Val av regn/skaljacka - vad har du och är du nöjd?

Björndalen

Aktiv medlem
Ska skaffa mig en ny regnjacka för cykelbruk, vår/sommar/tidig höst.
De aspiranter jag nosat upp är Gorewear Torrent och Northwave Rainskin Shield 2. Båda får höga betyg av sina användare. Har du erfarenhet av någon av dessa, eller vad skulle du rekommendera som skalplagg med god (kanske inte nödvändigtvis 100% vattentålighet, men säg 85-90%) motståndskraft mot regn?
Den bör vara relativt "figurnära" och lätt.
All form av konstruktiv input uppskattad!

Jag har denna men har bara testat den en gång i regn så jag har inte superstor erfarenhet:

Den har två stora fördelar i min värld, ventilationsok på ryggen och hög synlighet. Gore-tex och alla andra tex-material andas på tok för lite i sig (trots all reklam om andas). Ventilationsok hjälper till med luftcirkulationen. High-viz och reflex är jättebra att ha i regnväder med dålig synbarhet.

Shakedry... Här ligger jag mitt mellan 2 storlekar. Har 108-109 i bröstmått, men bara 89-90 i midjemått. Dvs klockrent XL kring midjan men bröstmåttet pang mellan XL för liten och XXL jättestor. Båda storlekarna finns fortfarande att få tag på, men priset är nu ungefär som budgeten för ett mellanstort land i Afrika...

Shakedry om du vill ha en lätt regnjacka som andas extremt bra.
Lite tåligare, grövre så skulle jag säga en jacka med Gore-Tex Active typ 7Mesh Rebellion som jag tycker är riktigt bra när vädret är kasst, lite tåligare emot grus, grenar och annat än Shakedry med.

Upprepar mitt mantra: Gore-Tex är en bluff. Det funkar hyfsat när det är fabriksnytt för att impregneringen då fyller sin funktion. När den är utsliten är det lögn i helvete att få till funkande impregnering, med följden att tyget blir blött, vilket gör att det varken andas eller är vattentätt längre.

Jag har en svindyr Norröna som suger. Har en lite mindre dyr Haglöfs som suger lite mindre, men den suger.

10 Rennrad-Regenjacken für Herren im Test
test-rennrad-regenjacken-20-jacken-von-30-bis-330-euro-im-vergleich

Ur texten
"Unser Regenjacken-Test zeigt, dass die teuersten Modelle nicht immer die besten sind. Überraschend gut: das sehr günstige Modell der Decathlon-Marke Van Rysel."

Men också
"Die „Shakedry“-Jacken von Gorewear behaupten sich unangefochten an der Spitze."

Upprepar mitt mantra: Gore-Tex är en bluff. Det funkar hyfsat när det är fabriksnytt för att impregneringen då fyller sin funktion. När den är utsliten är det lögn i helvete att få till funkande impregnering, med följden att tyget blir blött, vilket gör att det varken andas eller är vattentätt längre.

Jag har en svindyr Norröna som suger. Har en lite mindre dyr Haglöfs som suger lite mindre, men den suger.
Vad suger minst?

Patagonia har inte fasat ut PFAS från dwr-behandlingen av sina jackor än, de siktar på att ha gjort så till 2025. Det känns ju inte så bra... Men skillnad gör det.

Materialet ptfe som ofta är ett vitt membran i goretex jackan är ju hydrofobt och hållbart, för hållbart det bryts inte ned. Det kan tappa funktion om det blir smutsigt men borde väl ändå hålla mycket vatten borta om det är helt. Yttertyget på jackan kan såklart bli blött om det saknar impregnering. PTFE persistenta egenskaper gör att det inte bör användas i onödan men tyvärr tycker jag polyuretan som ofta används för att täta tyger hydrolyseras och lossnar efter ett par år och jag brukar ha jackor 10-15 år. Men nu då vi ska sluta använda PTFE så är det kanske dumt att prata om den goda funktionen.

Hur är storlekarna för deras jackor? Funderar lite på en jacka från Endura men den har ett X för mycket i storlek mot vad jag brukar ha.
De passar bra om man köper rätt storlek…
Det där är skitsvårt tycker jag, förr köpte jag XL men numera är det L som passar utan att jag ändrat kroppsform nåt nämnvärd. Gäller de flesta plagg även de civila.

Norrøna Falketind flitigt använd sedan 2018. Slitage lagad av tillverkaren i limmade sömmar och dragkedja senast i år utan kostnad. Funkar bra för pendling och annan låg/mellanintensitet i hällregn. Plus för huva som täcker hjälmen. Stora ventilationsdragkedjor i armhålorna.

10 Rennrad-Regenjacken für Herren im Test
test-rennrad-regenjacken-20-jacken-von-30-bis-330-euro-im-vergleich

Ur texten
"Unser Regenjacken-Test zeigt, dass die teuersten Modelle nicht immer die besten sind. Überraschend gut: das sehr günstige Modell der Decathlon-Marke Van Rysel."

Men också
"Die „Shakedry“-Jacken von Gorewear behaupten sich unangefochten an der Spitze."
Jag har oxå den. Väldigt nöjd. Kommer med i ryggfickan och gör vad den ska.

ett problem med andasjackorna är lotteriet det innebär att köpa dem. man vet kort sagt inte vad man får, oavsett lovande recensioner. fältet präglas av snömos i kubik både från fabrikanter och diverse testare.

när man träffar rätt är det möjligt att hålla sig torr och osvettig trots ansträngning. lite oftare får man reservera jackan för lättare aktiviteter än man hoppats. utebliven regntäthet har jag däremot inte råkat ut för på någon av de dryga tio jag äger.

på senare år och cykelrelaterat har jag köpt några 7mesh; resistance windstopper fullständigt osvettig fantastisk produkt, skypilot goretex active ganska, cashe olika membran i polyuretan, andas iofs ok men känns kall på något vis. blivit som brukligt en del bättre efter ett antal tvättar. så att man kan bli av med diverse guck som sätter igen porerna. men ingen självklar hit än så länge. det kommer bli fler tvättar.

vintercykelpendling i grisväder brukar ske med antingen en burton ak goretex, eller en tysk bugatti goretex. båda är bekvämt luftiga, men två andra likartade men något tunnare bugatti gtx jag har är besvärande svettiga vid aktivitet. lotteri som sagt. från samma firma har jag förresten en goretexjacka i kashmirull. det är sant:)

en mycket lyxig patagonia goretex skidjacka har blivit behaglig först efter minst tio år och säkert dubbla antal tvättar. numer nästan bra.

en rapha pendlarjacka med polyuretanmembran var värsta bottennappet. hittills inte fått ordning på den. oanvändbar till cykling. men snygg.

Senast ändrad:
Tackar för alla tips så här långt!
Får sätta mig till kvällen och kolla på dom förslag som kommit, finns klart intressanta sådana. Även bra med egna erfarenheter av vad som inte upplevts fungera!

Håller med om att det är kraftigt överskattat. Däremot sitter inte vattentätheten i yttertyget utan i membranet som mycket väl kan va tätt även om yttertyget blir blött. Det är väl ändå så det funkar om jag inte missuppfattat helt. Men att man betalar ofta extretm mycket för något som oftast är ganska dåligt håller jag med om.

Jag cyklade mina 2,5+2,5 km till jobbet i dag i en Haglöfsjacka. Jag tycker ändå det funkar ganska bra iofs, det regnade ganska mycket och den läcker inte det minsta. Däremot blir yttertyget blött och torkar långsamt så till en mer "riktig" friluftsaktivetet som vandring är det inte speciellt bra. Dessutom andas den alldeles för dåligt för lite mer ansträngning i mer än 10 minuter.

Fick för mig att Gore hade slutat med Shakedry membranet?
De listar det åtminstone fortfarande på sin egen hemsida
och säljer även plagg i det under namnet Gorewear

Van Rysel-jackan har den där klassiska täckta öppningen tvärs skuldrorna. Den verkar göra ett fint jobb.

Ett krav från mig är att jackan ska kunna packas ner i ryggficka. Är det hårdkörning i regn har jag en bra väst med täckt rygg som med armvärmare räcker bra. För pendling har jag lite andra krav.

En idé kan vara att köpa två olika. En vindjacka (Patagoinia Houdini t.ex.) och en packbar regnjacka (Houdini Orange t.ex.). Men beror på vad du ska cykla för något. Båda har ju luva vilket kan vara bra vid MTB/Bikepacking och eventuellt gravel men kanske störigt vid landsväg.

Annars gillar jag 7mesh för mer åt GoreTex-hållet.

Patagonias Dirt Roamer har funkat bra också. Gillar Patagonia eftersom det ofta är bra kvalitet och hög funktionalitet och framförallt gratis reparationer, vilket kan vara bra särskilt vid mtb-cykling.

Varför är jag inte förvånad över att det är just @Makten som det inte funkar för. Vid rätt tillämpning (lågaktivitet som vandring, alpin skidåkning etc) funkar det alldeles utmärkt, emedan det vid fel tillämpning (högaktivitet som löpning, cykling etc) funkar dåligt. Jag har GoreTex-plagg som är både 10 och 20 år gamla som både andas och är täta. Bara man tvättar och torkar de rätt, samt impregnerar yttertyget, så håller de.

Varför är jag inte förvånad över att det är just @Makten som det inte funkar för. Vid rätt tillämpning (lågaktivitet som vandring, alpin skidåkning etc) funkar det alldeles utmärkt, emedan det vid fel tillämpning (högaktivitet som löpning, cykling etc) funkar dåligt. Jag har GoreTex-plagg som är både 10 och 20 år gamla som både andas och är täta. Bara man tvättar och torkar de rätt, samt impregnerar yttertyget, så håller de.
Stämmer med min uppfattning. Jag har svårt att förstå varför Gore inte gör fler Windsopper/GTX-jackor med ventilation i sida/rygg för träning.

Jag har svårt att förstå varför Gore inte gör fler Windsopper/GTX-jackor med ventilation i sida/rygg för träning.
Som jag har förstått det måste jackorna vara helt vattentäta och utan ventilation för att uppfylla Gores krav för att få använda och märka dem med Gore Tex. I Gores krav skall ingå spraytest i en regnkammare där några av vattenstrålarna kommer snett nedifrån och bakifrån.

@Björndalen; ytterligare ett tips, men på ett märke helt utan jackor med Gore, är
det i internationella, ffa amerikanska, cykelforum av många hyllade Showers Pass från regniga nordvästra USA
Finns en hemsida i UK för EU: https://showerspass.co.uk/collections/mens-waterproof-jackets
De har ett par modeller som jag tycker verkar intressanta med flera ventilationsöppningar
Läs mer om deras regnjackor här
HOW CHOOSE BEST WATERPROOF CYCLING JACKET

När det gäller intensiv aktivitet har jag inte fått vattentätt att funka, oavsett om det är löpning eller cykling. Inte så konstigt kanske att membranen har en gräns.

håller med, de blir ofta till och med bättre med tiden.

men vad uppnår du med att impregnera? en grundide med membran är väl att kunna slippa dylikt. att yttertyget efterhand blir mer sugande saknar enligt min erfarenhet relevans för funktionen, kanske förutom i något millimetertest när den skall godkännas. det kan vara genomblött, men plagget är tätt likafullt.

håller med, de blir ofta till och med bättre med tiden.

men vad uppnår du med att impregnera? en grundide med membran är väl att kunna slippa dylikt. att yttertyget efterhand blir mer sugande saknar enligt min erfarenhet relevans för funktionen, kanske förutom i något millimetertest när den skall godkännas. det kan vara genomblött, men plagget är tätt likafullt.
Plagget är fortfarande tätt, men det blir tyngre och kallare om det är fukt i yttertyget. Man måste inte impregnera det, men jag föredrar det på vissa plagg.

ja är man ute på tur och har begränsade torkmöjligheter har impregnering säkert ett mervärde. men skönt att slippa. inte minst dess kemikalier.

Jag impregnerade min jacka i somras i med något och körde i torktumlaren enligt instruktion. Det verkade väldigt bra först och vattnet bara rann av men effekten försvann efter typ 1 dag

Stämmer med min uppfattning. Jag har svårt att förstå varför Gore inte gör fler Windsopper/GTX-jackor med ventilation i sida/rygg för träning.
Då får man väl köpa typ en perfetto, men den kan ju vara lite för varm. Ventilationsgrejerna på sidorna är guld! Har noterat att perfetto är olika beroende på vilken årsmodell man köper.

Som jag har förstått det måste jackorna vara helt vattentäta och utan ventilation för att uppfylla Gores krav för att få använda och märka dem med Gore Tex. I Gores krav skall ingå spraytest i en regnkammare där några av vattenstrålarna kommer snett nedifrån och bakifrån.
intressant info, och säkert en förklaring till att det finns en del suboptimala konstruktioner.

har ett par gtx-jackor och även byxor där man löst extra önskemål om ventilaion medelst blixtlås, rätt vanligt förekommande på skidplagg, där ventilation har lite mer begränsat värde. ack ja.

gores windstopper-märkning tillåter uppenbart ventiationsöppningar. membranet är riktigt luftigt, och står ändå emot regn på ett bra sätt, trots 'sämre' data. tyvärr verkar man inte använda denna märkning längre?

intressant info, och säkert en förklaring till att det finns en del suboptimala konstruktioner.

har ett par gtx-jackor och även byxor där man löst extra önskemål om ventilaion medelst blixtlås, rätt vanligt förekommande på skidplagg, där ventilation har lite mer begränsat värde. ack ja.

gores windstopper-märkning tillåter uppenbart ventiationsöppningar. membranet är riktigt luftigt, och står ändå emot regn på ett bra sätt, trots 'sämre' data. tyvärr verkar man inte använda denna märkning längre?

Jag fick uppfattningen att "infinium" är ersättaren till Windstopper-märkningen?

Många, många bra infall och erfarenheter som presenteras! Tackar för detta!

Jag har inte haft någon "riktig" cykeljacka mot regn tidigare utan använt ett par enklare Craft-jackor som inte håller regnet stången alls (men som ventilerat hyfsat och håller undan vinden, dom är dock lite för stora nuförtiden).

Min erfarenhet av Goretex i kläder, ffa frilutfts- och jaktkläder, är att membranet fungerar bättre ju tunnare yttertyg som används. Det är ju när yttertyget mättats med fukt, inifrån eller utifrån är egalt, som andasfunktionen upphör. Så min uppfatting är att membranet i sig är jätteeffektivt, det är andra parametrar som ställer till det.

Ska kolla närmare på flera av förslagen ovan, jag tycker kanske att Van Rysel-jackan verkar väldigt intressant. Skulle kunna köpa denna plastpåse, ett par däck, och ett vevparti till gruscykeln, och ändå ha pengar kvar till lite löst rusk jämfört med om jag köpte en riktigt "fin" jacka.
Svettig brukar man ju bli ändå, oftast.

Men jag har banne mig inte bestämt mig. Jag måste läsa på mer.

Senast ändrad:
Förmodligen för att de flesta inte vill erkänna att deras bluffplagg för femtusen eller mer inte uppfyller vad marknadsföringen lovar. Varför är jag inte förvånad över att det är just du som ogillar mitt inlägg?

Jag impregnerade min jacka i somras i med något och körde i torktumlaren enligt instruktion. Det verkade väldigt bra först och vattnet bara rann av men effekten försvann efter typ 1 dag
Exakt, det är det som är problemet. Impregneringen håller inte och dessutom rekommenderas man att tvätta plaggen relativt ofta eftersom smuts sätter igen membranet. Det går inte ihop.

-------

Edit: Hade jag resurser så hade jag gjort galon-plagg med "gälar" som andas men då inte blir särskilt vindtäta. Vilket sällan behövs vid hög aktivitet i regn. Fattar inte varför ingen gör sånt. Och nej, ett blixtlås under armhålan har inte tillräckligt stor ventilerande effekt för framsidan av överkroppen, till exempel.

Förmodligen för att de flesta inte vill erkänna att deras bluffplagg för femtusen eller mer inte uppfyller vad marknadsföringen lovar. Varför är jag inte förvånad över att det är just du som ogillar mitt inlägg?
Jag kan erkänna att jag ganska ofta inte håller med dig men här har jag exakt samma uppfattning :)

De aspiranter jag nosat upp är Gorewear Torrent och Northwave Rainskin Shield 2. Båda får höga betyg av sina användare. Har du erfarenhet av någon av dessa, eller vad skulle du rekommendera som skalplagg med god (kanske inte nödvändigtvis 100% vattentålighet, men säg 85-90%) motståndskraft mot regn?
Har en Rapha Classic Rain Jacket II och sen i höstas en Goreware torrent.
Raphan är inte alls tät mot regn (från dag 1). Men snygg.
Med Torrent-jackan hade jag nog inte gett mig ut i just torrent med men litar bra mycket mer på dess regntäthet än Raphan.
Torrenten är också ganska snygg i min mening men är så hiskeligt kort i fram att det ser helt tokigt ut när man inte sitter på cykeln.

Tillbaka
Topp