Vårklassikerna 2024!

Vårklassikerna 2024!
Fint av Lukas Eriksson idag. 14 på en fransk lokal "klassiker" med bra startfält
Riktigt starkt jobbat. Vi fick ju tyvärr inte se mycket av vad som hände bakom ledargruppen men att köra in en sekund efter Romain Bardet är inte pjåkigt.

Alltid kul att se svenska flaggan, bland de enklaste att hitta i en klunga också. Hoppas vi får se Eriksson i Girot.

Vårklassikerna 2024!
Det enda dåliga med Vos är att hon alldeles för ofta vann över Emma Johansson när det begav sig.
Eller så var det enda dåliga med Emma att hon tog stryk alldeles för ofta av Vos. ?

F.ö. ligger Vos tydligen efter Emma vad gäller antal segrar i detta lopp då Emma vann det 2010 och 2011. Dessutom trea 2008 (då kallat "Omloop Het Volk") och 2013 och tvåa 2014.

Vårklassikerna 2024!
(då kallat "Omloop Het Volk")

(som många säkert redan vet)
Det hette från början "Omloop van Vlaanderen" och startades av tidningen "Het Volk" som motpol till den konkurrerande tidningen Het Nieuwsblads "Ronde van Vlaanderen" men fick snart byta namn till "Omloop Het Volk" vilket det hade fram tills tidningarna slogs ihop för 15 år sedan.

Det hade f.ö. varit intressant att se en karta över Belgien med banorna för alla klassiker, halvklassiker & monument markerade samt en topplista över vilka hellingar som har flest framträdanden.

Vårklassikerna 2024!
Kan ju vara en smula jobbiga månader för de (fåtal) icke-cykelintresserade Belgare som bor i de där trakterna i Flandern, med så många cykellopp under våren
Inte för att jag lider med dem, det borde veta bättre och inse hur priviligierade de är :giggle:

Vårklassikerna 2024!
(som många säkert redan vet)
Det hette från början "Omloop van Vlaanderen" och startades av tidningen "Het Volk" som motpol till den konkurrerande tidningen Het Nieuwsblads "Ronde van Vlaanderen" men fick snart byta namn till "Omloop Het Volk" vilket det hade fram tills tidningarna slogs ihop för 15 år sedan.

Det hade f.ö. varit intressant att se en karta över Belgien med banorna för alla klassiker, halvklassiker & monument markerade samt en topplista över vilka hellingar som har flest framträdanden.
La flamme rouge har .gpx-filer som man sedan kan slå ihop till en .kml att öppna i Google maps.

Problemet är att .gpx-filerna inte är uppladdade så långt fram i tiden, annars hade jag av nyfikenhet kunnat göra det.

Vårklassikerna 2024!
Var tvungen att kolla

De Hotond Körs 6 gånger i fyra olika tävlingar
Oude Kvaremont körs 4 gånger i två tävlingar
Leberg körs 3 gånger i två tävlingar
Cote de Trieu körs 3 gånger i två tävlingar
Nokereberg kör 3 gånger i två tävlingar
Kattenberg körs 3 gånger i tre tävlingar
Paterberg körs 3 gånger i två tävlingar (osäkert om backen kan köras iår de har haft skred nära backen)

Har bara kollat herr elit och de största loppen
Sen tillkommer ju Damer/U23 och Juniorer

Vårklassikerna 2024!
Var tvungen att kolla

De Hotond Körs 6 gånger i fyra olika tävlingar
Oude Kvaremont körs 4 gånger i två tävlingar
Leberg körs 3 gånger i två tävlingar
Cote de Trieu körs 3 gånger i två tävlingar
Nokereberg kör 3 gånger i två tävlingar
Kattenberg körs 3 gånger i tre tävlingar
Paterberg körs 3 gånger i två tävlingar (osäkert om backen kan köras iår de har haft skred nära backen)

Har bara kollat herr elit och de största loppen
Sen tillkommer ju Damer/U23 och Juniorer
Sen varierar ju bansträckningar lite från år till år på i alla fall en del lopp så du bör nog kolla några år bakåt i tiden, säg hundra år eller så. ?

Vårklassikerna 2024!
Eftersom att sådant här fastnar i mitt huvud så var jag tvungen att på arbetstid titta på helgens lopp.
Omloop herrar och damer, KBK, KBK junior, Hageland på en karta.
1709112845860.png

Dessvärre saknas GPX-filer för en massa lopp på Flamme Rouge så jag orkar inte göra en hel bild av det hela.

Därtill har jag inte koll på var alla backarna är.

Vårklassikerna 2024!
Eftersom att sådant här fastnar i mitt huvud så var jag tvungen att på arbetstid titta på helgens lopp.
Omloop herrar och damer, KBK, KBK junior, Hageland på en karta.
Visa bilaga 683267

Dessvärre saknas GPX-filer för en massa lopp på Flamme Rouge så jag orkar inte göra en hel bild av det hela.

Därtill har jag inte koll på var alla backarna är.
De flesta ligger precis där i gröten
Öster om Oudenaarde, Väster om Zottegem och norr om Ronse

Vårklassikerna 2024!
Tror att han insåg att det var blött på gatorna in mot mållinjen och insåg att det var bra att skaffa sig en ordentlig ledning s.a. han kunde ta det försiktigt sista biten i Siena.

Vårklassikerna 2024!
4-5 mil solo har ju hänt några gånger men drygt 80 är en annan nivå,
Kanske hade blivit mer jämt om Visma haft några fler starka åkare med.
Men Stort grattis Tadej

Vårklassikerna 2024!
Jag har alltid tyckt att Remco är världens tråkigaste cyklist och det är precis för att han bara vinner så som Pogi just gjorde.

Herrarnas Strade var ett av de tråkigaste loppen hittills i år. Dock kul med både Skujins och Van Gils på prispallen.

Damernas var väl helt okej, men samtidigt är det klart att Kopecky vinner. Synd om Kasia också.

Vårklassikerna 2024!
Jag har alltid tyckt att Remco är världens tråkigaste cyklist och det är precis för att han bara vinner så som Pogi just gjorde.

Herrarnas Strade var ett av de tråkigaste loppen hittills i år. Dock kul med både Skujins och Van Gils på prispallen.

Damernas var väl helt okej, men samtidigt är det klart att Kopecky vinner. Synd om Kasia också.
Och Caroline Andersson topp 20 Alltid extra plus när svenskarna gör fina resultat

Vårklassikerna 2024!
Var nog inte bara brist på samarbete utan kanske framförallt tunga ben hos alla andra i det läget där attacken kom.
Pidcocks kommenter efter var rolig ”After Tadej attacked it felt like we were in the grupetto, to be honest,"

Här var intervjun med Pidcock:

Senast ändrad:
Vårklassikerna 2024!
Strax start för "La Classicissima". Vem vinner? MvdP igen eller blir det Poggi till slut? Vem kan utmana? Svårt se någon annan än de två, men man vet ju aldrig med cykeltävlingar.

Jag älskar Milano-Sanremo. Förstår att många kan tycka det tråkigt, men jag tycker det fantastiskt med det långa loppet längs de vackra vägarna där spänningen byggs upp mer och mer, till man knappt kan hantera det när de går in i Cipressa.

Måste ta ett break för barnaktiviteter några timmar under dagen, så får hålla mig borta från Internet när man hamnar ett par timmar efter.

Tillbaka
Topp