Cykla i Torrevieja, Spanien

Halloj
Jag och min sambo ska åka till Torrevieja 10 dagar i mitten slutet på April. Och har då lite frågor till expertisen.

Rekommenderar ni att ta med egen cykel eller är det bättre att hyra?

Om man ska hyra (heldämpat) har ni nå tips på bra ställen?

Har ni nå tips på bra turer(2 till 5-6 mil),vi cyklar helst blåa till röda Xc-leder.

Tacksam för svar. Janne

Har bott där i närheten i några år men nu är det några år sedan jag cyklade i området. Bäst är det att hitta ngn som hittar för det finns en hel del ställen som man som turist inte hittar till eller tror man kan köra på.

Heldämpat är overkill för det mesta. XC-hojar är att föredra. Det kommer bli en hel del asfalt o grusvägar.

Hur som helst - Trailforks är det som funkar bäst i Spanien så börja med att kolla där.

Områden:
La Mata-parken, väster om N-332 samt upp runt Quiron sjukhus. Finns ganska många slingor runtomkring där men det är inte speciellt långt.
Höjden just innan Guardamar, där tv-masten står har en hel del slingor.
Vet inte om Rio Seco är farbar längre (efter ett skyfall för några år sedan) men det kan vara värt att testa. Cool slinga om den funkar!
Tar man bilen inåt landet till Orihuela stad så finns det en hel del berg.
Runt dammen i Torremendo finns en del slingor men det blir en jäkla massa letande om man inte har med ngn som vet vart man ska.
Till sist så går kanalen från Torremendo som en åder genom landskapet. Den knyter samman mängder med områden så det kan ju vara bra att lokalisera den oxå.
Just det ja, höll på att glömma det nästan bästa! Mellan Vistabella Golf och Benejúzar finns det en massa stigar o grusvägar att fara runt på. Kul att komma bort från turiststråken och åka ute på landsbygden!
Det går att cykla längs hela kusten oxå. Blir mest som sight seeing men det är väldigt trevligt.

Största behållningen är kanske inte att det är den bästa stigcyklingen utan att det är ett litet äventyr att fara runt, alltid med en skön bar i varje håla för lite påfyllning o lunch. Längtar alltid efter en bra pan tostada con tomate!

Skulle till 100% hyra cyklar, om ni inte ska bila ner och har väldigt gott om extra plats i både bil och boende. Hyr ni kan ni dessutom testa olika cyklar under vistelsen vilket kan vara en stor fördel mot att bara ha en. Ytterligare en stor fördel med att hyra, är att ni connectar med det lokala cykelcommunityt och kan därigenom få riktigt bra och aktuella tips om trails.

Strava och Komoot har en hel del bra trails och har blivit bättre senaste åren, men jag anser också precis som tidigare postare att Trailforks har fler användare i Spanien. Men man måste ju inte bara ha en app.

Naturreservatet La Mata är ett måste, du får både chill platta partier och lite tuffare bitar, perfekt mix. Kanske lite för tidigt på vårkanten i April, men har ni tur har flamingokolonin börjat hänga i den rosa sjön där.

Sen har ni Sierra de Callosa, en halvtimmes bilfärd bort men helt klart värt det om ni vill ha lite mer tekniska utmaningar. Landskapet är sjukt fint och stigarna bjuder på allt från långa glidiga åk till ganska tuffa partier.

Om ni pallar bila en timme, ska ni absolut in missa Sierras de Crevillente. Här snackar vi en hel del branta och tekniska xc-stigar. Riktigt nice om du frågar mig!

Jag har hojat i la mata och det är lite som i sverige. Lite upp och lite ner men släta stiga för det mesta. Jag hyrde hardtail i la mata men det var riktiga instegshojar. Men det var 8-10 år sedan så det kanske är bättre utbud nu.

Kommer ihåg att de flesta körde wikiloc för att hitta stigar. Skulle jag ha mer tid så skulle jag åka en bit inåt landet och köra mer berg.

Halloj
Jag och min sambo ska åka till Torrevieja 10 dagar i mitten slutet på April. Och har då lite frågor till expertisen.

Har ni nå tips på bra turer(2 till 5-6 mil),vi cyklar helst blåa till röda Xc-leder.

Tacksam för svar. Janne
Ta med era cyklar om ni kan. Se till att de är låsta på bilen. Lämna aldrig cyklarna olåsta eller på ställen där det är lite med folk. Kan verkligen rekommendera Jomilla
Halloj

Tacksam för svar. Janne
Hej
Jag har bott i trakten och har drivit en radio station där nere. Om ni ska ta med era cyklar som jag rekommenderar. Bör ni veta att man måste låsa och ställa cyklar på platser med mycket folk. Eller inne där ni ska bo. Jumilla är inte långt från Torrevieja. Det är otroligt vackert att cykla omkring i detta vinregion med riktigt bra vinproducenter som man besöka. Rekommenderar att ni stannar över en natt i området. Det ligger ca 700 meter över havet. Finns platser där du ser ner till havet om det inte är dis. Massor med restauranger som ligger i området. Kan rekommendera kooperativet i Jumilla där man äter 3-4 rätters under 20 euro. När jag var där sist med några vänner betalade vi 8 euro och vi provade typ 20 viner inklusive. Man äter i kooperativet matsal.
Mvh Douglas

Jag hyrde dom första åren av Alicante Bikehire. Är ett Norsktpar som levererar cykeln på din adress. Men jag vet att dom slutade med att hyra ut MTB då det blev förmycket underhåll. Jag rekommenderar att du tar cykel med dig. Ovan nämnda områden är fina singletracks och det finns ett par guldkorn till.

Bilagor

• Screenshot_20240210_131404_Instagram.jpg
    Screenshot_20240210_131404_Instagram.jpg
    208 KB · Besök: 62
Vill bara tillägga, om man är ute efter lite mer hardcore parkåkning, så finns även La Fenasosa Bikepark ngn timme utanför Alicante. Där är det definitivt heldämpat som gäller. Jag hyrde en fin Mondraker DH-hoj där sist. Väldigt coolt ställe!

Bor här sedan många år o cyklar stig regelbundet med några belgare o holländare. Många bra tips av andra här i tråden, men vi använder Strava mest i vår grupp. Hör gärna av dig så kan jag tipsa om slingor med olika karaktär beroende på vad ni vill köra. Inte helt självklart att hitta stigar som turist!

Bor här sedan många år o cyklar stig regelbundet med några belgare o holländare. Många bra tips av andra här i tråden, men vi använder Strava mest i vår grupp. Hör gärna av dig så kan jag tipsa om slingor med olika karaktär beroende på vad ni vill köra. Inte helt självklart att hitta stigar som turist!
Ja, låter lovande. Men du som bor där vet du nån bra cykeluthyrare?
Mvh Janne

Halloj

Tacksam för svar. Janne
Den här uthyraren var bra

Ja tack, gärna.
Heldämpade 29 tummare. En xl och en s/m. Gärna med dropper och spd pedaler.
Mvh Janne
Har kollat runt lite o den de flesta rekommenderar är en kille som jag följer på Strava. Han finns på FB o heter Jamey de Neve, om du kollar hans profil så har han en länk till en sida där ni kan boka cyklar. Han kör dessutom guidade turer om man har lust, vet inte kostnader men gå in o kolla så står säkert det mesta där. Hoppas ni får en härlig tid här, kom precis hem från söndagsrundan i sol men riktigt mycket vind tyvärr. Men tempen ligger runt 19g så vem klagar.

Har kollat runt lite o den de flesta rekommenderar är en kille som jag följer på Strava. Han finns på FB o heter Jamey de Neve, om du kollar hans profil så har han en länk till en sida där ni kan boka cyklar. Han kör dessutom guidade turer om man har lust, vet inte kostnader men gå in o kolla så står säkert det mesta där. Hoppas ni får en härlig tid här, kom precis hem från söndagsrundan i sol men riktigt mycket vind tyvärr. Men tempen ligger runt 19g så vem klagar.
Ohh tackar,ska kolla upp han. Man blir ju lite avis å höra att du cyklar i nästan sommar värme.???

Tillbaka
Topp