Är cykeln verkligen en konkurrent till bilen?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 74249
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur långt folk bor från jobbet är stark korrelerad med hur enkelt och dyrt det är att tar sig till jobbet. I Nederländerna finns det många studier på detta ämne. Från studier är det klart att ersättningen av resekostnader har ett effekt på val av flytt vid ett ny jobb. Recenta ändringen i Sverige att man får högre ersättning för pendling med bil stimulerar pendling med bil. I Nederländerna får man drar av resekostnader av kollektivtrafik på skattedeklarationen. Arbetsgivaren kan ger ersättning av resekostnader med cykel eller bil av max 0,23 Euro/km.
Även i Sverige får du dra av för kollektivtrafik. Bil får du bara dra av för om du tjänar mer än 2 timmar per dag jmf med kollektivtrafik.

Även i Sverige får du dra av för kollektivtrafik. Bil får du bara dra av för om du tjänar mer än 2 timmar per dag jmf med kollektivtrafik.
Fanns ett förslag på att man skulle få dra av för sträckan oavsett färdmedel. Hade kanske varit bra om man vill öka kollektivt resande? Som det är nu kommer man ju knapppt upp i summan för avdrag om man inte har dyra månadskort. Å andra sidan är kollektivtrafik ofta väldigt billigt om man åker varje dag.

Haha!
Jag har typ 7min med cykel till jobbet och kollektivtrafiken tar sån sjuk omväg så jag tror jag skulle kunna få avdrag

Fanns ett förslag på att man skulle få dra av för sträckan oavsett färdmedel. Hade kanske varit bra om man vill öka kollektivt resande? Som det är nu kommer man ju knapppt upp i summan för avdrag om man inte har dyra månadskort. Å andra sidan är kollektivtrafik ofta väldigt billigt om man åker varje dag.
Hade varit väldigt förmånligt för mig som pendlar drygt 6 mil enkel kollektivt mellan två större städer. Betydligt sämre för de som bor på landsbygd/glesbygd utan eller med högst sporadisk kollektivtrafik och därmed är beroende av bilen.

Elsparkcykel kan man ju också slå ett slag för om man vill transportera röven avgasfritt mellan a-b
2019 köpte vi vår ninebot g30 för 6500 och har kostat drygt 1kr per mil(589mil). Med ett bredare styre får man till rätt sjysst överkropp/armträning

Senast ändrad:

Det var väl till och med så att det inte var ett avdrag (det man faktiskt får igen beror på marginalskatten) utan en fast peng. Det bör ju betyda att det blir relativt sett dyrare att bilpendla än att åka kollektivt (givet att höginkomsttagare tenderar att ha högre bilpendling än låginkomsttagare). Kanske ett steg i rätt riktning?

Det finns ju även avdrag för cykel på 350kr! Om man kommer över brytpunkten på totalt 11k i pendlingsutgift ?
Japp, och det motsvarar väl 175 kr i handen med 50% marginalskatt. Får vara en underhållsfri cykel för att ge full kostnadstäckning!

Hade varit väldigt förmånligt för mig som pendlar drygt 6 mil enkel kollektivt mellan två större städer. Betydligt sämre för de som bor på landsbygd/glesbygd utan eller med högst sporadisk kollektivtrafik och därmed är beroende av bilen.
Jo men finns många i olika gränsland mellan vad som går. Skriver jag i min hemadress till mitt jobb tror jag nästan jag sparar två timmar per dag. Men då säger reseplaneraren typ gå 3 km, byt buss, åk en hållplats sen gå på den "riktiga" bussen. Väljer man mer rimligt att t.ex cykla eller åka bil de 3 km till bussen blir kollektivtrafik lite mer rimligt och inte så dålig tidsmässigt. Ett sånt förslag skulle kanske öka incitamenten att välja sådana lösningar?

Sen tror jag inte ens det skulle bli sämre för de som bilpendlade utan bara bättre för de som kollektivpendlade.

Är det fortfarande 18,5 milen ? Täcker ju knappt cykling enligt tråden ;)

Hur långt folk bor från jobbet är stark korrelerad med hur enkelt och dyrt det är att tar sig till jobbet. I Nederländerna finns det många studier på detta ämne. Från studier är det klart att ersättningen av resekostnader har ett effekt på val av flytt vid ett ny jobb. Recenta ändringen i Sverige att man får högre ersättning för pendling med bil stimulerar pendling med bil. I Nederländerna får man drar av resekostnader av kollektivtrafik på skattedeklarationen. Arbetsgivaren kan ger ersättning av resekostnader med cykel eller bil av max 0,23 Euro/km.

Det är också ett väldigt litet land :) Jag kör ju nästan varje dag längre än det landet är på bredden.

Det är också ett väldigt litet land :) Jag kör ju nästan varje dag längre än det landet är på bredden.
Jag gissar att majoriteten av bilåkningen i NL är samma som i SE. Folk som kör från villamattor in till stan så deras system skulle nog funka fint för oss också. Även om jag ju inte tycker att folk ska få resebidrag alls egentligen...

För den minoriteten av bilåkare som faktiskt måste åka +10 mil kors och tvärt är ju varken cykel eller kollektivt ett alternativ men det har väl ingen påstått heller?

Jag gissar att majoriteten av bilåkningen i NL är samma som i SE. Folk som kör från villamattor in till stan så deras system skulle nog funka fint för oss också. Även om jag ju inte tycker att folk ska få resebidrag alls egentligen...

För den minoriteten av bilåkare som faktiskt måste åka +10 mil kors och tvärt är ju varken cykel eller kollektivt ett alternativ men det har väl ingen påstått heller?

Och jag gissar att majoriteten inte är folk som kör från villamattor in i stan. Nej alla kör såklart inte 10 mil om dagen vilket ingen heller sagt?? Eller att cykel inte skulle vara ett alternativ?

Jag ville peka på att förutsättningarna för ett land som NL skiljer sig rätt mycket mot ett land som vårt om man höjer blicken utanför Stockholms kranskommuner. Därför tycker jag det haltar att jämföra.

inv/km²
Sverige - 22
Nederländerna - 409

Och jag gissar att majoriteten inte är folk som kör från villamattor in i stan. Nej alla kör såklart inte 10 mil om dagen vilket ingen heller sagt?? Eller att cykel inte skulle vara ett alternativ?

Jag ville peka på att förutsättningarna för ett land som NL skiljer sig rätt mycket mot ett land som vårt om man höjer blicken utanför Stockholms kranskommuner. Därför tycker jag det haltar att jämföra.

inv/km²
Sverige - 22
Nederländerna - 409
De kommuner som ligger högst upp i antal färdade km per bil är kranskommuner till Sthlm och Gtb. Senast jag kollade SCB var det Upplands Väsby som låg etta. Det är förortfolket som kör mest.

Sen har ju holländarna sjukt bättre kollektivtrafik än vi har också men själva grundidén att försöka styra bort resande från "olönsam" bilism är sund. Cyklisten har ju annars aldrig varit den mest lönsamma trafikanten utan det har gångaren alltid varit.

För väsbyiten med 30 km cykel in till stan är väl den pendlingsformen inget alternativ heller men personligen tycker jag inte att de människorna borde åka den sträckan bil till jobbet heller.

jag önskar att pendeln hade tillåtit cyklar även under tiderna man behöver resa för att ta sig till/från jobbet.

Cykla 2.5km till pendeln, lasta på cykeln, åka pendel. Cykla från pendeln 2km till jobbet? Dröm!

Jag förstår inte vad du menar med "också". Också i Sverige bor många på en distans från jobbet där man skulle kunna välja olika färdmedel till pendling. Och det finns jobb där man behöver ett bil, av olika anledningar. Jag gissar att du behöver en bil till din jobb hursomhelst, även om landet skulle vara litet.

I Nederländerna är medeldistans för pendling 25 km. Jag hittade ingen siffror för Sverige med snabbt googling.

Är det fortfarande 18,5 milen ? Täcker ju knappt cykling enligt tråden ;)
Nej, det är nog gränsfall. Enligt forumet är det väl 12 semlor per 20 mil. Med 18,50 kr/mil blir det 370/12 kr för en semla, d.v.s. 31 kronor. Nu har jag inte så bra koll, men jag gissar att man hamnar på matbutikernas fabriksproducerade semlor i så fall.

Och då har man bara täckt energibehovet.

jag önskar att pendeln hade tillåtit cyklar även under tiderna man behöver resa för att ta sig till/från jobbet.

Cykla 2.5km till pendeln, lasta på cykeln, åka pendel. Cykla från pendeln 2km till jobbet? Dröm!

Ja, men då skulle tåg behöver en annan utformning.

Får man tar med en vikcykel? Det är mycket populärt i Nederländerna.

Vikcykel finns det väl inga tågbolag som har några begränsningar för i Sverige?

Jag förstår inte vad du menar med "också". Också i Sverige bor många på en distans från jobbet där man skulle kunna välja olika färdmedel till pendling. Och det finns jobb där man behöver ett bil, av olika anledningar. Jag gissar att du behöver en bil till din jobb hursomhelst, även om landet skulle vara litet.

I Nederländerna är medeldistans för pendling 25 km. Jag hittade ingen siffror för Sverige med snabbt googling.

Jag använde "Också" som i anledningen till att det är/kan vara så.
"Det är ett väldigt litet land, därför fungerar det".

Ja jag är ingen referens eftersom jag jobbar över ett så stort område, det är vi inte så många som gör. Därav att jag då också behöver jobba över ett större område.

Ja, men då skulle tåg behöver en annan utformning.
Ja? Jag sa bara att det skulle vara en dröm. Som i göteborg eller danmark.

Jag är inte så sugen på att lägga 18k på en bromtpon i hi-ten stål. Skulle jättegärna kunna använda min nuvarande cykel.

Ja? Jag sa bara att det skulle vara en dröm. Som i göteborg eller danmark.

Jag är inte så sugen på att lägga 18k på en bromtpon i hi-ten stål. Skulle jättegärna kunna använda min nuvarande cykel.

Jag har en fin vikcykel i alu som kostade hälften, men håller med dig.

Jag använde "Också" som i anledningen till att det är/kan vara så.
"Det är ett väldigt litet land, därför fungerar det".

Ja jag är ingen referens eftersom jag jobbar över ett så stort område, det är vi inte så många som gör. Därav att jag då också behöver jobba över ett större område.
Det är många även i Sverige som har nära till sin arbetsplats. Det skulle finnas märkbart mer plats på vägarna åt er som behöver ta er långt om vi t ex kunde få alla som har <5 km till sin arbetsplats lät bli att köra. För de är ett rätt bra gäng gäng som gör det.

Skånes nya RVU släpps nån gång nu i vår men tittar man i den gamla från 2018 är medianresan 6 km, till arbetsplatsen 10 km och till mycket annat betydligt kortare. Fick för mig att du bor i Skåne så tog den som exempel.

1707138505328.png

Men redan vid mycket korta resor utgör bilen en hyggligt stor andel:
1707138563148.png

Jag har hört att pendeln ofta är smockfull redan nu. Om det då skulle klämmas på ett stort gäng cyklar, så skulle vissa inte komma med tåget. I övrigt håller jag med, men under nuvarande förhållanden...nja.

Problematiken kan jag tycka görs lite för enkel emellanåt. Nu bor jag söder om Sthlm, ca 15km till stan (14,6 till anställningsplatsen). Nej jag tar inte bilen till jobbet med några få undantag. Däremot kan jag inte alltid cykla till jobbet pga att jag jobbar som IT-konsult. Till detta hör också det fantastiska med kollektivtrafik. Det är inte alltid kunderna uppskattar att få en nota på 2-3h restid för att jag väljer att åka kollektivt när motsvarande bilresa tar 40min. På samma sätt kan jag oftast inte cykla till jobbet de dagar jag har kundmöten för jag har inte möjlighet att ha en uppsättning "kundkläder" på plats i alla lägen.

Den där tidsaspekten spelar också in när man skall hämta och/eller lämna och nej, här spelar fan inte avståndet så stor roll, när det stökar så stökar det. Jag har varit med om 1h för att komma en station på pendeln, mer än en gång senaste året.
Tyvärr behövs idag bilen i sthlm för att få vardagspussel att lira.

Med detta sagt, jag cyklar så ofta jag bara kan, det har jag gjort sedan första sommarjobbet när jag var 15 :)

Jag har hört att pendeln ofta är smockfull redan nu. Om det då skulle klämmas på ett stort gäng cyklar, så skulle vissa inte komma med tåget. I övrigt håller jag med, men under nuvarande förhållanden...nja.
Antar att det är pendeltågen i Sthlm som avses. Jag skulle säga att det beror på när och var man åker.

Själv håller jag mig borta från värsta rusningstrafik in till jobbet. Kliver normalt av tåget senast kvart över sju. Hem åker jag nog mer i rusningtrafik (16-17). Sällan jag inte får sittplats.

Edit: Med detta inte sagt att jag förespråkar att bara släppa loss för icke ihopfällda cyklar på pendeltåg i rusningstrafik.

Har f.ö. noterat en ökad förekomst av vanliga cyklar på plattformarna i rusningstrafik (på em). Känns som det bara är en tidsfråga innan det blir konflikter.

Senast ändrad:
Jo, det är ju en dröm. Men såklart skulle det innebära större förändringar än att bara tillåta cyklar på pendeltågen. T.ex vagnar med cykelplatser osv.

Jo. På Pågatågen och Öresundstågen får man redan ta med cykel i mån av plats. Sedan vet jag inte hur det funkar på pendeltågen i resten av landet.
Tror det finns flera, men det bygger ju någonstans på att det blir rimligt. En icke-ihopfälld cykel tar ju en del plats och det är lite trist om cykeln kommer med men på bekostnad av att ett par andra resenärer inte kommer på tåget.

Edit: Och om det blir för många cyklar och det inte finns speciella platser kan det bli lite knöligt med av- och påstigning om det är en massa cyklar "ivägen".

Tror det finns flera, men det bygger ju någonstans på att det blir rimligt. En icke-ihopfälld cykel tar ju en del plats och det är lite trist om cykeln kommer med men på bekostnad av att ett par andra resenärer inte kommer på tåget.

Edit: Och om det blir för många cyklar och det inte finns speciella platser kan det bli lite knöligt med av- och påstigning om det är en massa cyklar "ivägen".
På Pågatågen finns dedikerade 6 platser pr tågset för cykel. I regel körs tågen med 2 set.
Enda gången jag inte kunde ta med cykel på ett tåg var en avgång från Österlen/Ystad då alla cykelturistande stockholmare ockuperade alla platser - mitt i sommaren. Men kom såklart med på nästa, 20 min senare. Öresundstågen har en vagn med sittplatser utefter vagnsidan och ett större bagageställ för stora väskor. Där har jag aldrig upplevd att inte få plats. Möjligen i morgonrushtiden mot Köpenhamn.

Finns inte i lager. Måste vara cyklar som enkelt kan plockas från hyllan. Annars hamnar man i att "min kompis skulle fĺytta" eller "affären skulle lägga ned"...
Jodå. Ett par storlekar i ett par butiker. Men det är ju också antagligen inte särskilt långt kvar tills årets modeller släpps och lagerstatusen blir bättre.

Sen finns det ju som andra redan har nämnt många andra billiga gravel cyklar med bättre lagerstatus i andra butiker.

Senast ändrad:
På Pågatågen finns dedikerade 6 platser pr tågset för cykel. I regel körs tågen med 2 set.
Enda gången jag inte kunde ta med cykel på ett tåg var en avgång från Österlen/Ystad då alla cykelturistande stockholmare ockuperade alla platser - mitt i sommaren. Men kom såklart med på nästa, 20 min senare. Öresundstågen har en vagn med sittplatser utefter vagnsidan och ett större bagageställ för stora väskor. Där har jag aldrig upplevd att inte få plats. Möjligen i morgonrushtiden mot Köpenhamn.
Bara för tydlighets skull så var min kommentar om att inte komma på baserad på situationer med trängsel på pendeltågen i Sthlm som t.ex. kan uppstå vid trafikstörningar (vilka ju tyvärr inträffar då och då).

Bara för tydlighets skull så var min kommentar om att inte komma på baserad på situationer med trängsel på pendeltågen i Sthlm som t.ex. kan uppstå vid trafikstörningar (vilka ju tyvärr inträffar då och då).
Då kan man ju hoppas att EU-förordningen om plats för cykel på tåg som gäller from nästa år får tågsällskapen att skärpa sig.

• Gilla
Reactions: BFS
På mitt jobb är det ett par tjejer som cykelpendlar mellan Tyresö och norra station.
Starkt tycker jag.. ?
Sen pratade jag med en ny tjej på kontoret och berättade att hon normalt springer till jobbet..hon bor vid Hammarbyhöjden och kutar till jobbet som ligger vid Norra station...I sthlm då .
Respekt!!

Det är många även i Sverige som har nära till sin arbetsplats. Det skulle finnas märkbart mer plats på vägarna åt er som behöver ta er långt om vi t ex kunde få alla som har <5 km till sin arbetsplats lät bli att köra. För de är ett rätt bra gäng gäng som gör det.

Skånes nya RVU släpps nån gång nu i vår men tittar man i den gamla från 2018 är medianresan 6 km, till arbetsplatsen 10 km och till mycket annat betydligt kortare. Fick för mig att du bor i Skåne så tog den som exempel.

Visa bilaga 679299

Men redan vid mycket korta resor utgör bilen en hyggligt stor andel:
Visa bilaga 679300

Först över 5 km som bilen går om cykel/fot? Det är väl ändå rätt hyggligt?
20% tycker jag är en liten andel i alla fall.

10 km tror jag är långt över gränsen för vad medianpendlaren tycker är ok att cykla, men ingen hade blivit gladare än mig.

Cykla utanför städerna i Skåne på vintern är med få undantag ingen höjdare trafiksäkerhetsmässigt.

Först över 5 km som bilen går om cykel/fot? Det är väl ändå rätt hyggligt?
20% tycker jag är en liten andel i alla fall.

10 km tror jag är långt över gränsen för vad medianpendlaren tycker är ok att cykla, men ingen hade blivit gladare än mig.

Cykla utanför städerna i Skåne på vintern är med få undantag ingen höjdare trafiksäkerhetsmässigt.
Poängen är mest att vi behöver motarbeta normaliseringen av att köra bil så korta sträckor. 2 km är ju gångavstånd för alla människor inom nån sorts fysiskt normalspann. Sen kommer så klart inte alla tycka det är OK att cykla 10 km, men rätt många har också kortare.

Men det diffar nog beroende på var man är. Jag har ett antal kollegor som pendlar 5-10 km som inte alls är cykelfantaster utan helt normala människor som bara tröttnat på både trängsel, opålitlighet och att det tar sån tid att åka kollektivt. Cykla 10 km, i synnerhet med elcykel, är rätt konkurrenskraftigt tidsmässigt jämfört med allt annat än möjligtvis om man åker bil och anpassar tiden till strax före eller efter rusningstid. Men detta är då inom Göteborg/Mölndal. Cykla 8 km motvind längd landsvägen på en mörk skånsk åker i november hade jag inte heller tyckt var speciellt kul...

Problematiken kan jag tycka görs lite för enkel emellanåt. Nu bor jag söder om Sthlm, ca 15km till stan (14,6 till anställningsplatsen). Nej jag tar inte bilen till jobbet med några få undantag. Däremot kan jag inte alltid cykla till jobbet pga att jag jobbar som IT-konsult. Till detta hör också det fantastiska med kollektivtrafik. Det är inte alltid kunderna uppskattar att få en nota på 2-3h restid för att jag väljer att åka kollektivt när motsvarande bilresa tar 40min. På samma sätt kan jag oftast inte cykla till jobbet de dagar jag har kundmöten för jag har inte möjlighet att ha en uppsättning "kundkläder" på plats i alla lägen.

Den där tidsaspekten spelar också in när man skall hämta och/eller lämna och nej, här spelar fan inte avståndet så stor roll, när det stökar så stökar det. Jag har varit med om 1h för att komma en station på pendeln, mer än en gång senaste året.
Tyvärr behövs idag bilen i sthlm för att få vardagspussel att lira.

Med detta sagt, jag cyklar så ofta jag bara kan, det har jag gjort sedan första sommarjobbet när jag var 15 :)
De flesta IT-konsulter har ju inte förmånen att kunna debitera restiden till kunden...

Problemet med att köra bil i rusningstid är att det verkligen är svårt att förutsäga hur lång tid det tar. Jag hade 10 minuter med bil till ett tidigare jobb, men när det var riktigt illa tog det en timme. Cykeln tar alltid samma tid.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp