Cykelstigar Ludvika

Cykelstigar Ludvika
Hej på er!

Är det någon som har tips på mtb stigar i runt Ludvika/Smedjebacken. Har cyklat en del i Marnässkogen, bl.a på milspåret från Hagge golfklubb till Knutsbo. Söker framförallt stigar i Marnässkogen, men tar gärna emot andra ställen också. Har kollat en del på trailforks och det finns en del men många stigar saknar info. Känner till många stigar på trailforks men vet inte skicket.

Cykelstigar Ludvika
Hej på er!

Är det någon som har tips på mtb stigar i runt Ludvika/Smedjebacken. Har cyklat en del i Marnässkogen, bl.a på milspåret från Hagge golfklubb till Knutsbo. Söker framförallt stigar i Marnässkogen, men tar gärna emot andra ställen också. Har kollat en del på trailforks och det finns en del men många stigar saknar info. Känner till många stigar på trailforks men vet inte skicket.
Finns ju en del, är det snabba stigar eller teknisk cykling som efterfrågas?

Cykelstigar Ludvika
Hmm, tror inte det, ska se om jag kan plotta ut den manuellt på en karta. =)
Insåg att det blir svårt, hade GPS-loggar på Endomondo men de la ner appen. Snurrar du runt på motionsspåren ovanför Knutsbo så känner du nog igen dig. Det finn ju som sagt en hel del i skogarna där.
PM:a mig när det torkat upp så kan jag nog guida runt lite. :)

Cykelstigar Ludvika
Insåg att det blir svårt, hade GPS-loggar på Endomondo men de la ner appen. Snurrar du runt på motionsspåren ovanför Knutsbo så känner du nog igen dig. Det finn ju som sagt en hel del i skogarna där.
PM:a mig när det torkat upp så kan jag nog guida runt lite. :)
Bor tyvärr inte in närheten av Ludvika, ska troligen dit på påsken eller i sommar någon gång. Tack så mycket för tipsen!

Cykelstigar Ludvika
Bor tyvärr inte in närheten av Ludvika, ska troligen dit på påsken eller i sommar någon gång. Tack så mycket för tipsen!
Ah, ok, då förstår jag.

Finns några kartbilder i denna tråden.

Cykelstigar Ludvika
Det finns mycket i skogen från Hammarbacken och norrut. Källbotten rekommenderas!

I sörvikstrakten finns också några byggda utförsstigar.

Det verkar tveksamt om det hinner torka till påsk bara.

Cykelstigar Ludvika
Källbotten och Marnässkogen är rätt lika till karaktären, men Källbotten är torrare och tåligare. I mitt tycke finare natur också. Ett turförslag där: Från skidstadion kör du femkilometersspåret (starta genom att följa elljusspåret som går längs vägen) tills nian kommer tillbaka på femman. Då tar du v. och kör nian baklänges till nästa väg. Där vänder du, kör tillbaka och fortsätter sedan femman till mål. På det viset får du mycket av det bästa.

Sedan går det att göra en abrovink på slutet så får du en rejäl uppförsbacke och mer rolig utförskörning.

Knutsbosidan av Marnässkogen är ofta blöt och därmed känslig en bra bit in på försommaren.

Cykelstigar Ludvika
Källbotten och Marnässkogen är rätt lika till karaktären, men Källbotten är torrare och tåligare. I mitt tycke finare natur också. Ett turförslag där: Från skidstadion kör du femkilometersspåret (starta genom att följa elljusspåret som går längs vägen) tills nian kommer tillbaka på femman. Då tar du v. och kör nian baklänges till nästa väg. Där vänder du, kör tillbaka och fortsätter sedan femman till mål. På det viset får du mycket av det bästa.

Sedan går det att göra en abrovink på slutet så får du en rejäl uppförsbacke och mer rolig utförskörning.

Knutsbosidan av Marnässkogen är ofta blöt och därmed känslig en bra bit in på försommaren.
Hur tror du skicket är på dessa leder till sommaren? alldeles brötiga, stockar över stigen osv
https://www.trailforks.com/trails/tornbloms-dh/
https://www.trailforks.com/trails/hagge-powerline/
https://www.trailforks.com/trails/ingagruvan-1/

Cykelstigar Ludvika
Törnbloms DH 2 brukar inte vara något problem utför. Uppför är den svårare, det har jag hittills inte klarat utan att kliva av och gå 20 m. Stigen är lite lös med utbrytande stenar. Den nedre delen som bara heter Törnbloms DH kan vara rätt blöt emellanåt. Dock räknar jag inte den till de känsliga områden.

Powerline har jag inte åkt på några år, men eftersom den ligger i en 400 kV ledningsgata så brukar den inte förändras så mycket. Att jag inte har kört den på länge handlar om att jag inte gillar den. Det kanske du gör. Den ser så lovande ut i norra änden, men blir snart för mycket stenigt stök för min smak. Iofs har jag inte åkt den sedan jag skaffade fullgung, kanske att jag skulle tycka annorlunda nu.

Ingagruvan är jag osäker på om jag har åkt.

Cykelstigar Ludvika
Jag skrev, eller snarare läste kartan, lite fel vad det gäller Törnbloms. Det borde ha stått så här:

Törnbloms DH brukar inte vara något problem utför. Uppför är den svårare, det har jag hittills inte klarat utan att kliva av och gå 20 m. Stigen är lite lös med utbrytande stenar. Nedersta biten längs ledningsgatan kan vara rätt blöt emellanåt. Dock räknar jag inte den till de känsliga områdena.

Vad det gäller känsliga områden så kan man säga att den södra, gröna (på Trailforks) loopen av milbanan är torr och problemfri på det viset. Den norra blå delen (och längre norrut också grön) tar lång tid på sig att torka upp. De far också rätt illa av cykling då det är blött, så undvik det i så fall. Framför allt gäller det Marnäs Milen 1, 9 och 10 på kartan.

Storfallet-Dumtjärn från V till Ö rekommenderas, men den kanske du känner till? Jag får för mig att Hagge är din utgångspunkt(?).

Cykelstigar Ludvika
Jag skrev, eller snarare läste kartan, lite fel vad det gäller Törnbloms. Det borde ha stått så här:

Törnbloms DH brukar inte vara något problem utför. Uppför är den svårare, det har jag hittills inte klarat utan att kliva av och gå 20 m. Stigen är lite lös med utbrytande stenar. Nedersta biten längs ledningsgatan kan vara rätt blöt emellanåt. Dock räknar jag inte den till de känsliga områdena.

Vad det gäller känsliga områden så kan man säga att den södra, gröna (på Trailforks) loopen av milbanan är torr och problemfri på det viset. Den norra blå delen (och längre norrut också grön) tar lång tid på sig att torka upp. De far också rätt illa av cykling då det är blött, så undvik den i så fall. Framför allt gäller det Marnäs Milen 1, 9 och 10 på kartan.

Storfallet-Dumtjärn från V till Ö rekommenderas, men den kanske du känner till? Jag får för mig att Hagge är din utgångspunkt(?).
ja, typ västra delen av Hagge golfklubb. Har en del att testa i sommar efter alla tips jag fått. Tusen tack!
Om du eller någon annan i forumet har några bilder från skogen skulle det vara guld värt!

Cykelstigar Ludvika
Norsberget är värt att cykla förbi om man hojar i marnässkogen. Kul klättring från djuptjärn hållet.
IMG_5648.jpeg

Cykelstigar Ludvika
Hej, kan bara instämma med tidigare förslag men tyvärr ligger det en del snö kvar i skogarna. Och det smälter inte lika fort som man vill att det ska göra. Personlig favorit är dock bergen ovan för Sörvik pga alternativen och man kan justera efter tycke och smak men på nått sätt av slutas alltid turen via skålberget ner mot burens.

Cykelstigar Ludvika
Hej, kan bara instämma med tidigare förslag men tyvärr ligger det en del snö kvar i skogarna. Och det smälter inte lika fort som man vill att det ska göra. Personlig favorit är dock bergen ovan för Sörvik pga alternativen och man kan justera efter tycke och smak men på nått sätt av slutas alltid turen via skålberget ner mot burens.

Ssch, nog vill vi ha snö kvar mars ut i alla fall!

Jo, jag pushar också för området som ungefärligt inringas av Hammarbacken, Brunnsvik, Gussjön, Gillermarken och Källbotten. Det finns så många bra stigar där, men för att få ut något bra krävs nästan lite lokalkännedom.

Tillbaka
Topp