Val av regn/skaljacka - vad har du och är du nöjd?
+1Väldigt viktigt var nog Brynje närmast kroppen.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
+1Väldigt viktigt var nog Brynje närmast kroppen.
Och har man väl blivit kall och börja frysa kan det vara svårt att få upp värmen igen, fast kanske även för att man börjar bli trött.Beroende på temp kan man ju bara byta jacka också. Men oftast accepterar jag blötman och kör på ändå.. det är mest vid raster det är jobbigt att stå och vara blöt och såsmåningom kall.
Och har man väl blivit kall och börja frysa kan det vara svårt att få upp värmen igen, fast kanske även för att man börjar bli trött.
Inte Gore men har du kikat in 7Mesh's Airmap klädserie?De gör dock då och då en jacka med Windstopper fram och ingen membran bak. Det är mina favorita plagg när det regnar lätt.
Jag trivs inte i Gore-Tex plagg vid cykling. Skulle gärna har en jacka med Gore-Tex fram och på axlarna och ingen membran på baksidan.
Kör du deras i syntet eller merino?Cyklade häromveckan en runda landsväg i riktigt pissväder, 1,5h i några få plusgrader och regn som ibland gick över i hagel. Med den intensiteten och distansen funkade det med en softshell cykeljacka (Craft). Väldigt viktigt var nog Brynje närmast kroppen. Ingen angenäm upplevelse men jag frös i alla fall inte.
Men hade det varit längre och lägre intensitet vet jag inte hur jag hade gjort. Hade det varit bikepacking vet jag absolut inte. Det är ju liksom en sak när man vet att det bara är 30min till och sen väntar en varm dusch...
Brynja (e?) är grymt. Har ett i syntet. Är super i alla väder. Kanske borde testa ett merino?Kör du deras i syntet eller merino?
Är nöjd med Aclimas Woolnet men även sugen på testa deras i syntet.
Syntet. Köpte denna tröjan för mer än 15 år sedan så jag vet inte vad det motsvarar i nuvarande sortiment.Kör du deras i syntet eller merino?
Är nöjd med Aclimas Woolnet men även sugen på testa deras i syntet.
Bergans har fortfarande enstaka modeller med Dermizax.Precis.
De olika märkena har ju mer och mer dessutom nu i modern tid börjat befria sig från "Gore-slaveriet" (Det finns artiklar om detta, men jag orkar inte hitta dom igen). Det var annat när man fick demat de jackorna på 80-talet. Då var det verkligen en revolution.
Som allt annat kräver det en hel del forskande och prövande innan man "slår till".
Jag kan tipsa om att gamla Bergans-jackor (som går för ingenting begagnat nu), använder dermizax, och dermizax NX, vilken i.m.h.o utklassar gore-tex som måste skötas minutiöst för att funka bra. En anledning är att du kan "tvätta på" så mycket du orkar. Det är en annan princip än typ "ost med hål"-membran. Men detta är bara min lilla kommentar. Jag skulle aldrig lägga 5 tusen på en ny gore-tex jacka idag.
Vad är det som är så roligt med superunderställ/brynja?Det som gör det här (ännu) "roligare" än att välja superunderställ/brynja? är ju dessutom att det finns f.n ca 20 olika varianter av enbart tyget Gore-Tex Pro Shell, tex... https://www.outdoor-works.de/en/mammut/Materials_n945/GORE-TEX___Pro_Shell_n819
Så... du vet inte vad du köper när du köper en "Gore-Tex jacka", så att säga (och i 9/10 vet försäljaren det inte heller). Men gladast är nog Gore
Oj, blev det där lite svårförståeligt där för dig? Läs gärna om.Vad är det som är så roligt med superunderställ/brynja?

Nu undrar jag ju förstås varför du nödvändigtvis behövde besvara mig på ett drygt sätt. Fast det orkar du säkert inte förklara.Oj, blev det där lite svårförståeligt där för dig? Läs gärna om.
Orkar inte förklara mer, men poängen i just den posten var att valet av underställ, kan, vara "roligt". Roligt för alla de många människor som grottar ner sig i materialfrågor så till den grund att de glömmer bort att cykla. För dom kan det vara roligt att välja ;) För många andra är det bara sorgligt när frågan om utveckling vs framsteg hela tiden kommer upp och allt man hittar är skit
Sliter det inte mycket att tvätta den typen av skalplagg så ofta? Jag har fått för mig det men har inget belägg så intressant att höra hur det verkligen ligger till med den sake.men idag iom att cashe är rätt tunn. då hamnade en fleece under, och det kändes då riktigt bra! luftade fint, kändes behaglig utan svett. till saken hör att jag tvättat den säkert fem gånger över vintern, och däremellan inte utsatt den för några större prövningar. men upprepad tvättning brukar i min värld hjälpa på luftigheten. bruka testa det om jag inte är nöjd.
Sweet ? Fick bli en ny vinterjacka från Bergans.Bergans har fortfarande enstaka modeller med Dermizax.
Cortazu är ett annat märke som enbart använder deras membran. De gör inte cykelkläder men frilufts- och skidkläder. Min nästa jacka blir nog en sådan.
i valet mellan att tvätta, eller inte få ordning på plagget är ju valet ganska lätt.Sliter det inte mycket att tvätta den typen av skalplagg så ofta? Jag har fått för mig det men har inget belägg så intressant att höra hur det verkligen ligger till med den sake.
Du ska av miljöskäl inte tvätta oftare än du behöver, men skalplagg fungerar bäst (bara) när de är rena. Jag vet många som inte vågar tvätta sina skal pga denna gamla myt. Det som sliter mest är när smuts i form av grus/sand/lera etc inte tvättas bort utan ligger kvar och skaver. Det grövsta kan du med fördel spola av i duschen innan du lägger plagget i tvättmaskinen. För bästa effekt ska du sedan låta torktumla plagget efter tvätt. Det gäller oavsett om du återimpregnerat den eller ej. Puffar återigen för Bike Radars podavsintt på ämnet. Bra genomgång.Sliter det inte mycket att tvätta den typen av skalplagg så ofta? Jag har fått för mig det men har inget belägg så intressant att höra hur det verkligen ligger till med den sake.
+1 på torktumling (på rätt temperatur) - funkar bra!Du ska av miljöskäl inte tvätta oftare än du behöver, men skalplagg fungerar bäst (bara) när de är rena. Jag vet många som inte vågar tvätta sina skal pga denna gamla myt. Det som sliter mest är när smuts i form av grus/sand/lera etc inte tvättas bort utan ligger kvar och skaver. Det grövsta kan du med fördel spola av i duschen innan du lägger plagget i tvättmaskinen. För bästa effekt ska du sedan låta torktumla plagget efter tvätt. Det gäller oavsett om du återimpregnerat den eller ej. Puffar återigen för Bike Radars podavsintt på ämnet. Bra genomgång.
Pass på den men tanken är att det är mer väderskydd på paneler där det behövs som bröst / framsida och mindre på sidor/rygg vilket ökar andningsförmågan.
För den som vill ha storlek S finns den till bra pris här: https://www.addnature.com/houdini-pace-softshelljacka-herr-M977619.html?vgid=G1789582#cgid=235985Inspirerad av tråden råkade jag köpa en Houdini Pace-jacka nu på rean. Den känns väldigt trevlig, men har inte hunnit använda den än eller för den delen komma fram till när den skall användas. Eftersom den har luva, så kanske den inte passar så bra till cykling. Fjällturer till fots eller skidor vår, sommar, höst och vinter samt diverse friluftsaktiviteter känns närmast iallafall.
Houdini har även lite lägre pris på äldre färger i extremstorlekar.För den som vill ha storlek S finns den till bra pris här: https://www.addnature.com/houdini-pace-softshelljacka-herr-M977619.html?vgid=G1789582#cgid=235985
Hoppas att du blir nöjd med den.Beställde just jacka nummer 2. Nu blev det en Gore Wear Torrent (en av modellerna jag nämnde initialt). Billigast för stunden var via Amazon, och med fri retur känns det som vettigt att testa iaf storleken den vägen.
Skittråkiga färger? De är åtminstone redan nu med första modellen synligare än Shakedry och endast marginellt tyngre (<10g). Den verkar tom vara några 100-lappar billigare, åtminstone hos Gore Wear!Har även sett att Gore precis släppt en ny modell, Spinshift, men den är inte aktuell för min del innan den har testats av andra (och kommer i en roligare färg än de skittråkiga som nu finns!)
Blekgul... kom igen när den är röd! ? (men visst, den syns!).Hoppas att du blir nöjd med den.
Skittråkiga färger? De är åtminstone redan nu med första modellen synligare än Shakedry och endast marginellt tyngre (<10g). Den verkar tom vara några 100-lappar billigare, åtminstone hos Gore Wear!
![]()
Hur mkt av den är vindtätt? Endast fram (mot fartvinden), eller även på ryggen?Fick hem den tidigare nämnda POC-jackan. Sitter perfekt, och ryms i sin egna ficka. Blir att behålla!
Hur skulle du säga att storleken är? Hoovrar över köpknappen jag med...Inspirerad av tråden råkade jag köpa en Houdini Pace-jacka nu på rean. Den känns väldigt trevlig, men har inte hunnit använda den än eller för den delen komma fram till när den skall användas. Eftersom den har luva, så kanske den inte passar så bra till cykling. Fjällturer till fots eller skidor vår, sommar, höst och vinter samt diverse friluftsaktiviteter känns närmast iallafall.
Likadant tyg runt om. Små ventilationshål under ärmarna. Jag kan ha missat något, har inte gjort mycket mer än provat, provpackat (i den egna fickan som sitter på vänster sida) och kikat över att den var hel - den var flång ny så ja allt såg bra ut. Kan kolla mer under kvällen, återkommer om jag hittar något.Hur mkt av den är vindtätt? Endast fram (mot fartvinden), eller även på ryggen?
Nej, bara enkeltyg. Membranjacka har jag beställt idag, det här blev en "bonusjacka". Hade kikat på Castellis Squadra stretch jacka, men den här verkar kunna göra samma jobb + klara lite mer "regn".har den membran då?
Jag har en typ tio år gammal Bergans med Dermizax, har använts i huvudsak som skidjacka. Jag har varit mycket nöjd med den, det som tydligast skiljer den mot GoreTex-jackor jag ägt är den mjuka känslan. Just min jacka upplevs även ventilera bra, men vågar inte påstå att den är bättre än andra material för skidåkning (bättre än GoreTex i min sommarjacka, men det är ju lite olika förutsättningar). Idag har det åkts skidor i skitväder och jackan har blivit riktigt blöt och sedan börjat frysa på vissa partier men ändå hållit torrt. Ska tvätta den och ev (får läsa på vad som rekommenderas) impregnera den inför nästa säsong. Om jag köper ny skidjacka skulle jag gärna välja Dermizax igen.Bergans har fortfarande enstaka modeller med Dermizax.
Cortazu är ett annat märke som enbart använder deras membran. De gör inte cykelkläder men frilufts- och skidkläder. Min nästa jacka blir nog en sådan.
True to size.Hur skulle du säga att storleken är? Hoovrar över köpknappen jag med...