Toyota Corolla av racercyklar?!

arcile

Medlem
Hej alla glada!

Som rubriken antyder är jag ute efter racercyklarnas Toyota Corolla.
Behöver inte vara snabbast i stan, inte heller lättast eller vackrast, men gärna:
  1. Hyffsat pris, gärna att man kan hitta en begagnad
  2. Robusta komponenter / så lite rappel som möjligt och/eller sånt man kan fixa själv utan att vara professor
Är ute efter något för att se om detta med landsvägscykling är för mig, som övergång från vinterns skidåkning.

Några tips vad jag ska titta på?

Racercyklar är Corollor generellt. De är enkla konstruktioner med lite mekande/mil.

En cykel med elektrisk växling behöver inte justeras över tid, men man måste ladda batterier ibland och om något strular (har aldrig varit med om det) kanske det underlättar om man är elektroingenjör eller nåt. Mekaniska växlar behöver justeras över tid och vajrar bytas ibland (varje till varannan säsong. Typ.) men det är ett jobb man kan träna en apa att göra.
Bromsar lite likadant tänk. Hydrauliska kräver mindre fnul under en längre tid, men när det väl ska underhållas behöver man lufta osv. Mekaniska kräver lite mer fnul oftare, men är väldigt enkelt.

Så det är bara att välja vilken av el/hydrauliskt och vajer/vajer du tycker är Corolla. Det går ju att se på båda sätt.

Med en begagnad cykel är du troligen närmare en större service än om du köper en ny cykel.

Man kan inte jämföra cyklar med bilar på detta sätt. Det är ofta bara ramen som kommer från tillverkaren (men kommer i verkligheten från Taiwan eller Kina) Drivlinan och bromsar är nästan alltid från Shimano eller Sram. Andra komponenter är ofta inte så kritiska, men vikten kan skiljer sig.

Det flesta funkar. Racercyklar är minst problematiska cyklar att köpa begagnad, men det fortfarande bra när man kan bestämma skicket av framförallt slitdelarna.

Håller med om att racercyklar är Corollor. Läser man för myckret här kan man lätt tro att det är extremt mycket mer komplicerat än det behöver vara.

Corolla, då tänker jag lite gammal men hållbar. Om den ska vara lite gammal med låga underhållskostnader så kanske en tio år gammal fälgbromsad tio eller elva-delad racer passar. Men den måste vara mormorcyklad och helst Shimano.
Men det är ju alltid svårt att bedöma skick på gamla cyklar. Och ska man ha något som är så lättarbetad som möjligt (läs: utan pressade lager) så måste man leta en del och veta en del.

Japanskt = Japanskt cykelmärke Fuji, Miyata mfl.

Pålitlig & basic drivlina (undantaget GR Corolla 3cyl Turbo & Blade Master G V6) = 105 eller Tiagra (CVT på Corolla på senare tid, men få racers har Enviolo...)

Hyffsat så simpel mekanik utöver drivlinan (twist-beam/torsion-beam på ICE och Double wishbone på E-Four (Toyotas AWD-e). Inga bladfjädrar, men inte hellre någon multilink...) = Inte fälgbroms, men inte heller hydrauliska skivbromsar utan kanske mekaniska skivbromsar.

Bekväm, inte särskilt sportig (undantaget GR Corolla) = Endurance racer

El Hybrid = Elcykel?

Fuji Sportif 1.3 Disc Endurance racer med Tiagra och mekaniska skivbromsar kanske? Förutom att den inte är någon storsäljare globalt direkt...

Paralleller mellan bilbranschen och cykelbranschen är dock inte alltid relevanta.
De allra flesta Al ramarna tillverkas, i Taiwan, bilchassin över hela världen.
Fåtal företag har oligopol på drivlinemarknaden, få cykeltillverkare gör egna delar till drivlinan medan få biltillverkare köper in delar till drivlinan (Tyska ZF för växellådor, Svenska Haldex för fyrhjulsdrift & BMW för motorer är några undantag).
Knappt några CVT (Enviolo) eller växellådor (Pinion) på racercyklar. Typ alla japanska småbilar finns med CVT (Honda, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Suzuki, Toyota).

Rose PRO SL 105 är inte en Corolla, men är kanske ett mer rimligt köp.

Senast ändrad:
Scott CR1, helcarbon med Tiagra eller Ultegra. Fälgbromsar, lätt, prisvärd och runt 8-10K i riktigt, riktigt bra skick.
Enkla att meka med.

Kul frågeställning!
Jag har en Miyata One Twelve från typ -92 som jag brukar tänka känns som en japansk bil: kvalitativ och stabil. Superkvalitet på stålrören, bra lack. Drivlinan är någon av Shimanos slitvargar precis innan de gick över till kombinerade broms- och växelhandtag: det är helt enastående känsla i de indexerade ramväxlarna. Dual-pivot bromsar. Fantastisk cykel. (Enda smolket är att det verkar svårt att hitta nya 7-delade kasetter som inte är wide-range.)
Med TS frågeställning skulle jag hålla utkik efter en begagnad racer med 9-delat shimano och fälgbromsar. Kring bromsarna tänker jag att det är rätt få tillfällen när det är stor fördel med skivbromsar på en racer, men desto större chans att hitta prisvärda cyklar med fälgbromsar. Appropå den diskussionen tänker jag osökt på när Rob English beskrev att han uppfunnit en perfekt skivbroms med 622 mm stora skivor...
Kring val av komponentgrupp så skulle jag gått på på 9-delat Shimano. Ja det sticker ut växelvajrar ur sidan o det ser lite bäng ut, men det finns gott om slitdelar och funktionen är bra. 8-, 10- eller 11-delat går väl också fint. Satsa på kompakt (50/34 klingor) vevparti.

Kring rammaterial är det väl lite hugget som stucket tänker jag. Jag tycker ju 90-tals stål-cyklar är helt fantastiska, men finns en hel del fint i aluminium och kolfiber med. Det är klart att man ska ha en cykel man älskar och tycker är snygg, men den som av någon anledning inte bryr sig om utseende kan väl köpa vad som helst egentligen. Det mesta är ju ändå producerat av kompetenta tillverkare i Taiwan.

Kul frågeställning!
Jag har en Miyata One Twelve från typ -92 som jag brukar tänka känns som en japansk bil: kvalitativ och stabil. Superkvalitet på stålrören, bra lack. Drivlinan är någon av Shimanos slitvargar precis innan de gick över till kombinerade broms- och växelhandtag: det är helt enastående känsla i de indexerade ramväxlarna. Dual-pivot bromsar. Fantastisk cykel. (Enda smolket är att det verkar svårt att hitta nya 7-delade kasetter som inte är wide-range.)
Med TS frågeställning skulle jag hålla utkik efter en begagnad racer med 9-delat shimano och fälgbromsar. Kring bromsarna tänker jag att det är rätt få tillfällen när det är stor fördel med skivbromsar på en racer, men desto större chans att hitta prisvärda cyklar med fälgbromsar. Appropå den diskussionen tänker jag osökt på när Rob English beskrev att han uppfunnit en perfekt skivbroms med 622 mm stora skivor...
Kring val av komponentgrupp så skulle jag gått på på 9-delat Shimano. Ja det sticker ut växelvajrar ur sidan o det ser lite bäng ut, men det finns gott om slitdelar och funktionen är bra. 8-, 10- eller 11-delat går väl också fint. Satsa på kompakt (50/34 klingor) vevparti.

Kring rammaterial är det väl lite hugget som stucket tänker jag. Jag tycker ju 90-tals stål-cyklar är helt fantastiska, men finns en hel del fint i aluminium och kolfiber med. Det är klart att man ska ha en cykel man älskar och tycker är snygg, men den som av någon anledning inte bryr sig om utseende kan väl köpa vad som helst egentligen. Det mesta är ju ändå producerat av kompetenta tillverkare i Taiwan.
Instämmer i allt du säger! Snyggt formulerat. Däremot är din miyata finare än japansk bil. Jag kör japanskt. Det är dålig lack och bullrigt allt annat stämmer ?

Kan du bygga, leka och meka finns det säkert mängder med Corollahojar. Då kan du plocka ihop de mest robusta komponenterna (typ D-A 7800 som grupp på en lätt stålram).

Om inte, kan nog vilken hoj som helst raskt förvandlas från en Corolla till en modern Alfa Romeo: Himla kul när de fungerar men ett helvete om något skulle gå i paj. Bara tanken på att byta ett aerostyre eller få krånglande skivbromsar att fungera.. ?

Tillbaka
Topp