Hjälp att välja Elcykel för pendling (23km x2)

vistor

Medlem
Hej!

Jag tänkte beställa en Elcykel för att pendla till jobbet. Cykeln beställs som en förmånscykel så jag är ”begränsad” till sportsons utbud. Enkel väg är det ca 23km.

Jag söker något problemfritt och bekvämt som inte kräver den största ansträngningen av mig om jag inte vill det.

Budget är fritt, således skulle jag kunna slå till på någon för 60k som 30k.

Jag har försökt att kika runt lite men blir inte jätteklok på vad som skiljer dom för 30k med en för det dubbla. Och sedan blir jag osäker vilken form på cykeln som är bekvämast för pendling.

Alla tips och idéer välkomnas
Tack
Mvh

Inte från Sportson, men det går inte att slå Ortler E-Speeder 400 13 895 kr -50 % 27 975 kr
+Mittmotor. Motorn jobbar genom växlarna vilket ger större vridmoment än en navmotor, alltså möjlighet att få det lättare i uppförsbackarna än med navmotor.
+Batteri i ramtriangeln för mer centrerad tyngdpunkt.
+Remdrift. Lång livslängd, behöver inte oljas.
+Hydrauliska skivbromsar fram & bak, till skillnad från många andra navväxlade cyklar som har fotbroms.
+Stel framgaffel som är lättare än en dämpargaffel och inte kräver någon service.
+50mm däck. God komfort och gott om utrymme för dubbdäck.
+Färdigutrustad med stänkskärmar, pakethållare, belysning och ramlås.

Om det måste vara månadsbetalning så går det att delbetala med Klarna.

Senast ändrad:
Hej!

Jag tänkte beställa en Elcykel för att pendla till jobbet. Cykeln beställs som en förmånscykel så jag är ”begränsad” till sportsons utbud. Enkel väg är det ca 23km.

Jag söker något problemfritt och bekvämt som inte kräver den största ansträngningen av mig om jag inte vill det.

Budget är fritt, således skulle jag kunna slå till på någon för 60k som 30k.

Jag har försökt att kika runt lite men blir inte jätteklok på vad som skiljer dom för 30k med en för det dubbla. Och sedan blir jag osäker vilken form på cykeln som är bekvämast för pendling.

Alla tips och idéer välkomnas
Tack
Mvh
Skall du pendla i alla väder? Skall du stanna till och handla till och från jobbet? Vad vill du köra med för dubbdäck om du skall trampa vintertid?

Inte från Sportson, men det går inte att slå Ortler E-Speeder 400 13 895 kr -50 % 27 975 kr
+Mittmotor. Motorn jobbar genom växlarna vilket ger större vridmoment än en navmotor.
+Hydrauliska skivbromsar fram & bak, till skillnad från många andra navväxlade cyklar som har fotbroms.
+Stel framgaffel som är lättare än en dämpargaffel och inte kräver någon service.

Jag har köpt den och den är trevlig att cykla på. Jag bytte till triggerreglage, bredare styre, längre styrtapp och nya handtag och sadel samt förlängde stänkskärmen fram.

Jag kör med sidoväska bak och pakethållaren är lite svajig tycker jag men det kanske går att modifiera... Upplever den som mjuk i gången och den passar mig väl.

Jag har 12km enkel och hade gärna haft ett större batteri eller snålare motor men det är en trade off.

Mycket prisvärd tycker jag!

Jag har köpt den och den är trevlig att cykla på.
Mycket bra med faktiskt användarbetyg!

Jag bytte till triggerreglage
Jag gillar inte heller vridreglage, men som tur är så finns det ju Shimano Nexus triggershift, som du nämner.

nya handtag och sadel samt förlängde stänkskärmen fram.
Handtag och sadel är ju personlig åsikt, så de behöver ändå nästan alltid bytas ut för att bli rätt.

Samma med stänkskärmarna, alla är för korta förutom Specialized DRY-TECH och SKS Bluemels Longboard (som utgått?).

Jag kör med sidoväska bak och pakethållaren är lite svajig tycker jag men det kanske går att modifiera...
Stänkskärmsmonterat påhitt... ? SKS anger ingen maxvikt, men den borde väl hålla för 15 kg som är vanligt för enklare pakethållare?

"The load capacity of the configured luggage carrier can then be checked at cost price at the in-house SKS test centre in accordance with ISO 11243."
Infinity GT OEM - SKS Germany

Jag har 12km enkel och hade gärna haft ett större batteri eller snålare motor men det är en trade off.
Måste väl räcka till 23km med god marginal även med max assistans och lite batteridegradering ändå eller???
600 Wh modellen var lika kraftigt nedsatt tidigare, men inte längre. Det går ju att köpa ett extra BT-E8016 630 Wh batteri (om man navigerar via 5000 serien så ser man att det är kompatibelt) för €530 och ändå komma billigare undan än konkurrenterna...

Senast ändrad:
Även jag har en sådan, bara hunnit med ett par mil än dock.

Bytte till bredare styre, eventuellt byter jag pakethållare med till en stabilare som jag har liggandes.

Annars mycket för pengarna!

Har sett lite hos Sportson, de verkar ha en hel del elcyklar. Men jag undrar om du tjänar så mycket på en förmånscykel jämfört med att köpa privat? Köper du privat så kan du passa på när det är kampanj. Se ovan, rabatt på 50%.

Sen daglig pendling (förmodar att du tänker sp) innebär att cykel ofta står ute med risk för stöld. Kan du låsa in cykeln säkert vid ditt arbete?

Sen lite allmänt, mittmotor anses bättre, men en del föredrar navmotor. Men då kan du inte växla ned motorn som i en bil exempelvis.

Elsystem från någon av de stora och erkända leverantörerna känns tryggare än en okänd. Större chans att kunna köpa nya batterier och delar. Bosch, Shimano, Yamaha och några till brukar lyftas fram.

Så högt vridmoment du kan få, då klarar motorn att dra dig i uppförsbackar utan att du växlar ned så mycket.
Ett subjektivt riktmärke minst 50 Nm (mittmotor) helst mer.
Så hög batterikapacitet som du kan få. Ett subjektivt riktmärke minst strax över 400 Wh.

Elcyklar för 60.000 eller mer är väl mest kvalificerade E-Mtb's. Behöver du en sån för daglig pendling?

Fundera på dina behov.

+Mittmotor. Motorn jobbar genom växlarna vilket ger större vridmoment än en navmotor, alltså möjlighet att få det lättare i uppförsbackarna än med navmotor.

Tack för ett bra svar! Helt klart intressant. Ser nästan för bra ut för att vara sant :)

Har sett lite hos Sportson, de verkar ha en hel del elcyklar. Men jag undrar om du tjänar så mycket på en förmånscykel jämfört med att köpa privat? Köper du privat så kan du passa på när det är kampanj. Se ovan, rabatt på 50%.

Sen daglig pendling (förmodar att du tänker sp) innebär att cykel ofta står ute med risk för stöld. Kan du låsa in cykeln säkert vid ditt arbete?

Sen lite allmänt, mittmotor anses bättre, men en del föredrar navmotor. Men då kan du inte växla ned motorn som i en bil exempelvis.

Elsystem från någon av de stora och erkända leverantörerna känns tryggare än en okänd. Större chans att kunna köpa nya batterier och delar. Bosch, Shimano, Yamaha och några till brukar lyftas fram.

Så högt vridmoment du kan få, då klarar motorn att dra dig i uppförsbackar utan att du växlar ned så mycket.
Ett subjektivt riktmärke minst 50 Nm (mittmotor) helst mer.
Så hög batterikapacitet som du kan få. Ett subjektivt riktmärke minst strax över 400 Wh.

Elcyklar för 60.000 eller mer är väl mest kvalificerade E-Mtb's. Behöver du en sån för daglig pendling?

Fundera på dina behov.

Jag antar att jag är lurad lite av att gått i butik och fått det tillsagt att man måste lägga minst 30k för att få något vettigt.. och när 30k var liksom insteget så lönade det sig att kolla främst på förmånscyklar..

Tack för ett bra svar, jag slår nog till på den rekommenderade cykeln från bikester

Jag har aldrig förstått varför man skall ha dyra cyklar för att jobbpendla. En cykel för 60.000 för att cykla till jobbet kan ju bli nästan lika dyr som att köra en billig bil.

En hyfsad elcykel med de elsystem som jag nämnde brukar kosta från ca 25 tkr och uppåt som ordinariepris, lite beroende på vilket motoralternativ och batteri som sitter på. När det är bra kampanjpriser så kan de vara nedsatta med ca 50%. Bikester brukar ha bra kampanjpriser. Jag ser att cykeln som rekommenderats är just från Bikester.

Den har dock Shimanos klenaste motor, med ett vridmoment på 40 Nm. Också batteriet är nog en av Shimanos minsta. Men priset är mycket bra, och den fungerar säkert mycket bra om det inte är för kraftiga backar. Batteriet bör hålla för ca 9 mils cykling på lägsta assistansnivån om det inte blåser mycket, eller är väldigt kuperat.
Så om storleken och stilen passar dig så tror jag inte att du ångrar ett köp.

Som jämförelse så köpte jag en Shimanomotor utrustad elcykel på kampanj för 8 år sedan. Jag tycket jag fick ett bra pris, men med tillbehör (skärmar, pakethållare, stöd, lås) så kostade den ändå 1000 kronor mer än Ortler cykeln. Jag tycker den ser extremt prisvärd ut, det är ju bara 3-4 tkr mer än tvivelaktiga lågpriscyklar från Biltema, Jula mm. Svårt att få mer pang för pengarna om man köper en elcykel,

Hur Ortler cykeln upplevs får du nog fråga dem som har köpt den.

Jag har aldrig förstått varför man skall ha dyra cyklar för att jobbpendla. En cykel för 60.000 för att cykla till jobbet kan ju bli nästan lika dyr som att köra en billig bil.

En hyfsad elcykel med de elsystem som jag nämnde brukar kosta från ca 25 tkr och uppåt som ordinariepris, lite beroende på vilket motoralternativ och batteri som sitter på. När det är bra kampanjpriser så kan de vara nedsatta med ca 50%. Bikester brukar ha bra kampanjpriser. Jag ser att cykeln som rekommenderats är just från Bikester.

Den har dock Shimanos klenaste motor, med ett vridmoment på 40 Nm. Också batteriet är nog en av Shimanos minsta. Men priset är mycket bra, och den fungerar säkert mycket bra om det inte är för kraftiga backar. Batteriet bör hålla för ca 9 mils cykling på lägsta assistansnivån om det inte blåser mycket, eller är väldigt kuperat.
Så om storleken och stilen passar dig så tror jag inte att du ångrar ett köp.

Som jämförelse så köpte jag en Shimanomotor utrustad elcykel på kampanj för 8 år sedan. Jag tycket jag fick ett bra pris, men med tillbehör (skärmar, pakethållare, stöd, lås) så kostade den ändå 1000 kronor mer än Ortler cykeln. Jag tycker den ser extremt prisvärd ut, det är ju bara 3-4 tkr mer än tvivelaktiga lågpriscyklar från Biltema, Jula mm. Svårt att få mer pang för pengarna om man köper en elcykel,

Hur Ortler cykeln upplevs får du nog fråga dem som har köpt den.
PS.

När jag tittar närmare så har den remdrift. Bra om du cyklar året runt, kräver mindre underhåll. Den har också navväxel, också bra ur underhållssynpunkt. Men nackdelen är att du får ett begränsat utväxlingsområde, jag tror det är 250% från lägsta till högsta växeln. Så vill du cykla fort i medvind eller nerförsbackar blir det rejäl kadens. Men det gör kanske inget om den skall användas för pendling.

Tack för ett bra svar! Helt klart intressant. Ser nästan för bra ut för att vara sant :)
Bikester behöver få in kapital...
'Bikester konkar?'

Den har också navväxel, också bra ur underhållssynpunkt. Men nackdelen är att du får ett begränsat utväxlingsområde, jag tror det är 250% från lägsta till högsta växeln. Så vill du cykla fort i medvind eller nerförsbackar blir det rejäl kadens. Men det gör kanske inget om den skall användas för pendling.
Inga problem utför, men uppför utan assistans blir tungt.
Screenshot_20240229-144149~2.png
Jämfört med min Scott Venture 10 46/24T Alfine 8 28"
Screenshot_20240229-144705~2.png

Nishiki Pro BLT 50/24T Nexus 7 700C

Canyon Commuter 6 55/24T Nexus 7 650B

Senast ändrad:
När jag hackade mer på Biltemas elcyklar så visar det sig att dom har en kampanj på en elcykel, där de lyckats sätta in samma Shimanomotor men med ett större batteri på 504 Wh. Shimano 1x10 växlar. Klart intressant budgetalternativ. Det behövs inte 30 tkr för en hyfsad elpendlarcykel.
Både Ortler cykeln och Biltema cykeln är klart intressanta och mycket pang för pengarna.

När jag hackade mer på Biltemas elcyklar så visar det sig att dom har en kampanj på en elcykel, där de lyckats sätta in samma Shimanomotor men med ett större batteri på 504 Wh. Shimano 1x10 växlar. Klart intressant budgetalternativ. Det behövs inte 30 tkr för en hyfsad elpendlarcykel.
Både Ortler cykeln och Biltema cykeln är klart intressanta och mycket pang för pengarna.
Inte mycket större spann i utväxlingen på E-Trekking 27-2210. Mycket mer fördelar med drivrem än att ha en extra granny gear på en elcykel IMO.

Screenshot_20240229-151632~2.png

men med ett större batteri på 504 Wh.
2100 kronor högre inköpspris, det är nästan halva kostnaden av ett BT-E8016 630 Wh batteri för €530...

Senast ändrad:
Jag har inga synpunkter på någon av cyklarna, försöker bara lyfta fram + och -. Fördelen med utanpåliggande växlar (1 på Biltema cykeln) är att man har frihet att laborera med utväxlingarna. Vad jag kan utlösa så klara bakväxeln 11-42 kassetter, och då kan man både cykla fort och få en lätt utväxling i kraftiga uppförsbackar.
Och batteriet på Biltema cykeln är ca 25% kraftfullare än på Ortler cykeln.

Pundet euron står f.ö i ca 11.20 så priset för batteriet är nästan 6000, eller nästan 3 gånger högre. Priset är iofs bra, men för 46 km cykling klarar man sig med de batterier som redan sitter på båda cyklarna.

Mycket bra med faktiskt användarbetyg!

Jag gillar inte heller vridreglage, men som tur är så finns det ju Shimano Nexus triggershift, som du nämner.

Handtag och sadel är ju personlig åsikt, så de behöver ändå nästan alltid bytas ut för att bli rätt.

Samma med stänkskärmarna, alla är för korta förutom Specialized DRY-TECH och SKS Bluemels Longboard (som utgått?).

Stänkskärmsmonterat påhitt... ? SKS anger ingen maxvikt, men den borde väl hålla för 15 kg som är vanligt för enklare pakethållare?

"The load capacity of the configured luggage carrier can then be checked at cost price at the in-house SKS test centre in accordance with ISO 11243."
Infinity GT OEM - SKS Germany

Måste väl räcka till 23km med god marginal även med max assistans och lite batteridegradering ändå eller???
600 Wh modellen var lika kraftigt nedsatt tidigare, men inte längre. Det går ju att köpa ett extra BT-E8016 630 Wh batteri (om man navigerar via 5000 serien så ser man att det är kompatibelt) för €530 och ändå komma billigare undan än konkurrenterna...
Ja, den ska klara ca 10 mil i eco i bästa fall om jag inte har fel

Senast ändrad:
Om man använder elcykeln till pendling så är det mycket sällan man använder de lätta växlarna, i alla fall jag.

De tre tyngsta är de som går åt.

Så utväxling är inte ett problem åt det hållet.

Tillbaka
Topp