Garmin Edge 530 = Skräp 2024

Octagon

Aktiv medlem
Köpte en Edge 530 för att slippa köra med telefonen + Fenix klocka på styret. Kartor var det enda jag är intresserad av, GPS-loggning, hastighet, pulsmätare och sånt har jag i klockan.

Men vare sig Strava eller Trailforks fungerar. Serverfel, error hit och dit, we have problem Connecting, right now maintanance, osv. Jag har lagt flera timmar och visst, jag kan lägga in .img filer manuellt men det känns lite som min gamla GPS60 från 2001. Det känns som att Garmin övergett denna ”gamla” (2019) GPS.

Är det bara att lämna tillbaka (har inte ens tagit av plasten på skärmen) eller råkar det vara så att både Strava och Trailforks har tillfälligt serverunderhåll just igår och idag?

Köpte en Edge 530 för att slippa köra med telefonen + Fenix klocka på styret. Kartor var det enda jag är intresserad av, GPS-loggning, hastighet, pulsmätare och sånt har jag i klockan.
Är det bara att lämna tillbaka (har inte ens tagit av plasten på skärmen)
Som jag har skrivit här tidigare
Vill du ha en cykelGPS för navigering så blir det ju bättre med större skärm och då tycker jag fortf att en Edge Explore det bästa köpet.
Enl Prisjakt skall Edge Explore finnas i lager för under 2.000 SEK.
Vill du läsa på mer om Garmin Edge Explore så har Ray skrivit en hel del om den, bla:
"The Edge Explore (kinda a simplified version of the high-end Edge 1030) includes all the core stuff most cyclists want".
Läs mer själv
Du kan även kolla i hans jmf
DCR: Product Comparison Calculator

Den nyare Edge Explore 2 skall ha likadan skärm och den kostar mer och därför är det tveksamt om den är ett bättre köp för enbart navigering.
Men även det kan du själv kolla vidare på hos Ray
Tex
"Same color touchscreen as previous, which is 3” and 240x400px"
Men mkt mer förstås

Har inga problem tekniskt med min Edge 530, hur det varit de sista dagarna kan jag dock inte säga nåt om då den suttit på trainern :)

Men som Håkan skriver, ska man ha datorn som navigationshjälp finns det bättre alternativ.
Det funkar okej att följa inlagda banor men det finns bättre helt klart.

Precis, dom brukar inte överge sina gaml prylar, det är därför jag är Garmin-fan och aldrig någonsin kommer att överväga Suunto igen.
Nu har jag kommer en bit på vägen. Försökte uppdatera lösenord mm via både Trailforks (error) och Pinkbike (error) men lyckades till sist via outside+.
Fast nu låser sig skiten när jag försöker söka på leder, reagerar inte på knapptryck alls. Framsteg, men inte hela vägen.

Det ser ju så smidigt ut på film.

Aha. Jag vill som sagt bara ha den till navigation. Och främst då via trailforks, använder ändå telefon när jag är på vägar. Själva träningen, puls, analys osv har jag ändå på klockan så den biten är ointressant. 530 verkar grymt osmidig för att titta på kartor med dumma knappar. GPS 60 hade ju lösningen med knappar och kartor för över 20 år sen, förstår inte att man gjort det så klumpigt, det är som på en Fenix 6, ganska kass. Touchscreen skulle vara bra.

Edge Explore kan alltså hantera Trailforks?

Tjena! Sedan igår har Trailforks problem med sin sajt. Gäller både webben och API för appen. Det jobbas på det. Några funktioner är åter uppe men andra fortfarande haltar.

Det som hindrar mig är att jag inte får klarhet i om den funkar sämre än viewranger i skogen eller inte.
Det största behovet är att kunna svara på "hur långt är det kvar" och billigast vore att kolla upp ett par delmål iförväg...

Det som hindrar mig är att jag inte får klarhet i om den funkar sämre än viewranger i skogen eller inte.
Det största behovet är att kunna svara på "hur långt är det kvar" och billigast vore att kolla upp ett par delmål iförväg...
Har du inte köpt än? Var det inte du som höll på och jiddrade kring black Friday, som fick mig att impulsköpa en på netonnet. Mest för att jag behövde en dator att koppla min varia till som impulsköpets på XXL ett par månader tidigare. Jävla happy som triggar impulsköp!

Vill du prova på hur Garmin fungerar så har jag en 830 som mest ligger som reserv, du kan låna den ett tag.

Har du inte köpt än? Var det inte du som höll på och jiddrade kring black Friday, som fick mig att impulsköpa en på netonnet. Mest för att jag behövde en dator att koppla min varia till som impulsköpets på XXL ett par månader tidigare. Jävla happy som triggar impulsköp!
Nej... fick inget svar på om den kan låta bli att jävlas om u-sväng men ändå berätta hur långt man har kvar osv.
View ranger hoppade vidare till närmsta waypoint och var glad i alla fall. I värsta fall tror jag det fanns nån resetknapp.

Stalltips verkar vara att display rutt utan navigering och då får jag nog inte vad jag vill....

Nu finns inte viewranger längre....Men karta på papper finns...

Jag har en Edge 530 och tycker den är svåranvänd för navigering i skogen. Tex ett scenario när stigen svänger eller förgrenar sig är det svårt att hänga med, ännu mer så när bara den ena stigen finns på trailforks. Större skärm är säkert bättre men man vill nog också ha senaste gps-tekniken (multiband/dual-frequency GPS) vilket inte finns på Edge Explore (enligt https://www.dcrainmaker.com/2022/07/garmin-edge-explore-2-in-depth-review.html).

Edit: 1040, 840 är det väl som gäller då, men då blir det nog dyrare.

Jag har en Edge 530 och tycker den är svåranvänd för navigering i skogen. Tex ett scenario när stigen svänger eller förgrenar sig är det svårt att hänga med, ännu mer så när bara den ena stigen finns på trailforks. Större skärm är säkert bättre men man vill nog också ha senaste gps-tekniken (multiband/dual-frequency GPS) vilket inte finns på Edge Explore (enligt https://www.dcrainmaker.com/2022/07/garmin-edge-explore-2-in-depth-review.html).

Edit: 1040, 840 är det väl som gäller då, men då blir det nog dyrare.

Ja, bra input. Jag förstod inte riktigt om din 530 hängde med i skogen GPS-mässigt men att skärmen var för liten?

Surfade lite och det ser ut som att man behöver gå upp på Edge Explore 2 för att få mer än bara GPS. Explore 2 och 530 verkar ha samma typ av satellitmottagning, 840 är som de nyaste klockorna (Fenix 7 osv) med multiband.

Men jag har inte provat hur bra någon av cykeldatorerna är, Garmins pulsklockor pre Fenix 7/Epix 2 har ju varit ganska mediokra på att visa rätt position, min Suunto Ambit 3 var betydligt bättre, utan fancy multiband. Men Garmins cykeldatorer har ju plats för större antenn än deras klockor så dom kanske är bättre?

Explore
IMG_7450.jpeg

Explore 2
IMG_7451.jpeg

530:
IMG_7452.jpeg

840:
IMG_7453.jpeg

Är det?

Nu har jag visserligen kört 830 ett tag, men har för mig att jag tyckte 530 var sätt smidig "för att bara ha knappar".
Hantera 530 med knappar tycker jag fungerar jättebra, leta upp en rutt, växla skärm, starta / stanna, rota i menyer. Man lär sig snabt och knappar har ju sin fördel i regn, med handskar osv.

Att använda knappar för att sköta navigeringen är ganska uselt. Då pratar jag alltså om att söka i en karta, zooma/panorera, ändra under färd. Många inklusive mig själv använder 530 och är nöjda med den grundläggaden funktionen och att navigera efter en färdig rutt som man inte avviker från, på väg, fungerar utmärkt. De flesta vekrar också överens om att mer avancerad navigation, framförallt i skog, följa stigar, göra avvikelser från rutten osv, det är i allra högsta grad en frustrerande upplevelse i 530

Senast ändrad:
Skaplig clickbait. "Den har inte touch " had me:)
Den har aldrig haft det, ska inte ha det.
Det står i specen att det saknas touch. Men att kartorna är så fippliga att använda med knapparna var överraskande för mig, känns som en stor Fenix 6.Fenix 6 funkar också för förprogrammerade rutter.
Det har funnits bra kartor i både bil-GPS och skogs-GPS utan touch screen sen minst 20 år, 530 hade funkat för navigation med lite annan UI.

Såg att t.ex cykloteket och outdoorexperten säljer 1040 för 5400:-
Kanske är det dags att sluta vela och byta ut 530in, vad säger expertisen?

Edit: Vad kan en 530 vara värd på beg marknad tro?

Det kanske är optimistiskt iofs om den säljs utan tillbehör. För 1000 kr säljs den nog på stört. 1200-1300 kanske man kan räkna med om man vill sälja fort.

Det intressanta med x40 serien är dual gnss som sägs ge bättre positionsbestämelse.

Jag tycker upplösningen på Garmin skärmarna är för dålig. Fungerar att följa rutter, men för att få koll på omgivningen är mobilen mycket smidigare.

jag har en 530. Nu använder jag sällan kartfunktionerna, men Trailforks och Strava har funkat 100%, både via telefon och Wifi. Jag rekommenderar en total reset och att börja om.

Tillbaka
Topp