Val av regn/skaljacka - vad har du och är du nöjd?

Beroende på temp kan man ju bara byta jacka också. Men oftast accepterar jag blötman och kör på ändå.. det är mest vid raster det är jobbigt att stå och vara blöt och såsmåningom kall.
Och har man väl blivit kall och börja frysa kan det vara svårt att få upp värmen igen, fast kanske även för att man börjar bli trött.

Och har man väl blivit kall och börja frysa kan det vara svårt att få upp värmen igen, fast kanske även för att man börjar bli trött.

Ja det är här utmaningen ligger, att cykla hela dag 4 i regn när man inte har någon reserv kvar eller möjlighet att riktigt jobba sig varm.

Jag har varit med om randolopp i skitväder. Då gäller att kapsala in sig så effektivt det går. Blöt blir man men det är som ovan skrivet en utmaning att hålla sig varm. Jag har tagit mig igenom flera regn i prassel pga värmen inifrån. Ett par gångar har jag varit glad över en riktig regnjacka. Då har det vräkt ner blötsnö.

De gör dock då och då en jacka med Windstopper fram och ingen membran bak. Det är mina favorita plagg när det regnar lätt.

Jag trivs inte i Gore-Tex plagg vid cykling. Skulle gärna har en jacka med Gore-Tex fram och på axlarna och ingen membran på baksidan.
Inte Gore men har du kikat in 7Mesh's Airmap klädserie?

Cyklade häromveckan en runda landsväg i riktigt pissväder, 1,5h i några få plusgrader och regn som ibland gick över i hagel. Med den intensiteten och distansen funkade det med en softshell cykeljacka (Craft). Väldigt viktigt var nog Brynje närmast kroppen. Ingen angenäm upplevelse men jag frös i alla fall inte.

Men hade det varit längre och lägre intensitet vet jag inte hur jag hade gjort. Hade det varit bikepacking vet jag absolut inte. Det är ju liksom en sak när man vet att det bara är 30min till och sen väntar en varm dusch...
Kör du deras i syntet eller merino?
Är nöjd med Aclimas Woolnet men även sugen på testa deras i syntet.

Har också syntet av brynja och är så imponerad!

Åker längdskidor i dom, vintercyklar till jobbet i dom, lite tyngre skridskoåkning osv. Tycker att dom håller sig från att lukta svett väldigt bra för att vara syntet. Som jag förstått det är det ett syntetmaterial som inte absorberar fukt utan den lägger sig på nätet för att sedan kunna dunsta bort.

Har ett par långkalsonger i ull, inte fått så mkt användning för än, men tänker att det kommer bli mer och mer framåt.

Trots det sugen på en tröja i merino som komplement.

Det som gör det här (ännu) "roligare" än att välja superunderställ/brynja? är ju dessutom att det finns f.n ca 20 olika varianter av enbart tyget Gore-Tex Pro Shell, tex... https://www.outdoor-works.de/en/mammut/Materials_n945/GORE-TEX___Pro_Shell_n819

Så... du vet inte vad du köper när du köper en "Gore-Tex jacka", så att säga (och i 9/10 vet försäljaren det inte heller). Men gladast är nog Gore

Senast ändrad:
Precis.
De olika märkena har ju mer och mer dessutom nu i modern tid börjat befria sig från "Gore-slaveriet" (Det finns artiklar om detta, men jag orkar inte hitta dom igen). Det var annat när man fick demat de jackorna på 80-talet. Då var det verkligen en revolution.
Som allt annat kräver det en hel del forskande och prövande innan man "slår till".
Jag kan tipsa om att gamla Bergans-jackor (som går för ingenting begagnat nu), använder dermizax, och dermizax NX, vilken i.m.h.o utklassar gore-tex som måste skötas minutiöst för att funka bra. En anledning är att du kan "tvätta på" så mycket du orkar. Det är en annan princip än typ "ost med hål"-membran. Men detta är bara min lilla kommentar. Jag skulle aldrig lägga 5 tusen på en ny gore-tex jacka idag.
Bergans har fortfarande enstaka modeller med Dermizax.
Cortazu är ett annat märke som enbart använder deras membran. De gör inte cykelkläder men frilufts- och skidkläder. Min nästa jacka blir nog en sådan.

Det som gör det här (ännu) "roligare" än att välja superunderställ/brynja? är ju dessutom att det finns f.n ca 20 olika varianter av enbart tyget Gore-Tex Pro Shell, tex... https://www.outdoor-works.de/en/mammut/Materials_n945/GORE-TEX___Pro_Shell_n819

Så... du vet inte vad du köper när du köper en "Gore-Tex jacka", så att säga (och i 9/10 vet försäljaren det inte heller). Men gladast är nog Gore
Vad är det som är så roligt med superunderställ/brynja?

Vad är det som är så roligt med superunderställ/brynja?
Oj, blev det där lite svårförståeligt där för dig? Läs gärna om.
Orkar inte förklara mer, men poängen i just den posten var att valet av underställ, kan, vara "roligt". Roligt för alla de många människor som grottar ner sig i materialfrågor så till den grund att de glömmer bort att cykla. För dom kan det vara roligt att välja ;) För många andra är det bara sorgligt när frågan om utveckling vs framsteg hela tiden kommer upp och allt man hittar är skit

ibland kan det ta ett tag innan ett plagg hittar sin plats.

skrev lite neggigt i inlägg 19 om 7mesh cache. det är en fickförsedd 3L- jacka i mellanvikt som jag köpte i höstas på kampanj. den påstås stå emot regn till en del, har tre typer av mer eller mindre genomsläppligt membran, orienterat på jackan utefter regnbelastning och önskemål om ventilation. tyckte det lät lovande och slog till.

men den har känts kall på något vis, faktiskt varit osäker på om den är för tät, eller om det är så att den luftar mycket. ibland kan detta konstigt nog vara svårt att avgöra!

den har legat lite på vänt över vintern. idag var jag iaf ute med den i lite kallare väder än vad jag köpte den till, tänkte i första hand pendlarturer i helregn. men alltså inte diggat den riktigt där. svårt sätta fingret på varför. skypilot gtx med liknande uppbyggnad känts bättre.

men idag iom att cashe är rätt tunn. då hamnade en fleece under, och det kändes då riktigt bra! luftade fint, kändes behaglig utan svett. till saken hör att jag tvättat den säkert fem gånger över vintern, och däremellan inte utsatt den för några större prövningar. men upprepad tvättning brukar i min värld hjälpa på luftigheten. bruka testa det om jag inte är nöjd.

vi får se vilken plats denna jacka tar:)
.
IMG_1666.jpeg

Stort tack till alla som bidragit och bidrar till tråden. Den har utvecklats väldigt väl, tycker jag. Tack!

Här finns massor med precis den typen av info jag söker och sökte. Nya infall, gamla godingar, egna erfarenheter. Perfekt!

Jag har beställt en jacka, som inte förekommer alls (vad jag sett) tidigare i tråden... Men priset var mer rätt igår när jag beställde den än vad det är idag (jag gav 597 spänn online, nu har den hoppat upp till 717 på Outdoorexperten), och den uppfyller iaf kriterierna för en "bra att ha med sig i jerseyn-jacka" vid dagsturer. Det blev en sådan här: https://www.pocsports.com/products/pure-lite-splash-jacket?variant=38015124635800

Ja jag vet att jag först bara var ute efter "en" jacka, men va fan - jag är myndig och kan väl om-bestämma mig?!

Så ja, från att vara ute efter en jacka blir det nu istället att kanske köpa två. Om ovanstående passar behåller jag den och testar under våren. Då som "jag klarar iaf av en stunds regn och sedan är jag hemma igen"-jacka. Sedan får jag jaga reda på en kanske något tätare jacka för "bikepacking" och då även som funkar som "turistjacka" även när man inte sitter på cykeln.

Fortsätt gärna fylla på tråden!

Oj, blev det där lite svårförståeligt där för dig? Läs gärna om.
Orkar inte förklara mer, men poängen i just den posten var att valet av underställ, kan, vara "roligt". Roligt för alla de många människor som grottar ner sig i materialfrågor så till den grund att de glömmer bort att cykla. För dom kan det vara roligt att välja ;) För många andra är det bara sorgligt när frågan om utveckling vs framsteg hela tiden kommer upp och allt man hittar är skit
Nu undrar jag ju förstås varför du nödvändigtvis behövde besvara mig på ett drygt sätt. Fast det orkar du säkert inte förklara.

Vågar knappt skriva det men jag använder nästan alltid bomullsundertröja, antingen slät som en t-shirt eller kanalsticka bomullstrikå. Tycker om bomullskänslan och även om det funktionsmässigt säkert inte är det bästa har det inte varit några problem för mig.

men idag iom att cashe är rätt tunn. då hamnade en fleece under, och det kändes då riktigt bra! luftade fint, kändes behaglig utan svett. till saken hör att jag tvättat den säkert fem gånger över vintern, och däremellan inte utsatt den för några större prövningar. men upprepad tvättning brukar i min värld hjälpa på luftigheten. bruka testa det om jag inte är nöjd.
Sliter det inte mycket att tvätta den typen av skalplagg så ofta? Jag har fått för mig det men har inget belägg så intressant att höra hur det verkligen ligger till med den sake.

Sliter det inte mycket att tvätta den typen av skalplagg så ofta? Jag har fått för mig det men har inget belägg så intressant att höra hur det verkligen ligger till med den sake.
i valet mellan att tvätta, eller inte få ordning på plagget är ju valet ganska lätt.

när det nått egenskapen jag vill ha, andas så gott det går att få till, hellre än vara helt tätt eller repellera vatten på ytan, övergår jag till att tvätta med normala intervall, typiskt några gånger per år. har goretexjackor sedan åttiotalet och inte lyckats ta död på någon.

annars är delaminering ett förekommande tema på goretex, liksom spontant membransönderfall på polyuretan. ungefär som gamla slalompjäxor som spricker sönder när de står i förrådet. de råkar vara gjorda av poluyretan även de.

mest skadligt för ett plagg lär dock vara smuts. inte minst biologisk, vid test av längre tids användning av kroppsnära kläder på astronauter har man funnit att kläderna typiskt desintegrerar på tre veckor.

här kan du se en kraftigt urtvättad ett par decennier gammal goretexjacka som råkar vara min favorit för vinterpendling. trots att yttertyget en snöslaskig pendlingsdag nyligen sög åt sig vatten å det påtagligaste var jag därinnanför varken blöt, svettig eller kall. tvärtom var komforten hur bra som helst.

vanudå? bomull i yttertyget? vafalls?? ja det funkar hur bra som helst trots att det blir genomblött, teflonmembranet sitter fritt på ett annat tyg därinnanför.

som lök på laxen berättade tidigare jag tidigare i tråden om en goretexjacka i (host) kashmirull från samma firma. ytterst behaglig även den. ullen är tyvärr svart vilket inte är min favvo, försökt bleka den med ansenlig styrka klorintvätt, det rådde inte på färgen.

inte heller komforten. den är verkligen a1.
.
IMG_1663.jpeg
IMG_1668.jpeg

Tvättar man ur själva regnskyddet så blir jackan även mer ... kall av fartvind. Ska reproofa min äldsta perfetto typ i helgen. Spray är bättre då insidan ska vara gosig, inte avstötande.

Svala plagg är ju rätt trevligt också... men...

det finns för-och nackdelar med allt, men väta och värme inifrån är för mig ett större komfortproblem än väta och kyla utifrån.

edit; alltså större i den meningen att det är svårare att lösa. behålla ventilationen samtidigt som man tar på sig mer skydd mot de yttre elementen. där gäller ju mer är mer, enkelt och bra. men inre komforten kräver viss elegans att behålla.

Senast ändrad:
Du ska av miljöskäl inte tvätta oftare än du behöver, men skalplagg fungerar bäst (bara) när de är rena. Jag vet många som inte vågar tvätta sina skal pga denna gamla myt. Det som sliter mest är när smuts i form av grus/sand/lera etc inte tvättas bort utan ligger kvar och skaver. Det grövsta kan du med fördel spola av i duschen innan du lägger plagget i tvättmaskinen. För bästa effekt ska du sedan låta torktumla plagget efter tvätt. Det gäller oavsett om du återimpregnerat den eller ej. Puffar återigen för Bike Radars podavsintt på ämnet. Bra genomgång.

Inspirerad av tråden råkade jag köpa en Houdini Pace-jacka nu på rean. Den känns väldigt trevlig, men har inte hunnit använda den än eller för den delen komma fram till när den skall användas. Eftersom den har luva, så kanske den inte passar så bra till cykling. Fjällturer till fots eller skidor vår, sommar, höst och vinter samt diverse friluftsaktiviteter känns närmast iallafall.

Du ska av miljöskäl inte tvätta oftare än du behöver, men skalplagg fungerar bäst (bara) när de är rena. Jag vet många som inte vågar tvätta sina skal pga denna gamla myt. Det som sliter mest är när smuts i form av grus/sand/lera etc inte tvättas bort utan ligger kvar och skaver. Det grövsta kan du med fördel spola av i duschen innan du lägger plagget i tvättmaskinen. För bästa effekt ska du sedan låta torktumla plagget efter tvätt. Det gäller oavsett om du återimpregnerat den eller ej. Puffar återigen för Bike Radars podavsintt på ämnet. Bra genomgång.
+1 på torktumling (på rätt temperatur) - funkar bra!

Inspirerad av tråden råkade jag köpa en Houdini Pace-jacka nu på rean. Den känns väldigt trevlig, men har inte hunnit använda den än eller för den delen komma fram till när den skall användas. Eftersom den har luva, så kanske den inte passar så bra till cykling. Fjällturer till fots eller skidor vår, sommar, höst och vinter samt diverse friluftsaktiviteter känns närmast iallafall.
För den som vill ha storlek S finns den till bra pris här: https://www.addnature.com/houdini-pace-softshelljacka-herr-M977619.html?vgid=G1789582#cgid=235985

Beställde just jacka nummer 2. Nu blev det en Gore Wear Torrent (en av modellerna jag nämnde initialt). Billigast för stunden var via Amazon, och med fri retur känns det som vettigt att testa iaf storleken den vägen.

Har även sett att Gore precis släppt en ny modell, Spinshift, men den är inte aktuell för min del innan den har testats av andra (och kommer i en roligare färg än de skittråkiga som nu finns!) https://www.gorewear.com/us/en-us/spinshift-gore-tex-jacket-mens-101064

Beställde just jacka nummer 2. Nu blev det en Gore Wear Torrent (en av modellerna jag nämnde initialt). Billigast för stunden var via Amazon, och med fri retur känns det som vettigt att testa iaf storleken den vägen.
Hoppas att du blir nöjd med den.

Har även sett att Gore precis släppt en ny modell, Spinshift, men den är inte aktuell för min del innan den har testats av andra (och kommer i en roligare färg än de skittråkiga som nu finns!)
Skittråkiga färger? De är åtminstone redan nu med första modellen synligare än Shakedry och endast marginellt tyngre (<10g). Den verkar tom vara några 100-lappar billigare, åtminstone hos Gore Wear!
image

Har även en gul AGU jag är väldigt nöjd med. Väger ca 200g så går också att få med sig. 100% regntät men som så pallar inte membranet hårdköra. Jag överväger att knacka lufthål i sidorna samt dräneringshål längst ner i ärmarna där det samlas lite vatten och kondens.

Edit: nu ser jag att årets modell har fått gälar på ryggen. Hos vissa landar poletten ner tillslut.?

Hoppas att du blir nöjd med den.

Skittråkiga färger? De är åtminstone redan nu med första modellen synligare än Shakedry och endast marginellt tyngre (<10g). Den verkar tom vara några 100-lappar billigare, åtminstone hos Gore Wear!
image
Blekgul... kom igen när den är röd! ? (men visst, den syns!).

Fick hem den tidigare nämnda POC-jackan. Sitter perfekt, och ryms i sin egna ficka. Blir att behålla!

Bilagor

• 20240223_171253.jpg
    20240223_171253.jpg
    373.5 KB · Besök: 32
Är man lite sykunnig, eller känner någon som är det kan man ju alltid skapa sin egen plast-kreation. Nuförtiden är det enkelt att producera både cykeljackor och shampoo (tex) i små kvantiteter då materialet inte är undanhållet de stora jättarna och du behöver inte beställa 10000 ex

Hur skulle du säga att storleken är? Hoovrar över köpknappen jag med...

Hur mkt av den är vindtätt? Endast fram (mot fartvinden), eller även på ryggen?
Likadant tyg runt om. Små ventilationshål under ärmarna. Jag kan ha missat något, har inte gjort mycket mer än provat, provpackat (i den egna fickan som sitter på vänster sida) och kikat över att den var hel - den var flång ny så ja allt såg bra ut. Kan kolla mer under kvällen, återkommer om jag hittar något.

Har kollat nu. POC-jackan är i samma material runt om. En tunn fodring i halsen. En liten ficka (packficka) i vänster sida. Ventilationshål under respektive ärm. Tunn, lätt, enkelt packbar. Sköna ärmslut. Saknar antiglid i midjan. Tight fit.
Värd de 600 den kostar på Outdoorexperten, men jag skulle inte betalat mycket mer för den. Så andra onlinepriser på tusenlappen och mer är för dyrt enligt min uppfattning.

Storlekstabellen gav mig rätt storlek. https://www.pocsports.com/products/pure-lite-splash-jacket?variant=39296240058520

Bergans har fortfarande enstaka modeller med Dermizax.
Cortazu är ett annat märke som enbart använder deras membran. De gör inte cykelkläder men frilufts- och skidkläder. Min nästa jacka blir nog en sådan.
Jag har en typ tio år gammal Bergans med Dermizax, har använts i huvudsak som skidjacka. Jag har varit mycket nöjd med den, det som tydligast skiljer den mot GoreTex-jackor jag ägt är den mjuka känslan. Just min jacka upplevs även ventilera bra, men vågar inte påstå att den är bättre än andra material för skidåkning (bättre än GoreTex i min sommarjacka, men det är ju lite olika förutsättningar). Idag har det åkts skidor i skitväder och jackan har blivit riktigt blöt och sedan börjat frysa på vissa partier men ändå hållit torrt. Ska tvätta den och ev (får läsa på vad som rekommenderas) impregnera den inför nästa säsong. Om jag köper ny skidjacka skulle jag gärna välja Dermizax igen.

Tillbaka
Topp