriterade sport och cyklingen nr 2?

Löpning är det enda jag tränar, cyklingen är nöje. Men det är klart roligare att cykla med det flåset jag har.

Måste dock sluta vara så nitisk med löpträningen och prioritera cyklingen lite istället, det har varit dåligt med det de senaste åren.

I min bekantskapskrets känns det som att fler ambitiösa motionärer håller på med cykling eller skidåkning istället för löpning.

Det skulle vara intressant om någon kunde analysera det här fenomenet lite mer, man hör ju detta påstående ofta att nivån var högre tidigare.

Vad beror det på? Hur ser jämförelsen ut längre ner i leden? Finns ju fler sporter idag för elitmotionärer, triathlon, swimrun osv, påverkar det eller har det faktiskt blivit sämre nivå på elitmotionären.

Men 2:40 är ju verkligen nära elit-tider, inget som en bred massa av motionärer är i närheten av, varken då eller idag.

Jag springer nästan uteslutande långsamt (7:00+ min/km) men det är ju för att hålla mig i zon 2 och för att få så lite belastning på benhinnorna som möjligt.

Zon 2 träning verkar vara det nya svarta i fitness-världen. Det påverkar säkert. Är ju inte så dumt. Jogga i 6:30, bli bättre utan att bli lika sliten. Men man måste ju köra hårda pass med om man vill prestera.

Zon 2 träning verkar vara det nya svarta i fitness-världen. Det påverkar säkert. Är ju inte så dumt. Jogga i 6:30, bli bättre utan att bli lika sliten. Men man måste ju köra hårda pass med om man vill prestera.
Man får nog skilja på vilken träningsbelastning man utgår ifrån. Byter man från 45min 3 gånger i veckan i 5:00 till samma mängd i 6:30 kommer man knappast att bli bättre, allt annat lika.

Men om lägre fart får passen att bli av eller hjälper till att hålla sig skadefri så är det så klart bättre.

Jag upplever det här med "slow running" mest är en grej hos dom som upplever löpar-cummunityn som alltför prestations- och tävlingsinriktad.

Jag kombinerar med tröskelintervaller eller tröskelintervaller eller ibland hela pass i tröskelfart. Men volymen är helt klart 5:30-6:00 numera.

Rotade lite i resultatlistorna för Stockholm marathon. 1983 sprang 1208 löpare sub-3 (av 9016, dvs. 13,4%), 2023 gjorde 400 löpare detsamma (av 12718, dvs. 3,1%). Ganska markant skillnad.

Rotade lite i resultatlistorna för Stockholm marathon. 1983 sprang 1208 löpare sub-3 (av 9016, dvs. 13,4%), 2023 gjorde 400 löpare detsamma (av 12718, dvs. 3,1%). Ganska markant skillnad.
83 sprang 25-35-åriga smala och vältränade män maraton. Nu är det betydligt närmre ett tvärsnitt av befolkningen som springer.

Och den vältränade/smala delen av populationen unga män är betydligt lägre.

Men om lägre fart får passen att bli av eller hjälper till att hålla sig skadefri så är det så klart bättre.
Jag tror det används mest som ett sätt att öka volymen och samtidigt, som du säger, hålla sig skadefri.

För mig personligen så tycker jag att det lätta med zon 2 är att man inte riktigt behöver förbereda sig. Spelar igen större roll vad man har ätit eller att man är trött, det går bra ändå. Sen har jag det högintensiva också men det är främst från att jag spelar bandy (och cyklingen på sommarn).

4km jogg igår, första på länge pga fotskada i höstas. Ömma lår och vader idag trots rikligt med cykling och knäböj under vintern. Use it or lose it!

Varning för långt svammel:

Fortfarande jäkligt luddigt för mig att förstå vad "slow running" egentligen är för tempo (?) samt att det är en kraftig skillnad på att lufsa runt mycket långsamt kortare distanser vs mera erfarna löpare som anammat ultratrenden och ofta ligger på hög mängd av helt naturliga orsaker.

En mycket stor skillnad på 5:30 - 6:00 som någon nämner här vs +7:00 tempo men det kanske är så enkelt att "slow running" är lite olika tempo beroende på personliga förutsättningar och vad som känns riktigt slow. Jag grovgissar dock att riktig "slow running" som uppmärksammats en del nu för tiden normalt är över 7 tempo?

För mig är nog också 5:30 - 6:00 normalt vad jag tycker är "ganska långsamt" under förutsättning att jag är i form och har sprungit regelbundet under minst något halvår men det beror ju väldigt mycket på kupering också då det kan vara lurigt att hålla pulsen under Z2 zon i uppförsbackarna så klart. >5:30 är väl normalt ca Z2 för mig på lätt kupering just nu, annars kanske ca 6:00. Oftast nu när jag tar en träningsrunda mellan ca 8,5 - 12 km blir det runt 05:00 tempo men jag kör ju enbart 2 pass/vecka senaste ca halvåret vilket gått bra utan skador.

+7:00 skulle nog kännas jäkligt udda/ovant för mig men kan vara ju "intressant" att prova. Skulle jag som ändå prioriterar cyklingen först försöka klämma in fler löppass än mina ca 2 / vecka så vore det smart om det tredje går i lugnt tempo men gärna lite längre, den saken är nog klar.

Jag har i och för sig aldrig försökt springa någon ultra distans heller, ingen aning om vilket tempo som vore lagom där heller. Varenda gång när jag ställt upp i lopp senast 20 åren (jag blir 54 i år) har jag väl härjat runt i drygt 4:00 - ca 5:00 tempo (på distanser mellan ca 10-21 på lätta profiler, 30 km för några Lidingölopp), var i och för sig 2014 och/eller 2015 sist jag ställde upp i något motionslopp men det är en helt annan sak... ?

Hmmm och var sjutton går gränsen för ultra (?) är det vid ca 50 km? Sedan verkar det ju väldigt poppis nu för tiden med en massa höjdmeter och trixig trail och självklart sänker det tempot enormt på ett naturligt vis. För mig som aldrig ens gjort en mara vore väl dock just en mara ett naturligt första steg dock, kanske nästa år även om trail gissningsvis är mycket roligare (hmmm).

Jag får också intrycket av ett del löptränar ganska sparsamt men ändå ställer upp i långa lopp nu för tiden i ett väldigt långsamt tempo, det är också en ganska ny trend kan jag tycka, så gjorde vi inte förr vad jag kan minnas :unsure: ? men det har väl att göra med hela upplevelsegrejen.

Stavgång uppför skidbackar verkar också blivit poppis. Men det har väl att göra med att vissa av de långa trail loppen har helt idiotiskt mycket höjdmeter. ? Det gäller att hänga med i dessa nya moderna trender.

Senast ändrad:

Fortfarande jäkligt luddigt för mig att förstå vad "slow running" egentligen är för tempo (?) samt att det är en kraftig skillnad på att lufsa runt mycket långsamt kortare distanser vs mera erfarna löpare som anammat ultratrenden och ofta ligger på hög mängd av helt naturliga orsaker.

En mycket stor skillnad på 5:30 - 6:00 som någon nämner här vs +7:00 tempo men det kanske är så enkelt att "slow running" är lite olika tempo beroende på personliga förutsättningar och vad som känns riktigt slow. Jag grovgissar dock att riktig "slow running" som uppmärksammats en del nu för tiden normalt är över 7 tempo?

För mig är nog också 5:30 - 6:00 normalt vad jag tycker är "ganska långsamt" under förutsättning att jag är i form och har sprungit regelbundet under minst något halvår men det beror ju väldigt mycket på kupering också då det kan vara lurigt att hålla pulsen under Z2 zon i uppförsbackarna så klart. >5:30 är väl normalt ca Z2 för mig på lätt kupering just nu, annars kanske ca 6:00. Oftast nu när jag tar en träningsrunda mellan ca 8,5 - 12 km blir det runt 05:00 tempo men jag kör ju enbart 2 pass/vecka senaste ca halvåret vilket gått bra utan skador.

+7:00 skulle nog kännas jäkligt udda/ovant för mig men kan vara ju "intressant" att prova. Skulle jag som ändå prioriterar cyklingen först försöka klämma in fler löppass än mina ca 2 / vecka så vore det smart om det tredje går i lugnt tempo men gärna lite längre, den saken är nog klar.

Jag har i och för sig aldrig försökt springa någon ultra distans heller, ingen aning om vilket tempo som vore lagom där heller. Varenda gång när jag ställt upp i lopp senast 20 åren (jag blir 54 i år) har jag väl härjat runt i drygt 4:00 - ca 5:00 tempo (på distanser mellan ca 10-21 på lätta profiler, 30 km för några Lidingölopp), var i och för sig 2014 och/eller 2015 sist jag ställde upp i något motionslopp men det är en helt annan sak... ?

Hmmm och var sjutton går gränsen för ultra (?) är det vid ca 50 km? Sedan verkar det ju väldigt poppis nu för tiden med en massa höjdmeter och trixig trail och självklart sänker det tempot enormt på ett naturligt vis. För mig som aldrig ens gjort en mara vore väl dock just en mara ett naturligt första steg dock, kanske nästa år även om trail gissningsvis är mycket roligare (hmmm).

Jag får också intrycket av ett del löptränar ganska sparsamt men ändå ställer upp i långa lopp nu för tiden i ett väldigt långsamt tempo, det är också en ganska ny trend kan jag tycka, så gjorde vi inte förr vad jag kan minnas :unsure: ? men det har väl att göra med hela upplevelsegrejen.

Stavgång uppför skidbackar verkar också blivit poppis. Men det har väl att göra med att vissa av de långa trail loppen har helt idiotiskt mycket höjdmeter. ? Det gäller att hänga med i dessa nya moderna trender.
Några försök till kommentarer.

Det finns ju olika filosofier, men de flesta som pratar om långsam löpning brukar snacka pulszon 2, typ.

Ultra börjar på 42 196 meter. Alltså allt över maraton.

Grejen är den att om man inte har bråttom så kan det vara rätt behagligt att jogga stig ganska länge.

Stavar kan vara skönt om det är väldigt långt och/eller brant. Sparar benen och gör det lättare att hålla uppe intensiteten. Men det är ju en smaksak.

Svt-artikeln nedan har väl varit uppe förut men fångar väl vad jag fått för mig att slow running är, dvs en inställning snarare än någon specifik fart.

Jag springer i ungefär ditt tempo eller något långsammare. Jag tror som du säger att du har en del att vinna på att förlänga ditt längsta pass. Tempot blir ju naturligt långsammare men att springa i 7:00 kommer ju att kännas för långsamt.

Men om man ska springa en mara så kan det ju vara bra att få en del tid i det tempo man kommer att hålla där. Normalt brukar man ju prata om maratempo som snabbare än distans-tempo men det gäller knappast för någon som springer sina normala 8k-rundor i 5-tempo och gör milen på 45 min.

Det finns ju olika filosofier, men de flesta som pratar om långsam löpning brukar snacka pulszon 2, typ.
Jag tror också att det är det man menar oftast. Egentligen så är det ju lågintensiv löpning man vill åt så "långsam löpning" kan vara lite missvisande. Hur snabbt man springer lågintensivt spelar ju egentligen ingen roll.

Kollade mina rundor från förra året. Endast vid ett tillfälle lyckades jag hålla mig i Z2. Då hade jag fullt fokus på att springa långsamt och det var ca 7 min/km. När jag har hållit 6:00-6:30-tempo, så har jag glidit över i Z3, även om även det har känts långsamt. Gårdagkvällens 8 km i 5:40-tempo var huvudsakligen Z3 och lite Z4.
(Zoner i Strava beräknade från maxpuls, inte testvärden.)

Sedan är väl pulszonerna ett kapitel för sig, det är nog långt ifrån alla som verkligen har koll på sin korrekta pulszoner. Gjorde ett Aktivitus test själv förra året men det var för cykling, högst osäker på om mina zoner är applicerbara för löpning rakt av eller om man egentligen bör göra ett separat test för löpning (om man nu verkligen vill ha koll på sina zoner vill säga).

Mina sju år gamla Aktivitustester redovisade bara tre zoner (låg, medel, hög). Löpvärdena några slag högre än cykelvärdena.

Svt-artikeln nedan har väl varit uppe förut men fångar väl vad jag fått för mig att slow running är, dvs en inställning snarare än någon specifik fart.

Jag springer i ungefär ditt tempo eller något långsammare. Jag tror som du säger att du har en del att vinna på att förlänga ditt längsta pass. Tempot blir ju naturligt långsammare men att springa i 7:00 kommer ju att kännas för långsamt.

Men om man ska springa en mara så kan det ju vara bra att få en del tid i det tempo man kommer att hålla där. Normalt brukar man ju prata om maratempo som snabbare än distans-tempo men det gäller knappast för någon som springer sina normala 8k-rundor i 5-tempo och gör milen på 45 min.

Ja, vi får väl se, mitt första mål sedan jag återupptog löpningen i mitten av juli har mera varit att försöka få in det i min träningsmix utan att dra på mig skador. Det verkar inte hjälpa min cykling för fem jäkla ören förutom möjligen lite konditionsmässigt samt att man tagit något kilo eller två på vikten (vilket väl både är bra och dåligt för cyklingen beroende på hur råstyrkan påverkas...) men kul med lite variation och jag gillar att springa också. Rent historiskt har jag veka benhinnor för löpning (något sådant problem varje fall, lite diffust), de brukar inte gilla när jag kommit upp på bra mängd efter något drygt halvår trots att det känns toppen i övrigt. Under detta försök har jag försökt vara mera sansad. Sedan juli i stort sett 2 pass / vecka mellan ca 8,5 - 12 km, ett par längre rundor samt lite löpband i vinter sunkiga dagar men annars på banprofiler som är ca 100 hm för 8,5 passet och ca 230 hm för 12 rundorna. Försöker undvika renodlad asfaltslöpning så mycket jag kan. Än så länge har träningen gått utan problem får man säga och har väl en viss förhoppning om att de senaste ca 3 1/2 årens cykling har gjort något med underbenen som kanske varit bra för löpningen men för tidigt att ropa hej.

Har inga direkta tydliga mål med löpningen i övrigt ännu, men förhoppningsvis lite mera sprutt på det hela 2025 med ett och annat motionslopp, en försiktig nyfikenhet för längre grejor också på ännu längre sikt (mellan ca 30-60 km), typ så. ?

Mera "seriösa" utmanande mål som tex 10 km under 40, halvmaran under 01:30 eller LL 30 under 2:15 är mer komplext/klurigt. Kanske ej under detta livet... ? Problemet är att då skulle jag för det första behöva prioritera löpningen före cyklingen (tror jag) och det är jag nog inte beredd att göra. För det andra vore det en svår utmaning ändå (i synnerhet LL 30 under 02:15) utan att jag drar på mig något skit. Men nu läser jag ju om hur jäkla kul det är att springa långsamt så det ska nog ordna sig ändå, långsammare men lite längre kanske. ? :unsure:

Senast ändrad:
Har angett värde från maxtest, vilket stämmer bra med cykelspurt.
Jag vet inte om maxpulsen skiljer nämnvärt mellan cykel och löpning men jag har mycket lättare att komma upp i (och stanna i) hög pulszon vid löpning. Givet en viss puls så bränner det mer i benen vid cykling. Jag är nog objektivt en bättre cyklist än löpare om jag jämför mig med andra.
Ja, vi får väl se, mitt första mål sedan jag återupptog löpningen i mitten av juli har mera varit att försöka få in det i min träningsmix utan att dra på mig skador. Det verkar inte hjälpa min cykling för fem jäkla ören förutom möjligen lite konditionsmässigt samt att man tagit något kilo eller två på vikten (vilket väl både är bra och dåligt för cyklingen beroende på hur råstyrkan påverkas...) men kul med lite variation och jag gillar att springa också. Rent historiskt har jag veka benhinnor för löpning (något sådant problem varje fall, lite diffust), de brukar inte gilla när jag kommit upp på bra mängd efter något drygt halvår trots att det känns toppen i övrigt. Under detta försök har jag försökt vara mera sansad. Sedan juli i stort sett 2 pass / vecka mellan ca 8,5 - 12 km, ett par längre rundor samt lite löpband i vinter sunkiga dagar men annars på banprofiler som är ca 100 hm för 8,5 passet och ca 230 hm för 12 rundorna. Försöker undvika renodlad asfaltslöpning så mycket jag kan. Än så länge har träningen gått utan problem får man säga och har väl en viss förhoppning om att de senaste ca 3 1/2 årens cykling har gjort något med underbenen som kanske varit bra för löpningen men för tidigt att ropa hej.

Har inga direkta tydliga mål med löpningen i övrigt ännu, men förhoppningsvis lite mera sprutt på det hela 2025 med ett och annat motionslopp, en försiktig nyfikenhet för längre grejor också på ännu längre sikt (mellan ca 30-60 km), typ så. ?

Mera "serösa" utmanande mål som tex 10 km under 40, halvmaran under 01:30 eller LL 30 under 2:15 är mer komplext/klurigt. Kanske ej under detta livet... ? Problemet är att då skulle jag för det första behöva prioritera löpningen före cyklingen (tror jag) och det är jag nog inte beredd att göra. Men nu läser jag ju om hur jäkla kul det är att springa långsamt så det ska nog ordna sig ändå. ? :unsure:
Som motionär ska man väl vara försiktig med att jämföra sig med eliten men det är ju väldigt få elit-cyklister som springer medan många elit-löpare får bra resultat genom att dryga ut mängdträningen med cykel.

Jag vet inte om maxpulsen skiljer nämnvärt mellan cykel och löpning men jag har mycket lättare att komma upp i (och stanna i) hög pulszon vid löpning. Givet en viss puls så bränner det mer i benen vid cykling.
Ja, vid samma upplevda ansträngning, så ligger jag på högre puls vid löpning än vid cykling. Det beror kanske på att man använder fler muskelgrupper vid löpning.

Tillbaka
Topp