Genomgående axel 162x12x1,5

Principia

Aktiv medlem
Hej alla! På grund av anledning (som skulle platsa i dagens mektabbe-tråden) behöver jag en genomgående axel med dimensionerna 162x12x1,5. Verkar lite lurigt att få tag i en reserv från märket i fråga så undersöker också andra alternativ. Hittat en som är 163mm och går att beställa från XXL så vore ju smidigt. På ramen i fråga (Rondo) är det växelörat, inte ramen, som är gängat. Skallen på axeln är platt mot ramen, dvs inget sånt där special att den går in en fasad försänkning eller så. Befintlig axel sticker inte ut ur dropouten så utifrån det ser det inte ut som att det skulle vara ett problem om den var 1 mm längre. Så utifrån det borde det funka, eller? Eller är det något jag inte tänker på?
Bifogar en bild.

Bilagor

• Dropout.jpg
    Dropout.jpg
    78.5 KB · Besök: 60
Du har inte tänkt på längden av gängade delen. Vid axlar till MTB kan dw skilja sig så mycket att der inte passar. Jag vet inte om samma kan hända på lvg.

En lite längre axel skadar dock inte.

Du har inte tänkt på längden av gängade delen. Vid axlar till MTB kan dw skilja sig så mycket att der inte passar. Jag vet inte om samma kan hända på lvg.

En lite längre axel skadar dock inte.
Jag kollade lite på det (men glömde mäta den) men som det ser ut nu så är det lite gängor synliga innanför dropouten när jag gängar i axeln lika långt som när hjulet sitter i utan hjul så att man kan se gängorna om ni förstår vad jag menar. Så utifrån det så tänker jag också att det inte borde vara något problem. Hittade sedan en på Amazon där det finns ett 4e mått (utöver dimension, längd på axeln och stigning på gängan) som jag gissar är längden på den gängade delen? Det sista i länken nedan. Eller vad tror ni? Kanske blir Amazon-axeln så slipper jag leta vidare för den var ju billig. Men borde väl funka?

Jag kollade lite på det (men glömde mäta den) men som det ser ut nu så är det lite gängor synliga innanför dropouten när jag gängar i axeln lika långt som när hjulet sitter i utan hjul så att man kan se gängorna om ni förstår vad jag menar. Så utifrån det så tänker jag också att det inte borde vara något problem. Hittade sedan en på Amazon där det finns ett 4e mått (utöver dimension, längd på axeln och stigning på gängan) som jag gissar är längden på den gängade delen? Det sista i länken nedan. Eller vad tror ni? Kanske blir Amazon-axeln så slipper jag leta vidare för den var ju billig. Men borde väl funka?

Ja, det verkar vara längden av gängade delen. För att vara säker kan du mäta på bilden som är tagen rakt. Då kan du vet du om det passar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp