Bikester omstartar?

Bikester omstartar?
Kadewe har gått i konkurs p.g.a. Signa-Gruppe - ägare till Bikester?

"Bakgrunden till konkursen är att företaget Signa-Gruppe, som äger 49,9 procent av Kadewe Group, gick bankrutt i fjol.

Den österrikiska storkoncernen Signa-Gruppe växte i snabb takt i Tyskland under 2010-talet, med en affärsmodell som gick ut på att separera ägandet av fastigheterna och detaljhandeln. Lite förenklat kunde de på så vis höja värderingarna på sitt bestånd, belåna sig kraftigt och expandera.

Men när den tyska fastighetsmarknaden mer eller mindre kraschade i fjol visade sig strategin inte vara särskilt hållbar. I dag har bolaget skulder på över åtta miljarder euro.

Detaljhandelskoncernen Galeria Kaufhof Karstadt, som också ägs av Signa-Gruppe, har även de hamnat i obestånd – och kan behöva stänga många av sina över 90 filialer i Tyskland.

Även det franska lyxaffärshuset Galerie Lafayette har fått stänga sin filial i Berlin."
Det är synd om lyx-shopparna!

8 miljarder i skuld, det är fan inte dåligt jobbat, gissar att det delats ut fina bonusar innan konkursen?

Bikester omstartar?
Annars går ju lyx rätt bra. Kolla tex LVMHs aktie eller vad den nu heter.

Tjena!

Det är för att dom säljer så många Gucci kepsar till gängen i orten.
Eller rent krasst, dom med riktigt mycket pengar har råd iallafall. Kadewe i sig har inte gått speciellt dåligt, förutom en rejäl nedgång under pandemin. Men hyran har ökat enormt och Signa stänger ju ner så mycket som möjligt.

Bikester omstartar?
Nu känns det som att lagret hos Bikester börjar sina och Bikesters utförsäljning snart är klar.
Jag har både beställt och reklamerat samt ångrat köp under utförsäljningen. Allt har fungerat klockrent för mig. Snabbare än innan utförsäljningen t.o.m

Hoppas de kan leva vidare nu, med så fin service. De har verkligen kört med flaggan i topp.

Någon som "vet" nåt? Kommer Bikester finnas kvar. Hoppas det.

Senast ändrad:
Bikester omstartar?
Nu känns det som att lagret hos Bikester börjar sina och Bikesters utförsäljning snart är klar.
Jag har både beställt och reklamerat samt ångrat köp under utförsäljningen. Allt har fungerat klockrent för mig. Snabbare än innan utförsäljningen t.o.m

Hoppas de kan leva vidare nu, med så fin service. De har verkligen körtnpp med flaggan i topp.

Någon som "vet" nåt? Kommer Bikester finnas kvar. Hoppas det.
Håller med om ovan, och jag har med gjort bra affärer hos Bikester under de senaste månaderna. Men det har ju knappast varit bra affärer för Bikester som, inbillar jag mig, om inte har gått back så i alla fall inte haft den täckningsgrad som krävts för att verksamheten skall vara lönsam.

Bikester omstartar?
Doesn't baud well for Bikester
Meanwhile, Nukeproof is also closing their door, if a post from their product manager is to be believed (and I have no reason not to)
1708607324298.png

Bikester omstartar?
Populäraste segmentet "gravel" är nästan tomt på bikester nu. Alla "bra deals" är borta. Inklusive flera Rondo MYLC med över 40% rabatt. Lite väl dyra på nypris kanske men...
Ja och heldämpade MTB är det samma sak med. "Spännande".

Bikester omstartar?
Gjorde en avskedsbeställning från Bikester. Läst här på happyride att många varit missnöjda med dem. Men de har alltid levererat väldigt snabbt och jag har gjort många bra deals hos dem. Beställningen levererades sjukt snabbt (ca 36 h från beställning) och jag är nöjd. Trist att vi tappar en del försäljare. Innan Brexit köpte jag allt från CRC.

Håller med att det börjar se utplockat ut nu.

Bikester omstartar?
Gissar att stoppet av försäljning utanför uk bara var ett steg i nedläggningen.

Såväl crc/wiggle som bikester verkar avvecklas otroligt långsamt. Hänger det samman med enorma lagervolymer och att en långsam avveckling då gör att fordringsägarna förlorar så lite som möjligt?

Bikester omstartar?
Stötte på bekymmer igår, då med en beställning som skulle betalas. Klarna släppte inte vidare betalningen till Bikester (jag betalade med Swish, och både Swish och min bank anger att Klarna fått pengarna) men Bikester har inte fått betalt och Klarna säger att dom ska "titta på det hela".
Jag vet inte om detta hänger ihop eller ej, jag kanske bara hade otur. Men just nu är jag 900 spänn kort, oavsett vad det nu beror på.

Bikester omstartar?
Gissar att stoppet av försäljning utanför uk bara var ett steg i nedläggningen.

Såväl crc/wiggle som bikester verkar avvecklas otroligt långsamt. Hänger det samman med enorma lagervolymer och att en långsam avveckling då gör att fordringsägarna förlorar så lite som möjligt?
it has more to do than trying to keep the business alive as long as they have some hope to find someone that would take it over (fully or partially)
They have not for CRC, Wiggle, Nukeproof, etc...
The deadline for internetstore (that includes Addnature and Bikester) is on the 18th of next month when the appointed bankruptcy lawyer will publish its report
But he already said that there is no hope of keeping the business as a whole intact so it is not if if and what will be sold as part (physical stock, website/brand IP), etc...
Regardless of whether the Bikester name survive, it will have as little to do with the Bikester we know now as Cykelkraft of today compared to the one pre-bankruptcy

Bikester omstartar?
Jag tycker "fintyskarna uppfyller samtliga kriterier ifall man jämför med många svenska butiker iaf
Economy of scale.
Sweden has a very high cost for warehousing labor (compared to Germany and UK) and more importantly, some of the highest costs for shipping in Europe (and geography is not helping either)
So shops in Sweden work on a 10M (30 if they target the Scandinavian EU as selling to Norway is also very expensive) potential market while the German about 750M
A lot of things are easier at scale. But even then they can't manage to do all 3 and be profitable (for the most part)

Bikester omstartar?
Economy of scale.
Sweden has a very high cost for warehousing labor (compared to Germany and UK) and more importantly, some of the highest costs for shipping in Europe (and geography is not helping either)
So shops in Sweden work on a 10M (30 if they target the Scandinavian EU as selling to Norway is also very expensive) potential market while the German about 750M
A lot of things are easier at scale. But even then they can't manage to do all 3 and be profitable (for the most part)

Det verkar finnas en marknad för en butik som Bikester. Många svenskar köper hellre hos en svensk butik och verkar vara beredd att betala lite mer. Andra tycker om fri frakt eller/och fri retur. Prisarna blir dock högre eller/och utbudet mindre utan lager i Tyskland.

Själva köper jag så många cykelgrejer till hela familjen, och också andra idrott/ute relaterade saker hos Bike24, att jag har ingen problem med att betala för frakt. Det reducerar också antal paket lite, även om frakten är lite längre från Tyskland (jämfört med om Bikester hade det på svensk lager). Fri retur är inte viktigt för mig.

Jag saknar Bikester bara för de få tillfällen där jag behöver något riktigt snabbt. Andra svenska butiker brukar vara långsam.

Bikester omstartar?
Economy of scale.
skönt att vi har välgörenhetsprojekten r2, bike-components och bike-discount som tar hand om oss ?

Bikester omstartar?
Det verkar finnas en marknad för en butik som Bikester. Många svenskar köper hellre hos en svensk butik och verkar vara beredd att betala lite mer. Andra tycker om fri frakt eller/och fri retur. Prisarna blir dock högre eller/och utbudet mindre utan lager i Tyskland.

Själva köper jag så många cykelgrejer till hela familjen, och också andra idrott/ute relaterade saker hos Bike24, att jag har ingen problem med att betala för frakt. Det reducerar också antal paket lite, även om frakten är lite längre från Tyskland (jämfört med om Bikester hade det på svensk lager). Fri retur är inte viktigt för mig.

Jag saknar Bikester bara för de få tillfällen där jag behöver något riktigt snabbt. Andra svenska butiker brukar vara långsam.
Danska Bikeable har hyggligt många reservdelar på hyllan och inte minst ofta väldigt konkurrenskraftiga priser i kombination med snabb leverans. Norrmännen ligger inte långt efter, där är det bara leveranstiden som funkar sådär.
Men den svenska cykelmarknaden är som den är så där finns inte mycket hopp.

Bikester omstartar?
Danska Bikeable har hyggligt många reservdelar på hyllan och inte minst ofta väldigt konkurrenskraftiga priser i kombination med snabb leverans. Norrmännen ligger inte långt efter, där är det bara leveranstiden som funkar sådär.
Men den svenska cykelmarknaden är som den är så där finns inte mycket hopp.

Jag har aldrig bestält hos Bikeable. Några gånger hos bikeshop, men varken utbud, pris eller frakttid är bättre där än hos tysken.

Bikester omstartar?
Om man vill lära sig om ekonomi så kanske det finns andra forum. Det verkar inte som cykelindustrin är den man ska ta rygg på.
Att försäka ta ut ett högre pris utan att differentiera produkten måste ju vara snudd på omöjligt hur mycket man än försöker skuldbelägga kunden.
Helvete så märkligt att allt annat går att sälja i Sverige.....

Bikester omstartar?
Jag har aldrig bestält hos Bikeable. Några gånger hos bikeshop, men varken utbud, pris eller frakttid är bättre där än hos tysken.
Man får ägna sig åt russinplock som det heter. Och väga in fraktkostnaden.
Bikable brukar kunna mäta sig med tyskarna på t.ex. verktyg, både vad gäller pris och utbud. I övrigt har de däremot mycket udda märken och halvtaskigt utbud. Frakten har legat runt hälften mot tyskarna.

Bikester omstartar?
Bikable brukar kunna mäta sig med tyskarna på t.ex. verktyg, både vad gäller pris och utbud. I övrigt har de däremot mycket udda märken och halvtaskigt utbud. Frakten har legat runt hälften mot tyskarna.
Bikable aka Cyklegear is another company acquired (at least the majority shares) by an equity fund that aims to eat market shares by throwing money at it.
However, they purchased the company in 2021 when the industry was booming and money was cheap
I do not expect they will be able to keep going like that for very long in the current industry and global market conditions. Then again, I have been known to be wrong more often than not

Bikester omstartar?
Klarna har nu returnerat pengarna dom först påstod dom inte fått. Ny order lagd, blir nog det sista från Bikester. Otroligt utplockat, en ren utförsäljning och ser inte ut att fylla på lagret. 2xContinental Contact Urban 700x32, mucoff case för mobilen och ett par halvfingerhandskar blev avskedsbeställningen.

Bikester omstartar?
Klarna har nu returnerat pengarna dom först påstod dom inte fått. Ny order lagd, blir nog det sista från Bikester. Otroligt utplockat, en ren utförsäljning och ser inte ut att fylla på lagret. 2xContinental Contact Urban 700x32, mucoff case för mobilen och ett par halvfingerhandskar blev avskedsbeställningen.
Samma här. Gjorde en del små fynd. Hälften skickades omgående från Tyskland, resten var det 8-10 dagars leveranstid på. Hoppas jag hinner få allt innan det brakar ihop.

Bikester omstartar?
Samma här. Gjorde en del små fynd. Hälften skickades omgående från Tyskland, resten var det 8-10 dagars leveranstid på. Hoppas jag hinner få allt innan det brakar ihop.

Jag blir glad bara jag får besked om att paketet är skickat. Känns lite som gambling, men förhoppningen är väl ändå att bolaget klarar sig. Skulle faktiskt sakna att inte ha dom på "vanliga listan" när man kollar efter prylar. Wiggle är ju kört, det kan fort bli en kort lista om det sprider sig.

Bikester omstartar?
Fick min sista (kanske) beställning idag ,
skor, handskar flera par ( grabbarna har en viss förmåga att tappa bort sina), vinterbrallor ,
å lite reservdelar , en gaffel eftersom man fortfarande kör med 27.5 på några cyklar så tyckte jag att 4200kr för en lyrik ultimate va en bra deal…

Bikester omstartar?
Bikable aka Cyklegear is another company acquired (at least the majority shares) by an equity fund that aims to eat market shares by throwing money at it.
However, they purchased the company in 2021 when the industry was booming and money was cheap
I do not expect they will be able to keep going like that for very long in the current industry and global market conditions. Then again, I have been known to be wrong more often than not
De har varit sjukt billiga på utrustning och kört prismatch på priser sedan 2014 minst. Började handla där då och för det fortfarande. Sen att de har stålet en del av företaget till en kapitalfond 2021 har inte ändrat något i deras affärsmodell ännu vad jag har märkt? Vad menar du att de kastar bort pengar just nu i cykelgear? Är det för att de bytte namn i Norge och Sverige? Här i Danmark har de ju fortfarande samma namn?

Tillbaka
Topp